Net zoals een klusjesman een gereedschapskist nodig heeft, hebben online marketeers een toolbox waarmee ze hun werk uitvoeren. Veel SEO tools zijn betalend, maar gelukkig bestaan er een aantal hulpmiddelen die gratis én – naar onze bescheiden mening – goed zijn. Wil je meer inzicht krijgen in de positie van je website in de zoekresultaten van Google? Of op welke zoekwoorden je het best gevonden wordt? Dan kunnen gratis en door ons geteste SEO tools je vast en zeker helpen!
Ga snel naar:
- Fat Rank
- Ahrefs’ SEO Toolbar
- SEO Quake
- Chat GPT
- Ubersuggest
- Google Trends
- Miro
- GTmetrix
- Google Analytics
- Screaming Frog
- Web.dev
- Wayback machine
- MozBar
- Yoast SEO
- Answer the Public
1. Fat Rank
De eerste gratis SEO tool is Fat Rank, een Chrome extensie waarmee je snel de prestaties van je website kan analyseren. Hoe gebruik je deze tool?
- Je vult een zoekwoord in waarvoor je het belangrijk vindt dat je gevonden wordt.
- Hierna kies je het land waar je je op richt.
- Wanneer je klikt op ‘check’ dan gaat de Fat Rank op zoek naar de plaats waar jij rankt. Val je buiten de top 100 resultaten? Dan krijg je te zien dat je niet rankt voor dit zoekwoord.
Dankzij deze informatie kan je je website optimaliseren voor een bepaald zoekwoord, indien dit nodig is. Wij gebruiken deze tool graag omdat je niet meer de volledige SERP’s af hoeft te gaan om je positie te kennen. Het geeft in mum van tijd de huidige positie mee.
2. Ahrefs’ SEO Toolbar
De SEO Toolbar van Ahrefs is ook een Chrome-extensie die wij dagelijks gebruiken om snel allerlei informatie te krijgen over een bepaalde pagina. Het handige hulpmiddel vertelt ons in slechts enkele klikken heel wat interessante zaken:
- Het geeft de belangrijkste on-page SEO-gegevens, waaronder de page title, de meta description of de h-tags;
- Je krijgt informatie over redirect paths en HTTP-headers;
- Het biedt inzichten over allerlei soorten links op de pagina;
- Je kan er er URL’s me opslaan;
- En de tool vertelt je hoe je rankings in andere landen zijn.
Wij gebruiken deze tool dus bijna dagelijks om in één oogopslag de SEO parameters van een webpagina na te gaan. We zien meteen wat er beter kan, wat ons weer tijd bespaart. Daarnaast durven we dit tooltje ook wel eens loslaten op concurrenten van onze klanten, om van hen te kunnen leren.
3. SEO Quake
Een Chrome-extensie die gelijkaardig is aan de Ahrefs SEO Toolbar, is SEO Quake. Ook deze tool geeft een samenvatting van een aantal SEO gerelateerde zaken voor een bepaalde webpagina, waaronder:
- Het geeft on-page SEO parameters weer
- Het onderzoekt de interne and externe links van de pagina
- Het vergelijkt domeinen en URLs in real time
- Het vertelt je de keyword density van bepaalde zoekwoorden
Zowel de Ahrefs SEO Toobar als SEO Quake zijn volgens ons beide de moeite waard om te proberen, al vinden we dat de Ahrefs Toolbar ons nets iets sneller de benodigde informatie geeft.
4. Chat GPT
Chat GPT werd begin 2023 gelanceerd en kan ook wonderen doen voor je SEO strategie. De revolutionaire AI chatbot helpt ons op verschillende manieren, zoals:
- Het zoekwoordenonderzoek. De tool kan je ondersteunen in de eerste fase van je KWR, namelijk de brainstorm, of je kan er zoekwoorden mee vinden waaraan je aanvankelijk niet gedacht had.
- SEO copywriting. Wij gebruiken Chat GPT vaak en graag als startpunt voor we content gaan schrijven. Dit doen we om snel over een onderwerp bij te leren, of mogelijke topics te vinden waarover we kunnen gaan schrijven. De bot is ook handig om je page titles of meta descriptions te optimaliseren.
- Lees hier nog meer manieren waarop AI je SEO aanpak kan ondersteunen.
