9 voordelen van SEO die jij moet kennen! (2024)

De voordelen van SEO

Oh, SEO? Die 3 magische letters die rondzoemen in de marketingwereld als bijen op zoek naar nectar! Grote kans dat je er al eens van hebt gehoord, tenzij je de laatste jaren onder een steen hebt geleefd (geen oordeel hier, onder een steen is vast gezellig). Maar don’t worry, als je nog nooit van SEO hebt gehoord, geen paniek! Laat ons je even meenemen in de wonderlijke wereld van SEO, waarbij we je kort en krachtig uitleggen wat het is en waarom het zo fantastisch is. Riemen vast, hier gaan we! 🚀🌟

Wat is SEO?

SEO, ofwel ‘Search Engine Optimization’, klinkt als een superheldnaam, niet? In het Nederlands noemen we het ‘zoekmachine optimalisatie’, wat klinkt als een geheim recept om Google te verleiden. Stel je voor dat het internet een bibliotheek is, en Google de ijverige bibliothecaris die elk boek (dus ook jouw website) grondig doorneemt. Hoe vindt iemand dan je “boek”? Je zorgt voor een opvallende kaft en pakkende titel. Door de juiste toverwoorden (in ons SEO wel “zoekwoorden” genoemd, maar toverwoorden klinkt veel toffer 🧙‍♂️🧙‍♂️ ) te gebruiken, help je Google om jouw website te vinden, te lezen, en te denken: “Wow, dit is precies wat de lezer zoekt!” Zo klim je hoger en hoger in de zoekresultaten.

Wil je er veel meer over weten ? Lees zeker onze gedetailleerde uitleg over SEO.

Voordelen van SEO

Er zijn verschillende voordelen gebonden aan Search Engine Optimization (SEO). We lijsten hieronder de belangrijkste voordelen van SEO voor je op.

1. Meer verkeer

Misschien wel het belangrijkste voordeel van SEO. Organisch gegenereerde leads zijn essentieel voor de prestaties van je website.
Een toppositie in een zoekmachine leidt tot een hogere zichtbaarheid en dus meer impressies en kliks. Met een goede SEO-strategie bereik je gemakkelijker de potentiële klanten die online op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Op het moment dat surfers op punt staan om een leverancier te zoeken, wil je met jouw site zo hoog mogelijk in de rankings staan.

Vergeet niet dat meer dan ooit mensen mobiel zoeken, via hun tablet of smartphone. Zorg dus dat jouw website aangepast is voor mobiel gebruik, anders loop je heel veel potentiële klanten mis. Als de website die men bezoekt totaal niet is aangepast voor mobiel gebruik gaan ze immers meteen weg.

2. Boost voor je online geloofwaardigheid

Hoe meer zoekwoorden leiden naar je website en hoe hoger de rankings, hoe vaker jouw merk zichtbaar zal zijn voor potentiële klanten. Dit verhoogt je online geloofwaardigheid. Effectieve SEO helpt je om hoger te scoren in zoekmachines. Zo is je website beter vindbaar en is de kans groter dat mensen er op klikken. Ideaal is om in de eerste vijf resultaten te staan want de meeste mensen kijken niet verder dan dat.

Staat jouw website bovenaan in de zoekmachines? Dat is dan heel goed nieuws. Sites die hoog scoren in de zoekresultaten worden in het algemeen als betrouwbaarder en geloofwaardiger beschouwd. De meeste gebruikers kiezen een website dat op de eerste pagina van de zoekresultaten getoond wordt. Dat komt omdat men gelooft dat de beste sites bovenaan staan. Tegenwoordig zoekt iedereen online, en als jouw website bovenaan staat, lijk je de meest geloofwaardige en beste optie. Hoog scoren in Google wordt meestal geassocieerd met meer autoriteit, wat dus goed is voor het vertrouwen in jouw website. Zorg voor een mooie website met een goede gebruikerservaring, geoptimaliseerde on-page elementen, relevante content en kwalitatieve backlinks om dit nog meer te verbeteren.

Vertrouwen opbouwen en autoriteit verdienen is een langdurig proces dat veel geduld en moeite vereist.

3. Gratis

De organische zoekresultaten van Google zijn gebaseerd op wat haar algoritmes bepalen. Zodra je dus eenmaal een pagina hebt gemaakt waarvan de zoekmachine denkt dat het de moeite waard is om aan gebruikers te laten zien, zal dat verkeer naar jouw website kunnen genereren.

In tegenstelling tot advertenties betaal je voor een organische klik helemaal niets aan Google. Natuurlijk moet je jouw website wel regelmatig bijwerken en zorgen dat de content relevant blijft. Onderzoek en het schrijven van sterke content neemt echter veel tijd in beslag. Onderschat dat niet! Je kan er natuurlijk voor kiezen om een content marketingbureau in te zetten om dit allemaal voor jou te doen, maar niet elke website heeft daar het budget voor.

4. Positief op lange termijn

Doordat je niet moet betalen voor de bezoekers die via organische resultaten op je website komen, kan je op lange termijn dus veel geld uitsparen. Hoe beter je pagina’s, hoe hoger ze in de zoekmachine staan en hoe meer bezoekers ze opleveren. Ook websites die al jaren oud zijn, genereren nog dagelijks nieuw verkeer. Constante aandacht voor zoekmachine optimalisatie heeft dus een grote impact op de prestaties van je website.

