Google Quality Raters: de onzichtbare influencers in de rankings

Google Quality raters
Wist je dat Google externe SEOers huurt om hun eigen rankings te bepalen? Voor mij klinkt dat als een contradictio-in-terminis. Immers, de Google algoritmes en crawlers doen toch al het werk? Niet dus!

Daarom in dit artikel: wat zijn google Quality Raters, wat ze doen en wat zijn de consequenties als ze je website controleren?

Wat zijn Google Quality Raters ?

De werking van Google’s SEO rankingfactoren blijft een redelijk goed bewaard geheim. Maar … een deel van die rankings worden blijkbaar beïnvloed door enkele duizenden SEO freelancers over heel de wereld, die bekend staan als Quality Raters of kwaliteitsbeoordelaars.

Aantal quality raters

Meer precies: deze kwaliteits-raters werken niet rechtsreeks voor Google zelf, maar voor bedrijven die Alfabet inhuurt, zoals bijvoorbeeld Appen.com. Om in aanmerking te komen voor deze job, moet je slagen voor een aantal tests, gebaseerd op hun Quality richtlijnen. Blijkt trouwens niet zo simpel te zijn.

Wat doet zo’n Quality Raters?

Deze menselijke beoordelaars evalueren of zoekresultaten wel in overeenstemming zijn met Google’s Search Quality guidelines:

  • via A/B-testing evalueren ze 2 sets zoekresultaten tegen elkaar, waardoor Google kan controleren of de permanente updates van hun algoritmes correct in productie zijn gezet;
  • ze geven elke URL in de SERPs een score op vlak van kwaliteit en of het beantwoordt aan de zoekintentie van de gebruiker.

Collega SEO Cyprus Shepard werkte als een Quality Rater en leerde dat volgende 2 aspecten een rol spelen bij de manuele beoordeling van websites:

1. Pagina kwaliteit

  • Credibiliteit van de website en auteur
  • E-E-A-T
  • Spam
  • Overall Content kwaliteit
pagina kwaliteit

2. Hoe goed beantwoordt de pagina aan de zoekintentie

kwaliteit zoekintentie

Wat staat er in de Quality Raters Guidelines?

De Quality Raters Guidelines leggen vast hoe de menselijke beoordelaars de kwaliteit van zoekresultaten beoordelen. De kernpunten zijn:

  • E-E-A-T: ervaring, deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid
  • YMYL-pagina’s: extra strenge eisen voor gevoelige onderwerpen zoals gezondheid, geld en veiligheid
  • Pagina­kwaliteit: beoordeling van doel, content, auteur en reputatie
  • Needs Met: in hoeverre de pagina echt antwoord geeft op de zoekopdracht

Op 11 september 2025 kreeg dit document opnieuw een update. Voor het eerst sinds 23 januari 2025 werd er een pagina toegevoegd. De wijzigingen zijn klein van omvang maar toch betekenisvol. De update bevat:

  • aangepaste definities van YMYL (Your Money or Your Life)
  • extra voorbeelden voor de beoordeling van nieuwe functies zoals AI-overzichten
  • correcties van typefouten en enkele verduidelijkingen

Opvallend is dat Google veel concreter is geworden in de omschrijving van YMYL-inhoud rond overheid, maatschappij en samenleving.
De oude definitie: “YMYL Society: Topics that could negatively impact groups of people, issues of public interest, trust in public institutions, etc”

Is vervangen door een gedetailleerde versie: “YMYL Government, Civics & Society: Topics that could negatively impact groups of people, issues of public interest, trust in public institutions, election and voting information, and any other informational topics about government, civics or society that impacts people’s live.”

Ook zijn er aan deze richtlijnen voor Quality Raters nieuwe voorbeelden toegevoegd voor het beoordelen van Google AI Overviews.

Quality Rater guidelines

Beïnvloeden raters de rankings?

Google stelt dat beoordelingen van kwaliteitsbeoordelaars geen directe invloed hebben op de zoekresultaten. Lees maar eens onderstaande passage, rechtstreeks uit de Google Guidelines:

It is important to note that no single rating – or single rater – directly impacts how a given page or site ranks in Search. With trillions of pages that are constantly changing, there is no way that humans could evaluate every page on a recurring basis. Simply using Search Quality Ratings for ranking purposes would not be feasible, as humans could never individually rate each page on the open web. Indeed, this is why search engines were developed.In addition to being an impossible task, using only Search Quality Ratings to determine ranking would not provide enough signals to determine how Search ranking should work. There are so many dimensions to quality and relevance that are critical, such as signals that:
  • tell us whether something might be spammy;
  • flag that a site may be unsafe or unsecure;
  • indicate that a page may be outdated

Mijn take-aways

  • Beoordelaars geven snelle, subjectieve beoordelingen van zoekresultaten;
  • De raters kijkt vooral naar de algehele kwaliteit en UX van een website, dus niet naar 1 URL;
  • Raters tweaken de algoritmes als het ware; ze moeten bevestigen of algoritme-updates correct zijn doorgevoerd;
  • Dalingen van online site bezoekers worden niet direct veroorzaakt door raters;
  • Beschouw hun werk vooral als een extra rankingfactor, naast vele andere.

Voorblijven op je concurrentie? Wij helpen je graag!

    Naam *

    E-mailadres *

    Telefoonnummer *

    Bedrijf *

    Website *

    Hoe kunnen wij jou helpen? *

    Ja, hou me op de hoogte via de nieuwsbrief!