Gebruik jij al emoji’s in je meta description? 😄

Emoji’s, wie kent ze nu niet? Sluit je oma elke sms af met zo’n raar gezicht wat je absoluut niet kan thuisbrengen? Proficiat, dan gebruikt zelfs je oma ze. Bijna iedereen met een smartphone heeft wel eens gebruik gemaakt van emoji’s. Ze zijn als het ware de hiërogliefen van deze generatie.

Maar wist je dat je ze niet enkel kan gebruiken met je vrienden en familie? Ook in de meta description van je webpagina’s voelen ze zich meer dan thuis. Dat klinkt misschien raar, maar geloof me, ook websites gaan mee met hun tijd. In deze blog geven we je niet alleen vijf goede redenen om emoji’s toe te voegen aan de meta description van je webpagina’s, maar leggen we ook uit hoe je daarmee net aan de slag gaat.

Emoji’s en SEO

De eerste vraag die elke marketeer zich stelt wanneer we spreken over de meta description is: welke invloed gaat dit hebben op de SEO van mijn website? En dat is geen vreemde vraag, aangezien de meta description erg belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie. De meta description vormt als het ware een kleine inhoudsopgave van elke pagina van je website. En dat is heel handig voor zoekmachines, die zo veel sneller te weten komen waar je pagina net over gaat, waardoor je beter scoort in de zoekresultaten.

Daarnaast is de kans op kliks naar je website ook groter met een goede meta description. Die vertelt immers aan gebruikers wat ze net op je webpagina kunnen verwachten. En hoe gedetailleerder dat is, hoe groter de kans dat ze doorklikken. Een goede positie tussen de zoekresultaten en meer kliks, win-win dus.
Maar terug naar de belangrijke vraag van onze marketeer. Hebben emoji’s invloed op de SEO van je website? Wel, het antwoord op die vraag is niet helemaal duidelijk. Emoji’s kunnen zeker een positief effect hebben op het verkeer naar je website. Ze zijn op dit moment namelijk immens populair, zeker bij de jongere generaties. Onderzoek toont zelfs aan dat zij vaker emoji’s zullen gebruiken dan woorden om hun emoties uit te drukken. Het vormt dus duidelijk een enorm krachtig medium om vooral die generatie te bereiken.

Ik hoor je nu al zuchten. Je had maar één vraag en net daar kunnen we je geen concreet antwoord op geven. Wel, om het goed te maken geef ik je graag vijf redenen waarom het gebruik van emoji’s toch een positief effect kan hebben op je website.

1. Verhoog de click through rate

Ik hoor je al denken. Click through rate? Dat is toch een onderdeel van SEO? En daar heb je helemaal gelijk in. Maar hier draait het niet om de content van je webpagina maar vooral om het uiterlijk ervan. Gebruik je emoji’s in je meta description, dan is de kans groter dat jouw website eruit zal springen tussen de zoekresultaten. Dat werkt vooral goed bij de jongere generaties omdat ze, zoals we al zeiden, bijna volledig communiceren via emoji’s. Als je communiceert op hun niveau is de kans meteen veel groter dat ze doorklikken naar jouw website.

2. Verbeter de relevantie tussen de zoekresultaten

Zoekmachines hebben natuurlijk maar één doel: het juiste zoekresultaat vinden voor elke zoekopdracht. Daarom is het ook niet meer dan logisch om van emoji’s gebruik te maken als de gebruiker daar specifieke naar op zoek is. Dat kan op twee manieren.

Eerst en vooral kan een gebruiker specifiek zoeken op een bepaalde emoji. Stelt dat iemand op zoek is naar schoenen, en een schoen emoji gebruikt om te zoeken, dan is het natuurlijk erg handig wanneer die specifieke emoji in je meta description staat.

Daarnaast maken emoji’s jouw zoekresultaten ook aantrekkelijker. Nemen we terug het voorbeeld van de schoen, dan zal een schoen emoji in je meta description door zijn visuele aard, veel aantrekkelijker zijn dan gewoon het woord ‘schoen’. Zoekresultaten met emoji’s vallen sowieso veel sneller op, door hun vorm en kleur, en zullen daardoor sneller tot kliks leiden.

Het is natuurlijk wel belangrijk om te onthouden dat dit allemaal afhankelijk is van de gebruiker zelf. Google toont enkel emoji’s waar ze relevant zijn, dus het hangt er sterk van af hoe en wat de gebruiker nu net zoekt.

3. Promoot lokale SEO

Emoji’s werken erg goed als je wil verschijnen tussen de ‘in jouw buurt’ resultaten. Dat zijn plaatsen die dicht bij de locatie van de gebruiker liggen. Emoji’s worden dan ook soms gebruikt om te zoeken naar bepaalde activiteiten, accommodaties of restaurants in de buurt.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je vanavond zin hebt in pizza. Je kan dan in plaats van het woord ‘pizza’ ook de emoji voor pizza ingeven in de zoekbalk. Zoekresultaten die de pizza emoji in hun meta description gebruiken zullen zo sneller gevonden worden en bovenaan de zoekresultaten eindigen.

