Checkout: 20 must-haves
Om zo veel mogelijk shoppers hun bestelling te laten afronden, moet de checkout van een online winkel een aantal noodzakelijke zaken bevatten. Hieronder 20 must-haves tips die elke checkout eigenlijk zou moeten hebben. Het zal je CRO ten goede komen 🙂
Het winkelwagentje
Hoofddoel van het winkelwagentje: de klant overtuigen zeker te laten klikken op de knop ‘Bestelling afronden’.
1. Duidelijke Call to Action knop ‘Bestelling afronden’
- Dit is veruit de belangrijkste knop van het winkelwagentje
- Laat de button opvallen door zijn grootte, positie en kleur
- Gebruikelijk is de knop zowel boven als onder de shopping cart te plaatsen
2. Mogelijkheid om het winkelwagentje aan te passen
- Zorg ervoor dat je kopers hun winkelwagen vlot kunnen wijzigen & aanpassen
- Laat je website zelf zoveel mogelijk data voor je klant al automatisch uitvoeren
- Verhoogt die bijvoorbeeld het bestelaantal van een artikel, zorg dan dat ook de totaal prijs automatisch mee veranderd
3. Wat zijn de verzendkosten ?
- Op elk moment moet de vraag “Hoeveel bedragen de verzendkosten ?” als een rode draad door een webshop lopen
- consumenten zijn daar echt mee bezig en is 1 van de grootste triggers om al dan niet bij een webshop te orderen
- communiceer hoeveel de cliënt nog moet bijbestellen om te kunnen genieten van een kosteloze verzending
- Zeker in de shopping cart moeten de leveringskosten direct helder zijn
4. Wanneer heb ik mijn levering ?
- Ook de vraag ‘Wanneer zal ik de bestelling ontvangen’ moet klaar en duidelijk zijn in het winkelwagentje
- Vermeld dus per artikel de voorraad status en de waarschijnlijke levertermijn
5. Werk alle onzekerheden weg
- Welke producten zijn er nu precies besteld ?
- Toon van elk product een foto
- Vermeld per artikel de eindprijs, dus met de kortingen er reeds vanaf
- Vermeld de BTW apart
- Stel dat klant nu al gerust over eventuele retouren en garantieaanvragen
- Voorzie de optie ‘Voor alle vragen, bel dit nummer of contacteer zo de klantendienst’
6. Vermelding Actiecodes
- Voorzie een plaats waar klanten eventuele actiecodes en waardebonnen kunnen invoeren
- Als het even kan “boven de vouw”; het zal uw customers veel vragen besparen
- Voorbeeld: gebruik code ‘9876’ en ontvang 10% korting op uw winkelwagentje
- Vergeet niet duidelijke meldingen te geven als bijvoorbeeld de code vervallen is of als er een minimum bestelbedrag vereist is
7. Kassakoopjes
- Ons algemeen advies is : wees er voorzichtig mee en overdrijf niet
- Let erop dat u uw klant niet wegleidt van de checkout
- Voorzie up- en cross sell op de eerste plaats op de product detail pagina.
- Indien u kassakoopjes toevoegt, doet dit dan best ONDER de vouw en zorg ervoor dat ze relevant zijn.
Het bestelproces zelf
8. Multi step tegenover One step Checkout
De keuze voor een MULTI STEP en een ONE STEP checkout is afhankelijk van volgende zaken:
- Type klant:
- bij veel herhaalaankopen, kies voor de One Step checkout
- bij veeleer eenmalige aankopen = opteer voor de Multi Step checkout (= geeft meer vertrouwen)
- Soort product:
- kleine goedkope producten = One Step
- duurdere producten= Multi Step (biedt meer vertrouwen)
- De noodzakelijke klantinformatie:
- indien veel info vereist is zoals verplichte registratie, meerdere afleveradressen, promotiescodes, … kies dan voor de Multistep checkout
- indien weinig extra informatie een must is, opteer voor de Onestep.
