De betekenis van Search Engine Optimization (SEO)

SEO of Search Engine Optimization eenvoudig uitgelegd

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. De vertaling in het Nederlands luidt zoekmachine optimalisatie. Het is de online marketing techniek om meer bezoekers via zoekmachines “organisch” en “op natuurlijke wijze” op je website te laten landen dankzij website-optimalisaties. Met organisch zoekverkeer worden dus klikken bedoeld waarvoor je niet betaalt. Dit in tegenstelling met SEA of Google Ads, waarvoor dus wel voor elke klik betaald wordt. Zie ook onderstaande afbeelding.

Het verschil tussen SEO en SEA in de zoekresultaten

Het is daarom erg belangrijk om hoog te scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines of search engines zoals Google en Bing. Immers, hoe hoger een website van een bedrijf rankt voor haar relevante trefwoorden, hoe meer verkeer ze zal ontvangen.

Succes hebben met SEO marketing? De volgende 10 hoofdstukken leggen je uit hoe dit ook mogelijk is voor jouw website:

  1. Projectaanpak, intake gesprek en Ranking factoren
  2. Technische SEO audit
  3. Zoekwoorden onderzoek en content analyse
  4. Link autoriteit opbouwen
  5. Meten en rapporteren
  6. Het belang van E-A-T
  7. Veel gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie
  8. De toekomst van SEO
  9. SEO adviezen voor 2020
  10. Gratis audit

 

SEO Projectaanpak: hoe gaan we te werk ?

Google werkt aan de hand van zogenaamde ranking factoren om te beoordelen of een website hoog of laag dient te ranken.
SEO projectaanpak

Om te controleren of een site aan de noodzakelijke elementen voor ranking voldoet, werkt Online Marketing Monkey met de volgende onderdelen binnen een SEO-project:

  1. Intakegesprek
  2. Techniek
  3. Content
  4. Linkautoriteit
  5. Rapportering

Intake gesprek

Als eerste starten we het SEO traject steeds met een intake gesprek. Tijdens deze meeting leggen we enerzijds kort uit wat ranking factoren zijn en hoe SEO anno 2021 werkt. Maar ook waarom hoge organische rankings zo belangrijk zijn en wat de voordelen zijn van SEO marketing. Anderzijds willen we ook je firma, team, producten of services, marktsegmenten en doelstellingen beter leren kennen. Ons inziens een eerste cruciale en onontbeerlijke eerste stap richting SEO succes. Zonder deze grondige kennismaking zouden we immers grotendeels in het duister werken.

Ranking factoren

Geen one trick pony

Zoekmachine optimalisatie is geen “One trick pony”. Je rankings zullen namelijk niet verbeteren door slechts aan 1 knop te draaien. Voor de SEO optimalisatie van je website moet je rekening houden met best wel veel ranking factoren. Misschien heb je zelfs gehoord dat Google tot wel 200 elementen in haar algoritmes opneemt. Welke die 200 ranking factors precies zijn ? Wel, dat maakt Google niet bekend en is – net als het Coca Cola recept – een goed bewaard geheim.

SEO tabel

Sommige ranking factoren worden in de SEO community als bewezen beschouwd, andere zijn dan weer eerder controversieel en een deel is zelfs pure veronderstelling. Met onze ranking factoren tabel hebben we toch een geprobeerd deze aspecten overzichtelijk te maken. Het geeft al een goed beeld met welke succesfactoren een site best rekening moet houden om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Hoe meer ‘+’ een element bevat in de rechterbovenhoek, hoe meer impact het heeft op de rankings.

We hebben de SEO tabel ingedeeld in de volgende 6 pijlers:

  1. Technische SEO, waarbij factoren crawlbaarheid en mobiel vriendelijkheid belangrijk zijn.
  2. De content pijler, met focus op relevante zoekwoorden en originele nuttige teksten.
  3. Vervolgens hebben we meta tags, zoals de page title, meta description en logisch opgebouwde URL’s.
  4. Daarnaast spelen ook linkautoriteit, met sterke externe backlinks een grote rol.
  5. De trust-pijler, zoals de https, aantal 301 en 404, aantal advertentie banners.
  6. Tenslotte sociale media elementen, die eerder een indirecte rol lijken te spelen bij zoekmachine optimalisatie.

