seo

Wat is SEO ?

Zoekmachine optimalisatie definitie

SEO staat voor Search Engine Optimization en is de online marketing techniek om meer bezoekers op je website te krijgen dankzij website-optimalisaties. Het is erg belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines of search engines zoals Google en Bing. Immers, hoe hoger een website rankt voor haar relevante trefwoorden, hoe meer verkeer ze zal ontvangen.

Wanneer je een website hebt, dan wil je uiteraard ook online bezoekers. Maar die bezoekers komen niet van zelf, daar moet hard aan gewerkt worden. Dat hard werken heet dus “zoekmachine optimalisatie”, “Search Engine Optimization” of “website marketing”. Verkrijg je als firma een belangrijk deel van je leads, offertes en/of omzet online via je website, dan is een basis kennis ervan een must. Iedere site heeft er enkel maar bij te winnen als search engines ze correct kunnen crawlen & indexeren en de content vlot kunnen interpreteren.

Het belang van een hoge SEO positie in Google

Onderzoek toont aan dat hoe hoger zoekwoorden in de resultaten van een zoekmachine voorkomen, hoe meer bezoekers je krijgt op je website. Enkele conclusies uit een onderzoek van Smart Insights:

  • Meer dan 30% van de Google traffic gaat naar het eerste zoekresultaat.
  • De nummer 1 positie krijgt dubbel zoveel kliks als positie 2
  • De eerste 5 posities krijgen gemiddeld 75% van alle kliks
  • De eerste 10 posities (= pagina 1 dus) krijgen gemiddeld meer dan 90% van alle bezoekers

Met andere woorden, enkel pagina 1 van de zoekresultaten is echt van tel. Staat u pas op pagina 2 met zoekresultaten, dan mist u meer dan 90% van uw potentiële klanten. Onderstaande tabel geeft een detail van de resultaten:

positie in Google

Een nummer 1 ranking in Google voor een bepaald zoekwoord heeft dus enorme impact op je online zoekverkeer. Uiteraard moet het wel een zoekwoord zijn dat van belang is voor uw business. Daarom is het erg belangrijk u te concentreren op de belangrijkste zoektermen die uw bezoekers intypen in Google.

Projectaanpak: hoe gaan we te werk ?

Google werkt aan de hand van zogenaamde rankingfactoren om te beoordelen of een website hoog of laag dient te ranken. Om te controleren of een site aan de noodzakelijke elementen voor ranking voldoet, werkt Online Marketing Monkey met deze 3 SEO Pijlers:

1. Technische SEO

Technische SEO

2. Content SEO

zoekwoorden

3. Linkbuilding

linkbuilding

1. Techniek

Tijdens een technische audit onderzoeken we of de website qua techniek wel correct fungeert. Immers, indien een webpagina door foute metatags geblokt voor de searchbots, dan zal die URL ook nooit kunnen ranken in de zoekresultaten.

Volgende aspecten worden onder meer onderzocht tijdens dit onderzoek:

  • Page Titles
  • URL structuur
  • Interne linking
  • Canonical tags
  • XML Sitemaps
  • Server response codes
  • Mobiele vriendelijkheid
  • Laadsnelheid
  • Responsieve website
  • https
  • Robots.txt

2. SEO Content

Hierbij is met name het zoekwoorden onderzoek het belangrijkste onderdeel: op welke keywords googlen potentiële klanten in de sector ? We gaan op zoek naar interessante headtail, midtail en longtail zoekwoorden.

We onderscheiden hier 4 stappen:

  1. Zoekwoorden onderzoek
  2. On Page relevantie
  3. Crawlbaarheid
  4. Optimalisaties naar engagement

We gaan na of de landingspagina’s voldoende duidelijke signalen geven aan de zoekmachines waarover de URL precies gaat. Aspecten die hier bekeken worden zijn onder meer:

  • Zoektermen gebruik
  • Keyword density
  • Latent semantic indexing
  • Duplicate content
  • Meta Descriptions
  • De content zelf

3. Link autoriteit

  • De 3de actie pijler voor zoekmachineoptimalisatie pakt de zogenaamde Domain Authority van de website aan.
  • Zonder een hoge link autoriteit zal een website meestal moeilijker hoog ranken, zeker bij veel concurrentie.
  • We schrijven een linkbuilding plan op maat en gaan aan de slag om relevante externe backlinks van hoge kwaliteit aan te trekken.
  • Volgende elementen komen hierbij onder de loep genomen:
    • verschillende soorten backlinks
    • follow vs nofollow
    • quality backlinks versus spamlinks
    • ankerteksten
    • hoe link authority meten
    • link analyse concurrentie

Search Engine Optimization verder eenvoudig uitgelegd

In onderstaande video leggen we de term zoekmachineoptimalisatie op een eenvoudige manier uit.