Vergeet niet de nieuwste trends en veranderingen op de SEO markt goed op te volgen. Optimaliseer je website en pas de juiste SEO praktijken toe. Hoe meer tijd, moeite en budget een bestaande website al in SEO heeft geïnvesteerd, hoe moeilijker het meestal is voor een nieuwe website om een geduchte concurrent te worden.

Mensen die je website organisch bezoeken, zijn waardevoller omdat ze zelf op zoek zijn naar een antwoord op een probleem. Ze hebben een specifieke intentie en als je een goede online oplossing aanbiedt, zal dat sneller omgezet worden in een conversie. Klanten weten wat ze willen en als ze het niet vinden, is dat een probleem. Google heeft geleerd hoe hij een goede of slechte gebruikerservaring te interpreteren, dus een optimale gebruikerservaring is belangrijk voor een betere ranking en het succes van je website.

5. ROI

Je kan de prestaties van je website en de invloed van SEO heel nauwgezet volgen. Alles wordt bijgehouden: hoeveel bezoekers je hebt in een bepaalde periode, hoeveel je gestegen bent in de ranking, het aantal conversies, hoe men op je website is gekomen, welke zoekwoorden ze gebruiken en ook welke acties ze uitvoeren op je pagina’s. Het maakt niet uit of je een webshop bent of een gewone website. Conversies kun je berekenen door middel van het laten invullen van een contactformulier en bij een webshop natuurlijk het aantal aankopen. Zo heb je een duidelijk idee over hoe je SEO impact heeft op de resultaten. Volgens het Search Engine Journal, een online website die het laatste nieuws in de SEO-wereld meegeeft, is het aantal conversies uit leads gegenereerd door SEO veel hoger dan uitgaande leads (zoals mailcampagnes of social traffic).

6. Concurrentie

Je concurrentie zit waarschijnlijk ook niet stil, dus permanent bezig zijn met SEO is een must. Zoekmachine-optimalisaties wordt beschouwd als een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. 61% van marketeers zegt dat het verbeteren van hun SEO en online imago een topprioriteit is. Logisch, want hoe beter de SEO van je website, hoe hoger je ranking ten opzicht van je concurrenten. Afhankelijk van hoe competitief jouw markt is, moet jouw SEO goed zitten om beter te scoren dan de concurrent. Zij ondernemen ten slotte ook stappen om een hogere positie te behalen in de zoekresultaten. Om je concurrenten bij te houden of, bij voorkeur, ze voor te blijven, moet je hier dus continu mee bezig zijn, anders mis je verkoopkansen. Het is erg belangrijk dat jouw website als eerste in de zoekresultaten verschijnt, omdat de meeste internetgebruikers klikken op de eerste pagina die ze tegenkomen.

7. Betere gebruikerservaring (UX)

Het volgende voordeel van SEO is dat het leidt tot een betere gebruikerservaring. SEO zorgt ervoor zorgt dat je website makkelijk te vinden en te navigeren is. Wanneer mensen gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken op je site, zijn ze meer geneigd om langer op de site te blijven. Dit maakt de kans dat ze ook in de toekomst terug zullen komen groter. Een goede SEO kan ook helpen om de laadsnelheid van je website te verbeteren, wat een andere belangrijke factor is in het bieden van een goede gebruikerservaring.

8. Lokale SEO haalt mensen naar je fysieke verkooppunt

Onderzoek heeft aangetoond dat 46% van de zoekopdrachten op Google, lokale zoekopdrachten zijn. Wat zijn lokale zoekopdrachten nu precies? Wanneer een gebruiker van een zoekmachine zoekt naar iets dat zich in zijn omgeving bevindt, spreken we van een lokale zoekopdracht. Geografische gegevens spelen een grote rol in het zoekalgoritme. Dat is logisch, want iemand die bijvoorbeeld 100 km verderop woont, heeft er geen belang bij jouw winkel in de zoekresultaten te zien. Een goede manier om aan lokale SEO te doen is door een gratis Google My Business account aan te maken. Dit kan de zichtbaarheid van je site aanzienlijk verhogen en de interactie met (potentiële) klanten verbeteren!

9. Het succes is meetbaar

SEO is een geweldige kanaal om je succes te meten met echte cijfers. Via gratis tools als Google Search Console en Google Analytics kun je zien hoe goed je website presteert in de zoekresultaten. Bovendien krijg je ook een goed beeld van het surfgedrag van je doelgroep. Aan de hand van de data kun je zien welke content het best presteert. Pagina’s die minder goed scoren kun je bijsturen, zodat ook hun posities verbeteren. Dit helpt je om meer bezoekers en potentiële klanten naar je site te trekken.

seo meten

Conclusie

Zoals je ziet heeft SEO heel wat voordelen. Het implementeren van een sterke, hoogwaardige SEO-strategie is altijd voordelig voor jouw merk- en marketinginspanningen. Het wordt nog steeds vaak gezien als een heel nieuwe marketingtechniek maar het is gewoon essentieel voor het bestaan van een merk. Er is tegenwoordig zoveel data direct beschikbaar en de concurrentie wordt alleen groter.

Wil je meer doen met SEO maar weet je niet goed hoe te beginnen? Wij zijn altijd bereid om je op elk moment te ondersteunen met zowel advies en praktische oplossingen.