Op dit moment word je gevolgd … In het echte leven is dit illegaal en wordt het stalking genoemd. Online is dit een gebruikelijke marketingpraktijk en wordt het remarketing of retargeting genoemd. Het is bovendien misschien wel de heilige graal binnen SEA.
Remarketing is een slimme manier om contact te leggen met bezoekers van jouw website die mogelijk niet meteen een aankoop of aanvraag hebben gedaan. Hiermee kun je gerichte advertenties op een strategische manier plaatsen voor een gedefinieerde doelgroep die je website eerder heeft bezocht. Dit gebeurt terwijl ze bladeren door Google of op de website van partners surfen. Op deze manier wordt je naamsbekendheid vergroot en herinner je bezoekers eraan om een aankoop te verrichten.
Hoe werkt remarketing?
De kans is groot dat je het volgende wel al eens gezien hebt bij het bezoeken van een website:
Wanneer je op “ok”, “akkoord” of “cookies accepteren” klikt, geef je bedrijven toestemming om jou te remarketen.
Eigenlijk is het vrij simpel:
- Remarketing werkt door cookies op jouw bezoekersapparaat te plaatsen als ze aan bepaalde criteria voldoen.
- Deze cookie is een klein bestand dat verschillende stukjes informatie opslaat. Het volgt de bezoeker zonder gevoelige persoonlijke gegevens op te slaan.
- Het persoonlijke cookie-ID wordt dan toegevoegd aan jouw lijst van remarketingdoelgroepen.
- Wanneer die gebruiker vervolgens jouw site verlaat om op internet te surfen, vertelt de cookie jouw advertentieplatform wanneer diezelfde gebruiker een andere site bezoekt.
Het is ook mogelijk om meerdere lijsten te hebben met een reeks verschillende criteria. Zo is het dus bijvoorbeeld mogelijk om bezoekers te targeten die iets hebben toegevoegd aan hun winkelmandje, maar hun aankoop niet hebben voltooid.
Hoe goed werkt remarketing?
‘Werkt remarketing?’ en ‘Hoe goed werkt remarketing’ het zijn twee verschillende dingen. Op de vraag of remarketing werkt, kunnen we volmondig “ja” antwoorden. Maar is het ook effectief? In principe wel.
Succesvolle remarketing werkt op de principes van de fundamentele menselijke psychologie. Marktonderzoek suggereert dat als een kijker zich niet comfortabel genoeg voelt bij een merk, dat hij of zij niet onmiddellijk iets zal kopen. Het kan zijn dat ze de berichten van dat bedrijf minimaal vijf tot zeven keer moeten terugzien, soms ook meer. De klant die zoekt, bezoekt en onmiddellijk iets koopt, is heel zeldzaam binnen de online wereld.
Met dit in het achterhoofd is het belangrijk voor concurrerende merken om hun namen en producten voor de neus van die klanten te krijgen die op de een of andere manier interesse hebben getoond. Dit gebeurt dus door ze te volgen, te ’targeten’ en vervolgens herhaaldelijk relevante advertenties te laten zien. Door dit te doen, wordt merkherkenning opgebouwd. Op deze manier neemt de kans aanzienlijk toe dat kijkers die nog steeds een behoefte hebben toch overgaan tot een aankoop.
Deze kans neemt toe met meer dan 70% wanneer de bezoeker een volledig winkelwagentje heeft verlaten zonder daadwerkelijk de aankoop te voltooien.
Voordelen van remarketing
Of je nu jouw verkoop wil stimuleren, het aantal registraties verhogen of de bekendheid van je merk vergroten. Remarketing kan een strategisch onderdeel van jouw advertenties zijn. Hier enkele voordelen.
- Breed bereik: Via remarketing kun je mensen bereiken die op jouw remarketinglijsten staan. Dit terwijl ze op verschillende apparaten ruim twee miljoen websites bekijken en mobiele apps gebruiken. Met andere woorden: je maakt gebruik van de kracht en het enorme bereik van Google’s netwerk.
- Grotere naamsbekendheid: Indien je remarketing advertentie niet onmiddellijk leidt tot een aankoop, kan het je merk wel versterken. Door je producten opnieuw te tonen aan potentiële klanten zullen ze je merk herkennen en onthouden. Zo blijf je “top of mind” en vergroot je je naamsbekendheid.
- Personalisatie en kostenefficiënt: Aan de hand van remarketing toon je gerichte advertenties aan een zeer specifieke doelgroep. Deze advertenties zijn erg relevant en daardoor ook vaak goedkoper. Hoe relevanter je advertenties, hoe minder ze kosten.
