De toekomst van SEO: hoe je met AI hoger rankt


AI of artificiële intelligentie is vandaag de dag niet meer weg te denken. Het is een technologie die steeds verder evolueert en alsmaar complexere vraagstukken kan oplossen. Dit werd in 2023 erg duidelijk met de komst van Chat GPT. De revolutionaire chatbot kan met behulp van AI en enorme hoeveelheden aan data in interactie treden met gebruikers in de vorm van gesprekken. Deze innovaties laten ook de marketingwereld, en meer specifiek SEO copywriters, niet koud. Zo kan AI ook ingezet worden om je SEO en contentstrategie naar een hoger niveau te tillen. In dit artikel geven we vijf manieren mee waarop jij AI kan inzetten.

SEO en AI nog volop in beweging

Met de komst van Chat GPT, Gemini (voorheen Bard) en Copilot, denken wij dat SGE of Search Generative Experience iets is wat SEO de komende jaren sterk zal beïnvloeden.

  • We vinden dat je SGE nog het best kunt vergelijken met de komst van Featured Snippets, maar dan wel met “turbokrachten”. Bij hun introductie (van alweer in 2016) veroorzaakten ze ook veel SEO commotie.
  • We zijn van mening dat AI gegeneerde search tot een verdere toename van zero click searches zal leiden, en dus tot minder SEO verkeer.
  • En dan met name voor bepaalde websites en eenvoudige zoekopdrachten waar je als zoeker een kort maar duidelijk antwoord voor wenst, iets wat AI tegenwoordig al sneller en beter kan.
  • Ons SEO advies: creëer content die AI niet kan genereren. Verrijk je artikelen met je persoonlijke mening, de laatste trends, data, grafieken, video, interactieve polls, enz enz. Met andere woorden: focus op content die AI niet kan genereren.

Wil je nu al zien hoe de search er binnenkort uit zal zien in België met Gemini? Bekijk dan zeker eens deze video van de collega’s van Authority Hacker.

Is AI content wel goed voor je SEO?

AI kan een invloed hebben op je SEO-strategie. Maar is deze impact positief of negatief? Dat hangt van de situatie af. We bespreken twee scenario’s:

  • Gebruik je AI om volledige stukken content te creëren? Dan zal dit een negatieve invloed hebben op je SEO-inspanningen. Dit geldt vooral wanneer je de door AI gegenereerde content niet factcheckt en je zo onbedoeld foutieve informatie deelt. In dat geval zal Google je simpelweg buitenspel zetten.
  • Gebruik je AI als een ondersteunende tool om waardevolle content te creëren? Dan zal dit juist een positieve invloed hebben op je SEO-aanpak. Google heeft hier weinig tot geen problemen mee.

We raden daarom sterk aan om AI vooral als een hulpmiddel te gebruiken, als aanvulling op jouw mensgericht denken. Mensen zijn nog steeds beter in het vertellen van verhalen, en zoekmachines belonen waardevolle en doordachte content.

5 manieren hoe AI je SEO kan versterken.

1. Versterk je keyword research met AI

De eerste en allerbelangrijkste stap in je SEO strategie, is deze van het zoekwoordenonderzoek, ook wel keyword research genoemd. Met AI technologieën zoals Chat GPT kan je je zoekwoordenonderzoek niet alleen versnellen, maar ook enorm uitbreiden. De hulp die AI biedt kan verschillende vormen aannemen. We schetsen het even met een voorbeeld.

Stel, je hebt een blog rond reizen en je wil met je zoekwoordenonderzoek achterhalen welke reisgerelateerde zoekopdrachten mensen zoal ingeven in zoekmachines als Google. Je bent je ervan bewust dat er heel veel verschillende soorten reizen bestaan, waarop je besluit om te werken met categorieën. Chat GPT kan je dan bijvoorbeeld helpen met het zoeken naar categorieën waaraan jij misschien nog niet gedacht had.

Daarnaast kan AI je uiteraard ook helpen om deze categorieën uit te diepen. Typ enkele zoekwoorden in bijvoorbeeld Chat GPT, en vraag de AI chatbot om gerelateerde zoekopdrachten op te sommen. ChatGPT maakt vervolgens in een mum van tijd een lijst van gerelateerde trefwoorden op basis van zijn inzicht in de zoekresultaten. Mogelijks vindt het zoekwoorden waaraan jij nog niet gedacht had.

Baseer je KWR echter niet uitsluitend op Chat GPT. De meest interessante insteek is en blijft een eigen brainstorm. Jij kent je bedrijf en de sector waarin het opereert namelijk het beste. Denk je dat je wel wat hulp zou kunnen gebruiken in het vinden van geschikte en relevante zoekwoorden? Dan zijn onze gratis hulpmiddelen zeker het bekijken waard.

2. AI als hulpmiddel in SEO contentcreatie

Het schrijven van content is vaak gestoeld op een aantal subjectieve keuzes die de auteur moet maken. Wat een schrijver relevant vindt, kan soms afwijken van de zoekopdrachten van zoekmachinegebruikers. AI content tools helpen schrijvers echter om hun inhoud meer af te stemmen op wat search users willen zien.

We bouwen verder op het voorbeeld van de reisblog. Je wil bijvoorbeeld een artikel schrijven over de bezienswaardigheden in Valencia. Je richt je tot Chat GPT en je vraagt de technologie om informatie. De chatbot typt het met plezier voor je uit.

Let wel op, we raden het ten zeerste af om deze content klakkeloos over te nemen. Google is namelijk slim genoeg om content die werd gecreëerd door AI te herkennen en beschouwt het voorts als spam. Dit verhindert uiteraard je website om hoog te ranken. Gebruik de informatie die AI technologieën leveren dus louter als inspiratie, en herschrijf de content altijd in je eigen woorden.

3. AI om je SEO content te optimaliseren

Door vast te stellen wat hun gebruikers bedoelen en te achterhalen waar webpagina’s over gaan, begrijpen zoekmachines zoekopdrachten en content beter. De AI tools die nu op de markt zijn doen eigenlijk hetzelfde voor SEO, maar dan vanuit de hele workflow van contentontwikkeling. Hierdoor helpen zij de bestaande content op je website te optimaliseren.

4. Verkrijg goede SEO titels met AI

Het vinden van een geschikte titel voor je blogpost of je webpagina is niet altijd even makkelijk. Dit is zeker het geval wanneer je je titel SEO proof wil krijgen, dan kies je best nóg zorgvuldiger je woorden uit. Gelukkig kan AI je hierbij bijstaan, en helpt bijvoorbeeld Chat GPT je met het vinden van een leuke, niet-droge en SEO vriendelijke titel voor je artikel over bezienswaardigheden in Valencia.

Fun fact: de titel van dit blogartikel werd mede door Chat GPT geschreven!

5. Bouw je volledige contentstrategie met AI

Je kan zelf aan ChatGPT vragen om een volledige contentmarketingstrategie voor jou te bedenken. Hierbij verwacht je best geen gedetailleerd stappenplan, maar de chatbot geeft je wel een leidraad en/of aantal tactieken mee die je helpen je content relevant, waardevol en effectief te maken. Wil je toch een uitgebreider plan verkrijgen? Stel dan bijvragen aan Chat GPT tot je tevreden bent. Dat is namelijk het voordeel van de conversatiegedreven chatbot.