Meer clicks uit social media

Social media zijn de perfecte manier om het verkeer naar je website positief te beïnvloeden, tenminste wanneer je de social media platformen op de juiste manier gebruikt. De gouden regel binnen marketing? Breng de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment. Vergeet zeker niet om je content aan te passen aan het kanaal. Wil jij je click-through-rate van jouw social media posts verhogen? Bekijk dan zeker de volgende 10 tips!

1. Ken je publiek

Trap niet in de val om je content te verspreiden via alle mogelijke social media kanalen. Zo bereik je immers ook mensen die niet naar jouw content op zoek zijn. Hierdoor verhoog je je click-through-rate natuurlijk niet en ben je eigenlijk onnodige moeite aan het doen. Maak gebruik van een social listening tool zoals Hubspot om te achterhalen op welk medium je doelgroep zich bevindt. Je doet dit door conversaties over je merk te analyseren op de verschillende social media kanalen.

2. Aangepaste content

Hoewel we zien dat social media kanalen steeds vaker dezelfde technieken beginnen te gebruiken als hun concurrenten, blijft elk kanaal nog steeds verschillend van de anderen. Daardoor is het erg belangrijk om elk kanaal op voorhand te analyseren. Zo weet je welke doelgroepen zich op welk kanaal bevinden en welke content het beste werkt op elk kanaal. De onderstaande afbeelding van AddThis geeft een duidelijk overzicht van de verschillen tussen elk kanaal op basis van inhoud en tone-of-voice.

Laten we Twitter en Instagram met elkaar vergelijken. Twitter stelt zichzelf voor met de volgende zin: ‘Twitter is what’s happening in the world and what people are talking about right now’. Het is dus een platform waar je in realtime commentaar kan geven en wereldwijde gesprekken tot leven brengt. Instagram daarentegen geeft mensen de kans om op een simpele maar creatieve manier, met foto’s en filmpjes, verhalen en momenten vast te leggen, te bewerken en te delen met vrienden en familie.

Wil je de click-through-rate via Twitter verhogen? Dan kan je best proberen om een conversatie of een debat op te starten. Spoor mensen bijvoorbeeld aan om de conversatie die jij start voort te zetten. Het is belangrijk om je content steeds op het juiste moment te plaatsen. Nieuwtjes, bedrijfsmededelingen, reacties op crisissen of commentaar bij een actueel bericht zijn allemaal content die goed werken. Daardoor vergroot je de kans dat mensen zullen doorklikken naar je website.

Bij het maken van content voor je Instagrampagina moet je rekening houden met de ‘shopability factor’. Spreekt de foto mensen aan om op het product te klikken en de website te bezoeken? Hiervoor is het belangrijk om in de schoenen van je klant te stappen. Wat willen zij zien en wat spoort hen aan om verder te klikken.

3. Speel in op emoties

Wil je dat mensen zich echt kunnen inleven in je post? Maak dan gebruik van emoties. Hiervoor kan je het best verhalen vertellen. Wees creatief en durf ook eens kijken bij je concurrentie. Heel wat bedrijven zien dat het oproepen van emoties een impact heeft op de betrokkenheid van hun publiek. Inspiratie is dus nooit ver te zoeken. Maak bij het vertellen van je verhaal gebruik van de nodige humor, angst of verbazing. Ook cliffhangers werken erg goed, aangezien ze jouw doelgroep doen verlangen naar meer. Geef je klanten echter niet te vaak wat ze willen, anders raken ze te snel verzadigd.

4. Ondertiteling

Volgens Facebook wordt 85 procent van de video’s tegenwoordig bekeken zonder geluid. Dit zorgt ervoor dat je de boodschap op een andere manier moet kunnen doorgeven, zeker voor video’s waarbij die zonder geluid niet duidelijk is. Om het aantal clicks te verhogen en de betrokkenheid te vergroten, voeg je best ondertitels toe. Zo weten je kijkers ook zonder geluid waar je video over gaat en gaat je content niet verloren tussen de andere video’s.

5. A/B-testing

Bij A/B-testing maak je gebruik van twee of meerdere varianten van een social media post om te weten welke variant het beste werkt. Door de resultaten van elke versie te bestuderen weet je welke elementen je doelgroep het meeste aanspreken. Klikken ze wel door bij een donkere kleur maar niet bij een lichte? Kies dan voor de donkere. Behaalde een bepaalde tekst de meeste kliks? Opteer dan om die uiteindelijk te gebruiken. Aan de hand van alle resultaten kan je de beste social media posts opstellen voor jouw doelgroep.

6. Juiste afmetingen

Vergeet niet dat de afmetingen voor content op elk kanaal anders zijn. Een slecht afgesneden beeld zorgt ervoor dat mensen niet doorklikken naar je website. Bekijk op voorhand zeker de juiste afmetingen van elk social media kanaal op websites als Hubspot. Is je afbeelding te groot? Geen nood. Je kan de afmetingen eenvoudig aanpassen met behulp van bijvoorbeeld Photoshop of Canva.

7. Mobielvriendelijk

Het blijft belangrijk om je content ook te optimaliseren voor de mobiele gebruikers. Meer dan 80 procent van de mensen verkiest om hun social media met hun smartphone in de gaten te houden. Zorg dat je social media en je website mobiel even duidelijk en toegankelijk zijn. Een website die niet navigeerbaar is op een smartphone schrikt klanten af. Door rekening te houden met de mobiele gebruikservaring zorg je ervoor dat de kans op een klik vergroot.

8. Call-to-action

Geen enkele social media post is compleet zonder een duidelijke call-to-action! CTA’s zijn cruciaal om de click-through-rate van jouw berichten te verhogen. Elk bericht moet een duidelijk doel hebben. Als het doel van je post is om het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verdubbelen, kan je misschien een wedstrijd op Facebook organiseren waarbij je e-mailadressen verzamelt.

9. Post op het juiste moment

Bijna elke dag wordt de vraag ‘wanneer kan ik het best posten op social media’ wel eens opgezocht op Google. Helaas is het antwoord niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken. De beste tijd om te posten en je click-through-rate te verhogen hangt namelijk af van je doelgroep. Je moet jezelf dan ook de vraag stellen: wanneer zijn zij actief op social media? Dat verschilt per kanaal en per doelgroep. Bekijk je eigen statistieken en zoek uit op welke dagen en tijden je het meeste engagement krijgt met je doelgroep.

10. Volg een geïntegreerde aanpak

Wanneer je een marketingcampagne lanceert, zal de content niet alleen op social media kanalen verschijnen. Dikwijls worden alle mogelijke marcommunicatiekanalen gebruikt. De kans is groot dat je publiek de boodschap op verschillende kanalen tegenkomt (multi-screening). Hierdoor is het belangrijk om te zorgen voor een consistente en maximale impact van de boodschap door een geïntegreerde aanpak. Dit betekent dat de content op die verschillende kanalen overal overeen moet komen en dezelfde look en feel moet hebben. Zo voorkom je verwarring tussen de verschillende kanalen en blijft je doelgroep geïnteresseerd. En natuurlijk verhoogt het ook de click-through-rate!

Plaats een reactie