Specifieke doelgroepen targeten in AdWords

Demografische targeting op gezinsinkomen

Specifieke doelgroepen targeten in AdWords

Tot niet zolang geleden was de beste manier om met AdWords consumenten aan te trekken, targeten op de juiste zoekwoorden. Hoe kan je op basis van iemands zoekopdrachten, de bekeken YouTube-video’s, demografische kenmerken, levenskeuzes, specifieke doelgroepen targeten in AdWords? In deze blogpost staan we stil bij een aantal meer recente targeting-methodes in AdWords.

Demografische targeting op gezinsinkomen in AdWords

Wie met AdWords werkt heeft ongetwijfeld al eens gehoord van of zelfs al eens gewerkt met demografische targeting op basis van leeftijd, geslacht of ouderlijke status. Wist je dat je jouw campagnes ook specifiek kan inzetten op basis van het gezinsinkomen?

Wat is het?

Met demografische targeting kan je je als ondernemer met de AdWords-campagnes voor jouw producten richten op een specifieke groep op basis van bepaalde demografische kenmerken.

Zo zal een autogarage die uitsluitend dure Duitse wagens verkoopt zijn advertenties bij voorkeur willen tonen aan mensen die ook voldoende centen hebben om zo’n auto te kopen. Dan biedt demografische targeting op gezinsinkomen een oplossing.

Hoe werkt het?

Van iedereen die met een Google-account surft, kunnen de demografische data opgehaald worden door AdWords. Jouw Google-profiel bevat die relevante data. Ook Facebook verstrekt die gegevens. Dan log ik als gebruiker met een Google-account toch gewoon uit? Weet dan dat ook wanneer je dan op pakweg YouTube surft, jouw ID wordt bewaard in de Google-browser. De sites waarnaar je surft bepalen mee tot welke demografische categorie je toegewezen wordt.

Stel dat je een fervente golfer bent en dus ook heel wat websites uit het Display Netwerk bezoekt die golfmateriaal verkopen. Deze websites trekken veelal mensen aan uit een hogere inkomensklasse. Jouw browser zal toegevoegd worden aan de demografische categorie ‘hoog gezinsinkomen’. Op basis daarvan zal je bijvoorbeeld ook advertenties te zien krijgen van dure Duitse wagens en andere bedrijven die hun advertenties enkel willen tonen aan mogelijke kopers die een bepaald gezinsinkomen verdienen.

AdWords heeft niet van iedereen de gegevens over gezinsinkomen. Daarvoor werd de categorie ‘Onbekend’ in het leven geroepen.

Voorbeeld apps

Aan de slag

Wij leggen jou stap voor stap uit hoe je als adverteerder demografische targeting en bij uitbreiding op gezinsinkomen, implementeert.

    • Ga naar je AdWords-account;
    • Kies Campagnes;
    • Selecteer de juiste advertentiegroep;
    • Ga via de linkerkolom naar Demografie;
    • Vervolgens kies je bovenaan Gezinsinkomen;
    • Vink het niveau van gezinsinkomen waarop je de advertentie(s) in deze advertentiegroep wilt tonen.

Voorbeeld apps

  • Daar kan je ook de biedingen (Max. CPC) aanpassen zodat je nog beter scoort bij de inkomensgroepen waarvoor jouw producten bestemd zijn.

Levensgebeurtenissen targeten

Stel dat je een autoverhuurbedrijf hebt dat zich specialiseert in het verhuren van ceremoniewagens, al dan niet met chauffeur. Om jouw doelgroep van onder meer trouwlustigen te bereiken heeft AdWords de targeting op life events ontwikkeld. Het is momenteel enkel beschikbaar voor advertenties op YouTube en Gmail-advertenties. Andere levensgebeurtenissen waarop je kan targeten zijn verhuizen en afstuderen.

Hoe doe je dat?

  • Ga naar AdWords en selecteer een Youtube- of GMail-campagne
  • Onder videotargeting vind je levensgebeurtenissen
  • Vervolgens kan je onder interesses de relevante levensgebeurtenissen selecteren waarop je met deze campagne wilt targeten.

Intentiedoelgroepen

Bij bepaalde doelgroepen zal de intentie om jouw product te kopen groter zijn dan bij andere consumenten. Klinkt logisch, maar hoe vind je die gebruikers? AdWords biedt daarbij twee mogelijkheden. Je kan ofwel zelf de intentiedoelgroep samenstellen, maar weet dat dit ook kan via machine learning. Bij die laatste optie zal Google op basis van de data die hij haalt uit website, YouTube en AdWords nieuwe doelgroepen voor jouw Displaycampagnes samenstellen. Doe je het liever zelf dan dien je een marktonderzoek op te zetten waarbij je nagaat welke zoekwoorden zeker moeten worden meegenomen en op welke URL’s jij wil targeten. In AdWords vind je de mogelijkheid Intentie onder Doelgroepen.

Promotie-extensies

Wil je met jouw zaak in bepaalde piekperiodes een selectie van producten extra in de verf zetten. Dan zijn promotie-extensie vast iets voor jou. Je hoeft met andere woorden geen aparte advertentie aan te maken, een promotie-extensie aanmaken volstaat.

Hoe doe ik dat?

Meer info over hoe je promotie-extensies aanmaakt, vind je hier

Ben je verbaasd over hoe doelgericht advertenties kunnen ingezet worden?

Geef een reactie