Dat Facebook niet alleen de plek is om contact te houden met je vrienden, dat wisten we al. Je kan namelijk ook shoppen via het social media platform. Bedrijven hebben de mogelijkheid om via hun Facebookpagina artikelen te verkopen.
In mei 2020 kwam Facebook met een nieuwe, maar langverwachte tool op de markt genaamd Facebook Shops. Door de Covid-19 crisis werd het voor Facebook steeds belangrijker om deze tool op tijd te lanceren aangezien heel wat bedrijven in de problemen gekomen zijn door de crisis. Dankzij deze tool kunnen bedrijven gratis online winkels inrichten op zowel Facebook als Instagram. Deze update zorgt ervoor dat de e-commerce via social media een flinke boost krijgt!
Wil jij jouw producten niet enkel fysiek maar ook online verkopen? Dan dompelen we je hier onder in de wereld van de Facebook Shops!
Wat zijn Facebook Shops?
Facebook lanceerde al verschillende initiatieven om de bedrijven te ondersteunen zoals inzamelingsacties, giftcards via Instagram, etc. Met de Facebook Shops gaan ze nog een stapje verder. Facebook maakt het bedrijven gemakkelijker om zowel via Facebook als Instagram je producten online te verkopen.
Facebook Shops is in principe een soort webshop waarmee ondernemers hun fysieke producten online kunnen verkopen. De tool is gratis en speciaal gemaakt voor kleine ondernemers die vaak nog geen goed functionerende webshop hebben. Maar in principe kan elke ondernemer een Facebook Shop openen.
Hoe werkt Facebook Shops?
De gebruikers van Facebook zien de Facebook Shops terugkomen via hun bedrijfsprofielen, in de Facebook stories en in advertenties. Daarna zal de afhandeling van je aankoop via Messengeer verder verlopen. Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om via de chat vragen te stellen. In de toekomst wil Facebook Shops graag ook gebruik maken van WhatsApp om in contact te treden met de klant.
Facebook Shops is dus de ideale manier voor ondernemers om zonder webshop toch inkomsten uit de online verkoop van producten te verkrijgen. Daarnaast is het een zeer handige tool om je volgers en doelgroep snel met je producten kennis te laten maken. Daarnaast biedt Facebook ook de mogelijkheid om de ‘Live Shopping’ tool aan je Facebook Shop te koppelen. Hiermee kan je, voordat je een livevideo start, je producten die in de video zullen verschijnen taggen. Wanneer mensen je video bekijken, kunnen ze dan direct de link naar je producten volgen en eventueel kopen.
Facebook introduceert ook het ‘Loyalty Program’ binnen de Facebook Shops. Hiermee kunnen ondernemers een soort van loyaliteitsprogramma opstellen binnen hun online winkel. Klanten kopen producten via Facebook aan en kunnen een korting krijgen of punten sparen voor (gratis) producten.
Er wordt dus voornamelijk verwacht dat vooral kleine en startende ondernemers gebruik zullen maken van de Facebook Shops. Het is namelijk voor hen zeer gemakkelijk (geen technische voorkennis) nodig) en ze hebben snel contact met klanten.
Voordelen van Facebook Shops
Door gebruik te maken van de Facebook Shops krijg je te maken met een aantal voordelen. We leggen ze hieronder even kort uit.
- Eenvoudig: Facebook Shops is zeer eenvoudig te gebruiken. Je hebt namelijk helemaal geen technische kennis nodig om je eigen webshop te maken. Nadat je in enkele minuten je eigen webshop opstart, kan je al beginnen met het beheren.
- Meertalig: het platform is direct meertalig waardoor het geschikt is voor een groot en divers publiek. Gebruikers moeten Facebook dus niet verlaten om je website in een andere taal te bezoeken.
- Gemakkelijk adverteren: dankzij je eigen Shop kan je een stuk gemakkelijker adverteren voor je eigen Facebookpagina. Voor Facebook is het veel aantrekkelijker wanneer je voor iets adverteert wat van hun pagina weg leidt. Door te adverteren via Facebook kan je dus heel snel een grote doelgroep bereiken voor Facebook Shops.
