Een goede landingspagina trekt niet alleen meer bezoekers aan, maar verhoogt uiteindelijk ook het aantal conversies. Maar wat houdt een landingspagina precies in en hoe maak je er een die goed converteert? Je ontdekt alles hierover in deze blog.
1. Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een pagina waarop bezoekers landen wanneer ze in de zoekmachines zoeken op een zoekwoord of nadat ze op een bepaalde advertentie klikken. Deze landingspagina heeft twee doelen: hoog scoren in de zoekmachines en conversies verkrijgen. Dankzij deze pagina zorg je ervoor dat je bezoekers over de streep getrokken worden om een conversie te voltooien. Deze conversies kunnen in verschillende vormen voorkomen zoals het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het aanmelden voor een cursus.
2. Belang landingspagina
Je landingspagina is zeer belangrijk aangezien het de plek is waar bezoekers op terechtkomen wanneer ze iets specifiek zoeken. Komen jouw bezoekers eerst op de homepage terecht dan moeten ze nog zoeken naar de juiste pagina. Jammer genoeg willen bezoekers dit niet meer doen en verlaten ze je website. Hierdoor loop je de kans mis op een potentiële klant.
3. De structuur van een goede landingspagina
Wanneer je aan je landingspagina begint is het eerst en vooral belangrijk om te zorgen voor een goede structuur. Bezoekers hebben immers vaak geen tijd om je webpagina helemaal te lezen. Ze scannen eerder globaal de inhoud om te zoeken naar informatie die voor hen relevant is. Zorg daarom steeds voor een overzichtelijke tekst die relevant is voor de zoekopdracht van je bezoeker. We sommen de belangrijkste elementen voor een goede structuur hieronder op.
Vermijd afleiding
Probeer ook te veel afleiding op je landingspagina steeds te vermijden. Mensen zijn tegenwoordig snel afgeleid. Probeer ervoor te zorgen dat op je webpagina enkel die dingen staan die relevant zijn voor het doel van je landingspagina. Het kan zelfs slim zijn om verschillende elementen van je landingspagina te verwijderen die je op een andere pagina wel zou laten zien. Denk bijvoorbeeld maar aan de mogelijkheid om door te klikken naar andere pagina’s, de navigatiebalk of afbeeldingen die niets te maken hebben met de inhoud van je pagina. Alle elementen op je landingspagina moeten dezelfde boodschap ondersteunen.
Kies een goede titel
Om een duidelijke structuur te verzekeren moet je altijd eerst kiezen voor de juiste titel. Zo weten je gebruikers meteen dat ze op de juiste webpagina zitten. Een goede titel moet daarnaast aan drie belangrijke voorwaarden voldoen om de kans op conversie zo groot mogelijk te maken. Hij moet de aandacht trekken, de interesse vasthouden en uiteindelijk de gewenste actie uitlokken. Je landingspagina heeft maar één doel. Kies dan ook goed hoe je dat doel zal verwoorden. Een goede titel is vaak ook de belangrijkste reden waarom je bezoekers verder zullen lezen.
Focus in je titel altijd op een probleem waar de bezoeker mee kampt, herinner de lezer eraan hoe vervelend dat probleem is en toon aan welke oplossing jouw landingspagina kan bieden. Geef duidelijk aan wat de bezoeker mag verwachten in ruil voor zijn bezoek aan jouw pagina. En vergeet ook zeker nooit dat Google meeleest. Verwerk dus altijd het belangrijkste zoekwoord van je landingspagina in de titel.
Gebruik tussentitels & opsommingen
Maak daarnaast ook gebruik van tussenkoppen waar nodig. Bezoekers zijn op zoek naar informatie die voor hen relevant is en dankzij tussenkopjes kunnen ze net die informatie sneller vinden. Hou het wel steeds kort en duidelijk. Gebruik de tussenkoppen enkel en alleen als ze je structuur ten goede komen. Anders kunnen ze wel eens leiden tot een lagere conversie.
Je kan eventueel ook bepaalde woorden of zinnen in het vet zetten zodat ze meer opvallen. Dat helpt bezoekers om je webpagina te scannen. Ook het gebruik van witregels kan daarmee helpen. Zo breek je grote blokken tekst op, en creëer je rust en ruimte, waardoor je bezoekers minder snel zullen afhaken.
Tenslotte kan je ook gebruikmaken van opsommingen met bullets. Zo zien je lezers in één oogopslag wat je landingspagina te vertellen heeft.
Naast de echte inhoud van je pagina moeten ook de andere elementen goed gestructureerd zijn. Dit zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, invulvelden of formulieren. Ook deze elementen moeten gebruiksvriendelijk zijn en je bezoeker door het conversieproces begeleiden.
