SEO

SEO of Search Engine Optimization eenvoudig uitgelegd

SEO staat voor Search Engine Optimization. De vertaling in het Nederlands luidt zoekmachine optimalisatie. Het is de online marketing techniek om meer bezoekers via zoekmachines “organisch” en “op natuurlijke wijze” op je website te laten landen dankzij website-optimalisaties. Met organisch zoekverkeer worden dus klikken bedoeld waarvoor je niet betaalt. Dit in tegenstelling met SEA of Google Ads, waarvoor dus wel voor elke klik betaald wordt. Zie ook onderstaande afbeelding.

Verschil Search Engine Optimization en SEA

Het is daarom erg belangrijk om hoog te scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines of search engines zoals Google en Bing. Immers, hoe hoger een website van een bedrijf rankt voor haar relevante trefwoorden, hoe meer verkeer ze zal ontvangen.

Succes hebben met SEO marketing? De volgende 10 hoofdstukken leggen je uit hoe dit ook mogelijk is voor jouw website:

  1. SEO in het algemeen
  2. Technische SEO audit
  3. Zoekwoordenonderzoek en content analyse
  4. Link autoriteit opbouwen
  5. Meten en rapporteren
  6. Het belang van E-E-A-T
  7. Veel gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie
  8. De toekomst van SEO
  9. Onze SEO adviezen voor 2023
  10. Gratis audit

 

1. SEO in het algemeen

Search Engine Optimization is eigenlijk best wel een verwarrende term. De meeste mensen weten wel ongeveer wat het is. Maar door voortdurende algoritme aanpassingen van Google is de manier waarop search marketing juist dient uitgevoerd te worden eveneens permanent in verandering.

Eén ding is zeker: search engine marketing gaat over gevonden worden op het internet als mensen op zoek zijn naar een product, dienst, antwoord, oplossing, enzovoort. Online Marketing Monkey werkt met een viertal pijlers of onderdelen die elk van belang zijn binnen een SEO-traject. Deze pijlers, en het bijhorende fundament, helpen niet alleen het bos door de bomen te zien, ze zijn ook de basis van elk SEO-project dat we aangaan.

zoekmachineoptimalisatie pijlers

Elk van deze pijlers komen later aan bod. We bespreken eerst enkele algemene SEO zaken die je moet kennen voor je aan de slag gaat met zoekmachineoptimalisatie.

Ranking factoren

Google werkt aan de hand van zogenaamde ranking factoren om te beoordelen of een website hoog of laag dient te ranken. Zoekmachine optimalisatie is namelijk geen “one trick pony”. Je rankings zullen namelijk niet verbeteren door slechts aan één knop te draaien. Voor de Search Engine Optimization van je website moet je rekening houden met best wel veel ranking factoren. Misschien heb je zelfs gehoord dat Google tot wel 200 elementen in haar algoritmes opneemt. Welke die 200 ranking factors precies zijn ? Wel, dat maakt Google niet bekend en is – net als het Coca Cola recept – een goed bewaard geheim.

Sommige ranking factoren worden in de SEO community als bewezen beschouwd, andere zijn dan weer eerder controversieel en een deel is zelfs pure veronderstelling. Om het overzicht te bewaren, bouwden we onze ranking factoren tabel. Deze handige tool geeft namelijk een samenvatting van allerlei factoren waarmee je best rekening houdt als je hoger in de zoekresultaten wenst te verschijnen. Hoe meer ‘+’ een element bevat in de rechterbovenhoek, hoe meer impact het heeft op de rankings.

We hebben de SEO tabel ingedeeld in de volgende 6 pijlers:

  1. Technische SEO, waarbij factoren crawlbaarheid en mobiel vriendelijkheid belangrijk zijn.
  2. De content pijler, met focus op relevante zoekwoorden en originele nuttige teksten.
  3. Vervolgens hebben we meta tags, zoals de page title, meta description en logisch opgebouwde URL’s.
  4. Daarnaast spelen ook linkautoriteit, met sterke externe backlinks een grote rol.
  5. De trust-pijler, zoals de https, aantal 301 en 404, aantal advertentie banners.
  6. Tenslotte sociale media elementen, die eerder een indirecte rol lijken te spelen bij zoekmachine optimalisatie.

Periodieke Search Engine Optimization tabel

Waarom een hoge organische ranking belangrijk is

De relatie tussen ranking en CTR

Onderzoek toont aan dat hoe hoger je webpagina’s in de resultaten van een zoekmachine voorkomen, hoe meer bezoekers je krijgt op je website. Enkele conclusies uit een onderzoek van Smart Insights:

  • Meer dan 30% van de Google traffic gaat naar het eerste zoekresultaat.
  • Positie nummer 1 krijgt dubbel zoveel kliks als rank 2.
  • De eerste 5 posities krijgen gemiddeld 75% van alle kliks.
  • Plaatsen 1 tot en met 10 (= pagina 1 dus) krijgen gemiddeld meer dan 90% van alle bezoekers.