Nu denk je waarschijnlijk bij jezelf: zit hier een addertje onder het gras? Facebook vraagt een commissie van 5% over alle verkochte producten. Wanneer we dit vergelijken met Bol.com of Amazon valt deze commissie zeker mee. Het is namelijk zelfs goedkoper om je producten via Facebook te verkopen.
Benodigdheden Facebook Shops
Om je eigen Facebook Shops te kunnen openen moet je aan een aantal zaken voldoen.
- Je verkoopt fysieke producten en dus geen diensten of abonnementen.
- Je hebt een bankrekeningnummer.
- Je bent ingeschreven bij de KvK en hebt je eigen BTW-nummer.
- Je bent in het bezit van een zakelijke Facebookpagina.
Om een zakelijk account te creëren, moet je dus in het bezit zijn van een persoonlijk Facebookprofiel. Heb je dit nog niet? Dan kan je dit gemakkelijk en gratis aanmaken via de website van Facebook. Zodra je een eigen persoonlijk profiel hebt hebt aangemaakt, kan je bovenaan de startpagina op ‘maken’ klikken en vervolgens op ‘pagina’.
Vanaf hier is het belangrijk om je pagina in te richten naar je eigen wensen en als een winkel. Na het creëren van je zakelijke pagina kan je het sjabloon aanpassen via instellingen.
Hoe start je een Facebook Shop?
Maar hoe start je je eigen Facebook Shop? In de stappen hieronder leggen we je uit hoe je gemakkelijk je eigen Facebook Shop kunt openen je je producten kan toevoegen.
Zodra je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt, vind je het tabblad ‘winkel’ of ‘shop’ terug aan de linkerkant van je pagina. Hierna wordt je vervolgens door Facebook stap voor stap begeleidt met het aanmaken van je eigen Facebook Shop.
1. Lay-out & stijl
Allereerst krijg je de optie om de lay-out en stijl aan te passen van je eigen webshop. Met deze opties kan je ervoor zorgen dat je Shop aansluit bij je eigen huisstijl. Ook de grootte, kleur en het uiterlijk van je tekst en knoppen kan je bij de eerste stap personaliseren. Naast de standaardkleuren die Facebook voorstelt is er ook de optie om je eigen huisstijlkleur in te voeren via een HEX-code. Via de voorvertoning rechts kan je meteen het resultaat zien. Je kan ook switchen tussen de look & feel op Instagram en Facebook.
2. Betalingsmethode toevoegen
Een ander belangrijke keuze is de keuze van de betalingsmethode. Je kan kiezen voor 2 verschillende betalingsmethodes:
- Betaling via Facebook Messenger: hierbij stuur je je klanten een persoonlijk bericht via het chatsysteem van Facebook. Het grote voordeel hiervan is dat je in persoonlijk en direct contact staat met je klanten en klanten moeten niet meer naar een andere website geleidt worden. Ze haken dus minder snel af. Het nadeel van dit systeem is dat het tijdrovend is omdat je alle orders persoonlijk moet afhandelen.
- Externe website-betaling: dit houdt in dat je de betaling via een externe website doorvoeren. Dit kan bijvoorbeeld via je eigen website, webshop of betalingsprovider. Het voordeel is dat betalingen hier gemakkelijk en zeer snel verlopen. Het nadeel van deze betalingsmethode is dat je klanten van Facebook weggeleid worden en ze dus sneller kunnen afhaken.
Als je verwacht dat je in het begin niet zoveel zal verkopen via je Facebook Shop en je vindt persoonlijk contact belangrijk dan zou je betalen via Facebook Messenger best een goede optie kunnen zijn.
Ben je klaar met het creëren van je Facebook Shop? Dan verschijnt je Facebook Shop via de bovenstaande manier op je Facebook- en Instagram-tijdlijn. Hopelijk stijgt jouw online verkoop dankzij de Facebook Shops!
Wil jij graag meer berichten lezen over social media? Klik dan op onderstaande knop en ontdek alles over social media!