Betekenis SEO-term title tag

Title tag

Een title tag is een HTML-element die de titel van een webpagina in de zoekresultaten weergeeft. Deze tag bepaalt de naam van de pagina en hoort de lezer duidelijk te maken wat er zich op deze pagina bevindt. De title tag wordt ook wel page title of meta title genoemd. Dit soort tag behoort, net zoals de meta description, tot de familie van de meta tags. De title tag van een webpagina is zichtbaar in Google en in de browser.

De paginatitels die Google toont in haar zoekresultaten zijn de title-tags van webpagina’s. De kop is klikbaar en brengt je naar de URL voor je zoekopdracht (zie rode pijl).

page title

Naast Google verschijnt de title tag ook in de titelbalk en tabbladen van je browser. Wanneer je een webpagina toevoegt aan je favorieten of deelt via een social media kanaal, krijgt de pagina als titel jouw gekozen title tag. Je kan de tag terugvinden in de HTML-code in de <head>. Dit wordt duidelijk gemaakt met het onderstaand voorbeeld.

meta title

Belang van de title tag

De titel van je webpagina is als het ware het visitekaartje ervan. Ze geeft een eerste indruk en moet mensen overhalen om jouw website te bezoeken en niet die van de concurrentie. Hieronder een voorbeeld om het belang duidelijk te maken.

Voorbeeld

Welke Title tag in Google zou jij het snelst aanklikken?

  • Homepagina
  • Welkom bij Peters bv
  • Fietsen Peters online webwinkel
  • Ontdek onze unieke fietscollectie | Fietsen Peters

Natuurlijk is de laatste title tag de beste. Bij de laatste optie wordt er ook gebruik gemaakt van een verticaal streepje. Hierdoor krijg je visueel een scheiding te zien in de titel. Mensen scannen een titel waardoor het meteen duidelijk moet zijn waarover de webpagina gaat. Experimenteer en probeer verschillende variaties uit. Welke titel geeft de meeste clicks en de beste conversie?

Title tag en SEO

Title tags hebben ook een invloed op je SEO! Het is een belangrijke factor om goed te scoren in Google aangezien dit het meest zichtbare onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie. Ze hebben een directe invloed op je Click Through Rate, wat een ranking factor is binnen het domein van SEO. Spreekt de titel aan? Is de lezer hier naar op zoek? Yes! Dan heb je er waarschijnlijk een extra lezer of potentiële klant bij! Resultaat? Meer clicks en meer bezoekers op je website!

Daarnaast heeft het ook invloed op de User Experience. Door gebruik te maken van een herkenbare en gemakkelijke titel kan de lezer een webpagina opmerkelijk vlotter lezen.

De title tag is natuurlijk niet de enige factor die zorgt voor een goede SEO. Maar als je de title tag niet optimaal benut, maak je het jezelf wel moeilijker. Probeer er steeds een relevant zoekwoord in te vermelden. Lees alvast onze tips hieronder om goede title tags te schrijven!

Hoe schrijf ik een goede title tag?

Wil jij een goede title tag toevoegen aan je webpagina? En meer clicks verkrijgen op jouw link in de zoekresultaten? Dan geven we je hieronder 5 tips om je title tag te optimaliseren!

1. Plaats het zoekwoord vooraan

  • Volgens verschillende onderzoeken blijkt dat zoekwoorden die vooraan in de title tag staan, meer invloed hebben op de zoekresultaten. Google hecht dus meer belang aan het eerste woord in de titel dan aan het laatste. Probeer dus steeds het belangrijkste woord, namelijk het focus zoekwoord, vooraan in de title tag te plaatsen. 
  • Daarnaast moeten we ook kijken naar de gebruikservaring van mensen. Wanneer iemand iets opzoekt over een bepaald topic, dan is deze persoon snel op zoek naar een antwoord. Hierdoor worden titels niet echt gelezen, maar gescand. Staat je belangrijkste woord in één van de eerste drie woorden? Yes, dan zal de persoon in kwestie misschien wel jouw website bezoeken. We raden je aan om titels te gebruiken die een unieke waarde aanbieden.

2. Zorg voor een relevante titel

Het is natuurlijk vanzelfsprekend om in de titel een zoekwoord of zoekterm te plaatsen die voorkomt in de tekst op de pagina. Je wilt natuurlijk met deze term scoren in de resultaten van de zoekmachines. Doe op voorhand een zoekwoorden onderzoek om erachter te komen welke termen mensen opzoeken in Google. Maar zorg ervoor dat je zoekwoord ook genoeg opgezocht wordt per maand en dat je niet overdrijft met het aantal SEO zoekwoorden, anders kan het spammy overkomen. Kies dus een unieke en relevante titel voor elke pagina want het helpt zoekmachines beter te begrijpen hoe je content georganiseerd is. De titel zou dus eigenlijk een samenvatting van de URL-pagina moeten zijn.

3. Lengte van de title tag

  • Als je titel te lang is, kunnen zoekmachines je titel afsnijden door gebruik te maken van drie puntjes. Hierdoor kunnen belangrijke woorden niet meer leesbaar zijn. Houd er dus rekening mee dat je je belangrijkste zoekterm best vooraan de title tag plaatst. 
  • Maar hoelang mag je title tag zijn? Google toont meestal de eerste 50 tot 60 tekens van een titel. Als je je titels dus onder de 60 tekens houdt, dan kan je verwachten tot ongeveer 90% van je titels goed weergegeven wordt. 
  • Er is geen exacte limiet aangezien sommige tekens in de breedte kunnen variëren. Bijvoorbeeld: een hoofdletter W is breder dan een kleine letter zoals ‘i’ of ‘e’.

4. Titel | merknaam

  • Verder is het ook gebruikelijk je mer- of firmanaam op te nemen in de title tag. Dit hoeft natuurlijk niet, maar het kan handig zijn als je nog geen bekende speler bent. 
  • Zet je bedrijfsnaam best achteraan de tag; bij de homepage mag je merk eventueel vooraan staan. 
  • Maak gebruik van een scheiding tussen de merknaam en de rest van de titel om een duidelijk aan te tonen dat het een bepaald topic geschreven is door een bedrijf. Het meest geschikte symbool is een verticale streep | zoals we hierboven gebruikte. Een alternatief hiervoor is een horizontaal streepje – .

5. Leesbaar, aantrekkelijk en uniek

  • Het is dus gebruikelijk je focus zoekwoord in de title tag op te nemen. Doe dat 1 x en overdrijf niet met het aantal keer dat je je zoekwoord vermeld. Google merkt dit namelijk ook. Schrijf voor je lezers en klanten en niet voor search bots. Wanneer je dit toch doet, krijg je vaak een onnatuurlijke title tag waar mensen niet op klikken. 
  • Het is het eerste aspect dat veel bezoekers zien van je website, dus zorg voor een goede eerste indruk. De title tag van je webpagina verschijnt samen met andere zoekresultaten, opvallen is dus de boodschap. 
  • Daarnaast heeft elke pagina best een unieke title tag zodat het voor Google en bezoekers duidelijk is wat ze op deze pagina te zien krijgen.
  • Beschouw jouw page title als een kleine reclameboodschap die tracht de klik van de surfer te winnen. Zet dus gerust een Unique Selling Proposition (USP) en extra informatie in de verf zodat de gebruiker met een gerust hart op jouw zoekresultaat kan klikken.
  • Bijvoorbeeld: Ontdek nu onze unieke fietscollectie en geniet van onweerstaanbare aanbiedingen!

Ontdek meer SEO-termen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.