Met andere woorden, enkel pagina 1 van de zoekresultaten is echt van tel. Sta je pas op pagina 2 met zoekresultaten? Dan mis je meer dan 90% van je potentiële klanten. Onderstaande tabel geeft een detail van de resultaten:

Het aantal kliks per positie in de zoekresultaten

Topposities

Een nummer 1 ranking in Google voor een bepaald zoekwoord heeft dus enorme impact op je online zoekverkeer. Uiteraard moet het wel een zoekwoord zijn dat van belang is voor je gebruikers. Daarom is het erg belangrijk je te concentreren op de belangrijkste zoektermen die je bezoekers intypen in Google.

De collega’s van Backlinko hebben rond dit thema in augustus 2019 een sterk artikel geschreven over het verband tussen Google’s organische posities en doorklik percentages. Ook in deze studie wordt het belang van organische topposities opnieuw bevestigd: de nummer 1 SEO positie gaat veruit met de meeste klikken lopen en ontvangt 10 keer meer kliks dan plaats 10.  De doorklikpercentages van posities 7, 8, 9 en 10 zijn met slechts 3% quasi dezelfde en vanaf plaats 11 op pagina 2 speel je als bedrijf eigenlijk niet meer mee.

De voordelen van Search Engine Optimization

1. Meer kans op warme prospects en klanten

Een eerste belangrijk voordeel van SEO is dat mensen je bedrijf zien. Mensen worden bewust van je bedrijf en je aanbod, wat maakt dat ze misschien wel je producten en/of diensten overwegen.

  • De overgrote meerderheid van mensen start de zoektocht naar informatie over een product, service, bedrijf, etc. online op het internet. Als bedrijf besta je dus niet online als jouw internetsite niet hoog rankt.
  • De eerste 3 organische posities gaan met meer dan 60% van de klikken lopen. En dus ook met online bestellingen, contact aanvragen, leads, inschrijvingen op events, etc. In deze optiek is zoekmachine optimalisatie zo veel meer dan alleen maar beter ranken dan je concurrentie. Het is dé manier om warme prospects binnen te halen.

2. Je bent meer geloofwaardig

Een tweede voordeel van Search Engine Optimization is dat je website als geloofwaardig wordt ervaren. We verklaren:

  • Zoals ondertussen duidelijk werd gemaakt: organische digitale klikken zijn gratis. Dit staat lijnrecht tegenover advertenties op Facebook, LinkedIn, Bing of Google, waarbij bedrijven voor elke klik of vertoning betalen.
  • Afhankelijk van de bron en rekening houdende met zero-click searches, klikt gemiddeld minder dan 5% van de Google gebruikers op een advertentie (desktop en mobiel samen). De meerderheid (50%) verkiest te klikken op een organisch resultaat. Surfers hechten dus meer vertrouwen en geloofwaardigheid aan natuurlijke rankings.

Organic versus PPC in Google

3. Inbound marketing werkt beter dan outbound marketing

Offline marketing kanalen zoals radio, televisie, telefoon of direct mail trachten artificieel een vraag te creëren bij mensen die helemaal niet op zoek zijn naar aankoop. Sommige marketeers spreken hier over outbound marketing of interruption marketing: deze kanalen vallen eigenlijk mensen ongevraagd lastig. Bij inbound marketing zoals SEO echter geldt juist het tegenovergestelde:

  • Bij inbound marketing draait het om met jouw site zichtbaar te zijn in de online zoekresultaten op het moment dat potentiële klanten al in een aankoopmodus zitten en zelf actief aan het zoeken zijn op het internet.
  • Tenslotte zien we search engine optimization op de eerste plaats als een investering op lange termijn in de toekomst van je bedrijf. Met de juiste technieken is het wel degelijk mogelijk om hoog te ranken voor die keywords die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. En dus ook meer ROI, omzet, contactaanvragen en marktaandeel te genereren.

Inbound versus outbound marketing

De nieuwe SEO regels anno 2023

Er is veel veranderd sinds Danny Sullivan in 2001 voor het eerst de term “search engine marketing” gebruikte. De technieken om als bedrijf gevonden te worden op het internet zijn de afgelopen 2 decennia enorm geëvolueerd. Zoekmachine optimalisatie is een snel groeiende industrietak geworden en beïnvloedt tegenwoordig het succes van elke firma.

Het is eveneens een sector die continu in verandering is. Ben je als firma niet meer mee? Dan word je onherroepelijk voorbijgelopen door je concurrenten. Zonder de nodige kennis over Search Engine Optimization riskeer je als onderneming compleet in het duister te werken. Daarom is SEO één van de beste verdedigingen tegen concurrentie. Net zoals de algoritmen van Google voortdurend evolueren, zo ook moet de SEO-strategie van een bedrijf zich continu bijsturen.

We geven je alvast 5 handige tips mee die de Search Engine Optimization van je website anno 2023 helpen boosten.