4. De elementen van een goede landingspagina
Naast de structuur is ook de inhoud van je landingspagina even belangrijk. Speel steeds in op de verwachtingen van de bezoeker en die je met je titel geschept hebt.
Content
Begin je tekst steeds met de belangrijkste informatie. Zoals we hebben gezegd hebben veel bezoekers moeite om zich te concentreren en willen ze meteen een antwoord op hun vraag. Als ze dat niet vinden verlaten ze je website. Denk op voorhand dus goed na welke problemen jouw bezoekers hebben en hoe jij die kan oplossen, en leg daar de focus op. En omdat de meeste bezoekers toch niet je volledige tekst zullen lezen, kan je maar beter zorgen dat ze de belangrijkste informatie al in het begin hebben gehad.
Contactformulier
Een belangrijk onderdeel van een groot deel landingspagina’s is een formulier. In ruil voor een duidelijke tegenprestatie zet je daarmee je gebruikers aan om hun gegevens achter te laten. Die kan je nadien natuurlijk toevoegen aan je database. Win-win dus! Maar waar neem je zo’n formulier het best op op je landingspagina?
Over het algemeen zijn er twee mogelijkheden: boven of onder de fold. Beide opties bieden specifieke voor- en nadelen, maar het zal vooral van de complexiteit van je product of dienst afhangen voor welke je kiest. Je bezoeker moet immers eerst overtuigd zijn voor hij zo’n formulier invult. Daar is soms wat meer tekst en uitleg voor nodig dan in andere gevallen.
Gebruik een formulier dan ook niet meer dan nodig op je landingspagina. Weeg goed af welke content je als beloning voor het invullen van een formulier kan aanbieden, en welke niet. Gebruik ook nooit meer velden dan nodig als je voor een formulier kiest. Stel je één vraag te veel? Dan kan dat het einde betekenen van je hele conversie. Niet alleen het aantal velden, maar ook de aard van de vragen kan een invloed hebben op de conversie. Zorg ervoor dat je vragen relevant en niet te indringend zijn.
Je bepaalt het best hoeveel velden je kiest gebaseerd op jouw aanbod. Voor een kwalitatief en aantrekkelijk aanbod kan je heel wat meer vragen stellen. Met een uniek e-book of een exclusieve studie geef je je bezoeker een grotere waarde, en mag je in ruil ook aardig wat terug vragen. Bij een heel sterk aanbod zal iemand sowieso sneller geneigd zijn om meer velden in te vullen.
Niet enkel het aantal velden bepaalt je conversie. Ook de relatie tussen je bezoeker en je merk is belangrijk. Is de bezoeker al bekend met je merk en heeft hij er veel vertrouwen in? Dan laat hij waarschijnlijk graag wat extra informatie achter.
Tenslotte nog een laatste tip over het gebruik van formulieren op je landingspagina. Vergeet zeker niet om een privacymelding toe te voegen. In het kader van de GDPR is dat tegenwoordig eigenlijk bijna een evidentie. Vraag je bezoekers om expliciete toestemming om hun data te gebruiken. Denk wel steeds goed na welke reden je geeft om hun data te gebruiken.
Call-to-action (CTA)
Het laatste belangrijke element van je landingspagina is een call-to-action (CTA). Het doel van elke landingspagina is natuurlijk om te converteren, oftewel je bezoeker aan te zetten tot een bepaalde actie. Je bezoeker weet nu alles over je dienst of product, hij weet welke oplossing je te bieden heeft, en dan blijft er nog maar één ding over: hij of zij moet iets gaan doen.
De vorm van je CTA is afhankelijk van je doelstelling. Wil je dat je bezoekers een offerte aanvragen? Maak dan gebruik van een formulier waarop bezoekers hun aanvraag kunnen invullen. Wil je dat je bezoeker tot een aankoop overgaat? Maak dan een opvallende bestelknop met een pakkende tekst. Wil je dat je bezoekers contact opnemen? Gebruik dan een contactformulier. En zo kan je voor elke actie wel een opvallende call-to-action bedenken.
Let op de drie volgende aandachtspunten bij het opstellen van een call-to-action. Een goede CTA kan je als bezoeker simpelweg niet negeren.
- Een goede CTA heeft een opvallend design. Zorg dat de button groot genoeg is en als design meteen de aandacht trekt.
- Activerend taalgebruik is ook essentieel voor een sterke call to action. Kies bijvoorbeeld niet voor een inspiratieloos ‘Verzenden’, maar gebruik liever een enthousiast ‘Ja, ik schrijf me in!’ als button onderaan een formulier.
