Betekenis SEO-term KPI

KPI

Key Performance Indicators zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden in het algemeen gebruikt om het succes van een organisatie te meten, of het succes van een bepaalde actie of campagne.

Er zijn veel variabelen in een SEO-campagne, dus succesvolle campagnes vertrouwen op een controlesysteem om ervoor te zorgen dat het uitgevoerde werk resultaten oplevert. KPI’s fungeren als dit controlesysteem. Ze tonen aan wat werkt en waarschuwen vroegtijdig indien het niet gaat zoals gepland. Het toont als het ware of een specifiek doel realistisch is of niet. KPI’s helpen je als organisatie bij zowel korte als langetermijndoelstelling.

Typische SEO-KPI’s zoals zoekwoord rangschikking en statistieken van tools kunnen nuttig zijn voor jou, maar jouw klanten willen verkopen en leads zien. Gebruik daarom KPI’s, het is een mooi middel om succes aan je klanten te illustreren. Het zijn cijfers en feiten over de prestaties van een onderneming. Indien je een KPI opmaakt voor op langere termijn, dan kan je eenvoudig de evolutie volgen van de actie die jij meet. Zorg dus voor een goede dashboarding.

Voor het opvolgen van KPI’s kan er gebruik gemaakt worden van verschillende tools: Google Analytics, Google Ads en Data Studio. Deze tools rapporteren automatisch de KPI’s en geven je een gemakkelijk overzicht over de gegevens.

Google Dashboard

Hoe KPI bepalen?

Er zijn veel bedrijven die KPI’s opstellen maar ze weten niet goed of het de juiste keuze is. Eerst en vooral is het belangrijk om er voor te zorgen dat er een goede balans is aan KPI’s. Te weinig KPI’s geven je te weinig informatie, te veel zorgt er dan weer voor dat je er te weinig focus zal zijn. Zorg daarom voor een goed aantal waarbij je kwalitatief kan opvolgen. 

Ook is het belangrijk dat een KPI goed aansluit bij de missie en visie van een bedrijf, je wil namelijk dat het aansluit aan de doelstellingen. Stel jezelf hierbij ook de vraag of het haalbaar en realistisch is. Gebruik hiervoor het SMART principe.

Specifiek: Wat is het doel? Is het concreet?
Meetbaar: Wat wil je weten en meten? En hoe zal je dit precies meten?
Acceptabel: Ben ik tevreden met het doel? Is het team of zijn de klanten tevreden met het doel? Met welk resultaat ben ik tevreden?
Realistisch: Is het doel realistisch? Onderschat ik het doel niet? Heb ik de middelen om alles optimaal te meten?
Tijdgebonden: Wanneer moet een specifiek doel bereikt zijn?

Een KPI moet geen doel zijn op zich, je kan het zien als een hulpmiddel om een doel te realiseren. Het is als het ware een tool die je een beter inzicht geeft over de bedrijfsprestatie. Controleer ook van tijd tot tijd of een KPI nog steeds relevant genoeg is. Het kan zijn dat de focus van een bedrijf binnen een paar maanden helemaal gewijzigd is. Analyseer alle KPI’s en verwijder of voeg toe indien nodig.

Enkele voorbeelden van KPI’s:

Concreet voorbeeld:

Doelstelling: Je wil meer inzetten op de communicatie met potentiële klanten. Daarom wil je dat de inschrijvingen van de nieuwsbrief verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.
KPI’s: Aantal inschrijvingen nieuwsbrief + CTR naar inschrijvingspagina
Hoe: Calls to action knoppen toevoegen aan je website, inschrijvingspagina beter optimaliseren.

Ontdek meer SEO-termen!

 

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.