Het verschil tussen white Hat & Black Hat SEO

Sommige SEO-ers proberen op korte termijn quick-wins te realiseren door niet toegelaten SEO-praktijken toe te passen. Dit heet Black Hat SEO en omvat verschillende technieken die worden toegepast om de ranking van een website of pagina in zoekmachines kunstmatig te verhogen, door middelen te gebruiken die in strijd zijn met de richtlijnen van zoekmachines.

Maar, deze Black Hat SEO druist volledig in tegen onze white hat benadering. Wij staan namelijk voor online organisch verkeer dat van duurzame en lange termijn is. Daarnaast kan Black Hat SEO resulteren in de verbanning van de betreffende website.

SEO versterken met SEA

Het is zeer moeilijk voor een website om op alle interessante zoekwoorden topposities in de organische zoekresultaten in te nemen. Slimme online marketeers hebben daarom niet uitsluitend oog voor zoekmachineoptimalisatie, maar durven ook pay per click advertenties (PPC) zoals Google advertenties te overwegen. Betalende advertenties kunnen die lacunes opvangen. Bovendien is Google Ads een interessante bron om nieuwe keywords te ontdekken waar je niet meteen aan gedacht had.

Daarom adviseren we de meeste bedrijven om naast organic search marketing ook voldoende aandacht te hebben voor PPC-verkeer. Zeker voor opstartende websites is betalend zoekverkeer een noodzaak, want het aandeel organische bezoekers is de eerste maanden vaak laag. Deze tweeledige online strategie resulteert in meer verkeer van je doelgroep.

Niet alleen bezoekers, ook conversies

Wanneer je een website hebt, wil je uiteraard ook online bezoekers. Maar die bezoekers komen niet van zelf, daar moet hard aan gewerkt worden. Dat hard werken heet met andere woorden “zoekmachine optimalisatie”, “Search Engine Optimization” of “website marketing”. Verkrijg je als firma een belangrijk deel van je leads, offertes en/of omzet online via je website? Dan is een basiskennis ervan een must. Daarom heeft iedere website er enkel maar bij te winnen als search engines ze correct kunnen crawlen & indexeren en de content vlot kunnen interpreteren.

Veel klanten op je website krijgen is dus uiteraard leuk en aardig, maar is niet het enige dat telt. Bovenal zijn conversies op de eerste plaats belangrijk. Tijdens onze SEO audits besteden we daarom ook steeds de nodige aandacht aan UX en conversie.

2. Technische SEO audit

We haalden het al in het begin aan, maar bij Online Marketing Monkey werken we met vier globale SEO pijlers. Éen van deze pijlers gaat over het technische aspect van SEO. Dit is niet zichbaar voor de Google gebruiker, maar desondanks is dit ook een belangrijk SEO-aspect. Het omvat een reeks technieken die je kunt gebruiken om het proces van het doorzoeken en indexeren van je website door Google te verbeteren. Denk hierbij aan het juiste gebruik van verschillende tags, zoals de juiste titel, meta beschrijving, h1 en h2, maar ook het gebruik van sitemaps, een goede site-structuur en snelle laadtijden spelen een grote rol. Wanneer er iets mis is met deze aspecten, is het cruciaal om eventuele fouten te identificeren en te verbeteren. Alleen dan kun je jouw website optimaal optimaliseren voor SEO.

Pijlers technische SEO

Bij Online Marketing Monkey trachten we de technische SEO van een site te optimaliseren door het uitvoeren van een audit. Tijdens deze technische SEO audit onderzoeken we of de website van een bedrijf qua techniek wel correct functioneert. Als een webpagina door foute metatags en html geblokt is voor de searchbots, dan zal die URL ook nooit kunnen ranken voor je gebruikers in de zoekresultaten.

Om de kans op een goede ranking te verhogen, onderzoeken we onder meer volgende aspecten:

De adviezen van deze technische SEO audit zijn meestal bestemd voor de webmasters van sites. Zij kunnen de optimalisaties dan uitvoeren in het CMS van de sites, zoals Drupal, WordPress, Magento, Joomla of DNN.

3. Zoekwoordenonderzoek als basis voor content marketing en on page-optimalisaties

Naast de technische Search Engine Optimization is ook het zoekwoordenonderzoek belangrijk, zo niet het belangrijkste onderdeel van SEO. Hiermee gaan we het volgende na: op welke keywords googlen potentiële klanten in de sector? Welke termen geven ze in in Google om producten en/of diensten die jij aanbiedt te vinden? We gaan op zoek naar interessante headtail (ook wel brede zoektermen genoemd), long tail (of niche-) en mid-tail zoekwoorden (die tussen de brede en niche zitten). De gevonden en relevant bevonden zoekwoorden zullen vervolgens de basis vormen voor de twee volgende pijlers van SEO, namelijk kwaliteitscontent & on page optimalisaties.