6 veel gestelde SEO vragen

Als online marketing bureau krijgen we veel interessante vragen van klanten. We hebben de 6 meest gestelde vragen eens op een rijtje gezet

1. Met hoeveel % gaan mijn bezoekersaantallen stijgen ?

  • “Als we zouden gaan samenwerken met jullie webbureau, hoe snel en met hoeveel procent gaan mijn huidige online bezoekers dan omhoog ?”
  • Een van de populairste zoekmachine optimalisatie vragen :-). En eveneens wat frustrerend om te beantwoorden.
  • Er zijn zoveel variabelen in het spel dat een exact antwoord eigenlijk onmogelijk is. Maar het is wel een zeer terechte bezorgdheid omdat iedereen rendement (in de vorm van meer bezoekers, meer contactaanvragen, hogere conversies, meer omzet, …) wil zien op het geïnvesteerde Search Engine Optimization-budget.
  • Het blijft hoe dan ook wel een goede oefening om organische traffic te voorspellen. De kans dat een internetsite – met nauwelijks content en backlinks, zonder zoekwoord- en onpage-optimalisaties en zonder overdreven online concurrentie – op korte termijn goede resultaten zal kunnen behalen, is erg realistisch.
  • Concreet zouden in dit geval de bezoekers-aantallen toch tussen 20 en 40% binnen de 6 maanden mogen stijgen.

2. Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor mijn firma ?

  • Wanneer we deze zoekmachineoptimalisatie-vraag krijgen van potentiële klanten, dan wijzen we hen op het enorme belang van zoekmachines en Google in het bijzonder.
  • Of ze nu keukens, sportartikelen of huizen online verkopen, de meeste van hun prospects vinden hen via het internet.
  • Door alleen maar eens het zoekwoord ‘keukens’ (of ‘sportschoenen’ of ‘huis kopen’ ) in de Google zoekwoordplanner te typen, wordt het voor de meesten meteen duidelijk hoe groot de verscheidenheid aan zoekopdrachten wel is.
  • Vervolgens voeren we dan een search uit voor enkele van de meest gebruikte maandelijkse zoekopdrachten, om te checken waar hun websites zich bevinden in de zoekresultaten…
  • Daarnaast wordt algemeen aanvaard dat een SEOvriendelijke website zo’n 50 tot 80% van haar bezoekers via zoekmachine optimalisatie kan binnenhalen.
  • Kliks van Organisch verkeer zijn gratis. Je kan dat volume ook via het betalende AdWords gaan binnenhalen op je site, maar vergeet dan niet dat iedere klik geld kost en veel duurder uitkomt.
  • Bovendien, in tegenstelling met de zogenaamde interruption marketing van tegenwoordig, ga jij niet naar de prospect, maar komt de prospect naar jou. Dit maakt organische search veel interessanter voor firma’s dan de meeste andere traffic bronnen.

3. Geven jullie een garantie ?

Eveneens 1 van de terechte vragen. Immers, ieder online marketing bureau dient toch zijn materie te kennen ? Geen woorden, maar daden !

Echter, we hebben op lang niet alle variabelen controle:

  • hoe actief is de concurrentie ?
  • zijn er technische tekortkomingen op de site ?
  • welke toekomstige Google updates komen er nog aan ?
  • de persoonlijke voorkeuren van klanten zelf ?

We kunnen dus geen harde garanties geven. Wat we wel kunnen garanderen is dat we alles aan zullen doen om u als klant meer dan tevreden te houden.

