Google Core Update maart 2024: deze 4 zaken moet je weten

Google Core Update maart 2024
De Google Core Update maart 2024 veroorzaakte een kleine aardverschuiving in de SEO wereld. De impact van deze algoritme wijziging mag gerust worden gezien in dezelfde orde van grootte als die van de Panda– en Penguin-updates.

Dat Google aan zijn zoek-algoritmes aan het sleutelen was, kon ook goed worden waargenomen in de maart SemRush SERP volatility barometer.

semrush barometer

 

Zoals de meeste SEOers voert Google eigenlijk jaarlijks verschillende algoritme-revisies uit, waarvan de meeste nauwelijks merkbaar zijn. Onze kernboodschap blijft zoals steeds: pas enkel white hat SEO toe, conform alle Google richtlijnen. Dan heeft je site veel minder kans negatief beïnvloed te worden door de Core Updates van vandaag én morgen.

Hier zijn 4 zaken die je als SEOer en online marketeer erover best weet.

1. Google de-indexeert websites volledig

In de aankondiging van 5 maart bevestigde Google om irrelevante, niet-originele content uit haar zoekresultaten te verwijderen.

Deze schoonmaakactie treft vooral lage kwaliteit websites met waardeloze informatie. Websites die Google’s richtlijnen schenden of twijfelachtige SEO-tactieken gebruiken, worden niet alleen gestraft met lagere rankings maar zelfs volledig verwijderd uit de zoekresultaten.

Wat vrij uitzonderlijk is aan deze update, is dat de Google-bestraffingen zeer snel kwamen, waardoor getroffen websites voor een voldongen feit stonden. Niet bepaald leuk dus.

Om te controleren of je site is getroffen door deze Google Core Update van maart 2024, geef je in de zoekbalk van Google “site:jouwwebsite.be” in. Zie je geen resultaten meer, dan is je website geraakt.

2. Welke sites lopen risico?

Copy/paste websites zijn kwetsbaar

Vooral websites met zogenaamde copy/paste content gemaakt via AI of overgenomen van de concurrentie liggen in het vizier van deze Google Core Update van maart 2024.

Zoals iedereen ondertussen wel weet, heeft AI de creatie van online content erg makkelijker gemaakt. Maar content gegenereerd door AI, is niet origineel, bestaat reeds elders op het internet, is verouderd en bevat vaak fouten. Sommige sites hebben van het publiceren van die simpele AI content een verdienmodel gemaakt: via affiliate marketing of door tegen betaling snelle content voor anderen te schrijven.

Hierbij speelt E-E-A-T eveneens een rol bij het bepalen of de content als onbetrouwbaar mag behandeld worden.

Ook de gebruikerservaring staat centraal bij deze algoritme wijziging. Je site moet er tevens gewoon goed uitzien en intuïtief door bezoekers gebruikt kunnen worden . Websites die zich uitsluitend richten op zoekwoordoptimalisatie en geen aandacht hebben voor hun UX, ranken voortaan moeilijker. Eveneens van belang: Core Web Vitals, mobielvriendelijkheid en duidelijke Call-to-actions.

Ook oudere websites worden niet gespaard

Websites die tot nog toe steeds eerdere updates hebben overleefd, blijken niet immuun te zijn. Sites die geen invloed ondervonden van eerdere algoritme-updates, kunnen nu toch getroffen worden.

Sites met dubieuze backlinks

Google treedt ook hard op tegen het gebruik van verlopen of verkochte domeinen die plots compleet andere inhoud gaan publiceren (denk aan gok- en farmaceutische gerelateerde content). Of anders gezegd: sites met backlinks van dergelijke verlopen-domeinen die de autoriteit van de vorige site gebruiken om nu met inferieure inhoud te ranken.

3. Wat doen als je getroffen is?

  • Bepaal eerst de ernst van de impact. Bekijk in Google Search Console of je een sterke daling qua SEO verkeer merkt. Indien dat het geval is, pak het als volgt aan:
  • Controleer het aantal geïndexeerde pagina’s & welke URLs zitten niet meer in de index?
  • Voer een content-audit uit en controleer welke specifieke URLs getroffen zijn. Onderneem actie op basis van je bevindingen: personaliseer je content & verwijder copy/paste inhoud. Dien na actualisering iedere URL opnieuw in ter indexatie in GSC.
  • Als je denkt dat backlinks verantwoordelijk zijn voor: focus dan op linkbuilding met betrouwbare én relevante domeinen.
  • Bewijs dat je een autoriteit bent die het waard is om naar te luisteren: heb dus voldoende aandacht voor je EEAT.

4. Samengevat

An sich is deze Core update van maart 2024, net als alle vorige, eigenlijk alleen maar toe te juichen. Immers, het was hoog tijd dat die lage kwaliteit websites uit de zoekresultaten werden verwijderd na jarenlang onterecht gerankt te hebben. Het is bovendien goed nieuws voor google gebruikers.

Bij Online Marketing Monkey geloven we, net als Google, vooral in sterke, zelf geschreven originele content. Kwaliteit moet steeds boven kwantiteit staan. Voor Google staan originaliteit, eigen meningen, diepgang, toegevoegde waarde voor de lezer centraal. Websites die nu worden getroffen, publiceren juist het tegenovergestelde.

Update 12 April 2024

Het is nu al 4 weken geleden dat de Google Maart-2024-Update met de rol begon. Google’s woordvoerders Danny Sullivan en John Mueller hebben dat onlangs bevestigd.
Op X antwoordde Danny Sullivan “Het is nog steeds aan het uitrollen”

 

 

Getroffen door de Google Core Update van maart 2024? 

Contacteer ons gerust!