Pijlers kwaliteitscontent en on page seo

We raden ten zeerste aan om zo’n zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Je leert namelijk enorm veel bij over je sector, je ontdekt de noden en wensen van je doelgroep en je ontdekt hoe je concurrentie hun marketing aanpakt. Om je alvast op het juiste spoor te zetten, schreven we een gratis en handig stappenplan over hoe je een sterk KWR voert.

Ook hierbij kunnen de Online Marketing Monkeys je helpen. We onderscheiden in onze begeleiding 4 stappen:

  1. Zoekwoordenonderzoek
  2. On page relevantie
  3. Crawlbaarheid
  4. Optimalisaties naar engagement

We gaan na of de landingspagina’s van je website voldoende duidelijke signalen geven aan de zoekmachines (zoals bijvoorbeeld Google, Yahoo!, DuckDuckGo, AOL, Bing of Ask) waarover de URL en bijhorende content precies gaat. Want, om te kunnen ranken voor een bepaald gewenst en relevant zoekwoord, dienen je landingspagina’s genoeg content en andere cues te geven die verwijzen naar dat zoekwoord. Aspecten die hier bekeken en aan gewerkt worden zijn bijvoorbeeld:

  • Zoektermengebruik
  • Keyword density
  • Latent semantic indexing
  • Duplicate content
  • Meta Descriptions
  • De content zelf: kent de content een hoge kwaliteit? Werd deze geschreven door een expert met voldoende geloofwaardigheid? Krijg je veel conversies via deze pagina? Biedt het voldoende antwoorden?
  • Hoeveel woorden telt de URL?
  • Bezoekersintentie
  • Google freshness (of hoe actueel is de webpagina nog?)
  • Aantal advertising banners & irrelevante content

 

4. Link autoriteit

De laatste pijler van ons zoekmachineoptimalisatie schema heeft betrekking tot off page SEO, waarbij de factoren die zich buiten je website bevinden centraal staan. Belangrijke termen hierbij zijn linkbuilding, website autoriteit, domeinautoriteit en linkbuilding. We verklaren hieronder.

Pijlers off page seo

Website autoriteit en linkbuilding

Website autoriteit, oftewel page authority, is een score die aangeeft hoe waarschijnlijk een specifieke webpagina hoog zal scoren in de zoekresultaten van Google. Het wordt gemeten op een schaal van 1 tot 100, waarbij pagina’s met een hogere score waarschijnlijk hoger zullen ranken dan pagina’s met een lagerescore. De score hangt af van heel wat verschillende factoren, waaronder het aantal en de kwaliteit van de inkomende links, de relevantie van de pagina, de laadsnelheid en andere SEO-gerelateerde factoren.

  • Je kan de score een duwtje in de rug geven door aan linkbuilding te doen. Het principe van linkbuilding is als volgt: hoe meer andere domeinen naar jouw site linken, hoe hoger je autoriteit.
  • Page authority valt onder off-page SEO, aangezien je afhankelijk bent van anderen en zelf dus niet die links kan plaatsen. Sommigen vergelijken die backlinks ook wel met een ‘stem’ voor je site: hoe meer stemmen, hoe ‘voller’ je site wordt aanzien door de zoekmachines, hoe hoger je organisch zoekverkeer zal zijn.
  • Héél lang geleden was het mogelijk om honderden en meer links van dubieuze websites te kopen en daardoor hoger te ranken. Die tijd ligt echter ondertussen ver achter ons en zou door Google tegenwoordig onmiddellijk afgestraft worden.
  • Het draait namelijk niet alleen rond het aantal hyperlinks, maar ook om de kwaliteit ervan.
  • Tot slot: zonder een hoge link autoriteit zal een website meestal moeilijker hoog ranken, zeker wanneer er veel concurrentie heerst.

Link acquisitie plan

Online marketing Monkey kan je helpen met het verkrijgen van kwalitatieve links van andere websites. Daarvoor stellen we een link acquisitie plan op:

  • We schrijven een linkbuilding plan op maat voor elk bedrijf. Een webshop heeft namelijk andere linkprospects dan bijvoorbeeld een nieuwssite. Daarna gaan we aan de slag om relevante externe backlinks van hoge kwaliteit aan te trekken.
  • We onderzoeken welke linkbuilding technieken de grootste kans op succes hebben voor de firma in kwestie. Enkele voorbeelden van link building strategieën zijn:
    • Fantastische content trekt van zelf links aan
    • Gast blogging
    • Ego bait
    • Analyse backlinks concurrentie
  • Daarnaast worden volgende elementen hierbij onder de loep genomen:
    • Verschillende soorten backlinks
    • Follow vs nofollow
    • Quality backlinks versus spamlinks
    • Ankerteksten
    • Hoe link authority meten
    • Link analyse concurrentie
  • Tenslotte controleren we we of een website niet te veel externe spammy hyperlinks heeft. De links met een te hoog spamgehalte zullen we disavowen in het Google Search Console account van de site.