- Meer aankopen en klanten: Je kan advertenties richten tot doelgroepen die al interesse toonden in je producten en diensten. Door dit te doen kan je op het juiste moment inspelen. Zo is het eenvoudiger om hen te overtuigen.
Verschillende remarketing mogelijkheden
Er zijn tal van manieren waarop jij aan remargeting kan doen. Enkele voorbeelden zijn:
- Video Remarketing (Google Ads): Advertenties worden weergegeven als pre-roll videoadvertenties op Youtube en andere weergavepartners van Google voor mensen die uw site eerder hebben bezocht. Dit is ook mogelijk wanneer een persoon in interactie is getreden met je YouTubekanaal, als je daarop actief bent.
- Display Remarketing (Google Ads): Je advertenties worden weergegeven als display-advertenties op andere websites binnen het Google Display-advertentienetwerk.
- Dynamic Remarketing (Google Ads): Dynamic Remarketing brengt remarketing naar een hoger niveau met advertenties die producten of services bevatten die mensen op jouw website hebben bekeken.
- Search Remarketing (Google Ads): Jouw advertenties worden bovenaan de zoekresultaten van de zoekmachine weergegeven wanneer iemand die jouw site al heeft bezocht naar specifieke termen of services zoekt.
- Social Media Remarketing: Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van LinkedIn- of Facebook-remarketing om advertenties weer te geven aan mensen die jouw website hebben bezocht
- Customer List Remarketing: Met zowel sociale media-marketing als remarketing van Google Adwords, kun je lijsten met contactgegevens uploaden die jouw klanten je hebben gegeven. Wanneer die mensen zijn aangemeld bij Google of die specifieke sociale medium, kun je ze advertenties laten zien.
Remarketing in 2023?
Google kondigde in 2022 aan dat het niet langer third party cookies zal ondersteunen in Google Chrome. De gigant wil tegen 2024 deze cookies uitfaseren. Dit komt omdat meer en meer mensen belang hechten aan hun privacy. Google wil daarom hierop inspelen. Voor velen is het dan ook geen verrassing dat third party cookies zullen verdwijnen. Door deze beslissing zal het moeilijker zijn om als organisatie aan remarketing te doen. Enkel voor desktop gebruikers zal het effect voelbaar zijn, op mobiele apparaten is het namelijk niet nodig om cookies te plaatsen. Mobiele apparaten maken namelijk gebruik van een unieke tracking-ID. Maar liefst 50% van het webverkeer is via desktop.
In de toekomst wordt het dus moeilijker om aan remarketing te doen, maar het is zeker en vast niet onmogelijk. Er zijn namelijk websites die gebruik maken van persoonlijke profielen die unieke bezoekers kan onderscheiden door middel van fingerprinting. Op deze manier worden er technische specificaties verzameld zoals schermafmeting en browserversie. Zo is het toch mogelijk om in 2023 aan remarketing te doen.
Remarketing implementeren
Overtuigd van de kracht van remarketing? Wij helpen je alvast op weg. Het is eerst en vooral belangrijk om een Google Ads account aan te maken.
- Breng een remarketing tag aan op je site
Om het verkeer op je website bij te houden, plaats je er in eerste instantie een Google Ads tag. Deze tag registreert welke bezoekers welke pagina’s bezoeken. Dit gebeurt geheel anoniem.
Indien je al gebruik maakt van Google Analytics, kan je ook de Google Analytics tag gebruiken. Dit is iets sneller en eenvoudiger als je met remarketingcampagnes aan de slag wil.
- Stel een remarketinglijst op
Wanneer je de juiste tag(s) aan je website hebt toegevoegd, kan je remarketinglijsten opstellen. Remarketinglijsten kunnen gemaakt worden voor verschillende soorten bezoekers.
Lees ook meer over de regels voor remarketinglijsten.
- Ontwerp een ad campagne en voeg remarketinglijsten toe
Indien je lijsten goed zijn opgesteld, kan je deze toevoegen als doelgroepen bij nieuwe of bestaande campagnes.
Van zodra je advertentie online is, kun je de resultaten in Google Ads opvolgen. Veel succes!
Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen? Wij helpen je met veel plezier verder!
Super artikel!
Het ‘geld’ zit in de remarketing! 80% van de sales gebeurd tussen het 5e en het 12e contact. Daarom werkt retargetting zeer effectief + de conversie is vaak goedkoper 🙂
Wij maken gebruik van sales funnels om de conversie te verhogen tot maar liefst 540%… Ik heb hier een gratis ebook over geschreven dat zeker het lezen waard is. https://www.hardcorefunnel.be