4. Verbeter de user experience

De user experience is een belangrijke indicatie van de kwaliteit van je website. Google hecht er dan ook erg veel belang aan. Op mobiele apparaten is het zelfs het belangrijkste kenmerk waar Google websites op rankt.

Bij de user experience draait het niet alleen maar om een snelle website, het is belangrijk dat je website makkelijk te navigeren en overzichtelijk is. Emoji’s kunnen daarin een rol spelen. Zorg ervoor dat bezoekers op je website kunnen zoeken aan de hand van emoji’s. Dat maakt het gebruik van je website niet alleen makkelijker en sneller, het toont ook aan dat je communiceert op het niveau van je doelpubliek.

5. Krijg meer vertrouwen

Emoji’s zorgen ervoor dat gebruikers zich meer verbonden voelen met jouw content, wat leidt tot een groter vertrouwen in jouw merk. Door dezelfde taal als je doelgroep te gebruiken schep je een echte band. Dat is vooral zo door de emotionele waarde die emoji’s meedragen, die, zoals we al gezegd hebben, ondertussen de voornaamste manier zijn voor jongere generaties om hun gevoelens te tonen.

Hoe emoji’s toepassen?

Ondertussen ben je waarschijnlijk helemaal overtuigd om zelf met emoji’s aan de slag te gaan, maar hoe doe je dat nu? Geen nood, wij leggen het even voor je uit.

  1. Kies een emoji. Welke emoji zou je graag toevoegen aan je meta description? Op de website van iEmoji vind je heel wat emoji’s terug die je kan tonen met Yoast.
  2. Zoek de code op. Wanneer je een emoji hebt gekozen, moet je op zoek gaan naar de HTML-entiteit. Kopieer de code van de emoji die je graag zou gebruiken.
  3. Plak de code. Dit kan je doen door de code van de emoji te plakken in de meta description van je pagina via de Yoast-plugin. Wanneer je de pagina publiceert, zal Google na het crawlen je emoji tonen in de zoekresultaten.

Valkuilen van emoji’s

Ondertussen weet je waarom emoji’s net zo belangrijk zijn en hoe je ze het best kan toepassen, maar dat betekent niet dat er geen risico’s aan verbonden zijn. Die risico’s zijn vooral technische van aard, aangezien andere of verouderde besturingssystemen, fouten in de software of problemen met code ervoor kunnen zorgen dat je emoji’s niet altijd te zien zijn.

Hieronder sommen we een aantal belangrijke punten op waar je altijd rekening mee moet houden als je emoji’s toevoegt aan de meta description van je webpagina’s.

  1. Gebruik je Yoast op je WordPress-website? Dan kan het zijn dat de emoji’s niet getoond worden als je een preview van je website bekijkt. Dat betekent echter niet dat ze sowieso niet getoond zullen worden op je finale website.
  2. Je moet altijd oppassen via welk apparaat je emoji’s toevoegt. Het kan immers altijd zijn dat ze anders zijn op verschillende apparaten. Denk maar aan het verschil tussen de emoji’s op Android en Apple smartphones. Als de gebruiker net die ene emoji niet heeft, dan verschijnt die als een zwart rechthoekje tussen de zoekresultaten.
  3. Ook op desktopbrowsers kan dit voor problemen zorgen. Niet elke browser kan elke emoji registreren en zal deze dan ook tonen als een lege afbeelding. Hou er dus altijd rekening mee dat je emoji misschien wel werkt op een mobiele browser, maar niet op een desktop.
  4. Alhoewel het nu mogelijk is om emoji’s tussen de zoekresultaten te vinden is het ooit anders geweest. Voor de periode tussen 2015 en 2016 liet Google geen emoji’s toe tussen de zoekresultaten. Mocht het ooit zo ver komen dat Google dit weer verbiedt, dan zullen de emoji’s in je meta description niet langer getoond worden als afbeeldingen, maar als code. De kans dat dit gebeurt is echter wel klein, maar het is toch belangrijk om de veranderingen binnen Google steeds in de gaten te houden.
  5. Tenslotte is het zo dat emoji’s, net als elk teken, ruimte innemen in je title tag. Dat is belangrijk om te onthouden aangezien je title tag moet overeenstemmen met je meta description. Emoji’s nemen niet minder dan 9 tekens en een spatie in je titel in, wat ervoor zorgt dat je niet veel extra ruimte overhoudt. Hierdoor moet je je title tag korter houden dan normaal.

Conclusie

Emoji’s blijken dus erg belangrijk, zeker in onze moderne samenleving. Een groot deel van de bevolking maakt er al dagdagelijks gebruik van en gebruikt ze zelfs om online dingen op te zoeken. Gebruik ze daarom waar nodig binnen je online marketing, aangezien ze niet enkel kunnen zorgen voor een betere positie tussen de zoekresultaten, maar ook voor een groter aantal kliks.

Hulp nodig bij het opbouwen van een goede SEO op je website? Wij helpen je met veel plezier verder!

Plaats een reactie