5. Meting en Rapportering van SEO

Zeker in zoekoptimalisatie gelden de motto’s ‘meten is weten’ en ‘kan je het meten, dan kan je het verbeteren’. Met andere woorden: elke professionele SEO’er zal de impact van zijn werk willen meten, opvolgen en bijsturen. Dit is immers cruciaal voor online succes en om klanten tevreden te houden. Omdat de impact van zoekoptimalisatie vaak pas merkbaar wordt na enkele weken, is heldere rapportage een must.

seo rapportage

SEO-evoluties en surfgedrag op je site meten

Je wilt uiteraard weten wat je SEO-inspanningen opleveren. Welke zoekwoorden doen het goed? Welke op pagina’s belanden je websitebezoekers via Google? Maar dat is niet het enige: eens internetgebruikers je website (organisch) gevonden hebben, wil je natuurlijk ontdekken hoe ze zich erop gedragen. Dit is enorm waardevolle informatie, want je kan eventuele heikelpunten ontdekken en wegwerken. Daarom zijn volgende KPI’s onder andere interessant om te meten en op te volgen over tijd:

SEO Tools om te meten

Gelukkig zijn er heel wat tools beschikbaar om de gezondheid van je Search Engine Optimization te meten, op te volgen en bij te sturen. Hierbij een aantal programma’s die we bij Online Marketing Monkey dagelijks gebruiken:

Werkpunten en prioriteiten

Overweeg je om de expertise van Online Marketing Monkey in te schakelen bij je SEO-strategie? Dan staan wij ook in voor de opvolging, meting en bijsturing van de SEO-strategie. We werken gewoonlijk met Google Data Studio rapporten voor onze rapportages. Parallel daarmee lijsten we de belangrijkste SEO-werkpunten op in functie van prioriteit en impact. We trachten maximaal met onze klanten te communiceren en overlopen de voortgang wekelijks. We staan bijvoorbeeld stil bij SEO performance aspecten als:

  • Wat hebben we precies gedaan?
  • Waar ging meeste tijd naar toe?
  • Wat had de grootste bedrijfsimpact?
  • Welke zoekopdrachten en landingspagina’s hadden de beste performance?
  • Wat werkte en wat niet? Waarom werkte dit wel of niet?
  • Zijn de doelen van de verschillende stakeholders bereikt?

6. Belang van E-E-A-T voor SEO succes

We hebben nu de belangrijke pijlers van onze SEO contructie besproken. Maar, SEO is complexer dan dat. Er zijn heel wat andere zaken die ook een invloed kunnen uitoefenen op je SEO-succes. Zo introduceerde Google het begrip E-E-A-T. Het is een acroniem dat staat voor ‘Ervaring, Expertise, Autoriteit en Trust’, en het is voor de meeste SEO’ers sinds augustus 2018 een bekend begrip. Google tracht voor elke webpagina na te gaan in welke die E-E-A-T is, waardoor het een zee rbelangrijk begrip is.

E-E-A-T Trust

6.1. Ervaring

Experience of ervaring is de recentste toevoeging aan het begrip (december 2022). Google bedoelt hiermee het volgende:

  • Als online auteur is het essentieel om over de nodige kennis en persoonlijke ervaring te beschikken over het onderwerp waarover je schrijft.
  • Het delen van persoonlijke ervaringen is vaak de norm. Denk hierbij aan:
    • het schrijven van een gedegen productreview op basis van daadwerkelijk gebruik
    • of het verstrekken van een casestudy die betrekking heeft op de diensten die je aanbiedt.
  • Google hecht belang aan die persoonlijke ervaringen over het onderwerp.

6.2. Expertise

Elke URL op het internet is in principe gemaakt met een bepaald doel. Hier wordt door de zoekmachine een inschatting gemaakt over het expertiseniveau van de auteur. Alleen schrijven over een bepaald onderwerp is niet voldoende om er ook hoog voor te ranken. Google verwacht dat je de benodigde kennis en vaardigheden hebt om content over je onderwerp te schrijven (denk hierbij aan diploma’s, certificaten of field experience), en dat je content lezers ook echt boeit. Je kan je expertise benadrukken met de content die je op je website plaatst. Hierbij is het ook belangrijk dat de content aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker. Dit betekent dat je juist die zoekwoorden hanteert waarop gebruikers op googelen. Met een zoekwoordenonderzoek leer je die kennen.

Een website kan haar expertise tonen door onder andere onderstaande vragen ten gronde te beantwoorden:

  • Geeft de content een volledige beschrijving van het topic?
  • Is de pagina op zo’n manier geschreven dat je het zou delen met een vriend of collega, of zou bookmarken?
  • Bevat de tekst geen gemakkelijk te controleren fouten?
  • Staan er niet te veel spellingsfouten in?
  • Schept de content een meerwaarde in vergelijking met andere gelijkaardige webpagina’s?