9. Geef duidelijk aan hoeveel stappen het bestelproces bevat
- In de checkout moet het direct duidelijk zijn hoeveel stappen te gaan zijn
- Geef aan in welke stap de klant zich bevindt
- Toon aan welke stappen al zijn gepasseerd
- Laat de stappen bij voorkeur horinzontaal zien (oogt wat rustiger)
10. Optie aankopen zonder registratie
- voorzie ook een zogenaamde ‘guest checkout’
- dus de optie om te bestellen zonder dat het noodzakelijk is om een login aan te maken
Factuur informatie
11. Geef duidelijk aan welke velden verplicht zijn
- Via een sterretje *
- Voorzie de nodige ‘autochecks’:
- Bijvoorbeeld in het straat-veld: er moet verplicht een cijfer voor het huisnummer vermeld worden
- Bijvoorbeeld in het telefoon-veld: verplicht cijfers te vermelden
- Leg via een vraagtekentje naast de veldnamen uit waarom bepaalde velden nu eenmaal nodig zijn
12. Wees duidelijk
- De postcode in België is steeds 4 cijfers lang
- Zorg er dan ook voor dat het postcode-veld slechts 4 tekens breed is
- Het Veld ‘postcode’ moet dus korter zijn dan bijvoorbeeld het veld ‘achternaam’
- Levert u enkel in België ? Vul in het veld ‘land’ België al direct in
- Aanspreektitel invullen ? Werk met een dropdown box met slechts 2 of 3 keuze mogelijkheden
13. Mogelijkheid om een ander factuur- en afleveradres te vermelden
- De meeste afnemers bezitten een zelfde factuur- en leveringsadres
- Laat ze dit simpelweg bevestigen door een vinkje te laten zetten in een checkbox
- Indien verschillend: voorzie de mogelijkheid om op een ander adres dan het factuuradres te leveren
- Voor terugkerende klanten: bewaar de reeds opgegeven leverings- en factuuradressen van de vorige keer
Verzendmethode
14. Toon de verschillende verzendmethodes
- Laat uw klanten kiezen tussen verschillende verzendopties
- Bijvoorbeeld levering volgende dag – express levering dag zelf – afhaling op een afhaalpunt
- Optioneel: ‘bestelling inpakken als cadeau ?’; zeker tijdens de feestdagen best wel praktisch
- Vermeld de precieze levertermijn en ook de eventuele extra supplementen.
Betaalmethode
15. Biedt verschillende betalingsmethodes aan
- Toon de verschillende betaalmethodes
- Bijvoorbeeld Bancontact/Mist Cash, PayPal, Visa, Amex, ect.
- Maak duidelijk dat betalen in uw shop 100% beveiligd is
- Vermeld de eventuele extra kosten (bijvoorbeeld voor ‘Onder Rembours’ leveringen)
VI. Order overzicht
16. Vermeld de totale kosten
- Geef een helder overzicht van de bestelde artikelen + te betalen prijzen + totaal prijs inclusief BTW
- Voorzie de mogelijkheid om zaken hier nog aan te passen
- Werk met een zeer duidelijk call to action knop ‘Plaats uw order’
17. Orderbevestigingspagina
- Eens het order geplaatst, toon een ‘Uw Bestelling is gelukt !’-pagina
- Bedank uw klant voor zijn bestelling
- Bevestig zijn of haar order en betaling en vermeld dat u ook een bevestigingsmail hebt doorgestuurd naar het opgegeven email
- Vermeld hier bijvoorbeeld ook ‘Volg ons ook op Facebook’ of ‘Schrijf een review en ontvang extra credits voor uw volgende aankoop’
18. Email ter bevestiging
- Ter aanvulling van de orderbevestigingspagina
- Vermeld de details van de bestelling
- Zet er ook in wat uw klanten nu van u mogen verwachten
- Bijvoorbeeld ‘De volgende acties gaan wij de komende 24u nu voor u doen’: order picken, inpakken en labellen, afgeven aan een vervoerder, verwerking in een logistiek centrum, bezorging
19. Abandonded shopping cart
- Stuur per mail na bijvoorbeeld enkele uren klanten, die hun winkelwagentje verlaten hebben zonder te bestellen, een reminder met als boodschap ‘U heeft nog enkele fantastische producten in uw winkelwagentje liggen’
- Vraag of u ergens mee kan helpen & of er nog vragen zijn
- Vermeld eventueel een incentif of promotie
Reporting
20. Google analytics codes
- Zorg ervoor dat het volledige bestelproces van uw webshop de nodige Google analytics trackingscodes bevat
- Volg in de order funeling van Google analytics op waar en waarom uw klanten precies afhaken
- Analyseer, test, rapporteer, leer en optimaliseer.
- een ideale checkout is een work-in-progress en is eigenlijk nooit “af”. Klanten & behoeften & verwachtiging evolueren voortdurend, zo ook het online winkelproces
Conclusie checkout
Een goede checkout bevat geen overbodige zaken die klanten kunnen afleiden: ze is eenvoudig, helder, snel en klantvriendelijk. Vraag nooit meer informatie dan nodig: de online shopper is per definitie lui. Het biedt eveneens informatie over de verzendkosten, levertermijn, retourmogelijkheden, garantievoorwaarden.
Wil je graag op de hoogte blijven van de nieuwste online marketing trends?