10 voordelen van SEO die jij moet kennen! (2022)

De voordelen van SEO

De kans is groot dat je wel al eens van SEO hebt gehoord. Zeker als marketeer kan het zijn dat je verteld is om daar gebruik van te maken. Als je het nog niet kent, vind je het misschien niet meteen de moeite om daar tijd en geld in te steken. Hieronder leggen we kort even uit wat SEO precies is en wat de voordelen van SEO zijn.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Dit zijn de activiteiten die je uitvoert in het proces om je website te verbeteren en zo hoger in de zoekresultaten te staan wanneer gebruikers zoeken naar specifieke woorden en woordgroepen. Concreet zorg je er voor dat Google jouw site beter kan lezen en kan inschatten wat het waard is.

Hoe doe je aan SEO?

Een goede manier om SEO te doen is door de content op je website te verbeteren en die zo relevant mogelijk te maken voor jouw doelgroep. Maak gebruik van tussentitels en zorg dat de zoekterm die men gebruikt om bij jou te moeten komen in de titels verwerkt is. Natuurlijk kun je gebruik maken van synoniemen. Google is tegenwoordig in staat om dat te begrijpen. Zorg ook dat je tekst lang genoeg is. Tenminste 500 woorden is een goede richtlijn.

Onderzoek welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Zo kun je er op in spelen met jouw content. Met de zoekwoordplanner kun je zien welke zoektermen het vaakst gebruikt worden. Ga zeker eerst eens controleren waar een zoekterm uitkomt of wat de resultaten zijn als je hem ingeeft in Google. Je weet maar nooit dat Google het anders interpreteert. Anders ga je jouw content misschien voor de verkeerde mensen optimaliseren.

Lees zeker ons artikel met een gedetailleerde uitleg over SEO.

Voordelen van SEO

Er zijn verschillende voordelen gebonden aan Search Engine Optimization (SEO). We lijsten hieronder de belangrijkste voordelen van SEO voor je op.

1. Meer bekendheid door verbeterde zichtbaarheid

Hoe meer zoekwoorden leiden naar je website en hoe hoger de ranking, hoe vaker jouw merk zichtbaar zal zijn voor potentiële klanten. Om een merk te onthouden zou een persoon gemiddeld vijf tot zeven impressies nodig hebben. Hogerop geraken in de zoekresultaten is dus een directe factor bij het nalaten van een indruk bij de doelgroep. Effectieve SEO helpt je om hoger te scoren in zoekmachines. Zo is je website beter vindbaar en is de kans groter dat mensen er op klikken. Ideaal is om in de eerste vijf resultaten te staan want de meeste mensen kijken niet verder dan dat.

Kort gezegd: als je niet op de eerste pagina staat, win je de klik niet.

2. Gratis

De organische zoekresultaten van Google zijn helemaal gebaseerd op wat het algoritme bepaalt. Zodra je dus eenmaal een pagina hebt gemaakt waarvan de zoekmachine denkt dat het de moeite waard is om aan gebruikers te laten zien, zal dat onmiddellijk na het publiceren verkeer naar jouw website kunnen genereren.

In tegenstelling met advertenties betaal je niets aan Google om hoog in de zoekmachine te staan. Je kan dus zonder kosten een goede positie krijgen met je website. Natuurlijk moet je jouw website wel regelmatig bijwerken en zorgen dat de content relevant blijft. Hou ook in de gaten welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Onderzoek en het schrijven van goede content neemt veel tijd in beslag. Onderschat het dus niet! Je kan er natuurlijk voor kiezen om een marketingbureau in te zetten om dit allemaal voor jou te doen, maar dat zal wel geld kosten.

3. Positief op lange termijn

Doordat je niet moet betalen voor de bezoekers die via organische resultaten op je website komen, kan je op lange termijn dus veel geld uitsparen. Hoe beter je pagina’s, hoe hoger ze in de zoekmachine staan en hoe meer bezoekers ze opleveren. Websites die al een jaar oud zijn, kunnen nog dagelijks nieuw verkeer genereren. Constante zoekmachineoptimalisatie heeft dus een grote impact op de prestaties van je website die nog lang kunnen aanhouden.