6.3. Autoriteit

Elke persoon kan zichzelf als een expert of ervaringsdeskundige beschouwen, maar wanneer andere experts jou erkennen als een belangrijke bron van kennis voor relevante onderwerpen en dus naar je linken, word je een autoriteit. Het is hierbij van belang om waardevolle backlinks te verkrijgen van andere websites met een hoge domain authority. Bovendien dragen beoordelingen van externe organisaties en klanten bij aan een betere waardering door Google. Een eigen Wikipedia-pagina helpt hierbij ook.

6.4. Trust

Tot slot de T van Trust. Echte, bewezen signalen van vertrouwen is de vierde factor voor E-E-A-T. Enkele voorbeelden waarmee een website vertrouwen (of juist niet) kan uitstralen:

  • Externe reviews van andere experts, referenties van andere peers, verwijzingen van nieuwssites
  • De ‘over ons’ pagina: het moet meteen duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de website
  • Comments in blogposts worden als spam beschouwd als ze niet bedoeld zijn de lezer te helpen, maar om reclame te maken of om linkbuilding redenen.
  • Een gemakkelijke te vinden privacy policy
  • Online pagina’s met storende advertenties en pop-ups kunnen rekenen op een low-quality rating.

7. 7 veel gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie

Als SEO bureau krijgen we veel interessante vragen van klanten. We hebben de 7 meest gestelde vragen eens op een rijtje gezet.

7.1. Met hoeveel % gaan mijn bezoekersaantallen stijgen?

“Als we zouden samenwerken met jullie online marketing bureau, hoe snel en met hoeveel procent gaan mijn huidige gebruikers dan omhoog?”

Eén van de populairste zoekmachine optimalisatie vragen :-). En eveneens één van de lastigste om te beantwoorden. Er spelen zoveel variabelen mee dat een exact antwoord eigenlijk onmogelijk is. Het is echter wel een terechte bezorgdheid, want je wilt uiteraard rendement halen (in de vorm van meer bezoekers, meer contactaanvragen, hogere conversies, meer omzet,…) uit je Search Engine Optimization-budget.

Het blijft hoe dan ook wel een goede oefening om organische traffic te voorspellen. Als een internetsite nauwelijks content of backlinks had, niet aan zoekwoord- en on page-optimalisaties deed en niet overdreven veel online concurrentie had voor we begonnen, dan is de kans groot dat deze site op korte termijn goede resultaten behaalt. In dit geval zou het bezoekersaantal toch binnen 6 maanden zo’n 20% à 40% mogen stijgen.

7.2. Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk voor mijn firma?

Wanneer we deze zoekmachineoptimalisatievraag krijgen van potentiële klanten, wijzen we hen op het enorme belang van zoekmachines zoals Google in het bijzonder:

  • De meeste prospects vinden hun bedrijf online, of ze nu keukens, sportartikelen of huizen verkopen. Door alleen maar eens het zoekwoord ‘keukens’, ‘sportschoenen’ of ‘huis kopen’ in de Google zoekwoordplanner te typen, wordt het meteen duidelijk hoe groot de verscheidenheid aan zoekopdrachten en de bijhorende zoekvolumes wel zijn.
  • Daarnaast haalt een SEO-vriendelijke website 50% tot 80% van de omzet binnen via zoekmachineoptimalisatie.
  • Je kan natuurlijk ook datzelfde volume binnenhalen via betalende Google Ad kliks, maar dat kost heel veel geld. SEO is in eerste instantie gratis. Zelfs wanneer je SEO uitbesteedt, spaar je erg veel geld uit op lange termijn.
  • Bovendien ga jij niet naar de prospect, maar komt de prospect naar jou (in tegenstelling tot de zogenaamde interruption marketing). Dit maakt organische searches veel interessanter dan andere trafficbronnen.

7.3. Geven jullie een garantie ?

Eveneens één van de terechte vragen. Immers, ieder online marketing bureau dient toch zijn materie te kennen? Geen woorden, maar daden!

Echter, we hebben geen invloed op heel wat variabelen:

  • Hoe actief is de concurrentie?
  • Zijn er technische tekortkomingen op de site?
  • Welke toekomstige Google updates komen er nog aan?
  • De persoonlijke voorkeuren van klanten zelf?

Daardoor kunnen we dus geen harde garanties bieden. Wat we wel kunnen garanderen is dat we er alles aan zullen doen om u als klant meer dan tevreden te houden.

7.4. Staat jullie site op nummer 1?

“Als jullie zo goed zijn in zoekmachineoptimalisatie als jullie beweren, staat jullie site dan ook op nummer 1?”

De beste manier om deze opwerping te beantwoorden, is door eerlijk te zijn. Natuurlijk hangt het antwoord af van de gebruikte zoekterm, de datum waarop je zoekt en de zoekmachine die je gebruikt. Voor de zoekopdracht ‘seo copywriting’, relevant voor onze business, staat Online Marketing Monkey bijvoorbeeld op plaats nummer 1.

SERP seo copywriting

7.5. Waarom met een SEO bureau werken ?

Intern of extern?

