Betekenis van de SEO-term above the fold

Above the fold

Above the fold, ook wel boven de vouw in het Nederlands genoemd, is een term die origineel afkomstig is uit de krantenwereld. Het werd gebruikt om de plaatsing van advertenties te preciseren, nu kent het een toepassing binnen de online marketing. Above the fold geeft de bovenste plaatsing van een pagina aan. Deze plaats is zeer belangrijk en kan ervoor zorgen dat de bezoeker verder blijft lezen of net afhaakt. 

Wanneer je eender welke website bezoekt, kom je meestal op de homepagina terecht. Alles wat je meteen ziet, staat ‘above the fold’. Vroeger werd de term gebruikt voor kranten; alles boven de vouw was de eerste wat de lezer zag, zonder de krant open te slaan. Vandaag is het de meest waardevolle plaats die ervoor zorgt dat de bezoeker meteen de juiste inhoud kan bekijken. Omdat alles wat zich above the fold bevindt klanten kan genereren, is het een zeer belangrijk aspect binnen online marketing. De ruimte above the fold is zeer belangrijk voor de homepage omdat de bezoekers normaal daar eerst op terechtkomen in hun zoektocht naar een service of product. 

Wat plaats je het best above the fold? 

Welke elementen kan je gebruiken om de ruimte boven de vouw nuttig te gebruiken en de conversie van je website te verhogen? Ontdek hier de tips en tricks! 

Call-to-action (CTA)

De call-to-action knop is een knop die de bezoeker meteen doorverwijst naar het product of service dat je aanbiedt. De korte tekst die zichtbaar is op de knop (meestal: ‘schrijf je nu in’, ‘vraag nu je offerte aan’ of ‘laat hier je gegevens achter’) maakt meteen duidelijk wat de website aanbiedt en zet tegelijkertijd de bezoeker aan om gebruik te maken van je diensten of producten aan te kopen. 

Unique Selling Points (USP’s) 

De USP’s van jouw bedrijf zijn de eigenschappen van het product of de dienst die jouw bedrijf doen onderscheiden van andere bedrijven. Je USP’s kunnen verworven zitten in het logo, de slogan en in alle communicatie in je bedrijf. Dit moet duidelijk zijn voor de klant en dus ook zichtbaar. Daarom verduidelijk je het best je USP’s above the fold, zo ziet de bezoeker van je website wat jouw bedrijf zo uniek maakt en waarom zij er gebruik van zou moeten maken. 

Mobielvriendelijk

Houd rekening met het feit dat dat jouw website op verschillende browsers alsook mobiel anders kan uitzien en mogelijk niet meer zo gebruiksvriendelijk zijn. Lees het artikel over hoe je je website mobielvriendelijk maakt! Wil je zien of de pagina mobielvriendelijk is? Dat kan met de Mobile Friendly test van Google.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.