Dit betekent wel dat je de trends en veranderingen op de markt goed moet opvolgen. Optimaliseer je website en pas de beste SEO praktijken toe.

Naarmate de markt zich ontwikkelt, is het het beste om goed op trends en veranderingen te letten. Maar zelfs websites die geen groot aantal sterke SEO-aanbevelingen hebben geïmplementeerd, zullen de SEO-best practices verbeteren die worden toegepast op eerlijke websites met een betrouwbare gebruikerservaring. Hoe meer tijd, moeite en budget er in SEO wordt geïnvesteerd, hoe langer het duurt voordat een website een waardevolle concurrent in zijn markt wordt.

Mensen die je website organisch bezoeken, zijn waardevoller omdat ze op zoek zijn naar een antwoord op een probleem. Ze hebben een specifieke intentie en als je een oplossing aanbiedt, zal dat sneller omgezet worden in een conversie. Klanten weten wat ze willen en als ze het niet vinden, is dat een probleem. Google heeft geleerd hoe hij een goede of slechte gebruikerservaring te interpreteren dus een optimale gebruikerservaring is belangrijk voor een betere ranking en het succes van je website.

4. Geloofwaardigheid en vertrouwen

Staat jouw website bovenaan in de zoekmachines? Dat is dan heel goed nieuws. Sites die hoog scoren in de zoekresultaten worden in het algemeen als betrouwbaarder en geloofwaardiger beschouwd. De meeste gebruikers kiezen een website dat op de eerste pagina van de zoekresultaten getoond wordt. Dat komt omdat men gelooft dat de beste sites bovenaan staan. Tegenwoordig zoekt iedereen naar wat ze willen op Google, en als jouw website bovenaan staat, lijk je de meest geloofwaardige en beste optie. Hoog scoren in Google wordt meestal geassocieerd met meer autoriteit, wat dus goed is voor het vertrouwen in jouw website. Zorg voor een mooie website met een goede gebruikerservaring, geoptimaliseerde on-page elementen, relevante content en kwalitatieve backlinks om dit nog meer te verbeteren.

Vertrouwen opbouwen en autoriteit verdienen is een langdurig proces dat veel geduld en moeite vereist.

5. Meer verkeer

Dit is een van de belangrijkste voordelen van SEO. Organisch gegenereerde leads zijn essentieel voor de prestaties van je website.
Een toppositie in een zoekmachine leidt tot een hogere zichtbaarheid en dus meer impressies en clicks. Met een goede SEO-strategie bereik je gemakkelijker de potentiële klanten die online op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Jouw website moet op punt staan om ze zo te bereiken als ze een beslissing willen nemen. Je kan jouw zichtbaarheid verbeteren en meer bezoekers krijgen door trefwoorden, meta-tags en title-tags te gebruiken die relevant zijn.

Vergeet niet dat heel veel mensen ook mobiel zoeken, bijvoorbeeld op hun tablet of smartphone. Zorg dus dat jouw website aangepast is voor mobiel gebruik, anders loop je heel veel potentiële klanten mis. Als de website die men bezoekt totaal niet is aangepast voor mobiel gebruik gaan ze immers meteen weg.

6. ROI

Je kan de prestaties van je website en de invloed van SEO heel nauwgezet volgen. Alles wordt bijgehouden: hoeveel bezoekers je hebt in een bepaalde periode, hoeveel je gestegen bent in de ranking, het aantal conversies, hoe men op je website is gekomen, welke zoekwoorden ze gebruiken en ook welke acties ze uitvoeren op je pagina’s. Het maakt niet uit of je een webshop bent of een gewone website. Conversies kun je berekenen door middel van het laten invullen van een contactformulier en bij een webshop natuurlijk het aantal aankopen. Zo heb je een duidelijk idee over hoe je SEO impact heeft op de resultaten. Volgens het Search Engine Journal, een online dagblad die het laatste nieuws in de SEO-wereld meegeeft, is het aantal conversies uit leads gegenereerd door SEO veel hoger dan uitgaande leads (mailcampagnes en gedrukte advertenties).

