Waarover gaat deze update?
Donderdag 18 Augustus 2022 kondigde Google aan dat het haar Helpful Content Update lanceert. Het idee achter deze update is om originele, sterke, authentieke content gemaakt door én voor mensen beter zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Blijkbaar schrijven meer en meer sites, ook uitgevers, artikelen die goed ranken in de SERPs zonder echt een meerwaarde te bieden aan lezers. Daar wil Google nu iets aan doen.
Nadruk op people-first content
- Focus op people-first content: hebben je lezers het gevoel dat ze iets geleerd hebben na het lezen van je artikel?
- Vermijd om alleen content te schrijven die interessant zijn voor zoekmachines
- Niche sites worden beloond: websites die moeite hebben gedaan om een autoriteit rond een onderwerp te worden, zullen hoger gaan ranken.
Hoe zal deze update werken?
De update is website overkoepelend. Dit betekent dat de Helpful Content Update alle content en dus je ganse site SEO kan beïnvloeden. Eind augustus 2022 zal de uitrol klaar zijn.
Hoe voorbereiden op de Helpful Content Update?
1. Bericht rond je belangrijkste diensten
Schrijf steeds content die aansluit bij de sector van je website. Heb je website die meubelen verkoopt? Maar je wil schrijven over een compleet ander onderwerp waarover je geen expert bent (bijvoorbeeld autobanden) omdat daar veel zoekvolume op zit? Met de Helpful Content Update is dan nu het moment te stoppen met deze content strategie.
2. Geef echte oplossingen
Om het letterlijk met de woorden van Google te zeggen:
“After reading your content, will someone leave feeling they’ve learned enough about a topic to help achieve their goal?”.
Of anders geformuleerd.
Als je content schrijft voor je doelgroep, moet je steeds proberen hen echt zinvolle informatie te verstrekken over hun zoekopdracht. Het zou niet de bedoeling moeten zijn dat ze, na het lezen van jouw pagina, ze opnieuw verder moeten zoeken naar betere informatie van andere bronnen.
3. Vermijd clickbait
Google: Does your content promise to answer a question that actually has no answer, such as suggesting there’s a release date for a product, movie, or TV show when one isn’t confirmed?
Met dit advies waarschuwt Google websites tegen het maken van beweringen die eigenlijk niet juist zijn.
Maw
Geen Clickbait.
Maak lezers steeds meteen duidelijk als je schrijft over geruchten, en niet over feiten. Je zal niet alleen Google er mee tevreden stellen, ook het vertrouwen van je lezers in je website als nieuwsbron zal er wel bij varen.
Lees ook: overzicht Google Core Updates van de afgelopen jaren