De periodieke SEO-tabel met alle elementen voor een scorende website.

De nieuwe SEO regels anno 2020

Er is veel veranderd sinds Danny Sullivan in 2001 voor het eerst de term “search engine marketing” gebruikte. De technieken om als bedrijf gevonden te worden op het internet zijn de afgelopen 2 decennia enorm geëvolueerd. Zoekmachine optimalisatie is een snel groeiende industrietak geworden en beïnvloedt tegenwoordig het succes van elke firma.

Het is eveneens een sector die continu in verandering is. Ben je als firma niet meer mee? Dan word je onherroepelijk voorbijgelopen door je concurrenten. Zonder de nodige kennis over zoekmachinemarketing riskeer je als onderneming compleet in het duister te werken. Daarom is SEO één van de beste verdedigingen tegen concurrentie. Net zoals de algoritmen van Google voortdurend evolueren, zo ook moet de SEO-strategie van een bedrijf zich continu bijsturen.

White Hat & Black Hat

Sommige SEO-ers proberen op korte termijn quick-wins te realiseren door niet toegelaten SEO-praktijken toe te passen. Maar deze Black Hat SEO druist volledig in tegen onze white hat benadering. Wij staan namelijk voor online organisch verkeer dat van duurzame en lange termijn is.

Het belang van hoge organische rankings

De relatie tussen ranking en CTR

Onderzoek toont aan dat hoe hoger zoekwoorden in de resultaten van een zoekmachine voorkomen, hoe meer bezoekers je krijgt op je website. Enkele conclusies uit een onderzoek van Smart Insights:

  • Meer dan 30% van de Google traffic gaat naar het eerste zoekresultaat.
  • Positie nummer 1 krijgt dubbel zoveel kliks als rank 2.
  • De eerste 5 posities krijgen gemiddeld 75% van alle kliks.
  • Plaatsen 1 tot en met 10 (= pagina 1 dus) krijgen gemiddeld meer dan 90% van alle bezoekers.

Met andere woorden, enkel pagina 1 van de zoekresultaten is echt van tel. Sta je pas op pagina 2 met zoekresultaten? Dan mis je meer dan 90% van je potentiële klanten. Onderstaande tabel geeft een detail van de resultaten:

Het aantal kliks per positie in de zoekresultaten

Topposities

Een nummer 1 ranking in Google voor een bepaald zoekwoord heeft dus enorme impact op je online zoekverkeer. Uiteraard moet het wel een zoekwoord zijn dat van belang is voor je gebruikers. Daarom is het erg belangrijk je te concentreren op de belangrijkste zoektermen die je bezoekers intypen in Google.

De collega’s van Backlinko hebben rond dit thema in augustus 2019 een sterk artikel geschreven over het verband tussen Google’s organische posities en doorklik percentages. Ook in deze studie wordt het belang van organische topposities opnieuw bevestigd: de nummer 1 SEO positie gaat veruit met de meeste klikken lopen en ontvangt 10 keer meer kliks dan plaats 10.  De doorklikpercentages van posities 7, 8, 9 en 10 zijn met slechts 3% quasi dezelfde en vanaf plaats 11 op pagina 2 speel je als bedrijf eigenlijk niet meer mee.

De voordelen van SEO

Geloofwaardigheid

  • Zoals iedereen ongetwijfeld wel weet: organische digitale klikken zijn gratis. Dit in tegenstelling tot advertenties op Facebook, LinkedIn, Bing of Google, waarbij elke klik of vertoning betalend is.
  • Afhankelijk van de bron en rekening houdende met zero-click searches klikt minder dan 5% gemiddeld van de Google gebruikers op een advertentie (desktop en mobiel samen). De meerderheid (50%) verkiest te klikken op een organisch resultaat. Surfers hechten meer vertrouwen en geloofwaardigheid aan natuurlijke rankings.