Werk je voor de SEO van je website best samen met een externe specialist of doe je het beter zelf? Het juiste antwoord hangt echter af van het type onderneming, de geografische focus en de concurrentiegraad.

De meeste kleinere firma’s hebben geen tijd om zich echt bezig te houden met online marketing en contentcreatie, en al helemaal niet met het monitoren van de vele Google algoritmewijzigingen. Zoekmachine optimalisatie an sich is geen rocket science, maar het is wel een grote en tijdrovende taak in een sector die permanent verandert.

We zijn daarom van mening dat elke ondernemer een basiskennis SEO hoort te hebben. De meer technische SEO zaken worden wel best uitbesteed aan externe professionals.

Schoenmaker blijf bij je leest

Veel kleinere bedrijven laten hun webshop of site bouwen door een vriend,  familielid of hosting provider.

  • Uit ervaring leren we dat deze bedrijven ervan uitgaan dat de websitebouwer wel ook voldoende kennis heeft van en rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie.
  • Helaas is dit vaak niet het geval, met alle gevolgen van dien. Net zoals een huisarts die eens naar het gebit van een patiënt kijkt geen tandarts is, is een websitebouwer geen online marketeer of SEO’er.
  • Indien we bovenstaande vraag krijgen, beantwoorden we ze met een tegenvraag: “Indien je websitebouwer al de SEO verzorgt, merken jullie dit dan ook in de online resultaten?”
  • Hun reply is niet vaak “ja”. Search Engine Optimization is namelijk een extreem snel evoluerende en gespecialiseerde bedrijfstak die best wordt uitgevoerd door een professional.
  • Up to date blijven is een absolute must.
  • Daarom geeft een samenwerking met een extern SEO bureau de garantie dat de juiste white hat technieken worden toegepast, dat er geen potentiële bezoekers gemist worden en dat je correcte antwoorden op alle search gerelateerde vragen krijgt.

7.6. Hoe lang gaat het duren?

Factoren

“Wanneer zien we de effecten van SEO op onze website?”

Goede vraag. Alleen is het antwoord erop wat vervelend: het hangt ervan af. Er zijn veel factoren die meespelen. De sterkte van de concurrentie speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol. Wil je op de eerste pagina van de SERP’s komen? Dan moet je de andere bestaande zoekresultaten verdringen of verslaan.

Tijdsindicaties

We begrijpen dat dit een eerder frustrerend antwoord is. Daarom geven we hieronder een aantal tijdsindicaties om in de top 10 posities te gaan ranken:

  • Bijvoorbeeld: een tenniswebshop die focust op long tail keywords “beste darmsnaar voor tenniselleboog”
    • Niveau van concurrentie: laag
    • Schatting tijdsduur: 2 maanden
  • Bestaande website van een tandarts die lokaal wil ranken voor “tandarts Lochristi”
    • Concurrentie: gemiddeld
    • Tijdsduur: 2 tot 4 maanden
  • Nieuwe website die nationaal gevonden wil worden voor “brandverzekering België”
    • Graad van concurrentie: hoog
    • Inschatting van tijd: + 12 maanden

Misschien kan je SEO nog het best vergelijken met een marathon lopen. Het duurt best lang en het vergt veel training vooraleer je de afstand aankan. Maar eens je die 42 kilometer kunt uitlopen, heb je nog lang plezier van je goede conditie. Dit is ook zo voor zoekmachineoptimalisatie: het is hard werken, het vergt veel toewijding en heeft dagelijks je aandacht nodig. Zodra je echter meer online bezoekers, leads, orders en offerteaanvragen via je website binnenkomen, ben je blij dat je volhard hebt.

7.7. Wat met Google core updates? Of grote websiteaanpassingen?

Permanente updates

Google verandert permanent haar zoekalgoritmes om haar SERP’s steeds beter te maken voor haar gebruikers. Bijgevolg stopt SEO eigenlijk nooit. Er zijn voortdurend tweaks mogelijk om verder te groeien in de organische rankings. Daarom is het cruciaal om op de hoogte te zijn van elke belangrijke Google core aanpassing én de learnings ervan correct in praktijk toe te passen.

Design

Een redesign van een bestaande website is vaak de aanleiding van veel SEO problemen. Wat gebeurt er vaak? Website-eigenaren kiezen frequent voor een ontwerpbureau die een nieuwe, frisse look en feel bouwt van de bestaande bedrijfssite. Echter, een website gemaakt door een ontwerper die de laatste wijzigingen van het algoritme niet kent, zal onmogelijk kunnen concurreren in de zoekresultaten. Daarom adviseren wij bedrijfsleiders steeds een minimale SEO kennis op te bouwen en zich te laten begeleiden door een gespecialiseerd SEO bureau tijdens de bouw van de nieuwe website.

