
Inhoudstafel
- Wat is ChatGPT search?
- Onderzoek naar ChatGPT-citaten
- Welke type bronnen worden het meest geciteerd?
- De relatie met de zoekresultaten van Google
- Is recent van artikelen belangrijk?
- Hoeveel bronnen citeert ChatGPT?
- Wat kan je doen om meer geciteerd te worden?
Wat is ChatGPT search?
ChatGPT search is een functie waarmee het model niet alleen antwoord geeft vanuit zijn training, maar ook actuele informatie van het internet kan ophalen. Dit is handig bij vragen waarbij recente feiten of duidelijke bronvermeldingen belangrijk zijn. Hiervoor gebruikt ChatGPT een browsertool die zoekopdrachten uitvoert en daarna de gevonden webpagina’s bekijkt om het antwoord te ondersteunen.
Afhankelijk van je prompt en het type account kan ChatGPT zelf kiezen om de Search-functie in te schakelen. Je kunt dit ook zelf doen via de optie “Zoeken op het internet”.
Het voordeel van ChatGPT Search is dat je kunt zien waar de informatie vandaan komt. Voor marketeers is dit interessant vanwege mogelijk extra bezoekers naar je website via referral traffic. Daarom is het dus belangrijk dat jouw site als bron wordt gebruikt om je vindbaarheid in ChatGPT te verhogen.
Wij willen graag weten welke bronnen ChatGPT graag gebruikt.
Onderzoek naar ChatGPT-citaten
Om te begrijpen hoe ChatGPT zijn bronnen kiest, hebben we gekeken naar de bronvermeldingen van 100 verschillende prompts uit verschillende sectoren. Voor een beter overzicht hebben we de 100 prompts ingedeeld naar commerciële of informatiegerichte zoekintentie.
We hebben 50 commerciële prompts opgesteld, verdeeld over verschillende sectoren zoals marketing, wonen en bouwen, gezondheid, technologie en e-commerce. De vragen zijn één voor één in ChatGPT Search gesteld, waarna we hebben onderzocht welke bronnen werden gebruikt. Voorbeelden zijn:
- Wat is het beste SEO kantoor in Brugge?
- Beste vochtbestrijder in Antwerpen
- Lijst van logopedisten in Hasselt
- Online winkels voor smarthphones
- Waar kan ik meubels online bestellen?
- …
Om de bronvermelding bij de informationele zoekintentie te onderzoeken hebben we 50 prompts opgesteld en onderzocht. Deze prompts zoeken naar informatie en zijn heel uiteenlopen:
- Geef tips om sneller te leren
- Maak een lijst van gezonde snacks
- Leg uit hoe een regenboog ontstaat
- Tips om beter te slapen
- Geef advies voor een een solicitatiegespre
- …
Welke type bronnen worden het meest geciteerd?
Bij de 50 commerciële prompts werden in totaal 242 websites als bron gebruikt. Het grootste deel, 93%, komt van de eigen website van het merk of een site die ChatGPT in de chat noemt. Slechts bij 4 van de 50 vragen werd een Wikipedia-pagina gebruikt, wat op zijn beurt maar 1,6% van alle bronnen is. Overzichtssites zoals Trustlocal of Sortlist kwamen voor 5,4% van de bronvermeldingen voor.
Bij de informationele prompts kregen we helemaal andere data. In totaal werden 262 websites gebruikt als bron. 23% van de bronvermeldingen kwam van een Wikipedia-artikel. Opvallend is dat de grote meerderheid van de geciteerde websites uit de Verenigde Staten komt. Amerikaanse nicheblogs of websites met hoge topical authority werden bij 27% van de vermeldingen getoond, en Amerikaanse overheids- of onderwijsinstellingen bij 14%. Belgische websites werden voor 13% van de bronvermeldingen gebruikt, en websites uit Nederland voor 20%.
De relatie met de zoekresultaten van Google
OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, werkt officieel samen met Microsoft, waardoor vaak wordt gedacht dat ChatGPT Bing gebruikt als zoekmachine. Uit onderzoek blijkt echter dat ChatGPT ook sterk vertrouwt op zoekresultaten van Google. Dit blijkt ook uit ons eigen dataonderzoek.
Naast het analyseren van de bronvermeldingen in ChatGPT hebben we ook gekeken naar de positie van deze websites in de Google-zoekresultaten. Opvallend is dat bij commerciële prompts de meeste geciteerde bronnen hoog in Google scoren. Bij 78% van de onderzochte prompts staat één of meer van de bronvermelde websites in de top 10 van Google.
Dit laat zien dat SEO een belangrijke rol speelt voor de vindbaarheid in ChatGPT bij commerciële prompts, zoals “Beste XXX in regio XXX”.
Omdat bij veel onderzochte prompts Amerikaanse websites als bron worden gebruikt, zien we hier meer verschil met de Google-zoekresultaten. Bij 36% van de onderzochte prompts komt één of meer van de bronvermelde websites ook voor in de top 10 van Google.
Is recent van artikelen belangrijk?
Ja, bij zowel de commerciële als de informationele prompt schenkt ChatGPT veel aandacht aan de recentheid van de bron. ChatGPT citeert graag bronnen met recente, up-to-date, actuele gegevens en content. De grote meerderheid van de weergegeven bronvermeldingen is gepubliceerd in 2023, 2024 of 2025. Er werden zelf bronnen getoond die zo recent waren als eergisteren.

Hoeveel bronnen citeert ChatGPT?
Het aantal bronnen die ChatGPT citeert, is afhankelijk van prompt tot prompt. Gemiddeld worden 5 tot 7 bronnen gebruikt per antwoord. In sommige gevallen wordt er maar 1 bron gebruikt en bij complexe vragen kunnen er tot 12 of meer bronnen worden gebruikt.
Wat kan je doen om meer geciteerd te worden?
Wil je dat jouw website of artikel vaker wordt geciteerd door ChatGPT? Dan zijn er enkele strategieën die je kunt volgen:
- Zorg voor actuele en goed onderbouwde content. AI-modellen geven de voorkeur aan recente informatie met duidelijke bewijslast.
- Optimaliseer voor zoekmachines met SEO
- Gebruik duidelijke, feitelijke taal. Vermijd clickbait en onduidelijke formuleringen.
- Wees transparant over bronnen en auteurs. Dit vergroot de geloofwaardigheid van je content.
Meer leren over ChatGPT Search? Schijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.