Organic versus PPC in Google

  • Daarnaast start de overgrote meerderheid van mensen de zoektocht naar informatie over een product, service, bedrijf, etc. online op het internet. Als bedrijf besta je dus niet online als jouw internetsite niet hoog rankt. Zoals hierboven vermeld, gaan de eerste 3 organische posities met meer dan 60% van de klikken lopen. En dus ook met online bestellingen, contact aanvragen, leads, inschrijvingen op events, etc. In deze optiek is zoekmachine optimalisatie zo veel meer dan alleen maar beter ranken dan je concurrentie. Het is dé manier om warme prospects binnen te halen.

Inbound marketing

  • Offline marketing kanalen zoals radio, televisie, telefoon of direct mail trachten artificieel een vraag te creëren bij mensen die helemaal niet op zoek zijn naar aankoop. Sommige marketeers spreken hier over outbound marketing of interruption marketing: deze kanalen vallen eigenlijk mensen ongevraagd lastig. Bij inbound marketing zoals SEO echter geldt juist het tegenovergestelde: hier draait het erom om met jouw site zichtbaar te zijn in de online zoekresultaten op het moment dat potentiële al in een aankoopmodus zitten en zelf actief aan het zoeken zijn op het internet.

Inbound versus outbound marketing

  • Tenslotte zien we search engine optimization op de eerste plaats als een investering op lange termijn in de toekomst van je bedrijf. Met de juiste technieken is het wel degelijk mogelijk om hoog te ranken voor die keywords die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. En dus ook meer ROI, omzet, contactaanvragen en marktaandeel te genereren.

PPC

Het is zeer moeilijk voor een website om op alle interessante zoekwoorden topposities in de organische zoekresultaten in te nemen. Slimme online marketeers hebben daarom niet uitsluitend oog voor zoekmachineoptimalisatie, maar durven ook pay per click advertenties (PPC) zoals Google advertenties te overwegen. Betalende advertenties kunnen die lacunes opvangen. Bovendien is Google Ads een interessante bron om nieuwe keywords te ontdekken waar je niet meteen aan gedacht had.

Daarom adviseren we de meeste bedrijven om naast organic search marketing ook voldoende aandacht te hebben voor PPC-verkeer. Zeker voor opstartende websites is betalend zoekverkeer een noodzaak, want het aandeel organische bezoekers is de eerste maanden vaak laag. Deze tweeledige online strategie resulteert in meer verkeer van je doelgroep.

Niet alleen bezoekers, ook conversies

Wanneer je een website hebt, wil je uiteraard ook online bezoekers. Maar die bezoekers komen niet van zelf, daar moet hard aan gewerkt worden. Dat hard werken heet met andere woorden “zoekmachine optimalisatie”, “Search Engine Optimization” of “website marketing”. Verkrijg je als firma een belangrijk deel van je leads, offertes en/of omzet online via je website? Dan is een basiskennis ervan een must. Daarom heeft iedere website er enkel maar bij te winnen als search engines ze correct kunnen crawlen & indexeren en de content vlot kunnen interpreteren.

Veel klanten op je website krijgen is dus uiteraard leuk en aardig, maar is niet het enige dat telt. Bovenal zijn conversies op de eerste plaats belangrijk. Tijdens onze SEO audits besteden we daarom ook steeds de nodige aandacht aan UX en conversie.

SEO, een verwarrend begrip

Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk best wel een verwarrende term. De meeste mensen weten wel ongeveer wat het is. Maar door de voortdurende algoritme aanpassingen van Google is de manier, waarop search marketing juist dient uitgevoerd te worden, eveneens permanent in verandering.

Eén ding is zeker: search engine marketing gaat over gevonden worden op het internet als mensen op zoek zijn naar een product, dienst, antwoord, oplossing, enzovoort. Daarom leggen we in onderstaande video de term SEO op een eenvoudige manier uit.

Ben jij er reeds van overtuigd dat SEO enorm belangrijk is voor jouw website? Vraag een gratis SEO-analyse en ontdek de pijnpunten van jouw website.

2. Technische SEO audit

Tijdens de technische SEO audit onderzoeken we of de website van een bedrijf qua techniek wel correct functioneert. Als een webpagina door foute metatags en html geblokt is voor de searchbots, dan zal die URL ook nooit kunnen ranken voor je gebruikers in de zoekresultaten.

Daarom onderzoeken we onder meer volgende aspecten:

De adviezen van deze technische SEO audit zijn meestal bestemd voor de webmasters van sites. Zij kunnen de optimalisaties dan uitvoeren in het CMS van de sites, zoals Drupal, WordPress, Magento, Joomla of DNN.