7. Concurrentie

De concurrentie zit niet stil, dus constant bezig zijn met jouw SEO is een must. Zoekmachineoptimalisaties wordt tegenwoordig beschouwd als een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. 61% van marketeers zegt dat het verbeteren van hun SEO en online imago een topprioriteit is. Logisch, want hoe beter de SEO van je website, hoe hoger je ranking ten opzicht van je concurrenten. Afhankelijk van hoe competitief jouw markt is, moet jouw SEO goed zitten om beter te scoren dan de concurrent. Zij ondernemen ten slotte ook stappen om een hogere positie te behalen in de zoekresultaten. Om je concurrenten bij te houden of, bij voorkeur, ze voor te blijven, moet je hier dus continu mee bezig zijn, anders mis je verkoopkansen. Het is erg belangrijk dat jouw website als eerste in de zoekresultaten verschijnt, omdat de meeste internetgebruikers klikken op de eerste pagina die ze tegenkomen.

8. Betere gebruikerservaring (UX)

Het volgende voordeel van SEO is dat het leidt tot een betere gebruikerservaring. SEO zorgt ervoor zorgt dat je website makkelijk te vinden en te navigeren is. Wanneer mensen gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken op je site, zijn ze meer geneigd om langer op de site te blijven. Dit maakt de kans dat ze ook in de toekomst terug zullen komen groter. Een goede SEO kan ook helpen om de laadsnelheid van je website te verbeteren, wat een andere belangrijke factor is in het bieden van een goede gebruikerservaring.

9. Lokale SEO lokt mensen naar je fysieke verkooppunt

Onderzoek heeft aangetoond dat 46% van de zoekopdrachten op Google, lokale zoekopdrachten zijn. Wat zijn lokale zoekopdrachten nu precies? Wanneer een gebruiker van een zoekmachine zoekt naar iets dat zich in zijn omgeving bevindt, spreken we van een lokale zoekopdracht. Geografische gegevens spelen een grote rol in het zoekalgoritme. Dat is logisch, want iemand die bijvoorbeeld 100 km verderop woont, heeft er geen belang bij jouw winkel in de zoekresultaten te zien. Een goede manier om aan lokale SEO te doen is door een gratis Google My Business account aan te maken. Dit kan de zichtbaarheid van je site aanzienlijk verhogen en de interactie met (potentiële) klanten verbeteren!

10. Het succes is meetbaar

SEO is een geweldige manier om je succes te meten met echte cijfers. Via gratis tools als Google Search Console en Google Analytics kun je zien hoe goed je website presteert in de zoekresultaten. Bovendien krijg je ook een goed beeld van het surfgedrag van je doelgroep. Aan de hand van de data kun je zien welke content erg goed presteert. Pagina’s die minder goed scoren kun je aanpassen, zodat ook hun posities verbeteren. Dit helpt je om meer bezoekers en potentiële klanten naar je site te trekken.

Conclusie

Zoals je ziet heeft SEO heel wat voordelen. Het implementeren van een sterke, hoogwaardige SEO-strategie is altijd voordelig voor jouw merk- en marketinginspanningen. Het wordt nog steeds vaak gezien als een heel nieuwe marketingtechniek maar het is gewoon essentieel voor het bestaan van een merk. Er is tegenwoordig zoveel data direct beschikbaar en de concurrentie wordt alleen groter.

Wil je meer doen met SEO maar weet je niet goed hoe te beginnen? Wij zijn altijd bereid om je op elk moment te ondersteunen met zowel advies en praktische oplossingen.