A/B-testing
A/B-testing is een kwantitatieve onderzoeksmethode waarbij twee (of meer) varianten van een website worden gemaakt en uitgetest om uit te zoeken welke variant de beste resultaten oplevert. Bij dit onderzoek wordt er een team opgesteld waarbij een deel de originele website kan beoordelen en een ander deel van het team een variant van die website. De data rond de test (statistieken, opmerkingen, voorkeuren,…) wordt verzameld om een algemene analyse te maken van de varianten van je website. Op die manier kan je zien welke elementen zorgen voor een hogere conversiepercentage
Wanneer je gebruik maakt van twee (of meerdere) varianten van je website voor A/B-testing moet je geen twee volledig verschillende designs gebruiken. Het kunnen ook kleine verschillen zijn, zoals de kleur van een call-to-action knop.
Waarvoor wordt A/B-testing gebruikt?
A/B-testing zit zeker in het woordenschat van een online marketeer, het biedt goede resultaten en geeft inzicht over de elementen die de lezer of de klant aangenaam vinden. Dit geldt zelfs niet enkel voor websites, maar ook voor e-mails (nieuwsbrieven). De bedoeling van A/B testen is om meer inzicht te creëren over je website of mailings, om deze inzichten te gebruiken voor je website. Moet je iets aanpassen aan je lay-out, copywriting of afbeeldingen? Laat de testgroep het bepalen en leer uit hun opmerkingen.
Hoe definieer ik mijn testgroep?
Je testgroep bestaat het liefst uit mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of service. Stel dat je schoonmaakservices aanbiedt, dan kunnen bv. studenten je niet veel relevante informatie opleveren. Definieer je testgroep volgens je doelpubliek, daarvoor is je website ook voor gemaakt. Het is niet de bedoeling, hoewel het mogelijk is, om je testgroep zelf samen te stellen. Dit is de taak van SEO. Zorg dat de SEO van je website in orde is zodat genoeg relevante personen je website bezoeken en hun input kunnen geven.
Is A/B-testing hetzelfde als de A/B-split test?
Het kan zijn dat je gehoord hebt van A/B-split testing. Nu, dit is niet hetzelfde als A/B-testing. A/B-split testing wordt gebruikt voor twee volledig andere designs van een website. Hierbij weet je niet meteen of het de kleur, een afbeelding of de tekst is die jouw website goed maakt. A/B-testing, in die zin, geeft wel een overzicht over wat concreet er net zo goed of minder goed is aan jouw website.
Waarop moet je letten bij A/B-testing?
Er zijn een aantal punten waar je toch rekening mee moet houden bij A/B-testing. Hieronder lijsten we een drietal zaken waar je op moet letten.
1. Luister naar de mening van de testgroep, maar verlies je eigen design niet.
Het gebeurt dat webmasters veel leren uit de A/B-test en veel zaken willen aanpassen. Wees voorzichtig met hoeveel je aanpast, je eigen ideeën en ontwerpen mogen daarbij niet verloren gaan. Maak een aantal aanpassingen, maar behoud het “karakter” van je website. Onthoud dat de analyse je meer doet leren over je doelpubliek, maar laat de doelpubliek niet bepalen hoe JOUW website er moet uitzien.
2. Bepaal een periode waarin de test uitgevoerd kan worden.
De beste methode om de meest valide analyse te verkrijgen, voer je de test best uit over een periode van een maand tijd. Zo worden de cijfers niet beïnvloed door dagen van de week of andere elementen die een invloed kunnen hebben op de test.
3. Je moet voldoende verkeer hebben om A/B-testen uit te voeren.
Over het algemeen wordt de raad gegeven om minstens 1000 conversies per maand te hebben om de test uit te kunnen voeren. Als je niet genoeg bezoekers hebt voor je website, dan bekijk je best wat je kan doen om meer bezoekers te genereren via SEO.
Ontdek meer SEO-termen!