3. Zoekwoorden onderzoek en content marketing

Bovenal is met name het zoekwoorden onderzoek het belangrijkste onderdeel: op welke keywords googlen potentiële klanten in de sector? We gaan op zoek naar interessante headtail (ook wel brede zoektermen genoemd), long tail (of niche-) en mid-tail zoekwoorden (die tussen de brede en niche zitten).

We onderscheiden hier 4 stappen:

  1. Zoekwoorden onderzoek
  2. On page relevantie
  3. Crawlbaarheid
  4. Optimalisaties naar engagement

We gaan na of de landingspagina’s voldoende duidelijke signalen geven aan de zoekmachines (zoals bijvoorbeeld Google, Yahoo!, DuckDuckGo, AOL, Bing of Ask) waarover de URL precies gaat. Aspecten die hier bekeken worden zijn bijvoorbeeld:

 

4. Link autoriteit

Website autoriteit

  • De 3de actie pijler voor zoekmachineoptimalisatie pakt de zogenaamde Domain Authority van de website aan.
  • Het principe van linkbuilding is als volgt: hoe meer andere domeinen naar jouw site linken, hoe hoger je autoriteit.
  • Héél lang geleden was het mogelijk om honderden en meer links van dubieuze websites te kopen en daardoor hoger te ranken. Die tijd ligt echter ondertussen ver achter ons en zou door Google tegenwoordig onmiddellijk afgestraft worden.
  • Het wordt daarom ook wel off-page SEO genoemd, mits je afhankelijk bent van anderen en zelf dus niet die links kan plaatsten. Sommige vergelijken die backlinks ook wel met een ‘stem’ voor je site: hoe meer stemmen, hoe ‘voller’ je site wordt aanzien door de zoekmachines, hoe hoger je organisch zoekverkeer zal zijn.
  • Hierbij is het wel belangrijk op te merken dat het bij link autoriteit het niet draait rond het aantal hyperlinks, maar wel om de kwaliteit ervan.
  • Tot slot: zonder een hoge link autoriteit zal een website meestal moeilijker hoog ranken, zeker bij veel concurrentie.

Link acquisitie plan

  • We schrijven een linkbuilding plan voor elke bedrijf op maat en gaan aan de slag om relevante externe backlinks van hoge kwaliteit aan te trekken.
  • We onderzoeken welke linkbuilding technieken de grootste kans op succes hebben voor de firma in kwestie. Enkele voorbeelden van link building strategieën zijn:
    • fantastische content trekt van zelf links aan
    • gast blogging
    • ego bait
    • analyse backlinks concurrentie
  • Een webshop heeft namelijk andere linkprospects dan bijvoorbeeld een nieuwssite.
  • Daarnaast worden volgende elementen hierbij onder de loep genomen:
    • verschillende soorten backlinks
    • follow vs nofollow
    • quality backlinks versus spamlinks
    • ankerteksten
    • hoe link authority meten
    • link analyse concurrentie
  • Tenslotte controleren we we of een website niet te veel externe spammy hyperlinks heeft. De links met een te hoog spamgehalte zullen we disavowen in het Google Search Console account van de site.

5. Meting en Rapportering van SEO

Zeker in zoekoptimalisatie geldt het motto ‘Meten is weten’ en ‘Kan je het meten, dan kan je het verbeteren’. Met andere woorden: elke professionele SEO-er zal de impact van zijn werk willen meten, opvolgen en bijsturen. Dit is immers cruciaal voor online succes en om klanten tevreden te houden. Omdat de impact van zoekoptimalisatie vaak pas merkbaar wordt na enkele weken, is heldere rapportage een must.

Surfgedrag op site

Eens internetgebruikers je website (organisch) gevonden hebben, wil je natuurlijk weten hoe ze zich erop gedragen. Volgende KPI’s zijn onder andere daarom interessant om te meten en op te volgen over tijd:

SEO Tools om te meten

Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar om de gezondheid van je SEO te meten, op te volgen en bij te sturen. Hierbij een aantal programma’s die we bij Online Marketing Monkey dagelijks gebruiken:

Werkpunten en prioriteiten

We werken gewoonlijk met Google Data Studio rapporten voor onze rapportages. Parallel daarmee lijsten we de belangrijkste SEO-werkpunten op in functie van prioriteit & impact. We trachten maximaal met onze klanten te communiceren en overlopen de voortgang wekelijks.

