Structured data, ook wel gekend als schema markup, kan de SEO van je website een extra stimulans geven. Het is echter een relatief onbekende SEO term. Elke goede SEO-er hoort op zijn minst te weten wat structured data betekent en waarom het zo belangrijk is voor SEO.
Wat is structured data?
- Indien je vroeger een zoekopdracht in Google uitvoerde, zagen alle resultaten er hetzelfde uit. Je zag namelijk alleen die blauwe links met title tags, met eronder de meta descriptions. Door de jaren heen werden de resultatenpagina’s steeds ‘rijker’ & ‘meer geanimeerd’. Ze evolueerden naar wat we tegenwoordig ‘rich results pagina’s’ noemen. Rich results zijn dus zoekresultaten met bijkomende informatie voor de surfer. Ze worden gecreëerd met behulp van structured data.
- Structured data is met andere woorden metadata die je aan de code van een webpagina toevoegt zodat zoekmachines extra informatie aan gebruikers kunnen tonen in de zoekresultaten.
- De lezers zien die metadata niet, maar zoekmachines wel.
- Bijgevolg wordt een website dankzij structured data veel zichtbaarder in de SERPs, is hun content gemakkelijker te lezen en verhoogt het de CTR.
- Deze Markup code vertelt de search engines wat de content op een URL echt betekent; het geeft ze dus als het ware meer achtergrondinformatie.
- Zonder structured data kan de zoekmachine enkel weergeven wat je webpagina zegt. Met structured data begrijpen ze sneller waarover het precies gaat.
Waar wordt structured data voor gebruikt?
Praktijkvoorbeelden
Laten we snel een aantal voorbeelden bekijken om de zaken duidelijker te maken.
Neem onderstaand voorbeeld van een webpagina over een nagerecht. Als wij ‘mensen’ op deze URL belanden, begrijpen we meteen dat hier gaat over een recepten-pagina. En meer specifiek ‘hoe Tiramisu als dessert te maken’. We krijgen die bevestiging op basis van de foto, we lezen de ingrediënten af en zien termen als Bereiding & Recept & Italiaans.
Wanneer mensen naar deze online pagina kijken, weten ze ook direct wat al dit nummers en tekst betekenen. Immers, we hebben in het verleden al 100den gelijkaardige recepten-pagina’s gezien. Voor een zoekmachine echter is het veel minder evident te begrijpen waarover de URL handelt. Dat komt omdat een search engine uiteraard niet zo slim is als een mens en begrijpt vaak niet wat al die blokken content exact betekenen.
Ook niet vergeten dat een zoekrobot enkel de onderstaande broncode ziet:
Via structured data kan je nu aan de zoekmachine gaan uitleggen wat bepaalde content nu betekent:
- 1: dit is de juiste naam van het recept;
- 2: op deze foto staat een dessert, genaamd Tiramisu;
- 3: dit stuk gaat over de ingrediënten van Tiramisu;
- 4: hier wordt uitgelegd hoe je het kan bereiden;
- 5: dit gaat over de reviews van dit nagerecht.
- Hieronder nog een paar voorbeelden van structured data toepassingen:
-
- voor de zoekopdracht “Niels Destadsbader concert” zien we dankzij de structured data al enkele datums van toekomstige concerten in het zoekresultaat staan
-
- de zoekterm ’Tiramisu’ toont via de schema markup al meteen een foto, de reviews van dit gerecht en hoe lang het duurt om het te maken;
-
- zoek je op “Hof van Cleve”, dan zie je onder meer een link naar het menu en hoe te reserveren.
-
Rich Snippets
- Zo’n zoekresultaat met uitgebreide informatie wordt in vakjargon dus Rich Snippet genoemd.
- En die extra informatie voor zo’n rich snippet haalt de search engine dus uit de structured data in de html van een URL.
- Anders geformuleerd: via structured data zeg je “hé zoekmachine, dit stukje tekst gaat over reviews; en dit deel vertelt wanneer een artikel is geschreven; en dit… “
- Zonder markup laat je de search engine zelf maar oordelen waarover een tekst gaat; met markup preciseer je waarover content exact gaat.
- Maar ook je potentiële klanten krijgen nu direct meer relevante informatie te zien over jouw site in de SERPs.
Soorten Schema Markup
Er zijn werkelijk honderden soorten structured data. Als je website beter met zoekmachines wil communiceren, dan spreek je best hun taal. Daarom ontwikkelden Bing, Google, Yahoo! en Yandex samen een taal die Schema.org heet. In dit opensource project vind je alle soorten structured data markup die door de 4 search engines ondersteund worden. Met andere woorden: schema.org is eigenlijk een grote database met stukjes code.
Voor alle mogelijke onderwerpen bestaat er wel aangepaste markup, zoals onder meer voor:
- nieuws artikelen
- blog-artikelen
- evenementen
- restaurants
- producten
- boek recensies
- tv recensies
- recepten
- commerciële acties
- medische bedrijven
- winkels
- plaatsen
- etc etc
Als je bijvoorbeeld recepten aanbiedt op je website, kan je dankzij structured markup duidelijk maken aan de zoekmachines:
- hé, deze tekst gaat over een recept. Dit is de naam van het recept, hier heb je de ingrediënten, daar staat de kooktijd, enz.”
- zie onderstaand afbeelding van een recept zonder en met structured data.
Voor de volledigheid vermelden we nog dat er 3 verschillende types van markup talen zijn: JSon-LD, Microdata en RDFa. Dit zijn 3 manieren & wijzes waarop de markupcode kan geschreven worden. Voor Google is JSON-LD de aanbevolen markup taal voor structured data.
Wat is het nut van structured data voor SEO?
- Zoekmachines begrijpen dankzij de schema markup je content sneller, en dit geeft je een SEO voordeel.
- Immers, via structured data maakt een website kans als rich result op de resultatenpagina’s getoond te worden.
- De zoekresultaten van je website worden dan aantrekkelijker gepresenteerd op zoekresultatenpagina’s zodat je CTR verhoogt, wat een belangrijke SEO factor is.
- Een goed voorbeeld hiervan zijn de carrousels
- Dit leidt dan weer tot hogere organische rankings.
- Zelfs zonder klik win je: de rich snippet zorgt voor extra naamsbekendheid en vertrouwen.
- Bovendien is het belangrijk om de SEO van een website alvast voor te bereiden op de toekomst. Zoekmachines blijven immers zoekervaring verder personaliseren en antwoorden vragen meteen in de SERP.
- Opgelet: het toevoegen van schema markup is geen garantie dat het ook steeds getoond wordt.
Hoe Structured data op een website plaatsen?
- Ga naar de Google structured data Markup helper.
- Het is een handige tool van Google om zelf gestructureerde data voor je online content te maken.
- Eens geïmplementeerd op de URLs van je CMS, kan het controleren via Schema-opmaak-validator en de Rich Results testtool.
- Ook in Google Search Console kan je de Structured Data van een website monitoren. Dit via het rapport ‘Gestructureerde gegevens die niet kunnen worden geparseerd’. Zo kan je eventuele fouten ontdekken en oplossen.
- Je kan eveneens overwegen een Structured data-plugin te installeren via je CMS. Zeker voor WordPress-sites een vrij eenvoudig proces.
Samenvattende video
Alles nog eens in 1 video samengevat bekijken? Klik dan snel op onderstaande YouTube!