We willen echter benadrukken dat je Chat GPT best gebruikt als een inspiratiebron, en dat bijkomende research en effort nodig blijft. Google is namelijk slim genoeg om content die door AI is gegenereerd te herkennen en beschouwt het als spam. Dit kan de ranking van je website aantasten. Gebruik de informatie die AI-technologieën leveren alleen als inspiratie, controleer of de informatie die het geeft wel klopt en herschrijf de content altijd in je eigen woorden.
5. Ubersuggest
Ubersuggest, ontwikkeld door Neil Patel, is een gratis SEO tool die je helpt bij het zoeken van zoekwoorden. Een zoekwoordenonderzoek is één van de belangrijkste stappen voor een succesvolle SEO strategie. De juiste zoekwoorden aan je website toevoegen is cruciaal. Wij gebruiken deze SEO tool graag om ideeën van zoekwoorden op te doen, zowel long tail als short tail keywords. Soms vinden we op die manier zoekwoorden waar we aanvankelijk nog niet aan gedacht hadden. Daarnaast krijg je ook het zoekvolume, de concurrentie, CPC en seizoensgebonden trends te zien. Deze tool helpt je dus zowel voor organische SEO als voor betaalde PPC.
6. Google Trends
Google Trends is een gratis tool van Google waarvan we vaak merken dat het vergeten en onderschat wordt. Dankzij deze tool kan je trending zoekopdrachten en de populariteit van een zoekwoord tijdens een bepaalde periode ontdekken. Het grote voordeel hiervan is dat het in realtime aangeeft wanneer een zoekwoord populairder wordt.
We gebruiken deze tool graag om te achterhalen wanneer we een bepaald zoekwoord kunnen targeten en wanneer we best actie ondernemen.
7. Miro
Miro is een online samenwerkingsplatform dat wij gebruiken voor de opzet van een zoekwoordenonderzoek, waardoor we het beschouwen als een SEO tool. Met deze tool kan je overzichtelijke mindmaps maken, zowel individueel als in teamverband. We gebruiken het als volgt:
- Tijdens een brainstorm voor een KWR denken we eerst na over alle mogelijke categorieën die relevant zijn voor het topic. Om het overzichtelijk te houden voegen we deze toe aan de mindmap.
- Zodra we tevreden zijn van de hoofdcategorieën, kunnen we beginnen nadenken over mogelijke subcategorieën en eventuele onderverdelingen.
- Op basis van deze mindmap, zoeken we gestructureerd naar zoekwoorden die bij deze categorieën horen.
Zo bekomen we een soort kapstok waarnaar we steeds kunnen teruggrijpen. Dit stelt ons in staat om geen enkel zoekwoord uit het oog te verliezen.
8. GTmetrix
De laadsnelheid van een website is een belangrijke factor voor SEO. Met GTmetrix gaan we dit element van websites na. Het is één van de betere gratis testen die je kan gebruiken om deze belangrijke factor te testen. Wanneer je dit vanuit België wilt testen, dan kan je best de locatie Londen nemen. Daarnaast geeft GTmetrix je ook suggesties om je website sneller te maken zoals te grote bestanden, caching, etc. Je krijgt meteen te zien om welke bestanden en/of pagina’s het gaat.
9. Google Analytics
Google Analytics is in eerste instantie niet echt een SEO tool, maar zonder deze applicatie is het toch onmogelijk om aan (goede) SEO te doen.
In Google Analytics krijg je heel veel informatie die je vertelt of je SEO-inspanningen de moeite lonen. Je vindt er gegevens terug zoals organisch verkeer, bouncepercentage, verkeersbronnen, time on site, paginasnelheid, enzoverder terug. Daarnaast kan je de tools van Google eenvoudig met elkaar integreren. Door Google Analytics te koppelen met Google Search Console krijg je zelfs de zoekwoorden te zien die mensen gebruiken om je website te vinden.
10. Screaming Frog
Screaming Frog is een websitecrawler die je eerst als desktop applicatie moet downloaden en installeren. Wij gebruiken deze populaire tool om de technische en on page SEO problemen van websites te analyseren, zoals duplicate content, HTTP header fouten, response codes enzoverder. De applicatie giet de problemen in gedetailleerde rapporten, die je als spreadsheet kan downloaden om verder mee aan de slag te gaan.