We staan bijvoorbeeld stil bij SEO performance aspecten als:

  • Wat hebben we precies gedaan?
  • Waar ging meeste tijd naar toe?
  • Wat had de grootste bedrijfsimpact?
  • Welke zoekopdrachten en landingspagina’s hadden de beste performance?
  • Wat werkte en wat niet? Waarom werkte dit wel of niet?
  • Zijn de doelen van de verschillende stakeholders bereikt?

6. Belang van E-A-T voor SEO succes

EAT staat voor Expertise, Autoriteit en Trust en is voor de meeste SEO-ers sinds augustus 2018 een bekend begrip. Google tracht voor elke webpagina na te gaan in welke die EAT is.

6.1. Expertise

Elke URL op het internet is in principe gemaakt met een bepaald doel. Hier wordt door de zoekmachine een inschatting gemaakt over het expertiseniveau van de auteur. Alleen schrijven over een bepaald onderwerp is niet voldoende om er ook hoog voor te ranken. Google verwacht dat je content lezers ook echt boeit. Dit betekent dat je juist die zoekwoorden hanteert waarop gebruikers op googelen. Met een zoekwoordenonderzoek leer je die kennen. Verder is het van belang dat je de zoekintentie ook begrijpt.
Een website kan haar expertise tonen door onder andere onderstaande vragen ten gronde te beantwoorden:

  • geeft de content een volledige beschrijving van het topic?
  • is de pagina zodanig geschreven dat je zou delen met een vriend of zou bookmarken?
  • bevat de tekst geen gemakkelijk te controleren fouten?
  • staan er niet te veel spellingsfouten in?
  • schept de content een meerwaarde in vergelijking met andere gelijkaardige webpagina’s?

6.2. Autoriteit

Alleen expert zijn over een bepaalde topics is niet voldoende. Op het moment dat andere experts verwijzen naar jouw content of naam, dan ben je niet alleen een expert, maar ook een autoriteit. Signalen voor Google zijn hiervoor externe links van andere relevante sites met hoge domain authority. Een eigen Wikipedia-pagina helpt hierbij ook.

6.3. Trust

Tot slot de T van Trust. Echte, bewezen signalen van vertrouwen is de 3de factor voor EAT. Enkele voorbeelden waarmee een website vertrouwen (of juist niet) kan uitstralen:

  • externe reviews van andere experts, referenties van andere peers, verwijzingen van nieuwssites
  • de ‘over ons’ pagina is niet belangrijk: het moet meteen duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de website
  • comments in blogposts worden als spam beschouwd als ze niet bedoeld zijn de lezer te helpen, maar om reclame te maken of om linkbuilding redenen.
  • een gemakkelijke te vinden privacy policy
  • online pagina’s met storende advertenties & pop-ups kunnen rekenen op een low-quality rating.

7 veel gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie

Als SEO bureau krijgen we veel interessante vragen van klanten. We hebben de 6 meest gestelde vragen eens op een rijtje gezet.

7.1. Met hoeveel % gaan mijn bezoekersaantallen stijgen?

“Als we zouden samenwerken met jullie online marketing bureau, hoe snel en moet hoeveel procent gaan mijn huidige gebruikers dan omhoog?”

Eén van de populairste zoekmachine optimalisatie vragen. 🙂 En eveneens wat frustrerend om te beantwoorden. Er zijn zoveel variabelen in het spel dat een exact antwoord eigenlijk onmogelijk is. Maar het is wel een terechte bezorgdheid. Iedereen wil rendement (in de vorm van meer bezoekers, meer contactaanvragen, hogere conversies, meer omzet,…) wil zien op het geïnvesteerde Search Engine Optimization-budget.

Het blijft hoe dan ook wel een goede oefening om organische traffic te voorspellen. Als een internetsite nauwelijks content of backlinks had, zonder zoekwoord- en on page-optimalisaties voor we begonnen en niet overdreven veel online concurrentie heeft, is de kans groot dat die op korte termijn goede resultaten behaalt. In dit geval zou het bezoekersaantal toch binnen 6 maanden 20% à 40% mogen stijgen.

