Conversie

 

Conversie: waarom blijft die zo laag op mijn website? 

Wij als team van Online Marketing Monkey schatten dat de gemiddelde order conversie voor de meeste webwinkels in België en Nederland ergens tussen de één en vijf procent zal liggen. Om dit in eenvoudigere woorden te zeggen, wanneer 100 mensen je webshop bezoeken, er 95 niets zullen aankopen. Dit wil dus zeggen dat er heel veel van je klanten afhaken tijdens het shoppen of tijdens het checkout proces.  In dit artikel zullen we jullie uitleggen hoe het komt dat je conversie zo laag blijft. 

Online shopping zou voor de consument super handig moeten zijn. De voordelen van winkelen op het web ten opzicht van in de fysieke winkels zijn ondertussen wel gekend: 

  • Groter aanbod
  • Meer informatie 
  • Betere prijzen 
  • Eenvoudiger prijzen vergelijken
  • Altijd open 
  • Eenvoudig 
  • Geen verplaatsing nodig 

Ondertussen zijn er al veel goede webwinkels op de markt. Als je dit vergelijkt met de eerste online shops begin jaren 2000, kunnen we niet anders dan concluderen dat er erg veel vooruitgang geboekt is. Maar uiteraard is er steeds ruimte voor verbetering.

Helaas, wordt het shoppen niet altijd als positief ervaren. Wij staan er niet bij stil, maar sommige aspecten zijn vrij ridicuul, maar kunnen wel als storend ervaren worden. Hieronder geven we enkele praktijkvoorbeelden:

  • De gemiddelde zoekfunctie van een website is matig. Wanneer je bijvoorbeeld blauw hemd intypt, zal je alle artikelen die blauw zijn krijgen, zelfs tandenborstels en scheerapparaten. Wanneer je naar: gekleurd t-shirt met strepen zoekt, zal je bijna altijd als antwoord krijgen: deze zoekopdracht heeft geen resultaten. Of nog slechter, de beroemde 404-foutpagina. 

Hoe vreemd de meeste online zoekfuncties zijn, worden in onderstaande video geïllustreerd. De online zoek logica van de mensen worden toegepast in de echte wereld. 

Veel webwinkels maken ondertussen ook al gebruik van up- en cross-selling tools. Wanneer je het artikel aanklikt, zie je vaak andere mensen kochten ook.  Hieronder komen dan minstens vier of vijf artikelen te staan. Maar niemand koopt toch zoveel? Of de producten die getoond worden zijn totaal niet relevant. Wanneer je naar fietsschoenen zoekt, krijg je ook voetbalschoenen en een volleybal. Logisch toch? Probeer dus met een betere up-en cross-sell tool te werken. Link de juiste producten dan in je ERP pakket en verander de zin bovenaan naar: ‘Deze producten kunnen u ook interesseren:’. Dit zal voor de gebruiker al veel logischer klinken. 

Het volgende waar de consument zich vaak aan stoort is het herhalen van vragen die al beantwoord werden. Bijvoorbeeld je wil een vliegticket boeken. In een bepaalde stap wordt gevraagd of u een reisverzekering wil afsluiten. U klikt nee. Even later wordt de vraag opnieuw gesteld en nog eens en nog eens … Dit dus tot vervelens toe van de consument, waardoor ze dus zouden kunnen afhaken. 

In onderstaand filmpje wordt getoond hoe dit er in het echt dan uit zou zien:

Soms komt het voor dat wanneer je een artikel in je winkelwagen plaatst, je de vraag krijgt: bent u dit wel zeker? Dit is eigenlijk zeer slecht, want zo doe je de consument twijfelen en dit kan zelfs leiden dat ze afzien van hun koop. 

De login-pagina is de meest gehate pagina onder de online gebruikers. Probeer deze dus zo eenvoudig mogelijk te maken. Want na eerst wat geprutst blijkt dan dat je je wachtwoord niet meer weet. Je wil dan een nieuw aanvragen, maar je moet bewijzen dat je geen robot bent. Dit via de Captcha’s. Niets zo vervelender voor iemand dan dit te moeten invullen. Dus dit is ook niet echt bevorderlijk voor je (order) -conversie.

Wanneer je zover bent om te bestellen, moet je eerst nog aanduiden dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Maar is er iemand die zich bezig houdt met deze ellenlange pagina’s te lezen?  En daarbovenop komt dan als verrassing dat er allerlei extra kosten bijkomen. Verzendkosten, toelagen, retourkosten, enz. 

In onderstaande video wordt dit terug mooi uitgelegd:

Besluit 

Online shopping zou leuk moeten zijn. En daarom komt het vaak voor dat de (order)-conversie van je site laag blijft.  Deze video’s zijn uiteraard vooral grappig, maar dit is echt de waarheid. Dit artikel bewijst dus ook dat de gemiddelde order conversie veel hoger kan voor vele webshops. Er is dus nog veel werk aan de winkel.