Welke elementen zijn belangrijk voor on page optimalisatie?

On page SEO

On page SEO (ook wel bekend als on-site SEO) is het optimaliseren van de inhoud van je webpagina voor de zoekmachines en de gebruikers van je webpagina. Een aantal veel gebruikte on page SEO praktijken zijn: het optimaliseren van title tags, inhoud, interne links en URL’s. Je hebt je on page SEO zelf in de handen

Het verschil met off-page SEO is dat je signalen optimaliseert die buiten jouw website voordoen (bijvoorbeeld backlinks). Zelf heb je hier geen controle over. 

Is on page SEO nog steeds belangrijk?

Ja!

Google wordt met de dag slimmer, maar ze maken wel nog gebruik van een aantal ouderwetse zaken bijvoorbeeld: zoeken naar specifieke trefwoorden op je webpagina. 

In 2021 is on page SEO meer dan zoekwoorden in de HTML van je webpagina te vermelden. Om je content goed te laten scoren, moet je je content ook optimaliseren voor:

  • Gebruikerservaring
  • Bouncepercentage en verblijftijd
  • Zoek intentie
  • Pagina laadsnelheid
  • Click-through-rate

SEO optimalisatie voor je content

Gebruik je trefwoord in de eerste 100 woorden

Dit is een on page SEO tactiek die al heel lang gebruikt wordt, maar nog altijd het verschil maakt. 

Het vermelden van je belangrijkste zoekwoord in je eerst 100-150 woorden is dus cruciaal om je on page SEO te optimaliseren.

Dit is belangrijk omdat Google meer belang hecht aan termen die vroeg op je pagina verschijnen. 

Zet de titel van je artikel in een H1-tag

De H1-tag is een soort mini titel. Google heeft zelf verklaard dat het gebruiken van een H1-tag helpt om de structuur van je webpagina te begrijpen. 

Het is belangrijk dat je de code van je webpagina controleert om te zien dat je titel in een H1-tag staat. Je kan dit makkelijk controleren met behulp van de Chrome-extensie “SEO Minion”.

Kernwoord density 

Het gebruik maken van kernwoord density wordt door Google ontkent, maar door een tal van  SEO-experts wordt dit juist aangemoedigd. 

Het klinkt eigenlijk redelijk logisch. Stel je voor dat je een webpagina hebt over “de SEO trends van 2021”, maar deze titel komt er maar één keer in voor. Hoe kan Google dan uitmaken dat deze webpagina over dit specifiek onderwerp gaat? 

Het kernwoord moet een density hebben van ongeveer 2%. Als je dus een artikel hebt met 500 woorden, moet het kernwoord er +- 10 keer in voorkomen. 

Maak gebruik van externe links 

Externe links zijn essentieel voor het optimaliseren van je on page SEO. Door het gebruiken van deze links help je Google met het achterhalen van het onderwerp van je webpagina. Het laat ook zien dat je pagina een hub is van kwaliteitsvolle informatie. 

Optimaliseer je URL’s

De structuur van je URL’s wordt vaak over het hoofd gezien. Je URL’s zijn nu belangrijker dan ooit. We sommen twéé zaken op die helpen om je links zo SEO-vriendelijk te maken: 

  • Zorg voor korte URL’s 
  • Vermeld een kernwoord in elke URL

Schrijven van SEO-inhoud

Unieke content

Unieke content brengen kan soms wel moeilijk zijn, daarom helpen we je graag door een aantal onderwerpen op te sommen die je inspiratie kunnen geven: 

  • Een nieuwe tip of strategie
  • Een betere lijst van samengestelde bronnen
  • Sterk ontwerp en UX
  • Nieuwe case study
  • stap-voor-stap proces

Waardevolle inhoud  

Iets unieks publiceren is een goede start, maar het is lang niet alles. Om je inhoud te laten opvallen, moet je content ook waardevol zijn. 

We geven je graag een paar tips om je SEO-inhoud waardevol te maken: 

  • Details, details … en nog eens details 

Details toevoegen is zeer handig voor zowel de schrijver, als de lezer. Als je als schrijver details toevoegt zoals: afbeeldingen, screenshots, … . Is het makkelijker voor de lezer om je content om te zetten in de praktijk. 

  • Krachtige pen 

een sterke, goede en leuke copy maakt je content boeiender om te lezen. 

  • Geactualiseerd materiaal

Een nieuwe strategie, handige tip of nieuws vers van de pers geven een enorme meerwaarde aan de lezer. 

  • Deskundige auteurs

De meerderheid van de inhoud die dagdagelijks leest, is geschreven door mensen die nog nooit hetgeen gedaan hebben waarover ze schrijven. Het is dus interessant om inhoud te delen van iemand die ervaring heeft met het onderwerp in kwestie. Inhoud van een expert is waardevoller dan de inhoud van iemand die geen ervaring heeft met het onderwerp. 

Inhoud die voldoet aan de zoekintentie

Met unieke en waardevolle content kan je een hoge score halen in de zoekresultaten. Als je deze hoge ranking wilt behouden, moet je pagina voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker. 

