seo

SEO uitgelegd

Zoekmachine optimalisatie definitie

SEO staat voor Search Engine Optimization en is de online marketing techniek om meer bezoekers van zoekmachines “organisch” op je website te krijgen dankzij website-optimalisaties. Met organisch zoekverkeer worden dus kliks bedoeld waarvoor je niet betaald. Dit in tegenstelling met SEA of Google Ads, waarvoor dus wel voor elke klik betaald wordt. Zie ook onderstaande afbeelding.

Voorbeeld zoekresultaat

Het is erg belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines of search engines zoals Google en Bing. Immers, hoe hoger een website van een bedrijf rankt voor haar relevante trefwoorden, hoe meer verkeer ze zal ontvangen.

Wanneer je een website hebt, dan wil je uiteraard ook online bezoekers. Maar die bezoekers komen niet van zelf, daar moet hard aan gewerkt worden. Dat hard werken heet dus “zoekmachine optimalisatie”, “Search Engine Optimization” of “website marketing”. Verkrijg je als firma een belangrijk deel van je leads, offertes en/of omzet online via je website, dan is een basis kennis ervan een must. Iedere site heeft er enkel maar bij te winnen als search engines ze correct kunnen crawlen & indexeren en de content vlot kunnen interpreteren.

Het belang van hoge organische rankings

Onderzoek toont aan dat hoe hoger zoekwoorden in de resultaten van een zoekmachine voorkomen, hoe meer bezoekers je krijgt op je website. Enkele conclusies uit een onderzoek van Smart Insights:

  • Meer dan 30% van de Google traffic gaat naar het eerste zoekresultaat.
  • De nummer 1 positie krijgt dubbel zoveel kliks als positie 2
  • De eerste 5 posities krijgen gemiddeld 75% van alle kliks
  • De eerste 10 posities (= pagina 1 dus) krijgen gemiddeld meer dan 90% van alle bezoekers

Met andere woorden, enkel pagina 1 van de zoekresultaten is echt van tel. Staat u pas op pagina 2 met zoekresultaten, dan mist u meer dan 90% van uw potentiële klanten. Onderstaande tabel geeft een detail van de resultaten:

positie in Google

Een nummer 1 ranking in Google voor een bepaald zoekwoord heeft dus enorme impact op je online zoekverkeer. Uiteraard moet het wel een zoekwoord zijn dat van belang is voor je gebruikers. Daarom is het erg belangrijk u te concentreren op de belangrijkste zoektermen die uw bezoekers intypen in Google.

Projectaanpak: hoe gaan we te werk ?

Google werkt aan de hand van zogenaamde rankingfactoren om te beoordelen of een website hoog of laag dient te ranken. Om te controleren of een site aan de noodzakelijke elementen voor ranking voldoet, werkt Online Marketing Monkey met onderstaande 3 SEO Pijlers.

Veel gebruikers op je website krijgen is uiteraard leuk en aardig, maar is niet het enige dat telt. Tijdens onze SEO audits besteden we daarom ook steeds de  nodige aandacht aan UX en conversie.

1. Techniek

Technische SEO

2. Content optimalisatie

zoekwoorden

3. Linkbuilding

linkbuilding

1. Technische optimalisatie

Tijdens een technische audit onderzoeken we of de website van een bedrijf qua techniek wel correct fungeert. Immers, indien een webpagina door foute metatags en html geblokt voor de searchbots, dan zal die URL ook nooit kunnen ranken voor je gebruikers in de zoekresultaten.

Volgende aspecten worden onder meer onderzocht tijdens dit onderzoek:

2. Content

Hierbij is met name het zoekwoorden onderzoek het belangrijkste onderdeel: op welke keywords googlen potentiële klanten in de sector ? We gaan op zoek naar interessante headtail, midtail en longtail zoekwoorden.