7.2. Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor mijn firma ?

Wanneer we deze zoekmachineoptimalisatievraag krijgen van potentiële klanten, wijzen we hen op het enorme belang van zoekmachines en Google in het bijzonder. De meeste prospects vinden hun bedrijf online, of ze nu keukens, sportartikelen of huizen verkopen. Door alleen maar eens het zoekwoord ‘keukens’, ‘sportschoenen’ of ‘huis kopen’ in Google zoekwoordplanner te typen, wordt het meteen duidelijk hoe groot de verscheidenheid aan zoekopdrachten wel is.

Vervolgens voeren we een search uit voor enkele van de meest gebruikte maandelijkse zoekopdrachten om te checken waar hun website zich bevindt in de zoekresultaten.

Daarnaast haalt een SEO-vriendelijke website 50% tot 80% binnen via zoekmachine optimalisatie. Je kan natuurlijk ook datzelfde volume binnenhalen via betalende Google Ad kliks, maar dat kost heel veel geld. SEO is gratis. Zelfs als je SEO uitbesteedt, spaar je erg veel geld uit op lange termijn.

Bovendien ga jij niet naar de prospect, maar komt de prospect naar jou (in tegenstelling tot de zogenaamde interruption marketing). Dit maakt organische searches veel interessanter dan andere trafficbronnen.

7.3. Geven jullie een garantie ?

Eveneens één van de terechte vragen. Immers, ieder online marketing bureau dient toch zijn materie te kennen? Geen woorden, maar daden !

Echter, we hebben op lang niet alle variabelen controle:

  • hoe actief is de concurrentie?
  • zijn er technische tekortkomingen op de site?
  • welke toekomstige Google updates komen er nog aan?
  • de persoonlijke voorkeuren van klanten zelf?

Daardoor kunnen we dus geen harde garanties geven. Wat we wel kunnen garanderen is dat we alles aan zullen doen om u als klant meer dan tevreden te houden.

7.4. Staat jullie site op nummer 1 ?

“Als jullie zo goed zijn in zoekmachineoptimalisatie als jullie beweren, staat jullie site dan ook op nummer 1?”

De beste manier om deze opwerping te beantwoorden, is door eerlijk te zijn. Natuurlijk hangt het antwoord af van de gebruikte zoekterm, de datum waarop je zoekt en de zoekmachine die je gebruikt. Voor de zoekopdracht ‘online marketing’, relevant voor onze business, staat Online Marketing Monkey bijvoorbeeld op plaats nummer 1.

 

SERP voor online marketing

7.5. Waarom met een SEO bureau werken ?

Intern of extern?

Werk je voor de SEO van je website best samen met een externe specialist of doe je het zelf inhouse? Het juiste antwoord hangt echter af van het type onderneming, de geografische focus en de concurrentiegraad.

De meeste kleinere firma’s hebben geen tijd om zich echt bezig te houden met content creatie. Al helemaal niet met het monitoren van de vele Google algoritme wijzigingen. Zoekmachine optimalisatie an zich is geen rocket science, maar het is wel een sector die permanent verandert.

We zijn daarom van mening dat elke ondernemer een basiskennis SEO hoort te hebben. De meer technische SEO zaken worden wel best uitbesteed aan externe professionals.

Schoenmaker blijf bij je leest

  • Veel kleinere bedrijven laten hun webshop of site bouwen door een vriend,  familielid of hosting provider.
  • Ze gaan er van uit dat zij wel ook voldoende kennis hebben van en rekening houden met zoekmachine optimalisatie.
  • Zeer frequent is dit helaas niet het geval, met alle gevolgen van dien. Een huisarts die eens naar het gebit van een patiënt kijkt is toch ook geen tandarts ?
  • Indien we bovenstaande vraag krijgen, beantwoorden we ze met een tegenvraag: “Indien je neef of vriend al de zoekmachine optimalisatie  verzorgt, merken jullie dit dan ook echt in de online resultaten ?”
  • Hun reply is niet vaak “ja”. Search Engine Optimization is een extreem snelle ontwikkelende en gespecialiseerde bedrijfstak, die best wordt uitgevoerd door een professional.
  • Up to date blijven in het bijzonder is een absolute must.
  • Daarom geeft een samenwerking met een extern SEO bureau de garantie dat de juiste white hat technieken worden toegepast. Maar ook dat er geen potentiële bezoekers gemist worden. Tenslotte ook dat je correcte antwoorden op alle search gerelateerde vragen krijgt.

