Google’s Helpful Content Update

SEO entiteiten

Waarover gaat deze update?

Op 14 September 2023 kondigde Google aan dat het haar Helpful Content Update lanceert. Het idee achter deze update is om originele, sterke, authentieke content gemaakt door én voor mensen beter zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Blijkbaar schrijven meer en meer sites, ook uitgevers, artikelen die goed ranken in de SERPs zonder echt een meerwaarde te bieden aan lezers. Daar wil Google nu iets aan doen.

Nadruk op people-first content

  • Focus op people-first content: hebben je lezers het gevoel dat ze iets geleerd hebben na het lezen van je artikel?
  • Vermijd om alleen content te schrijven die interessant zijn voor zoekmachines
  • Niche sites worden beloond: websites die moeite hebben gedaan om een autoriteit rond een onderwerp te worden, zullen hoger gaan ranken.

Hoe zal deze update werken? 

De update is website overkoepelend. Dit betekent dat de Helpful Content Update alle content en dus je ganse site SEO kan beïnvloeden. Eind augustus 2022 zal de uitrol klaar zijn.

Hoe voorbereiden op de Helpful Content Update?

1. Bericht rond je belangrijkste diensten

Schrijf steeds content die aansluit bij de sector van je website. Heb je website die meubelen verkoopt? Maar je wil schrijven over een compleet ander onderwerp waarover je geen expert bent  (bijvoorbeeld autobanden) omdat daar veel zoekvolume op zit? Met de Helpful Content Update is dan nu het moment te stoppen met deze content strategie.

2. Geef echte oplossingen

Om het letterlijk met de woorden van Google te zeggen:

After reading your content, will someone leave feeling they’ve learned enough about a topic to help achieve their goal?”.

Of anders geformuleerd.

Als je content schrijft voor je doelgroep, moet je steeds proberen hen echt zinvolle informatie te verstrekken over hun zoekopdracht. Het zou niet de bedoeling moeten zijn dat ze, na het lezen van jouw pagina, ze opnieuw verder moeten zoeken naar betere informatie van andere bronnen. 

3. Vermijd clickbait

Google: Does your content promise to answer a question that actually has no answer, such as suggesting there’s a release date for a product, movie, or TV show when one isn’t confirmed?

Met dit advies waarschuwt Google websites tegen het maken van beweringen die eigenlijk niet juist zijn. 

Maw

Geen Clickbait.

Maak lezers steeds meteen duidelijk als je schrijft over geruchten, en niet over feiten. Je zal niet alleen Google er mee tevreden stellen, ook het vertrouwen van je lezers in je website als nieuwsbron zal er wel bij varen.

Het creëren van Helpful Content

De Helpful Content Update streeft ernaar om content beter te waarderen die bezoekers een bevredigende ervaring biedt, terwijl content die niet aan de verwachtingen van de bezoekers voldoet, minder goed zal ranken in de SERP. Met andere woorden is het beter om “people-first content” te publiceren en “search engine-first content” te vermijden.

Een aantal voorbeelden van “search engine-first content” zijn:

  • Veel content over verschillende soorten onderwerpen, in de hoop dat een aantal onderwerpen goed zullen presteren.
  • Schrijven over niche-onderwerpen met veel zoekverkeer zonder echte expertise of ervaringen.
  • Publiceren van artikelen over topics, waarover je normaal niet zou schrijven, omdat ze trending zijn.
  • Datum van pagina’s wijzigen om ze nieuw te laten lijken, terwijl de inhoud niet substantieel is veranderd.

Stel de inhoud in vraag

De makkelijkste manier om na te gaan of je website voldoet aan de Helpful Content Update, is om de inhoud die je publiceert in vraag te stellen.

Wie heeft de content gemaakt?

Deze vraag sluit nauw aan bij de principes van EEAT. Google raad ten sterkste aan om auteursinformatie toe te voegen aan content waarbij lezer dit zouden verwachten. Tracht volgende vragen te beantwoorden met een “ja”, bij het beoordelen van je content.

  • Is het voor de lezers duidelijk wie de inhoud heeft geschreven?
  • Hebben pagina’s, waarvan het zou kunnen worden verwacht, een naamregel?
  • Leiden de naamregels tot meer achtergrondinformatie over de auteur?

Hoe is de inhoud gemaakt?

Het is waardevol voor lezers om te begrijpen hoe een stuk inhoud is geproduceerd. Als voornamelijk artikelen schrijven met productreviews, kan je vertrouwen opbouw bij je webbezoekers door duidelijk te maken hoeveel producten er werden getest, wat de resultaten waren, hoe de test werden uitgevoerd,… met bijhorend bewijs zoals foto’s.

Bij het publiceren van geautomatiseerde content met hulp van Artificiële Intelligentie, is het best om aan te geven dat het om AI-gegenereerde content gaat. Dit is voornamelijk aan te raden bij websites waarvan bezoekers verwachten dat de content is geschreven door menselijke experts, zoals nieuwssites of websites van ziekenhuizen. Door aan te geven waarom automatisering is gebruikt en waarom het nuttig is bij het publiceren van content, kan je het vertrouwen bij je lezers versterken.

Het juiste gebruik van AI is niet in strijd met de Google-richtlijnen. Dit betekent dat automatisering niet wordt gebruikt om inhoud te genereren die bedoeld is om de zoekresultaten te manipuleren. Want dit is dan weer wel in strijd met het spambeleid.

Waarom is de inhoud gemaakt?

“Wat is de reden dat de content werd gecreëerd?” is misschien wel de belangrijkste vraag die je kan stellen. Als de inhoud op de eerste plaats werd gemaakt om de zoekresultaten te manipuleren en bezoekers te trekken, is dit in strijd met de richtlijnen van Google. En dit is net de reden waarom de Helpful Content Update werd uitgerold. Content die werd gecreëerd om dat deze nuttig is voor de bezoeker voldoet aan de EEAT-richtlijnen en zal bijgevolg worden beloond.

Vorige Core Updates

Deze Core Update is verdere uitwerking van 2 voorgaande Helpful Content Updates die zijn uitgerold op 5 december 2022 en 25 augustus 2022.

Lees ook: overzicht Google Core Updates van de afgelopen jaren