Betekenis SEO-term page title

Page title

Een page title is een korte beschrijving van een webpagina. Ze zijn zichtbaar bovenaan een browservenster. In de SERP worden ze weergegeven als aanklikbare hoofdtitel. Het is een belangrijk element van een geoptimaliseerde SEO pagina. Een page title bevat best het focus zoekwoord van een webpagina. Hoewel er geen tekenlimiet is, is het het beste om onder de 70 tekens te blijven. Ze worden ook wel meta title tag genoemd.

Wat is het SEO belang ?

  • Het moet de gebruiker aanzetten te klikken op jouw zoekresultaat (CTR)
  • Het helpt om te ranken voor een bepaalde zoekterm

Zoekmachines gebruiken de CTR van een keyword om te bepalen of het zoekresultaat wel relevant is voor mensen. Indien de CTR lager is dan wat een engine gemiddeld verwacht, kan je wegzakken. En visa versa natuurlijk.

De page title is 1 een belangrijke rankingfactor voor Google om te achterhalen waarover een bepaalde URL precies gaat & welke content het bevat. Dus neem best het hoofdzoekwoord waarover de webpagina gaat op in de page title.

Er is dus een verband tussen de CTR en ranking. Immers, indien je hoogt scoort voor een bepaalde zoekopdracht, maar niemand klikt erop, dan is die hoge ranking niet veel waard. Bovendien zal deze ranking met lage CTR langzaam wegzakken in de zoekresultaten.

 

De ideale lengte

Hoeveel tekens Google toont van de page title hangt af van het apparaat waarmee iemand surft. Op een desktop zie je meestal vele langere titels dan op een mobiele telefoon. Verder spelen ook de gebruikte letters een rol: een “i” neemt immers minder plaats in dan een “m”.

Hoe meer woorden in een page title, hoe meer het focus keyword verwaterd geraakt. Daarom was het een tijdje gebruikelijk om de bedrijfsnaam uit deze meta titel te laten. We adviseren dit niet te doen. Immers, in de zoekresultaten komt deze dan niet mee, wat de click through rate vaak niet ten goede komt. Het is steeds goed je naam te tonen in de SERPs, ook als mensen er niet op klikken. Zo zien ze wel je bedrijfsnaam staan, wat je branding verhoogt en kan helpen bij toekomstige zoekopdrachten.

Page titles gegenereerd door Google

Toch wordt jouw page title niet altijd weergegeven in de SERP; af en toe genereert Google er zelf. Maar waarom? Soms zijn de page titles die je zelf schrijft te lang, bevatten ze standaardtekst of zitten er te veel keywords in gepropt. Google neemt dan tekst van op die pagina en stelt die in als HTML title tag. Dat gaat meestal over een H1 of H2.
 
Is het dan wel nog de moeite om tijd te steken in al die unieke page titles?
Jawel! 80% van de tijd toont Google nog altijd je zelfgeschreven title tags. Denk dus goed na als je er één schrijft en zorg dat het relevant is.
 

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.