zoekwoord analyse

Zoekwoord analyse: de kunst van de juiste zoekwoorden te gebruiken

Zoekwoorden worden ook ook wel keywords of zoektermen genoemd. Een zoekwoord analyse is 1 van de allerbelangrijkste stappen van een succesvolle SEO campagne.

Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat websites beter en sneller vindbaar zijn in de organische zoekresultaten van Google. Met organische zoekresultaten worden die resultaten bedoeld waarbij niet betaald moet worden voor kliks. ( dit in tegenstelling met AdWords, waar wel een kost te betalen is voor elke klik !). Het resultaat : meer én kwalitatief betere bezoekers op uw website. Immers, met SEO trekt u alleen die surfers aan die op zoek zijn naar een specifiek product, dienst of informatie. Uit onderzoek blijkt bovendien dat 75% klikt op de eerste 5 zoekresultaten. Een goede vindbaarheid op de juiste zoekwoorden in de search engines is dan ook echt onontbeerlijk om uw doelgroep te bereiken. Zoekwoord analyse leert u enorm veel over uw doelgroep:

  • waar, waarmee en wanneer zoeken ze op het internet ?
  • wat vinden ze belangrijk ?
  • welke woorden gebruiken ze het meest ?
  • welke synoniemen zijn populair ?
  • zijn er zoekwoorden waarop u niet wil worden gevonden ?
  • hoe zoekt uw doelgroep ?

Voor het uitvoeren van een effectieve zoekwoord analyse hanteren we deze 5 stappen:

  1. Vinden
  2. Selecteren
  3. Implementeren
  4. Rapporteren
  5. Optimaliseren

1. Vinden

Relevante zoektermen kunnen gevonden worden via deze hulpmiddelen:

  • Google keyword tool
  • Google Insight for Search
  • Google Analytics
  • Search Console
  • Intern bedrijfsonderzoek (zoals producten, diensten, persberichten, nieuwsbrieven)
  • Marktonderzoek (zoals concurrentie, forums, vakbladen)

2. Selecteren

Na stap 1 hebben we normaliter een hele hoop potentiële woorden verzameld. Het is in deze stap kwestie de meest interessante eruit te filteren. We onderscheiden 3 soorten zoekwoorden.

  • Top zoekwoorden; voorbeeld ‘bloemen’
  • Gekoppelde zoekwoorden; voorbeeld ‘bloemen Gent’
  • Long tail-zoekwoorden; bijvoorbeeld ‘online bloemen kopen in regio Gent’ )

Uit onderzoek is gebleken dat hoe gerichter en precieser iemand zoekt (dus long-tail-zoekwoorden gebruikt), hoe meer die persoon echt geïnteresseerd is in die zoekopdracht. Tijdens de selectie fase bepalen we nu welke zoekwoorden de meeste aandacht moeten krijgen binnen uw SEO-strategie. Volgende aspecten zijn hierbij van belang:

  • Welke zoekwoorden leveren waarschijnlijk de hoogste conversies op ?
  • Welke zoektermen hebben de minste concurrentie ?
  • Op welke keywords zitten de hoogste zoekvolumes ?
  • Groepeer conversiewoorden zoals bestellen, kopen, vergelijken
  • Groepeer synoniemen
  • Houd ook rekening met verkleinwoorden en meervoudsvormen
  • Is er rekening gehouden met zogenaamde negatieve zoekwoorden ?

3. Implementatie

In deze fase van de zoekwoord analyse gaan we de geselecteerde zoekwoorden implementeren op uw website:

  • Welke zoekwoorden moeten in de meta’s van de website opgenomen worden ?
  • Welke zoektermen dienen in het menu te komen ?
  • Welke keywords plaatsen we op de verschillende landingspagina’s ?
  • Welke woorden dienen zeker in de titels en teksten van pagina’s te verschijnen ?

Gewezen hoofd Web Spam van Google, Matt Cutts, zei het volgende over het gebruik van de hoeveelheid zoekwoorden op een webpagina, in het Engels keyword density genoemd: “Yes, keywords should be present, but density is not important. Include the keyword, but make writing sound natural.” Dit moet als volgt begrepen worden: schrijf teksten steeds in functie van je lezers, niet om zoekmachines te misleiden.

4. Rapporteren

  • Start eerst en vooral met een duidelijke nulmeting van de huidige SEO-prestaties.
  • Evalueer na een bepaalde periode de inspanningen en resultaten ten opzichte van de nulmeting.
  • Monitor de resultaten van uw belangrijkste keywords, rapporteer en leer. De evolutie van plaats van de gevolgde woorden in de rankings kan manueel gedaan worden, of via betalende programma’s die de scores automatisch voor u bijhouden.

5. Optimaliseren

  • Stuur bij op basis van de SEO rapportages
  • Welke zoekwoorden hebben extra aandacht nodig ? Hoe gaan we dat aanpakken ?
  • SEO is geen eenmalige actie. Google houdt van sites die regelmatige nieuwe content op hun websites zetten.
  • Start stap 1, 2 en 3 opnieuw waar nodig.

Conclusie

Begin niet zomaar met zoekmachine optimalisatie. Ga eerst na welke zoekwoorden waardevol en interessant zijn voor uw website. Samen met Linkbuilding en On Page Optimisation is het de basis van elke succesvolle SEO strategie.