4. Staat jullie site op nummer 1 ?

  • “Als jullie toch zo goed zijn in zoekmachineoptimalisatie als jullie beweren, dan staat jullie site toch wel op nummer 1 ?”
  • De beste manier om deze opwerping te beantwoorden, is door eerlijk te zijn. Natuurlijk hangt het antwoord af van de gebruikte zoekterm, de search-datum en de gebezigde zoekmachine.Voor de zoekopdracht ‘online marketing’, relevant voor onze business, staat OMM bijvoorbeeld op plaats 1 in de organische zoekresults van google.be in augustus 2019.

SEO serp

5. Waarom met een bureau werken ?

  • Veel kleinere websites laten hun website bouwen door een vriend,  familielid of hosting provider.
  • Ze gaan er van uit dat zij wel ook voldoende kennis hebben van en rekening houden met zoekmachine optimalisatie.
  • Zeer frequent is dit helaas niet het geval, met alle gevolgen van dien. Een huisarts die eens naar het gebit van een patiënt kijkt is toch ook geen tandarts ?
  • Indien we bovenstaande vraag krijgen, beantwoorden we ze met een tegenvraag: “Indien je neef / vriend ect al de zoekmachine optimalisatie  verzorgt, merken jullie dit dan ook echt in de online resultaten ?”
  • Hun reply is niet vaak “ja”.Search Engine Optimisation is een extreem snelle ontwikkelende en gespecialiseerde bedrijfstak, die best wordt uitgevoerd door een professional.
  • Up to date blijven is een absolute must.
  • Samenwerking met een internet marketing firma geeft de garantie dat de juiste zoekmachineoptimalisatie technieken worden toegepast op de site in kwestie, dat er geen potentiële bezoekers gemist worden en dat je correcte antwoorden op alle search gerelateerde vragen krijgt.

6. Hoe lang gaat het duren ?

  • “Wanneer gaan de effecten zien van de zoekmachine-optimalisaties op onze website ?”
  • Goede vraag. Alleen is het antwoord wat vervelend: “het hangt ervan af”.
  • Om topposities in Google te veroveren, speelt de sterkte van de concuurentie en de website een belangrijke rol. Wil je op de eerste pagina van de SERPs komen, dan moet er immers een bestaande zoekresultaat verdrongen (lees verslagen) worden.
  • We begrijpen dat dit een eerder frustrerend antwoord is. Daarom geven we hieronder een aantal indicatieve tijdsindicaties om in top10 posities te gaan ranken:
    • Tennisshop die focust op Longtail zoekwoord “beste darmsnaar voor tenniselleboog”
      • Concurrentie: laag
      • Tijdsduur: 2 maanden
    • Bestaande website tandarts die lokaal wil ranken voor “tandarts Lochristi”
      • Concurrentie: gemiddeld
      • Tijdsduur: 2 tot 4 maanden
    • Nieuwe website die nationaal gevonden wil worden voor “brandverzekering België”
      • Concurrentie: hoog
      • Tijdsduur: + 12 maanden

SEO optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is als tuinieren!

Een goed plan

Wie droomt van een prachtig aangelegde tuin, neemt hiervoor soms een tuinarchitect(e) onder de arm. Eerst gaan ze samen de doelen bepalen die ze voor ogen hebben. Daarbij gaan ze ook de grote blokken aanduiden waaruit de tuin zal worden opgebouwd.

Bij Search Engine Optimization beginnen we ook met het opmaken van een uitgebreid en goed plan.

Daarbij starten we met een grondig zoekwoordenonderzoek. Daaruit leren we welke zoekwoorden we zeker op de website willen hebben. Het is net op basis van de daaraan gekoppelde zoektermen dat we bezoekers op de respectieve pagina’s willen laten landen. In deze fase gaan we ook goed nadenken over welke content types we op de website zullen plaatsen.

Een goede bodem

Eens we een goed plan hebben, willen we er zeker van zijn dat de zoekwoorden en de content types die we eerder bepaald hebben een goede voedingsbodem hebben, waardoor ze de kans krijgen om uit te groeien tot vaste waarden in de zoekresultaten.

We willen er met andere woorden zeker van zijn dat de zoekrobots die de pagina’s op het internet crawlen en indexeren, makkelijk hun weg vinden richting de content en zoekwoorden op de website. Wat voor de door onze getargete zoekwoorden, resulteert in een goede weergave in de zoekresultaten.

