Conversie: 5 tips om meer conversies te scoren in 2021

Conversies optimaliseren
Wil jij weten hoe goed je marketingacties het doen? Dan bestaan er verschillende manieren om de resultaten ervan te meten. Een daarvan is het aantal conversies dat je actie opbrengt. Wil jij weten wat conversies zijn en hoe je er het best mee aan de slag gaat? Dan geven wij je 5 tips om meer conversies te scoren in 2021!

Wat zijn conversies?

Wanneer je het succes van een landingspagina of marketingcampagne wil meten, dan kan je best kijken naar het aantal bezoekers en vooral het aantal conversies. Een conversie is dat moment wanneer een bezoeker van je webpagina zich omvormt tot een klant. Je nieuwe klant gaat op dat moment over tot een aankoop, het aanvragen van informatie, het downloaden van een brochure of een andere actie. Die conversie kunnen we uitdrukken in een absoluut getal of in een percentage, dat we het conversiepercentage noemen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je webpagina 1000 bezoekers over de vloer krijgt, waarvan 10 overgaan tot een transactie. Dan bedraagt het conversiepercentage 1%.

Voorbeelden van conversies

Een conversie kan verschillende vormen aannemen.

  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een product of dienst aankopen in een webshop
  • Een whitepaper downloaden
  • Een afspraak boeken
  • Contact opnemen

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van conversies. Wat een conversie precies is kies je uiteindelijk zelf. Het belangrijkste element van elke conversie blijft dat je klant een actie uitvoert.

Micro versus macro conversies

Binnen de conversies maken we de onderverdeling tussen micro en macro conversies. Deze conversies worden ook wel eens zachte en harde conversies genoemd. We leggen het verschil tussen de twee graag even aan je uit:

  • Een macro of harde conversie is een conversie met een onmiddellijke impact. Hierbij is de actie zelf je einddoel. Denk bijvoorbeeld maar aan een aankoop in een webshop. Dit soort conversies resulteert meestal in een directe verhoging van je omzet.
  • Een micro of zachte conversie levert daarentegen niet meteen een omzetverhoging op. Dit soort conversies zullen eerder op lang termijn bijdragen aan het behalen van macro conversies. Een goed voorbeeld hiervan is het inschrijven op een nieuwsbrief. Zo leert je klant je product veel beter kennen en is de kans groter dat hij later tot een aankoop overgaat.

Conversies meten & berekenen

Conversies geven je een goed inzicht of je website of campagnes goed presteren. Je kan je conversies op verschillende manieren meten. De belangrijkste tool om te gebruiken is Google Analytics. Dankzij deze gratis tool kom je onder andere te weten waar de bezoeker van je conversie vandaan komt.

Google Analytics kan deze informatie halen uit:

  • de organische resultaten van Google
  • social media
  • Google Ads
  • andere websites

Als je social media of Google Ads campagnes hebt lopen dan kan je via Google Analytics meten hoeveel conversies je al behaald hebt. Daarnaast weet je ook meteen hoeveel je dit gekost heeft. De conversiepercentage is dus een belangrijke factor om te bepalen of je een succesvolle online campagne hebt gehad. Stel dus best op voorhand af hoeveel een conversie mag kosten. Zo kom je achteraf niet voor onaangename verrassingen te staan.

Je kan natuurlijk ook altijd je conversiepercentage berekenen. Dit is de verhouding tussen het aantal sessies (bezoeken) en het aantal behaalde doelen:

(aantal behaalde doelen/ aantal sessies) x 100

Voorbeeld: een webshop heeft de afgelopen week 250 bezoekers op haar website gekregen. Hiervan hebben 30 bezoekers een online aankoop verricht. We berekenen het conversiepercentage dus als volgt:

(30/ 250) x 100 = 12%

12% van jouw bezoekers van de afgelopen week heeft een conversie verricht op jouw webshop (aankoop)

5 tips om je conversies te optimaliseren

Haal jij op dit moment weinig conversies binnen? Geen probleem! Je kan het aantal conversies verhogen door je landingspagina’s te optimaliseren en te testen. Dit proces noemen we conversie optimalisatie. Er zijn verschillende technieken om dit toe te passen. Hieronder geven we je 5 concrete tips die je meteen kan toepassen.

1. Wek vertrouwen op

Je klant zal alleen maar een actie uitvoeren wanneer hij er echt vertrouwen in heeft dat het hem een voordeel zal opleveren. Voeg daarom reviews en testimonials toe aan je acties om meer vertrouwen te creëren bij je bezoekers. Hierdoor zullen zij sneller geneigd zijn om een actie uit te voeren.

2. A/B testen

Bij een A/B-test maak je twee verschillende versies van je webpagina, met telkens een kleine verandering. Nadien toon je aan de ene helft van je bezoekers je A-pagina en aan de andere helft je B-pagina. Op basis van de resultaten kan je bepalen welke van de twee pagina’s het beste gepresteerd heeft en de meeste conversies oplevert.

3. Keurmerken

Door keurmerken toe te voegen toon je jezelf als betrouwbare leverancier. Dit zorgt ervoor dat klanten ergens op kunnen terugvallen bij geschillen en je website meer zullen vertrouwen.

4. USP’s

De belangrijkste reden om een actie uit te voeren is natuurlijk dat die actie een uniek resultaat oplevert. Benadruk daarom wat jouw bedrijf uniek maakt en welke voordelen jij biedt. Denk maar aan voorbeelden als een “niet tevreden, geld terug”-garantie of gratis verzending.

5. Een veilige website

Tenslotte is vooral veiligheid erg belangrijk. Zorg dat je website veilig en betrouwbaar is door een SSL certificaat aan je website toe te voegen. Zo zijn je bezoekers steeds zeker dat hun gegevens veilig gebruikt worden en ze je website kunnen vertrouwen.

Kan jij nog wat hulp gebruiken om je website te optimaliseren? Dan helpen wij jou graag!