Het belang van een goede meta description

meta description

Meta description

Een meta description is een HTML-attribuut die een korte samenvatting van zo’n 155 à 160 tekens van een webpagina weergeeft. Ze worden daarom soms ook wel page description genoemd. Zoekmachines tonen deze samenvattingen in hun zoekresultaten. Dus een correcte meta description is belangrijk aspect voor een sterke SEO.

Voorbeeld meta-description

voorbeeld meta-description

De bovenstaande afbeelding toont de meta description tag voor de zoekopdracht “Online Marketing” in de organische zoekresultaten van Google (zie rode kader). Het is dus eigenlijk een gratis advertentie van 2 tekst lijntjes die je kan schrijven over een bepaalde URL.

Je kan de meta description ook terugvinden in de HTML-code van je pagina en ziet er als volgt uit:

<meta name=”descriptioncontent=”Groei realiseren via Online Marketing zoals SEO of Google Ads? Dat kan met Online Marketing Monkey. Wij zorgen voor meer bezoekers op uw website.” />

De meta description kan je dus via de back-end van je website op elke pagina plaatsen. De tekst is dus niet zichtbaar op de website van de site zelf. Bezoekers zullen de page description dus enkel zien in de zoekresultaten. Maar zoekmachines zoals Google en Bing pikken de tag wel op.
Description-tag

Het doel van de meta description?

Heel eenvoudig, ze zijn er zodat iemand op jouw zoekresultaat klikt wanneer hij/zij een zoekopdracht in Google uitvoert. Zoekmachines zoals Google tonen deze tekst, ook wel een snippet genoemd, in hun zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat de Click Through Rate van een URL kan beïnvloed worden.

Wanneer je een zoekopdracht in Google uitvoert, wordt de meta description ook in de zoekresultaten onder de website weergegeven.

Hoe schrijf je een goede meta description?

Wil jij een goede pagina omschrijving toevoegen aan je webpagina? Pas dan de volgende 7 tips toe!

1. Denk aan de optimale lengte

Het is belangrijk om de juiste boodschap over te brengen naar je doelgroep. Wees voldoende duidelijk, en tegelijk kort en bondig te maken. De zoekmachine Google verandert zo nu en dan de weergegeven lengte van de description tag in haar zoekresultaten. Vandaag de dag zie je meestal meta descriptions tot ongeveer 155 à 160 tekens, met soms enkele uitschieters tot 300 tekens. Probeer de meest cruciale informatie vooraan de description te schrijven. Er blijft natuurlijk het risico dat zoekmachines een stukje van je meta description afkappen en 3 puntjes (…) in de plaats zet. Een simpele tool om te controleren uit hoeveel tekens je omschrijving bestaat, is deze website. Ook een spatie wordt trouwens meegeteld als een karakter.

Om te voorkomen dat een meta description afgebroken wordt, blijf je best onder de 155 tekens. Indien een URL geen meta description kent, zal de zoekmachine zelf een tekst in de zoekresultaten weergeven. Het nadeel hiervan is dat deze tekst vaak niet relevant is.

2. Actieve vorm

Het is enorm belangrijk om je meta description in een actieve vorm te schrijven. Je meta description is namelijk een uitnodiging om je webpagina te bezoeken! Zorg voor een leuke beschrijving en mensen weten wat ze te zien krijgen op je pagina.

3. Call-to-action

Vergeet zeker niet om in je meta description een call-to-action (CTA) te plaatsen. Het is namelijk je verkooptekst waarbij je product de webpagina is. Nodig mensen uit om je webpagina te lezen met CTA’s zoals meer informatie, gratis, nu verkrijgen, etc.

Enkele voorbeelden van een CTA zijn :

  • Profiteer van onze voordelen.
  • Lees het volledige artikel.
  • Vraag een gratis sample aan!

4. Focus op het zoekwoord

Zorg ervoor dat het focuswoord in de meta description staat, het best zelfs vooraan. Wanneer je een ander zoekwoord gebruikt, dan je zoekwoord dat voorkomt op de pagina, krijgen mensen het gevoel dat ze misleid werden. Daarnaast zal Google meer geneigd zijn om die beschrijving te tonen in haar zoekresultaten. Zo wordt de link naar je website nog meer uitnodigend.

Elke individuele webpagina zou zich in principe moeten focussen op één specifieke zoekterm. De meta description is dus uniek en anders voor elke URL. Omdat de zoekopdracht in het vet getoond wordt in de zoekresultaten val je dus extra op wanneer je de zoekterm vermeldt. Google toont de description tag wanneer er een overeenstemming is tussen de zoekopdracht, de meta description en de content van de webpagina. Bevat je meta description geen woorden van de zoekopdracht? Dan is deze pagina jammer genoeg niet zichtbaar. De zoekmachine zoekt dan zelf stukjes tekst op de URL waar de zoekterm voorkomt. Jammer genoeg is dit zeer slordig. Zorg dus dat je je zoekwoord altijd in de meta description vermeldt.

5. Toon specificaties

Als een product verkoopt dat heel wat technische snufjes heeft, kan het een goed idee zijn om je te richten op de specificaties van het product. Wanneer iemand specifiek op zoek is naar dat product, is de kans groot dat je de zoeker niet hoeft te overtuigen. Daarnaast zal de aanwezigheid van de extra informatie, zoals prijs, sneller een click activeren.