Bronnen

We volgen de Core updates en guidelines op de voet en passen de richtlijnen toe in onze SEO voor bedrijven. De belangrijkste tips hieromtrent zijn op dit moment onder meer:

  • publiceer enkel originele content van professionele kwaliteit
  • overdrijf niet met banner advertenties op je site
  • zorg voor een snelle laadsnelheid voor mobiele toestellen

8. De toekomst van SEO

Permanente verandering

Zoekmachines zijn voortdurend bezig hun zoekalgoritmes te verbeteren opdat ze gebruikers de best mogelijke digitale zoekresultaten kunnen aanbieden. Gevolg: ook SEO is permanent onderhevig aan verandering. Search engines zoals Google verwachten daarom veel meer van websites dan alleen veel externe links en de juiste zoekwoorden in de meta’s. Ze verwachten vooral unieke content die betrouwbaar is en een hoog expert gehalte bevat.

Geen magische tool

Eén ding is zeker: de tijd van technische trucjes om hoog te ranken ligt al lang achter ons. SEO draait tegenwoordig bovenal rond fantastisch sterke content en artikels die een onderwerp in al haar facetten volledig beschrijven en beantwoorden. Sommige spreken daarom van een shift van SEO expert naar content marketing expert.

Zeker in het verleden werd een SEO’er bijvoorbeeld beschouwd als een nerd die in een hoekje met zijn “magische tools” zoekwoorden aan het optimaliseren was. Die tijd ligt ondertussen achter ons.

Anno 2023 moet een SEO-er veel meer zijn dat dat. Een SEO’er mag alles behalve op een eilandje zitten, maar moet integraal deel uitmaken van het marketing team. Hij/zij moet zijn kennis maximaal delen met de andere traffic teams, pr afdelingen, redacties en sales.

9. SEO adviezen voor 2023

9.1. Voice search

Spraakgestuurd zoeken is geen tijdelijk modegril. Iedereen kent ondertussen Google assistent, Siri van Apple, en Amazone’s Alexa. Het lijkt er daarom op voice search het nieuwe ‘mobiel’ aan het worden is. De Bert-update van 2019 bevestigde dit bovendien. Houd er dus zeker rekening mee in je SEO strategie.

9.2. E-E-A-T

Zorg in het bijzonder er voor dat je website voldoende signalen uitstraalt rond Expertise, Autoriteit en Trust.

9.3. Zoekwoordenonderzoek

Blijft de basis voor succes met Search Engine Optimization: weet op welke zoekwoorden je klanten online zoeken. Vergeet bijgevolg dus niet je SEO keyword research om de 1 à 2 jaar uit te voeren. Ook zoekgewoonten veranderen.

9.4. Unieke relevante kwaliteitscontent

Iets waar we op blijven hameren. Tracht daarom steeds unieke waardevolle content op je site te zetten waar je potentiële klanten echt iets aan hebben. Zet bijgevolg beter “een blogpost te weinig, dan te veel” online. Wat je online zet, moet dan ook echt af zijn. De kwaliteit primeert, niet de kwantiteit.

9.5. Lokale SEO

SEO voor kleine zelfstandigen en vrije beroepen verschilt toch op enkele punten van nationale zoekmachineoptimalisatie. Om deze websites beter te laten ranken in de zoekresultaten van lokale zoekers, zet je daarom best in op lokale SEO. Voor regionale vindbaarheid zijn onder meer niet alleen Google Mijn bedrijf, ook reviews, maar evenzeer vermelding van je stadsnaam in de meta’s van belang.

9.6. Belang van video

  • Het nu eenmaal een feit dat een onderwerp via video gemakkelijker uit te leggen is via video dan via tekst. Immers, grote stukken tekst zijn minder gebruiksvriendelijk dan een YouTube filmpje. We constateerden dat het belang van video in content aan belang wint. Zeker voor nieuwssites en voorpaginanieuws lijkt video een must te worden.
  • Bekijk maar eens deze video over de impact van video op SEO

9.7. Link autoriteit

Blijf werken aan de domain authority van je website.

9.8. Mobile SEO

Voor de meeste bedrijven geldt al dat 60% van hun bezoekers hun website mobile bezoeken. Controleer je site daarom niet alleen via je desktop, maar ook zeker en vast via je smartphone.

9.9. Structured data

Google laat meer en meer rich snippets zien in haar SERPs. Dergelijke snippets worden gemaakt via structured data. Dankzij die gestructureerde gegevens geef je meer info aan Google waarover een bepaalde URL precies gaat. Daardoor is de search engine Google in staat een juister resultaat te toner.

10. SEO-trends van 2023

Ook in 2023 zal zoekmachineoptimalisatie belangrijk blijven binnen de online marketing wereld. Het blijft natuurlijk belangrijk om als website hoog te scoren in de zoekmachines. Ben je benieuwd naar de SEO-trends van 2023? Ontdek dan alle trends voor Search Engine Optimization in onze blog.

11. Gratis check of offerte

Samengevat: met onze gratis website scan beoordelen we je homepage op een aantal punten die cruciaal om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten. Hierdoor kom je te weten welke aspecten rond search engine optimization op de website goed en minder goed scoren.