We onderscheiden hier 4 stappen:

  1. Zoekwoorden onderzoek
  2. On Page relevantie
  3. Crawlbaarheid
  4. Optimalisaties naar engagement

We gaan na of de landingspagina’s voldoende duidelijke signalen geven aan de zoekmachines (zoals Google, Yahoo!, DuckDuckGo, AOL, Bing, Ask ect) waarover de URL precies gaat. Aspecten die hier bekeken worden zijn onder meer:

  • Zoektermen gebruik
  • Keyword density
  • Latent semantic indexing
  • Duplicate content
  • Meta Descriptions
  • De content zelf (hoge kwaliteit content geschreven door een expert met voldoende geloofwaardigheid ? Het loopt de conversie erop ?)
  • Bezoekersintentie
  • Aantal advertising baners & niet relevante content

3. Link autoriteit

  • De 3de actie pijler voor zoekmachineoptimalisatie pakt de zogenaamde Domain Authority van de website aan.
  • Zonder een hoge link autoriteit zal een website meestal moeilijker hoog ranken, zeker bij veel concurrentie.
  • We schrijven een linkbuilding plan voor elke bedrijf op maat en gaan aan de slag om relevante externe backlinks van hoge kwaliteit aan te trekken.
  • Immers een webshop heeft andere linkprospects dan bijvoorbeeld een nieuwssite
  • Volgende elementen komen hierbij onder de loep genomen:
    • verschillende soorten backlinks
    • follow vs nofollow
    • quality backlinks versus spamlinks
    • ankerteksten
    • hoe link authority meten
    • link analyse concurrentie

Search Engine Optimization verder eenvoudig uitgelegd

In onderstaande video leggen we de term zoekmachineoptimalisatie op een eenvoudige manier uit.

7 veel gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie

Als online marketing bureau krijgen we veel interessante vragen van klanten. We hebben de 6 meest gestelde vragen eens op een rijtje gezet

1. Met hoeveel % gaan mijn bezoekersaantallen stijgen ?

  • “Als we zouden gaan samenwerken met jullie webbureau, hoe snel en met hoeveel procent gaan mijn huidige online gebruikers dan omhoog ?”
  • Een van de populairste zoekmachine optimalisatie vragen :-). En eveneens wat frustrerend om te beantwoorden.
  • Er zijn zoveel variabelen in het spel dat een exact antwoord eigenlijk onmogelijk is. Maar het is wel een zeer terechte bezorgdheid omdat iedereen rendement (in de vorm van meer bezoekers, meer contactaanvragen, hogere conversies, meer omzet, …) wil zien op het geïnvesteerde Search Engine Optimization-budget.
  • Het blijft hoe dan ook wel een goede oefening om organische traffic te voorspellen. De kans dat een internetsite – met nauwelijks content en backlinks, zonder zoekwoord- en onpage-optimalisaties en zonder overdreven online concurrentie – op korte termijn goede resultaten zal kunnen behalen, is erg realistisch.
  • Concreet zouden in dit geval de bezoekers-aantallen toch tussen 20 en 40% binnen de 6 maanden mogen stijgen.

2. Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor mijn firma ?

  • Wanneer we deze zoekmachineoptimalisatie-vraag krijgen van potentiële klanten, dan wijzen we hen op het enorme belang van zoekmachines en Google in het bijzonder.
  • Of ze nu keukens, sportartikelen of huizen online verkopen, de meeste van hun prospects vinden hen via het internet.
  • Door alleen maar eens het zoekwoord ‘keukens’ (of ‘sportschoenen’ of ‘huis kopen’ ) in de Google zoekwoordplanner te typen, wordt het voor de meesten meteen duidelijk hoe groot de verscheidenheid aan zoekopdrachten wel is.
  • Vervolgens voeren we dan een search uit voor enkele van de meest gebruikte maandelijkse zoekopdrachten, om te checken waar hun websites zich bevinden in de zoekresultaten…
  • Daarnaast wordt algemeen aanvaard dat een SEOvriendelijke website zo’n 50 tot 80% van haar bezoekers via zoekmachine optimalisatie kan binnenhalen.
  • Kliks van Organisch verkeer zijn gratis. Je kan dat volume ook via het betalende Google Ads kliks gaan binnenhalen op je site, maar vergeet dan niet dat iedere klik geld kost en veel duurder uitkomt.
  • Bovendien, in tegenstelling met de zogenaamde interruption marketing van tegenwoordig, ga jij niet naar de prospect, maar komt de prospect naar jou. Dit maakt organische search veel interessanter voor firma’s dan de meeste andere traffic bronnen.

3. Geven jullie een garantie ?

Eveneens 1 van de terechte vragen. Immers, ieder online marketing bureau dient toch zijn materie te kennen ? Geen woorden, maar daden !

Echter, we hebben op lang niet alle variabelen controle:

  • hoe actief is de concurrentie ?
  • zijn er technische tekortkomingen op de site ?
  • welke toekomstige Google updates komen er nog aan ?
  • de persoonlijke voorkeuren van klanten zelf ?