Hoewel Screaming Frog een betaalde tool is, biedt de SEO tool wel een uitgebreide gratis versie. Dankzij de gratis versie kan je tot wel 500 URL’s crawlen.
11. Web.dev
Web.dev is een gratis tool van Google die ons helpt de performance van een website te meten. Aan de hand van deze resultaten geeft het ons verschillende tips om de performance te verbeteren. Het gaat als volgt te werk:
- Google meet de SEO score van je website gebaseerd op hoe gemakkelijk het de inhoud van je pagina’s kan crawlen en ontdekken. De Web.dev tool gaat dan ook geen SEO ranking perspectieven geven, maar analyseert hoe crawlbaar en gemakkelijk te begrijpen de content van je website is.
- Daarna geeft deze SEO tool advies hoe je je website kan verbeteren om de beste score te behalen op de belangrijkste meetfactoren van Google, zoals de snelheid van je pagina’s, en om de beste prestaties van je pagina te verzekeren.
- Daarnaast geeft Web.dev ook tips om de ervaring voor je gebruikers te verbeteren, de leesbaarheid van je inhoud te verbeteren en om de inhoud duidelijker begrijpelijk te maken voor jouw gebruikers.
Kortom, we vinden het de ideale SEO tool om een website te optimaliseren voor het crawlen en ranken van Google.
12. Wayback machine
De wayback machine is op het eerste zich niet echt een SEO tool, maar toch kan deze tool gebruikt worden om te bepalen of een URL al bestond op een bepaald moment. Dankzij de wayback machine kunnen we zien hoe websites er in het verleden uitzagen. Daarnaast helpt de tool om je SEO-strategie te verbeteren. Enkele zaken die je met deze tool te zien krijgt:
- Website-wijzigingen
- Oude redirect-mogelijkheden opzoeken
- Oude content terugvinden
- Sitestructuur identificeren
- …
13. MozBar
De MozBar is volgens ons een heel handige tool voor het analyseren van een website en de SEO prestaties ervan. Het is een Chrome-extensie waarmee je rechtstreeks SEO gerelateerde gegevens in de browser kan bekijken. De voornaamste parameters zijn:
- Domeinautoriteit (DA) en pagina-autoriteit (PA) van een website
- Het aantal links dat naar een pagina verwijst
- Andere basisinformatie over de pagina, zoals titeltags en metabeschrijvingen.
Vooral in de context van linkbuilding, een belangrijke SEO-pijler, vinden we deze tool een must-have. Het helpt ons bijvoorbeeld om snel de kwaliteit van een inkomende link te evalueren.
14. Yoast SEO
Yoast SEO is een plugin om de SEO van WordPress website op te krikken. Deze gratis plugin biedt heel wat SEO functies aan die het optimaliseren van je website vergemakkelijken. Yoast bevat onder andere functies voor automatische XML sitemaps, instelbare meta descriptions, no-index tags, URL-structuur en nog veel meer.
Daarnaast biedt deze gratis SEO tool ook een snelle SEO-analyse en tips aan om je pagina te optimaliseren. De tool geeft je meteen een preview van je snippet in Google weer samen met je titel en beschrijving. Wil je je WordPress website verifiëren in Bing of Google Search Console? Ook dat kan je direct via Yoast doen.
Deze tool is wat ons betreft een must-have voor je WordPress website. Wij gebruiken hem zo goed als dagelijks en merken dat het ons effectief SEO gewijs helpt.
15. Answer the Public
Answer the Public is, net zoals Ubersuggest, een tool van Neil Patel. Deze SEO tool heeft een iets ander doel dan Ubersuggest, wij gebruiken het namelijk om contentideeën op te doen op basis van een zoekwoord. De tool biedt ons inzichten in de vragen en zoekopdrachten die mensen stellen in zoekmachines in verhouding tot een onderwerp, door de zoekopdrachten in te delen op basis van vraagwoorden (bijvoorbeeld wie, wat, waarom, waar). Hierdoor kunnen wij als SEO-copywriters inspiratie opdoen voor blogposts of social media posts.
Kan je na het ontdekken van deze gratis SEO tools nog wat hulp met je SEO gebruiken? Aarzel dan niet om vrijblijvend contact op te nemen met Online Marketing Monkey.