- Zorg tenslotte voor een duidelijke waardepropositie. Je bezoeker moet weten wat hij kan verwachten. Worden zijn gegevens verzonden? Start er een download? Waar leidt de link hem naartoe? Het zijn allemaal vragen waar je een antwoord op moet kunnen geven.
Bedankpagina
Tenslotte is een goede landingspagina alleen niet voldoende. Je hebt ook nood aan een goede ‘thank you page’. Heeft je bezoeker de gewenste actie uitgevoerd op je landingspagina? Dan is het niet meer dan normaal dat je hem daarvoor bedankt. De thank you pagina is de plaats waar je jouw belofte nakomt, waar je bezoeker zijn download kan starten, of waar hij jouw aanbod te zien krijgt.
Doe je dat goed, dan vormt de thank you pagina eigenlijk het nieuwe startpunt voor je bezoeker. Gebruik de thank you pagina om de aandacht van je bezoeker opnieuw aan te grijpen en hem extra boodschappen te sturen. En zo leid je hem misschien zelfs naar een nieuwe CTA.
Om een goede thank you pagina te ontwerpen hou je best rekening met de volgende 5 punten:
- Terwijl de landingspagina als enig doel had om je bezoeker tot een actie te laten overgaan, is dat bij de thank you pagina anders. Daarom is het slim om hier terug links toe te voegen. Daarmee kunnen we nieuwe gegevens binnenhalen en ons klaarmaken voor de volgende stap en de navigatie van de bezoeker terug op gang brengen.
- Vergeet je bezoeker natuurlijk ook niet te bedanken voor zijn interesse in je product of aanbod. Dat hoeft niet overdreven vriendelijk te zijn, maar bij een beleefde ‘dank je wel’ krijg sowieso een leuk gevoel.
- Voeg een duidelijk link toe naar de download, demo of wat je ook beloofde aan de bezoeker. Hou je strikt aan je belofte en begin niet bijvoorbeeld meteen om extra informatie te vragen.
- Je bezoeker is aan het einde van zijn ervaring op jouw website gekomen. Dit is dus het moment om hem te overtuigen net dat beetje langer te blijven. Dat kan je bijvoorbeeld doen door te linken naar relevante blogposts of een nieuwe call to action te introduceren.
- Tenslotte kan je ook je sociale media meenemen in je thank you pagina. Dat is natuurlijk afhankelijk van het platform dat je gebruikt. Je wil in elk geval vermijden dat je aanbod beschikbaar is zonder dat je bezoeker daarvoor een actie moet uitvoeren. Let dus steeds op welke pagina’s je gaat delen op je sociale media.
Om helemaal af te sluiten kan je eventueel nog een thank you mailtje sturen. Zo creëer je meteen een nieuw contactpunt met je bezoeker. Deze follow-up email bevat dezelfde of extra informatie als je thank you pagina. Dat lijkt misschien overdreven, maar het kan goed zijn dat je gebruiker geen tijd heeft voor de nieuwe CTA’s op je thank you pagina, maar morgen wel via e-mail klaar is om je nieuwe aanbiedingen te bekijken. En daarmee open je op een beleefde manier de deur naar toekomstige opportuniteiten.
5. Het verschil tussen een landingspagina en een homepage
Een homepagina en een landingspagina hebben verschillende functies en verschillende doelen. Er is wel degelijk een duidelijk verschil.
De homepage van een website
De homepage biedt een algemeen overzicht van wat de website te bieden heeft en is het belangrijkste navigatiecentrum. Het heeft links naar verschillende secties van de site: producten, bedrijfsinformatie, nieuws, diensten of contactinformatie. Daarnaast vertegenwoordigt de homepagina ook het merk. Het is vaak de eerste indruk die een bezoeker van de website en het bedrijf krijgt. Een homepagina heeft ook meestal erg veel visuele componenten zoals banners, foto’s en video’s die verschillende aspecten van het bedrijf etaleren.
Een homepagina is dus gericht op een breed publiek. Het is gericht op zowel nieuwe bezoekers en loyale klanten.
Een landingspagina
In tegenstelling tot een homepage is een landingspagina gericht op een specifieke actie. Het wordt ontworpen om een gericht bericht over te brengen op de bezoeker: meer uitleg over een dienst, de bezoekers aansporen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, of klanten aansporen om een product te kopen. Door die gerichte boodschap is er vaak focus op één CTA. Dit is meteen de reden waarom landingspagina’s meestal een minimalistische layout hebben.
Een landingspagina is dus gericht op een specifieke doelgroep die een specifieke actie moet ondernemen.
Wil jij graag op de hoogte blijven van onze laatste nieuwtjes? Schrijf je dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!