Als je webpagina niet exact is wat de Google gebruiker wil, zal je pagina waarschijnlijk ergens terecht komen op de 3de zoekpagina.

Optimaliseer je CTR 

De organische CTR (click-through-rate) is belangrijk voor twéé zaken, namelijk:

  • CTR kan een factor zijn voor je Google ranking 
  • Het krijgen van een hoger CTR kan zorgen voor meer bezoekers op je website

We geven je graag wat tips om je CTR zo goed mogelijk te optimaliseren: 

  • Maak gebruik van vragen in je title tag

Eigenlijk is dit vanzelfsprekend, want als iemand bijvoorbeeld wil weten hoe Google web stories werken zal die persoon waarschijnlijk zoeken naar “hoe werkt Google web stories?”. Zo kan je door je heading-tag meer bezoekers op je website krijgen.

  • Vul ontbrekende Meta descriptions in

Wat is een meta description? Een meta description is een omschrijving die je geeft aan je pagina. Deze omschrijving zie je ook in de zoekopdracht.

Je kan zelf de testen als je pagina al dan niet een meta description heeft. Wij raden aan om de SEO minion te gebruiken. 

  • Voeg het huidige jaartal toe aan de titel en beschrijving

Het toevoegen van een jaartal in je titel of beschrijving is niet de belangrijkste factor om je CTR te optimaliseren. Waarom staat dit dan tussen tips? We weten dat Google bijna jaarlijks hun beleid aanpast. Als je in je titel “De beste gratis SEO tools van 2021” toont dit aan dat je artikel of website up-to-date is. Niemand wil in 2021 zien welke tools er relevant waren in 2012. 

 

Going the extra mile met on page SEO

We hebben je in dit artikel al een aantal basis factoren overlopen die een grote impact kunnen hebben op je on page SEO. Voor diegene die toch nog wat op hun honger zitten, hebben we nog een aantal zaken hoe je jouw website NOG beter kunt optimaliseren. Lees dus zeker verder om de kneepjes van het vak te beheersen. 

Gebruik originele afbeeldingen 

Als je gebruik maakt van stock foto’s, kan het zijn dat dit een negatieve impact kan hebben op je on page SEO. Er zijn tal van experimenten gedaan op het gebruik van originele (zelf getrokken) foto’s. De resultaten waren duidelijk, de pagina’s waar er originele afbeelding op geplaatst werden kregen een hogere ranking. 

Als je afbeeldingen gebruikt die duizend keren gebruikt zijn geweest op andere websites, kan je misschien overwegen om zelf een originele afbeelding te gebruiken. 

Interne links

Interne links zijn cruciaal voor een goede on page SEO. Je kunt namelijk pagina’s boosten die het nodig hebben door deze pagina’s te linken op je webpagina met een hoge autoriteit. Als je dit toepast zorg dan voor dat je een kernwoord-rijke ankertekst hebt. We illustreren dit met een voorbeeld:

Hier zie je duidelijk naar welke pagina deze interne link je zal brengen. 

Schrijf uitgebreide inhoud

Google wil ervoor zorgen dat hun gebruikers inhoud te zien krijgen die alles geeft wat ze naar zoeken op één pagina. Als je blogpost of artikel een onderwerp uitgebreid uitlegt, heb je een grotere kans om hoog te scoren. 

Hoe kan je zien als Google je artikel ziet als “compleet”?

Je kan dit zien door het gebruiken van Latent Semantic Indexing (LSI). Latent Semantic Indexing is een manier om webpagina’s te indexeren die verbanden zoekt tussen sterk verwante zoekwoorden op een webpagina.

Dit kan handig zijn als je eerder kortere content schrijft. Voor het schrijven van langere content is dit ook interessant, maar je zal sneller de LSI kernwoorden verkrijgen tijdens het schrijven van je artikel. 

Verhoog je paginasnelheid

Je paginasnelheid is altijd al een belangrijke SEO ranking signaal geweest, maar ze hebben recent de paginasnelheid NOG belangrijker gemaakt. Je kunt je paginasnelheid verhogen door: 

  • Het veranderen naar een andere host
  • Verwijder zoveel mogelijk scripts van derden
  • Verkleinen van de totale grootte van je pagina 

Optimaliseer je afbeeldingen

Geef al je afbeeldingen die op je website staan een beschrijvende bestandsnaam en een alt-tekst. Dit laat Google begrijpen welke afbeelding op je webpagina staat. 

Als je de mogelijk hebt, zet het kernwoord in de naam van je afbeelding. Gebruik dus een bestandsnaam die je trefwoord bevat. Hetzelfde trefwoord gebruik je dan ook in de alt-tekst van je afbeelding.

Een andere reden waarom het optimaliseren van je afbeeldingen zo interessant is: het geeft Google een aanwijzing waarover je pagina gaat en zo dit zorgt er ook voor dat je een hogere score krijgt. 

Nu heb je een betere kijk hoe je je on page SEO kan optimaliseren in 2021. Is er iets niet duidelijk, of heb je nog vragen? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren! We helpen je graag verder.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.