7.6. Hoe lang gaat het duren?

Factoren

“Wanneer zien we de effecten van de zoekmachine optimalisatie op onze website?”

Goede vraag. Alleen is het antwoord wat vervelend: het hangt ervan af. Er zijn veel factoren die meespelen. De sterkte van de concurrentie speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol. Wil je op de eerste pagina van de SERPs komen? Dan moet je andere bestaande zoekresultaten verdringen of verslaan.

 

Tijdsindicaties

  • We begrijpen dat dit een eerder frustrerend antwoord is. Daarom geven we hieronder een aantal indicatieve tijdsindicaties om in top10 posities te gaan ranken:
    • Bijvoorbeeld: een tennis webshop die focust op long tail keywords “beste darmsnaar voor tenniselleboog”
      • Niveau van concurrentie: laag
      • Schatting tijdsduur: 2 maanden
    • Bestaande website tandarts die lokaal wil ranken voor “tandarts Lochristi”
      • Concurrentie: gemiddeld
      • Tijdsduur: 2 tot 4 maanden
    • Nieuwe website die nationaal gevonden wil worden voor “brandverzekering België”
      • Graad van concurrentie: hoog
      • Inschatting van tijd: + 12 maanden
  • Misschien kan je SEO nog het best vergelijken met een marathon lopen. Het duurt best lang en vergt veel training vooraleer je de afstand aan kan. Maar eens je die 42 kilometer kunt uitlopen, heb je nog lang plezier van je goede conditie. Zo ook met zoekmachine optimalisatie: het is hard werken, het vergt veel toewijding en heeft dagelijks je aandacht nodig. Zodra je echter meer online bezoekers, leads, orders en offerteaanvragen via je website binnenkomen, ben je blij dat je volhard hebt.

7.7. Wat met Google core updates ?

Permanente updates

Google verandert permanent haar zoekalgoritmes om haar SERPs steeds beter te maken voor haar gebruikers. Bijgevolg stopt SEO eigenlijk nooit. Er zijn voortdurend wel tweaks mogelijk om verder te groeien in de organische rankings. Daarom is het cruciaal op de hoogte te zijn van elke belangrijke Google core aanpassing én de learnings ervan correct in praktijk toe te passen.

Design

De redesign van een bestaande website is vaak de aanleiding van veel SEO problemen. Immers: wat gebeurt er vaak? Website eigenaren kiezen frequent voor een ontwerpbureau die een nieuwe, frisse look en feel bouwt van de bestaande bedrijfssite. Echter een website, gemaakt door een ontwerper die de laatste wijzigingen van het algoritme niet kent, zal onmogelijk kunnen concurreren in de zoekresultaten. Daarom adviseren wij bedrijfsleiders steeds een minimale SEO kennis op te bouwen en zich te laten begeleiden door een gespecialiseerd SEO bureau tijdens de bouw van de nieuwe website.

Bronnen

We volgen de Core updates en guidelines op de voet en passen de richtlijnen toe in onze SEO voor bedrijven. De belangrijkste tips hieromtrent zijn op dit moment onder meer:

  • publiceer enkel originele content van professionele kwaliteit
  • overdrijf niet met banner advertenties op je site
  • zorg voor een snelle laadsnelheid voor mobiele toestellen

8. De toekomst van SEO

Permanente verandering

Zoekmachines zijn voortdurend bezig hun zoekalgoritmes te verbeteren opdat ze gebruikers de best mogelijke digitale zoekresultaten kunnen aanbieden. Gevolg: ook SEO is permanent onderhevig aan verandering. Search engines zoals Google verwachten daarom veel meer van websites dan alleen veel externe links en de juiste zoekwoorden in de meta’s. Ze verwachten vooral unieke content die betrouwbaar is en een hoog expert gehalte bevat.