We kunnen dus geen harde garanties geven. Wat we wel kunnen garanderen is dat we alles aan zullen doen om u als klant meer dan tevreden te houden.

4. Staat jullie site op nummer 1 ?

  • “Als jullie toch zo goed zijn in zoekmachineoptimalisatie als jullie beweren, dan staat jullie site toch wel op nummer 1 ?”
  • De beste manier om deze opwerping te beantwoorden, is door eerlijk te zijn. Natuurlijk hangt het antwoord af van de gebruikte zoekterm, de search-datum en de gebezigde zoekmachine.Voor de zoekopdracht ‘online marketing’, relevant voor onze business, staat OMM bijvoorbeeld op plaats 1 in de organische zoekresults van google.be in augustus 2019.

SEO serp

5. Waarom met een bureau werken ?

  • Veel kleinere bedrijven laten hun webshop of site bouwen door een vriend,  familielid of hosting provider.
  • Ze gaan er van uit dat zij wel ook voldoende kennis hebben van en rekening houden met zoekmachine optimalisatie.
  • Zeer frequent is dit helaas niet het geval, met alle gevolgen van dien. Een huisarts die eens naar het gebit van een patiënt kijkt is toch ook geen tandarts ?
  • Indien we bovenstaande vraag krijgen, beantwoorden we ze met een tegenvraag: “Indien je neef / vriend ect al de zoekmachine optimalisatie  verzorgt, merken jullie dit dan ook echt in de online resultaten ?”
  • Hun reply is niet vaak “ja”.Search Engine Optimisation is een extreem snelle ontwikkelende en gespecialiseerde bedrijfstak, die best wordt uitgevoerd door een professional.
  • Up to date blijven is een absolute must.
  • Samenwerking met een internet marketing firma geeft de garantie dat de juiste zoekmachineoptimalisatie technieken worden toegepast op de site in kwestie, dat er geen potentiële bezoekers gemist worden en dat je correcte antwoorden op alle search gerelateerde vragen krijgt.

6. Hoe lang gaat het duren ?

  • “Wanneer gaan de effecten zien van de zoekmachine-optimalisaties op onze website ?”
  • Goede vraag. Alleen is het antwoord wat vervelend: “het hangt ervan af”.
  • Om topposities in Google te veroveren, speelt de sterkte van de concuurentie en de website een belangrijke rol. Wil je op de eerste pagina van de SERPs komen, dan moet er immers een bestaande zoekresultaat verdrongen (lees verslagen) worden.
  • We begrijpen dat dit een eerder frustrerend antwoord is. Daarom geven we hieronder een aantal indicatieve tijdsindicaties om in top10 posities te gaan ranken:
    • Een tennis webshop die focust op Longtail zoekwoord “beste darmsnaar voor tenniselleboog”
      • Concurrentie: laag
      • Tijdsduur: 2 maanden
    • Bestaande website tandarts die lokaal wil ranken voor “tandarts Lochristi”
      • Concurrentie: gemiddeld
      • Tijdsduur: 2 tot 4 maanden
    • Nieuwe website die nationaal gevonden wil worden voor “brandverzekering België”
      • Concurrentie: hoog
      • Tijdsduur: + 12 maanden

7. Wat met Google core updates ?

Google verandert permanent haar zoekalgoritmes om haar SERPs steeds beter te maken. We volgen deze Core updates en guidelines op de voet en passen de richtlijnen toe in onze SEO voor bedrijven. De belangrijkste tips hieromtrent zijn op dit moment onder meer:

  • publiceer enkel originele content van professionele kwaliteit
  • overdrijf niet met banner advertenties op je site
  • zorg voor een snelle laadsnelheid voor mobiele toestellen
  • houd rekening met Google E-A-T adviezen (e-a-t staat voor Expertise, Authority en Trust)

Gratis check of offerte

Met onze gratis website scan beoordelen we je homepage op een aantal punten die cruciaal om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten. Je komt te weten welke aspecten rond search engine optimization op de website goed en minder goed scoren.

De snelste manier om de diensten & producten online zichtbaarheid te geven zijn de zoekmachines. Websites die aangepast zijn voor zoekmachines, zullen zeer weinig online bezoekers aantrekken, waardoor potentiële klanten en omzet misgelopen worden.

Wil je ook wel eens weten hoe het met de zoekmachine optimalisatie van jouw website gesteld is ? Vraag dan een gratis   website scan of offerte aan.

Meer SEO Tips