Zo zorgen we er onder meer voor dat de URL-structuur en navigatiestructuur logisch en helder is opgebouwd, maar evengoed een goede sitemap zal ons helpen bij dit streven. Dat laatste kan je binnen deze metafoor zien als het tuinpad waarlangs je doorheen de tuin geleid wordt.

Zaaien

We hebben al ons plan gemaakt en een op goed gestructureerde website als raamwerk opgezet. Nu is het tijd om onze handen vuil te maken en onze content en zoekwoorden te planten.

We gaan ervoor zorgen dat iedere pagina target op één uniek en specifiek zoekwoord.

Keywords

Zie het alsof je aan de zoekrobots die jouw website crawlen zou willen duidelijk maken dat de ene pagina op de website uitsluitend over bomen gaat, waar een andere pagina specifieke informatie over bloemen bevat. Dan weet die robot ook dat ze jouw pagina met als zoekwoord bomen, met een gerust gemoed kunnen tonen aan iemand die op deze term zoekt in Google.

Meststoffen

Een ervaren tuinier kent het belang van bemesting voor de optimale groei van alle geplante goed.

Zo weet ook elke ervaren zoekmachinespecialist dat de geplaatste content, de zoekwoorden en de daaraan gekoppelde pagina’s wel wat extra meststoffen kunnen gebruiken.

Online marketeers zien daarbij Domain en Page Authority als een belangrijke factor voor het goed presteren in de zoekresultaten.

Deze hebben op hun beurt heel wat verschillende voedingsstoffen nodig. Eén heel belangrijke meststof voor de autoriteit van jouw website is het aantal kwalitatieve websites dat naar jouw website linken. Linkbuilding is een aspect dat soms onvoldoende aandacht krijgt, maar heel belangrijk is voor een goede SERPs.

Voor de zoekrobots is het feit dat een website met een hoge autoriteit linkt naar een pagina op een andere website, een indicatie dat die laatste ook heel relevante content aanbiedt, wat zich mogelijk vertaalt in een hogere page authority en een betere weergave in de zoekresultaten.

Onkruid wieden

Wie een tuin heeft, weet dat het onderhoud ook heel wat werk vergt. Voor wie een website heeft en goed wil blijven scoren in onder meer de zoekresultaten is dat niet anders.

Ook zoekrobots houden van een goed onderhouden website, waar regelmatig iets nieuw te vinden is en oude niet langer relevante content verwijderd is

Probeer dus om de content op jouw website regelmatig te vernieuwen. Op die manier zullen de zoekrobots jouw pagina’s blijven oppikken als relevant genoeg om weer te geven in de zoekresultaten

Indien je nooit iets wijzigt, zal je op lange termijn in de zoekresultaten overwoekerd worden door pagina’s met dezelfde zoekwoorden, die wel regelmatig wieden.

Een continue zorg

Zo zal je op regelmatige basis moeten kijken in onder meer Google Analytics en andere tools om na te gaan hoe jouw pagina’s en de respectieve zoekwoorden presteren.

Zo zal je inzicht krijgen in waar je eventueel moet bijsturen. Niet te vergeten, zoals hierboven aangegeven, ‘plant’ regelmatig nieuwe content op jouw meest relevante pagina’s. Zo kan je eventueel een blogpagina aanmaken, waarop je heel regelmatig een post plaatst over voor jouw website relevante topics.

Gratis check

Met onze gratis website scan beoordelen we je homepage op een aantal punten die cruciaal om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten. Je komt te weten welke aspecten rond search engine optimization op de website goed en minder goed scoren.

De snelste manier om de diensten & producten online zichtbaarheid te geven zijn de zoekmachines. Websites die aangepast zijn voor zoekmachines, zullen zeer weinig online bezoekers aantrekken, waardoor potentiële klanten en omzet misgelopen worden.

Wil je ook wel eens weten hoe het met de zoekmachine optimalisatie van jouw website gesteld is ? Vraag dan onze website scan aan.

Andere interessante onderwerpen

Quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Volg Online Marketing op de voet

Scan

Gratis analyse van de website!

Nieuwsbrief

Op de hoogte van Online Marketing