Geen magische tool

Eén ding is zeker: de tijd van technische trucjes om hoog te ranken ligt al lang achter ons. SEO draait tegenwoordig bovenal rond fantastisch sterke content en artikels die een onderwerp in al haar facetten volledig beschrijven en beantwoorden. Sommige spreken daarom van een shift van SEO expert naar content marketing expert.

Zeker in het verleden werd een SEO-er bijvoorbeeld beschouwd als een nerd die in een hoekje met zijn “magische tools” zoekwoorden aan het optimaliseren was. Die tijd ligt ondertussen achter ons.

Anno 2021 moet een SEO-er veel meer zijn dat dat. Een SEO-er mag alles behalve op een eilandje zitten, maar moet integraal deel uitmaken van het marketing team. Hij/zij moet zijn kennis maximaal delen met de andere traffic teams, pr afdelingen, redacties en sales.

9. SEO adviezen voor 2021

9.1. Voice search

Spraakgestuurd zoeken is geen tijdelijk modegril. Iedereen kent ondertussen Google assistent, Siri van Apple, en Amazone’s Alexa. Het lijkt er daarom op voice search het nieuwe ‘mobiel’ aan het worden is. De Bert-update van 2019 bevestigde dit bovendien. Houd er dus zeker rekening mee in je SEO strategie.

9.2. E-A-T

Zorg in het bijzonder er voor dat je website voldoende signalen uitstraalt rond Expertise, Autoriteit en Trust.

9.3. Zoekwoordenonderzoek

Blijft de basis voor succes met SEO: weet op welke zoekwoorden je klanten online zoeken. Vergeet bijgevolg dus niet je SEO keyword research om de 1 à 2 jaar uit te voeren. Ook zoekgewoonten veranderen.

9.4. Unieke relevante kwaliteitscontent

Iets waar we op blijven hameren. Tracht daarom steeds unieke waardevolle content op je site te zetten waar je potentiële klanten echt iets aan hebben. Zet bijgevolg beter “een blogpost te weinig, dan te veel” online. Wat je online zet, moet dan ook echt af zijn. De kwaliteit primeert, niet de kwantiteit.

9.5. Lokale SEO

SEO voor kleine zelfstandigen en vrije beroepen verschilt toch op enkele punten van nationale zoekmachineoptimalisatie. Om deze websites beter te laten ranken in de zoekresultaten van lokale zoekers, zet je daarom best in op lokale SEO. Voor regionale vindbaarheid zijn onder meer niet alleen Google Mijn bedrijf, ook reviews, maar evenzeer vermelding van je stadsnaam in de meta’s van belang.

9.6. Belang van video

Het nu eenmaal een feit dat een onderwerp via video gemakkelijker uit te leggen is via video dan via tekst. Immers, grote stukken tekst zijn minder gebruiksvriendelijk dan een YouTube filmpje. We constateerden dat het belang van video in content aan belang wint. Zeker voor nieuwssites en voorpaginanieuws lijkt video een must te worden.

97. Link autoriteit

Blijf werken aan de domain authority van je website.

9.8. Mobile SEO

Voor de meeste bedrijven geldt al dat 60% van hun bezoekers hun website mobile bezoeken. Controleer je site daarom niet alleen via je desktop, maar ook zeker en vast via je smartphone.

9.9. Structured data

Google laat meer en meer rich snippets zien in haar SERPs. Dergelijke snippets worden gemaakt via structured data. Dankzij die gestructureerde gegevens geef je meer info aan Google waarover een bepaalde URL precies gaat. Daardoor is de search engine Google in staat een juister resultaat te toner.

10. SEO-trends van 2021

Ook in 2021 zal zoekmachineoptimalisatie belangrijk blijven binnen de online marketing wereld. Het blijft natuurlijk belangrijk om als website hoog te scoren in de zoekmachines. Ben je benieuwd naar de SEO-trends van 2021? Ontdek dan alle trends voor Search Engine Optimization in onze blog.

11. Gratis check of offerte

Samengevat: met onze gratis website scan beoordelen we je homepage op een aantal punten die cruciaal om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten. Hierdoor kom je te weten welke aspecten rond search engine optimization op de website goed en minder goed scoren.