Verbeterde conversies: Haal meer uit je Google Ads campagnes

verbeterde conversies
Meten is weten. Een leuze die voor marketeers cruciaal is om de impact van hun campagnes te beoordelen. Door conversies van je advertenties in Google bij te houden, heb je meer zicht op je return on investment. Een belangrijk aspect van deze metingen zijn de attributiemodellen, die helpen begrijpen hoe verschillende touchpoints bijdragen aan conversies. Met verbeterde conversies in Google Ads kan je conversies op je website nog nauwkeuriger meten.
 

Wat zijn verbeterde conversies?

Verbeterde conversies of enhanced conversions is een optie in Google Ads, die ervoor zorgt dat je conversies, zoals een aankoop of een formulierinzending, nauwkeuriger worden gemeten. Deze functie verbetert de bestaande conversietracking door first-party conversiegegevens van je website te verzamelen en deze gegevens anoniem naar Google te verzenden. Met enhanced conversions worden eerdere advertentieklikken gekoppeld aan latere conversies. Later zal ik dieper ingaan op hoe verbeterde conversies in de praktijk werken.

Privacy

Bij enhanced conversions worden bepaalde gegevens verzameld en op het moment van conversie vergeleken met eerdere advertentieklikken. De gegevens die verzameld kunnen worden omvatten e-mail, telefoonnummer, naam en adres. Voordat deze data naar Google wordt verzonden, worden ze geanonimiseerd met behulp van een hash-algoritme, genaamd SHA-256.

Enkel Google heeft toegang tot deze anonieme klantgegevens en adverteerders zijn verplicht om klanten te informeren en toestemming te verkrijgen voor het delen en gebruiken van deze gegevens. Op deze manier waarborgt de zoekmachine de privacy van websurfers.

Hoe enhanced conversions werken

Om duidelijker te maken hoe verbeterde conversies werken in de praktijk, gebruik ik volgend voorbeeld:

Lisa wil tijdens de vakantie een vakantiehuisje huren aan de kust. Ze gebruikt haar werkcomputer om verschillende vakantiewoningen te vergelijken en klikt op een advertentie van een gezellige bed & breakfast. Ze is echter nog niet klaar om de aankoop te doen en sluit de pagina.

Enkele dagen later surft ze op haar smartphone naar de website en boekt een kamer.

Tijdens het boekingsproces vult ze haar gegevens in, waaronder haar naam, mail en telefoonnummer. Deze gegevens worden gehashed en verzonden naar Google (= first-party data). Door enhanced conversions heeft Google het telefoonnummer en de naam, dat ook is verbonden aan Lisa’s werk mailadres, kunnen koppelen aan een eerdere interactie. Op deze manier wordt de klantenreis van Lisa beter in kaart gebracht en wordt de conversie toegeschreven aan de eerdere advertentieklik.

Voordelen van verbeterde conversies in Google Ads

Het grootste voordeel is dat conversies beter worden bijgehouden omdat ze aan de juiste klik worden toegewezen.

Met nauwkeurigere data dankzij verbeterde conversies kan je ook betere marketingbeslissingen maken en optimalisaties doorvoeren. Als enhanced conversions in het bovenstaande voorbeeld niet waren ingeschakeld, had de eigenaar van de B&B mogelijk onterecht kunnen denken dat de advertentiecampagnes niet effectief waren.

Instellen van verbeterende conversies in Google Ads

In je Google Ads account kan je navigeren naar doelen > instellingen > verbeterde conversies. Daar heb je de optie om verbeterde conversies te implementeren via een algemene Google Tag, Google Tag Manager of Google Ads API.

Ben je niet zeker welke manier je moet gebruiken? Dan kan je je website scannen door op “Welke methode moet ik gebruiken?” te klikken.

Verbeterde conversies in Google Ads

Enhanced conversion instellen via Google Tag

Zodra je Google Tag hebt geselecteerd als methode, worden de gegevens die nodig zijn voor verbeterde conversies automatisch verzameld. In de Tagdetails kun je zelf aangeven welke gegevens je wilt laten verzamelen.

Bekijk zeker deze video voor meer uitleg over het implementeren van verbeterde conversies via Google Tag.

Verbeterde conversies instellen via Google Tag Manager

Als je Google Ads-conversies hebt ingesteld via Tag Manager, kun je in de container je conversietag aanpassen zodat deze de benodigde gegevens verzamelt voor verbeterde conversies.

Let op! Verbeterde conversies in Google Ads zijn enkel mogelijk voor Google Ads conversies aangemaakt in Google Tag Manager of in het conversiedashboard van Google Ads. Dit werkt dus niet voor geïmporteerde conversies uit Google Analytics.

Zijn je conversies in Google Ads geïmporteerd uit GA4? Lees dan zeker verder.

Verbeterde conversies in Google Analytics

Volg dit stappenplan om enhanced conversies in te stellen in Analytics

  1. Navigeer naar beheer > Gegevensverzameling > zet “Verzameling van door gebruikers verstrekte gegevens aan.
    Enhanced conversions in GA4
  2. Vervolgens ga je naar beheer > gegevensstreams
  3. Klik op je je gegevensstream en scrol naar “Tag instellingen instellen”
  4. Dan klik je door naar “Door gebruikers verstrekte gegevens toestaan”
  5. Vink “automatisch waarnemen” aan en indien gewenst kan je net als bij de implementatie via Google Tag specifiëren waar deze gegevens te vinden zijn.