We hebben er lang op gewacht, maar de generatieve AI van Google, beter bekend als Google AI Overviews (AIO), is nu beschikbaar in België. Op 25 maart 2025 werd AIO officieel gelanceerd, en hoewel we de eerste dagen weinig verandering zagen in de SERP’s, verschijnen de korte AI-samenvattingen inmiddels steeds vaker in de zoekresultaten. Benieuwd welke zoekopdrachten AIO in Google België activeert? Lees dan snel verder!
Google AIO: een korte uitleg
Kort gezegd zijn Google AI Overviews samenvattingen van zoekresultaten die bovenaan de SERP’s worden weergegeven. In de VS zijn ze al langer beschikbaar; Google begon de uitrol in mei 2024 en breidde de functie sindsdien uit naar meerdere landen, waaronder nu ook België.
Sinds de introductie in de Verenigde Staten hebben we al verschillende onderzoeken gedaan naar Google AIO. We hebben geanalyseerd wat de impact is van AI Overviews op de zoekresultaten, hoe je website kan ranken in Google AIO, welke zoekwoorden deze AI-samenvattingen activeren en zelfs uitgebreid onderzoek gedaan naar de invloed op SEO-verkeer
AI overviews in België
Op 25 maart 2025 kondigde Google in een blogartikel aan dat AIO werd uitgerold naar meerdere Europese landen, waaronder België. We gingen meteen testen, maar zagen de AI-samenvattingen niet meteen in de zoekresultaten.
Nu kunnen we het bevestigen: Google AI Overviews is officieel beschikbaar in België!

Op 10 mei 2025 kondigde enkele Nederlandse media dat Google AIO nu ook beschikbaar is Nederland. Nederlandse Google-gebruikers kunnen nu ook voor sommige zoekopdrachten korte samenvattingen krijgen in de SERP, zowel in het Nederlands als in het Engels.
We zijn natuurlijk meteen gaan testen of Google AIO sinds de Engelstalige lancering op 25 maart 2025 in België ook werkt voor Nederlandse zoektermen, voorlopig zien we slechts af en toe Google AIO’s verschijnen voor Nederlands zoekopdrachten. Nu de uitrol is begonnen bij onze Noorderburen, verwachten we dat de volledige Nederlandse versie ook snel bij ons in Vlaanderen beschikbaar zal zijn.
Hoe Google AIO zien in België
Sinds de lancering van Google AIO moesten we Search Labs activeren en een VPN gebruiken om de AI Overviews te zien, maar dat is nu niet meer nodig. Er is wel één instelling die je moet aanpassen voordat je de AI-samenvattingen kunt gebruiken.
Momenteel zijn de AI Overviews alleen beschikbaar in het Engels voor een persoonlijk ingelogd Google-account. Om AIO in België te zien, moet je de standaardtaal van je Google-account wijzigen naar Engels. Dit doe je eenvoudig in een paar stappen:
1. Klik op je Google-accounticoon.
2. Ga naar “Taalinstellingen”.

3. Zoek en selecteer “Engels” en bevestig de wijziging.

Zodra dit is ingesteld, zullen bepaalde zoekwoorden de Google AI Overviews activeren.
Welke zoektermen triggeren AIO’s in België?
Aangezien AIO momenteel alleen in het Engels beschikbaar is, activeren alleen Engelstalige zoekwoorden een AIO. Echter, niet elke zoekopdracht leidt tot een AI-samenvatting. Ons onderzoek van januari naar AI Overviews toont aan dat samenvattingen vooral verschijnen bij long-tail zoekwoorden met een informatieve zoekintentie. Simpel gezegd gaat het om langere zoektermen of vragen die gericht zijn op het verkrijgen van informatie.
De onderzoeksresultaten worden bevestigd door enkele testzoekopdrachten in de zoekbalk (in het Engels). We zien dat AIO’s het vaakst verschijnen bij vragen die beginnen met “wie”, “wat”, “hoe” en “waar”.




Daarnaast worden AIO’s ook getoond bij zoekopdrachten die starten met “explain”.


Voor locatiegerelateerde zoekopdrachten worden AI Overviews echter niet weergegeven.


Wij kijken in spanning uit naar wanneer Google AIO Overviews beschikbaar zijn in het Nederlands.
Meer leren over SEO en AI Overviews? Schijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.