Core Web vitals: een nieuwe Google ranking factor


Google Core Web Vitals

Google kondigde in 2020 al deze nieuwe SEO ranking factor aan: Core Web Vitals. Deze nieuwe ranking factor meet de gebruikersvriendelijkheid van een website. Benieuwd wat deze Google Core Web Vitals nu precies zijn en wat ze betekenen voor de SEO van jouw website? Ontdek het allemaal in deze blog!

Wat zijn de Core Web Vitals?

Core Web Vitals meten de tevredenheid van een bezoeker (= user experience) op een site. Google kijkt naar zaken die het surfen op pagina aangenaam zouden moeten maken. Denk aan zaken als:

De Core Web Vitals slaan dus niet op 1 aspect, maar wel op een groep van factoren die het gebruikersgemak van een website meten.

Hoe beïnvloedt het de rankings?

Alle organische zoekresultaten zijn erdoor getroffen. Zowel desktop als mobiel. Core web vitals heeft ook Google’s voorpaginanieuws getroffen. AMP was (in de meeste landen) een vereiste om te ranken in deze topstories. Echter, AMP is aan het verdwijnen. Maar, artikelen die in aanmerking willen komen voor Voorpaginanieuws zullen wel moeten voldoen aan de minimum vereisten van de Core Web vitals (zie verder).

Wat is de impact van Core Web Vitals?

Hebben de Core Web Vitals in de laatste jaren een grote impact gemaakt op de organische zoekresultaten? Hierbij is belangrijk te onthouden dat Google 100den ranking factoren heeft en voortdurend haar zoek-algoritmes bijstuurt. De impact van 1 factor is in de regel dus niet zo groot. Weet wel dat de SEO performance steeds moet afgewogen worden ten opzichte van je directe concurrenten. Sterke Core Web Vitals hebben dan wel degelijk een strategisch voordeel.

Omdat site-snelheid in het algemeen steeds een erg belangrijk Google signaal is geweest, vinden wij het belangrijk om altijd op de voet de nieuwste updates te blijven volgen.

Nog een interessante take-away. Volgens een Google studie verlaten lezers 24% minder snel websites die voldoen aan de minimale Core Web Vitals vereisten. Heb je nu een trage, dan kan je een kwart meer SEO bezoekers winnen door je site te laten voldoen aan de Core Web Vitals. Een no-brainer!

Wat meten de Core Web Vitals?

Om de user experience van een website te kunnen meten, bekijkt de zoekmachine de volgende 3 parameters:

Web Core Vitals informatie

  1. Largest Contentful Paint (LCP). Dit (veel te ingewikkeld) woord geeft een indicatie hoe snel een pagina laadt. De laadsnelheid wordt beïnvloed door aspecten als het grootste beeld (ook wel hero image genoemd) op de URL, de rendering-tijd, video, tekst, server, CSS, … De LCP meet dus hoe snel het grootste stuk content op een webpagina (meestal een foto of video) ingeladen is. Het ideale doel is een laadsnelheid van minder dan 2,5 seconden.
  2. First Input Delay (FID). Dit zegt wat over de interactiviteit van je website: hoe snel kan je als gebruiker een actie uitvoeren op een webpagina? Of anders gezegd: als je op een link van een URL klikt, hoe snel kan de browser dat verzoek dan uitvoeren? Het ideale doel is een tijd korter dan 100 milliseconden.
  3. Cumulative Layout Shift (CLS). Hier vraagt Google zich af hoe snel de content op een URL stabiel is. Dit gaat bijgevolg over de visuele stabiliteit van de layout. Iedereen kent dit wel als je op je telefoon een webpagina inlaadt en ergens op wil klikken. Op het laatste moment verspringt de pagina nog een beetje, waardoor je dan per ongeluk ergens anders op klikt. Dit is natuurlijk niet echt gebruiksvriendelijk. Met andere woorden: de CLS meet hoe snel een website stabiel is. Het ideale doel is een verplaatsing van minder dan 0,1.

Om te voldoen aan bovenstaande UX-targets, dient een website best het 75ste percentiel van de pagina-weergaven te meten. Dus best niet het gemiddelde of de mediaan meten. Om bijvoorbeeld te voldoen aan LCP standaard, dient 75% van de pagina’s van een site sneller te laden dan 2,5 seconden.

Google Page Experience ranking factoren

Om een nog duidelijker beeld te krijgen van de Google Page Experience, bespreken hierbij nog even de verschillende elementen.

