AdWords kwaliteitsscore

adwords kwaliteitsscore
Adverteer je via Google, dan krijg je te maken met de fameuze AdWords kwaliteitsscore. Die kan ervaren worden als een soort black box, maar is eigenlijk best wel transparant.

Hoe hoger je qualityscore, hoe beter voor de advertenties. Een lage kwaliteitsscore betekent een hogere kost per klik en minder vertoningen. En omgekeerd : een hoge kwaliteitsscore zorgt voor minder klikkosten en meer vertoningen.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een getal van 1 tot 10 en wordt door Google toegekend aan elk zoekwoord. De score wordt door volgende elementen beïnvloed:

  1. de doorklikratio van het zoekwoord
  2. de relevantie van de bestemmingspagina
  3. de relevantie van het zoekwoord in de advertenties

Je kan eenvoudig de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden achterhalen door op het vlakje naast het zoekwoord te hoveren.

kwaliteitsscore

Nog eenvoudiger is om ze gewoon toe te voegen in je overzichten: ga naar je campagnes, en klik achtereenvolgens op “zoekwoorden”, “kolommen”, “kolommen aanpassen”, “Kenmerken” en “Kw.score Toevoegen”.

Onze ervaring leert ons dat score van 5 of minder onvoldoende is en dat je meer per klik betaalt. Boven de 5 kosten de bids minder, of anders geformuleerd: je krijgt meer bezoekers voor hetzelfde budget.

Hoe hoger de Q-score, hoe hoger de advertentiepositie. De advertentiepositie of ad rank wordt bepaald door de Kost per klik (CPC) en de kwaliteitsscore.

advertentiepositie

Het kan dus perfect zijn dat een CPC van € 0,50 een hogere positie heeft dan een CPC van € 1,00.

Voorbeeld:
advertentie 1: CPC van € 0,50 x quality score van 9 = ad rank van 4,5.
advertentie 2: CPC van € 1,00 x quality score van 4 = ad rank van 4,0.

Met andere woorden, een hoge kwaliteitsscore is een must voor hogere ad-posities, lagere SEA kosten en meer kliks.

Zo verbeter je de AdWords kwaliteitsscore

1. Via de doorklikratio

Verbeteren van de click-through-rate kan :

  • Door super attractieve advertentieteksten, met bijvoorbeeld aanbiedingen & free give-aways ect. ).
  • Via de ad-teksten met de hoge CTR toe te passen op de mindere.
  • Door tijdelijk wat meer te bieden, waardoor je hogere posities krijgt en dus ook automatisch een hogere CTR.

2. Via de bestemmingspagina

De relevantie de de bestemmingspagina pak je als volgt aan:

  • Zorg ervoor dat de landingspagina content en trefwoorden bevat die verband houden met de zoekwoorden in de advertentieteksten
  • Een snelle landingspagina, een logische code-opbouw en unieke content zijn eveneens goed voor je Q-score (immers, het verbetert de userexperience van de bezoeker).

3. Via de relevantie van het zoekwoord

De relevantie van het zoekwoord verbeter je :

  • Door het aantal zoekwoorden per advertentiegroep te beperken (tot +/- 50). Zo voorkom je dat de tekstadvertenties te weinig of geen verband meer houden met de keywords van de advertenties.
  • Door zoveel als mogelijk met exacte zoekwoorden te werken. Immers, exacte zoekwoorden zorgen ervoor dat de zoekopdracht beter aansluit de woorden in je ads. Wil je een hogere kwaliteitsscore, zorg dan dat de keywords waarop je adverteert eveneens opgenomen zijn in de advertentieteksten. Het herhalen van trefwoorden in je advertentie heeft geen effect op je kwaliteitsscore.
  • Voor het bepalen van de kwaliteitsscore, hanteert Google enkel maar de data van exact keywords. De kliks van brede termen of woordgroepen tellen niet mee. Ter info: die 2 laatste hebben wel een score, maar die is berekend alsof het een exact match betrof. Het heeft geen nut om alle brede keywords en woordgroepen te vervangen door exact, om zo je Q-score te verhogen.
  • Met het verwijderen van slecht presterende zoektermen (= die met een lage kwaliteitsscore). Immers, de AdWords kwaliteitsscore beïnvloedt de overall-performance van de advertenties binnen de advertentiegroep.

Op de hoogte blijven van de nieuwste marketing trends?