6. Inhoud

Belangrijk: stel je meta description af op de inhoud van de pagina. Google weet wanneer meta descriptions gebruikt worden om bezoekers te misleiden en enkel maar clicks te verkrijgen. Ze durven zelfs de websites wel eens te straffen. Bovendien krijgen zij vaker te maken met een hogere bounce rate. Zorg er dus steeds voor dat je meta description overeenkomt met de content van de pagina in kwestie. Vermeld op een heldere en eerlijke manier wat de zoeker kan verwachten op je webpagina. Lok dus geen bezoekers met beloftes die je niet kan waarmaken. Je trekt misschien wel extra verkeer aan, maar die bezoekers verlaten je website onmiddellijk wanneer ze niet vinden wat ze zochten.

Een goede meta description overtuigt mensen dat jouw website of pagina de beste oplossing biedt voor hun probleem. Zoeken ze een antwoord op een vraag? Zoeken ze een product of dienst?

In een 160-tal tekens moet je erin slagen om in te spelen op de emoties van de potentiële klanten zodat ze op jouw site informatie zoeken over jouw product of dienst, of natuurlijk een aankoop doen. Het is erg belangrijk niet te vaag te zijn in de meta description. Durf reclame te maken voor jezelf. Er zijn altijd genoeg andere resultaten waarop ze kunnen en zullen klikken als ze niet 100% overtuigd zijn van jouw meta description. Wees precies en overtuigend. Zo zullen de juiste mensen op jouw pagina terechtkomen.

7. Uniek

Zorg ervoor dat je meta description uniek is en dus niet hetzelfde is als die van andere webpagina’s. Anders kan de gebruikerservaring in Google belemmerd worden. Paginatitels zullen zeer verschillend zijn maar pagina’s lijken hetzelfde aangezien beschrijvingen hetzelfde zijn. Probeer geen dubbele meta descriptions te maken. Google zal, wanneer je de beschrijving leeg laat, een stukje tekst kiezen met je zoekwoord om in de zoekresultaten te tonen. Creëer een meta description waarin er originele tekst geschreven wordt die potentiële klanten echt aanspreken. Durf er je Unique Selling Proposition (USP) in te plaatsen en geef zoekers een echte reden om te klikken!

Belang voor SEO

Zijn meta descriptions belangrijk voor SEO? Technisch bekeken worden meta descriptions vandaag de dag niet meer beschouwd als een ranking factor. In het verleden was dit wel zo maar doordat er te vaak misbruik van gemaakt werd, heeft dit nu geen effect meer. De grote waarde van deze beschrijvingen ligt bij de weergave in de zoekresultaten. Hoe beter de tekst de mensen aanspreekt, met bijvoorbeeld commerciële incentives (geen verzendkosten, gratis sample of laagste prijzen), hoe groter de kans dat je webpagina clicks ontvangt. De descriptions zijn er volledig voor de gebruiker en niet voor zoekmachine optimalisatie.

Langs de andere kant hebben de tags wel een gevoelige invloed op de Click Through Rate (CTR). Ze moeten gezien worden als een soort van korte, gratis advertentie die website-eigenaars zelf kunnen schrijven. Eigenaars hebben het volledig in eigen handen om surfers aan te sporen op hun link te klikken en dus niet te kiezen voor de website van een concurrent. Belangrijk is om hen precies duidelijk te maken dat zij de informatie aanbieden waarnaar ze op zoek zijn. En hoe meer clicks, hoe groter de kans op een conversie zoals bestellingen, inschrijvingen voor nieuwsbrieven, gratis analyses en nog zoveel meer. Een hogere CTR beïnvloedt wel degelijk de positie van je website. Krijg je veel clicks? Dan weet Google dat je zeker interessant en relevant bent en stijg je in de ranking!

Meta descriptions hebben een indirecte invloed op de SEO dankzij hun invloed op de CTR. Zorg dus voor een ijzersterke en inspirerende tekst waardoor online gebruikers alleen maar kunnen klikken op jouw resultaat!

Conclusie

Het schrijven van een goede meta description is belangrijk om mensen te overtuigen te klikken op jouw website in de zoekresultaten. Houd wel in het achterhoofd dat Google regelmatig wel eens meta descriptions durft herschrijven. Je bent dus niet zeker of jouw beschrijving steeds getoond zal worden.

Google maakt ook steeds meer gebruik van zogenaamde featured snippets. In een featured snippet wordt meestal de samenvatting of een kopie van de content van een pagina geplaatst. Het is dus niet zeker jouw langere meta description zal gebruikt worden voor een featured snippet.

Ga ook alle pagina’s om te checken of je pagina’s een meta description bevatten en controleer regelmatig of ze nog up-to-date zijn. Een superhandige tool hiervoor is Screaming Frog. Bekijk ook regelmatig de descriptions van concurrenten en vraag jezelf af: “Zou ik klikken op mijn resultaat of die van een concurrent?”. Gebruik deze informatie om je description te verbeteren!

Tot slot lijkt het erop dat de meta descriptions een beperkte lengte hebben. Probeer dus de belangrijkste boodschap en het belangrijkste zoekwoord in het begin van de description te vermelden.

Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen? Wij helpen je met veel plezier verder!