Search Page Experience Elements Graphic

  • Largest Contentful Paint (LCP): deze factor meet, zoals gezegd, de laadprestaties van de webpagina. Om een goede page experience aan te bieden, zorg je ervoor dat jouw webpagina binnen de 2,5 seconden geladen is.
  • First Input Delay (FID): deze factor meet de interactiviteit van de gebruiker met een webpagina. Om een goede gebruikerservaring aan te bieden, moet je website streven naar een FID van minder dan 100 milliseconden.
  • Cumulatieve Lay-out Shift (CLS): dit meet de visuele stabiliteit. Wil je een goede gebruikerservaring aanbieden dan zorg je ervoor dat de CLS-score van minder dan 0,1.
  • Mobielvriendelijk: dankzij de Mobile Friendly Test van Google controleer jij of je webpagina mobielvriendelijk is.
  • Veilig surfen: bevat je webpagina schadelijke of misleidende inhoud zoals malware of social engineering? Controleer regelmatig of je website beveiligingsproblemen heeft.
  • HTTPS: is de verbinding van je website veilig? Indien je website niet via HTTPS wordt aangeboden dan maak je hier best werk van.
  • Geen opdringerige interstitials: is de inhoud van je webpagina gemakkelijk toegankelijk voor je gebruiker?

Al deze elementen gebundeld, waaronder dus ook de Core Web Vitals, vormen de factoren van de Google Page Experience. De Google Page Experience is geen rankingfactor op zich, maar elke factor heeft zijn eigen invloed en ranking in het algoritme.

Google Page Experience en AMP

Met de aankondiging van de Google Page Experience vragen veel marketeers zich af wat er zal gebeuren met de Accelerated Mobile Pages (AMP). Geen nood, je website zal nog steeds opduiken binnen de mobiele zoekresultaten van Google wanneer je AMP-pagina’s hebt. Daar verandert niets aan.

Google page experience en AMP

Wat daarentegen wel verandert is dat AMP-pagina’s nu zullen moeten concurreren met andere type URL’s voor de Top Stories sectie. Wat er in de Top Stories sectie getoond wordt zal in de toekomst afhangen van de ervaringscijfers van een pagina. Het goede nieuws? Wanneer je gebruik maakt van AMP dan zal de meerderheid van je AMP-pagina’s goed scoren op het gebied van gebruikerservaring. Let wel, dit betekent niet dat alle AMP-pagina’s automatisch goed zullen scoren, maar het is een handig hulpmiddel. Aangezien je je AMP-pagina’s via mobiel bedient, zal Google de mobiele ervaringscijfers gebruiken om je website te scoren.

Vormt de Google Page Experience het afscheid van AMP? Dat kunnen we nog niet met veel zekerheid zeggen. Google heeft immers veel tijd en geld geïnvesteerd in het promoten van AMP en zal de pagina’s niet snel in de steek laten

Hoe meten en verbeteren?

Google web core vitals meten en verbeteren in Google Search Console

De nummer 1 plaats om de Core Web Vitals te meten en op te volgen is Google Search Console. Daarnaast verschaft de tool PageSpeed Insights veel adviezen om de LCP, FID en CLS te verbeteren.

Jammer genoeg zijn die adviezen erg technisch en zie je als algemeen online marketeer door de bomen het bos niet altijd meer. SEO-consultants kunnen je adviseren over de noodzaak van die data en eventuele aanpassingen. Daarnaast is ook je webdeveloper een belangrijke schakel binnen dit proces. Hij of zij zorgt ervoor dat je website aan alle voorwaarden voldoet zoals render-blocking JavaScript en CSS, client-side rendering, mobielvriendelijkheid, iFrames, advertenties, webfonts, interstitials, … en kan aanpassingen doorvoeren voor een betere gebruikservaring.

Interessante technische links:

Tools voor User Experience

Wat kunnen we nog verwachten in de toekomst

Impact van sitesnelheid

In 2015 met de Mobilegeddon Google-update was er een gigantische verandering verwacht i.v.m. prioriteit te geven aan websites die goed worden weergegeven op smartphones en andere mobiele apparaten. Eenmaal toen de update er kwam, was de impact erg miniem. Tegenwoordig zouden we denken dat een website die zeer mobiel-onvriendelijk slechter presteert in de zoekresultaten maar dat is niet zo. Met de verdere impact van Core Web Vitals hebben wij een voorgevoel dat er verandering zal komen in de initiële wijze waarop er nu omgegaan wordt met mobiel-onvriendelijke sites. De langzamere sites zullen een steeds grotere straf voelen oplopen. Dit geen echte straf maar eerder dat ze benadeeld zullen worden door de Google algoritme. Met als doel dat in de komende jaren alle websites mobiel-vriendelijk zullen zijn.

Nieuwe metrics

Google heeft op Februari 2022 een page experience update uitgevoerd voor desktop. Hierbij hebben ze twee nieuwe metrics aangekondigd waarop Google zal crawlen op de URL’s. De twee bijkomende metrics zijn “smoothness” en “responsiveness”. Soepelheid heeft te maken met het aantal frames per seconde van animaties op de pagina. Dus als je op en neer scrollt op de pagina, is het dan meer een soort slideshow of een soort vloeiende video? Dan is responsiviteit hoe snel de pagina reageert of reageert op uw interacties.

Een snellere website en betere gebruikerservaring zijn natuurlijk altijd al belangrijk geweest, en zeker nu. Ze hebben zowel een positieve invloed op de SEO van je website als op campagnes en conversies. We raden je dus zeker aan om de Core Web Vitals van je website te optimaliseren.

Wil jij hoger scoren in de zoekresultaten van Google en kan je daar nog wat hulp bij gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!