Google Ads

Google Ads Budget

Wat zijn Google Ads?

De droom van elke online marketeer: meer kliks en conversies behalen voor zo weinig mogelijk geld. Daarom is het dus de doelstelling van elke SEA-specialist om het maximale uit de Google Ads te halen. 

Hieronder geven we jullie een kort overzicht van hoe het werkt. Hoe je een budget bepaalt en dit gespendeerd wordt. Tot slot geven we jou nog enkele handige tips om er het maximale uit te halen. 

Voor we starten aan onze campagne, moeten we goed nadenken wie onze doelgroep is. Wat  zijn hun gewoontes? Waar wonen ze? Welke taal spreken ze? Welke zoekwoorden gebruiken ze?  Hoe wil je dat ze reageren op je advertentie?  Het is van het grootste belang om dus goed onze doelgroep te definiëren, want uit onderzoek blijkt, dat veel SEA campagnes niet specifiek genoeg opgesteld zijn, waardoor er bezoekers klikken die niet relevant zijn voor onze website. Echter kosten deze ons wel geld.

Wanneer we onze doelgroep volledig gedefinieerd hebben, kunnen we dus onze Google Ads beter gaan instellen en zullen we een groter aantal relevante kliks en conversies hebben. 

Hoe werkt het? 

Elke keer wanneer een gebruiker iets zoekt in Google zal deze bovenaan (maximum vier) advertenties te zien krijgen. Elke keer wanneer de gebruiker hierop klikt, wordt een bepaald bedrag aangerekend, namelijk de klikprijs.  Het voordeel dat we met Google Ads hebben, is dat we direct een goede positie in de zoekresultaten krijgen. Waar je advertentie zal komen, hangt af van enkele factoren. Deze factoren bepalen dan de kwaliteitsscore van je advertentie. En hoe beter deze score hoe voordeliger de prijs. 

Kosten 

Velen vragen zich steeds af hoeveel de gemiddelde kost per klik is. Dit is niet zo makkelijk om te berekenen. De prijs hangt af van hoeveel 1 klik kost. De prijs per klik is afhankelijk van het zoekwoord dat je wil gebruiken. Bepaalde zoekwoorden zijn duurder dan andere, waardoor de prijs dus ook hoger ligt.

Maar daar hangt de prijs niet alleen vanaf, bij online marketing wordt er niet gekeken naar de grote en plaats van de advertentie, wel naar de competitiviteit. Hoe meer concurrenten er op een bepaald zoekwoorden adverteren, hoe duurder dit zal worden.

Wanneer we kijken, zal de prijs gemiddeld  tussen de €1 en €2 per klik liggen.

Hoe wordt het budget gespendeerd? 

Wanneer bedrijven voor het eerst starten met Google Adwords, verschieten velen ervan hoe snel hun budget op is. Ze verwachten vaak dat ze een maand met een bepaald budget kunnen doen, maar uiteindelijk blijkt dit na enkele dagen al op te zijn.

De basis van budgettering

Het handigste is om telkens een budget per campagne op te stellen. Je houdt hierbij rekening dat je altijd een basisbudget hebt, met een kleine marge. Dit is nodig indien er toch ergens bijsturing nodig is tijdens de campagne.

Elke campagne heeft zijn dagelijkse budget. Als je verschillende campagnes hebt, moet je nadenken over welke campagne op dat moment voorrang krijgt. En je dus ook een groter budget eraan zal spenderen, dan aan je andere lopende campagnes.

1.Advertenties inplannen

Het is zeer belangrijk om je advertenties op het juiste moment in te plannen. Zo laat je je advertenties enkel zien op de momenten dat ze volgens jouw zinvol zijn.

Zo kan het voor een winkel handig zijn om hun advertenties in te plannen tijdens de openingsuren van hun winkel. Kies je er toch voor om de advertenties een volledige dag te laten lopen, dan kan je bepaalde tijdstippen kiezen, waarop je meer inzet. Zo zal je budget bv groter zijn tijdens de openingsuren, maar lager tijdens de rest van de dag.

2.Locatie

Het kan voor sommige bedrijven ook belangrijk zijn om aan geotargeting te doen. Je zal hierbij een bepaald gebied afbakenen, zo zal je meer bezoekers uit die zone aantrekken.  Dit kan vooral interessant zijn voor kleinere lokale winkels.

3.Soort Apparaat

Vroeger werd er enkel gezocht via computers. Tegenwoordig gaat de consument meer en meer op zoek via andere apparaten. Ook hierop kan je dus je budget instellen. Je kan zelfs segmenteren op het besturingssysteem dat gebruikers gebruiken.

 6 tips om er meer uit te halen

1. Weet wie u klanten zijn 

 Zoals eerder vermeld is het opstellen van een goede persona zeer belangrijk voor je Google Ads. 

2. Verbeter uw Quality score 

 De positie van je advertentie hangt af van :

  • het maximale bod van de adverteerder
  • de kwaliteitsscore. 

 Voorbeeld kwaliteitsscore:

  • Advertentie 1: Bod €2 x kwaliteitsscore 2 = advertentie rank van 4
  • Advertentie 2: Bod €1 x kwaliteitsscore 7 = advertentie rank van 7

Dus ondanks we een lager bod hebben we een hogere positie, wat ervoor zorgt dat de kosten per klik lager zullen liggen.

 De kwaliteitsscore van uw boodschap hangt af van: 

  • De relevantie van de landingspagina 
  • De relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de advertentie 
  • De klikfrequentie of CTR

3. Stel een dagbudget in 

Campagne lopen niet altijd van een leien dakje. Soms kan het zijn, dat je toch een verkeerde keuze maakt. Kies er daarom altijd voor om een dagbudget in te stellen per campagne. Zo zorg je ervoor dat je niet nodeloos veel geld verliest. Het dagelijkse budget kan ten alle tijden verhoogd of verlaagd worden. 

4. De juiste zoekwoorden gebruiken

Denk goed na over welke zoekwoorden je wil gebruiken. Het kiezen van relevante zoekwoorden zorgt ervoor dat de advertenties op het juiste tijdstip weergegeven wordt aan de juist prospects. Wat dus resulteert in meer kliks.  De ‘zoekwoordplanner’ van Google een is een handige gratis tool hierbij. 

5. Uitsluitingszoekwoorden gebruiken 

Probeer gebruik te maken van negative keywords. Door deze op te nemen in je ads, zorg je ervoor dat de gebruikers die op een bepaald woord zoeken, niet jouw advertentie te zien zullen krijgen. Zo zorg je ervoor dat je minder ‘ongewenste’ bezoekers krijgt die op je add klikken. 

6. Het juiste type voor zoekwoorden gebruiken

Er zijn drie types zoekwoorden die we kunne gebruiken: 

  • Breed zoeken 
    • De advertentie wordt getoond indien de zoekopdracht de zoekwoordtermen bevat.
    • Volgorde van de woorden speelt geen rol.
    • Er mogen andere woorden, voor tussen of erachter gebruikt worden.
    • De advertentie wordt ook getoond bij sterk gelijkende woorden

Het voordeel is dat er minder tijd nodig is om het juiste zoekwoord te vinden. Het nadeel is dat het budget zeer snel daalt aangezien de advertentie ook aan de verkeerde doelgroep getoond wordt.

  • Woordgroep zoeken 
    • De advertentie wordt getoond aan gebruikers die zoeken naar die exacte woordgroep of met andere woorden ervoor of erachter.
    • Het wordt ook getoond bij sterk gelijkende varianten.

Het voordeel in vergelijking met het brede zoektype  is dat de kans kleiner is dat uw Google Ads worden getoond aan niet relevante bezoekers. Je hoeft je ook niet continu bezig houden met de permanent veranderende woorden die ervoor of erachter kunnen verschijnen in de zoekopdrachten.

  •  Exact zoeken
    • Uw advertentie komt enkel tevoorschijn wanneer de gebruiker op dat gegeven zoekwoord zoekt en er geen andere woorden in de zoekquery voorkomen.
    • Worden ook getoond bij zeer sterk gelijkende zoekwoorden. Hier kunnen we ervoor kiezen om deze optie uit te schakelen.

Het voordeel is dat uw zoekwoorden enkel worden getoond aan de klanten die exact zoeken op uw specifiek opgegeven zoekwoorden en geeft dus het meeste controle over je advertentie.