Local SEO: breng klanten tot bij jou

banner seo tips

Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen een smartphone om informatie op te zoeken en ook om producten en diensten te vinden. Vaak komen lokale bedrijven in de zoekresultaten om producten of diensten in de buurt van de gebruiker aan te halen. Daarom is het van cruciaal belang dat jouw bedrijf ook in de lokale zoekresultaten terechtkomt.

Om de vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten voor potentiële klanten, kan je aan local SEO doen. Benieuwd wat local SEO is en wat het precies inhoudt? Lees dan zeker verder!

Wat is local SEO?

Local SEO is een techniek die marketeers en website-eigenaars gebruiken om beter te ranken binnen de lokale resultaten van zoekmachines zoals Google. Het is een handig middel om mensen naar jouw zaak te lokken. Hierbij is vooral de locatie van jouw bedrijf belangrijk omdat net die locatie ingezet kan worden om via SEO potentiële klanten uit jouw buurt te bereiken.

De techniek wordt vaak over het hoofd gezien, maar is desondanks een goede manier om jouw bedrijf te verbinden met mensen uit jouw buurt. Google probeert altijd zo relevant mogelijke resultaten weer te geven, en daarbij hoort ook de geografische locatie van jouw bedrijf. Zeg nu zelf, iemand uit een stad die 50 kilometer verder ligt, heeft er immers geen belang bij om jouw winkel bij de zoekresultaten te zien.

Van zoekopdracht naar offline aankoop

Er bestaan drie soorten zoekopdrachten: informationele, transactionele en navigationele zoekopdrachten. Voor dit artikel gaan we inzoomen op de navigerende zoekopdrachten. Hiermee wil de internetgebruiker kijken waar hij het gewenste product kan kopen of gebruik kan maken van een dienst.

  • Surfers die navigerende zoekopdrachten ingeven, zijn meestal al bereid om een aankoop te verrichten.
  • Ze bezoeken vaak nog dezelfde dag de zaak die in de local 3-pack voorkwam.
  • Het zijn deze zoekopdrachten die ervoor zorgen dat jouw bedrijf in de local 3-pack kan verschijnen.
  • Pas je de regels van local SEO correct toe, dan zal je vaker bovenaan de zoekresultaten ranken en meer bezoekers lokken naar jouw zaak.

Hoe werkt local SEO

Local SEO is een handige strategie voor lokale bedrijven die meer lokale bezoekers willen bereiken en aantrekken. We nemen het voorbeeld van een ijsjeswinkel in Brugge. Als we de zoekterm ‘ijsjes in Brugge’ intypen in Google, bekom je onderstaande resultaten.

local pack

Dit is wat we noemen de ‘local pack’ of de ‘local 3-pack’. Vaak staan hier de 3 meest relevante zoekresultaten in de buurt voor de zoekopdracht. Hiermee vindt de klant onmiddellijk jouw adres en is hij of zij meteen op de hoogte van ijssalons in de buurt. Dit zijn voorbeelden van bedrijven die de local SEO-regels correct gebruikt hebben en er hun voordeel uit halen.

Meer interacties met jouw bedrijf

Het hoofddoel van local SEO is niet enkel om jouw zaak bij de local 3-pack te zetten, maar vooral om meer interacties te creëren tussen klanten en jouw bedrijf. We gaan verder met het voorbeeld van ‘ijsjes in Brugge’.

google mijn bedrijf

Als we inzoomen op een van de resultaten uit de local pack, zien we heel wat informatie die interactie met de klanten kunnen uitlokken. Op de afbeelding hierboven vind je een voorbeeld van hoe deze informatie eruit ziet. We geven enkele mogelijkheden van wat je kan vinden in deze resultaten.

  • De exacte locatie van het bedrijf.
  • De contactgegevens zoals een telefoonnummer of e-mailadres.
  • Een link naar de website van het bedrijf.
  • Potentiële klanten kunnen zelf een vraag stellen of eerdere vragen met antwoorden bekijken.
  • Klanten kunnen reviews bekijken of zelf een review achterlaten.
  • De openingstijden en de piekuren van het bedrijf.
  • Afhankelijk van het soort bedrijf, kan je zelfs een kamer boeken, een afspraak maken of reserveren.

Al deze interacties zijn niet mogelijk als je je bedrijf niet registreert bij Google en dus ook niet in de local pack voorkomt. Om je te registreren bij Google, maak je een account aan op Google Mijn bedrijf en vul je alle relevante informatie in voor jouw bedrijf.

Organische SEO en local SEO

Local SEO verschilt op verschillende vlakken van organische SEO. We geven je enkele verschillen tussen de twee.

  • Met organische SEO vinden klanten je bedrijf omdat je hoog in de zoekresultaten staat. Bij local SEO ligt de nadruk op je geografische locatie, je bedrijf zal enkel getoond worden indien de gebruiker een zaak zoekt in je buurt.
  • Ook het doel ligt anders. Bij lokale SEO wil jij als bedrijf meer lokale klanten aantrekken tot je fysieke winkel. Bij organische SEO wil je als bedrijf vaak gevonden worden om meer online verkeer te verkrijgen.
  • Ten slotte ga je bij organische SEO meer aan de slag met on- en off-page optimalisatie. Bij local SEO is het belangrijk dat je voldoende informatie ingeeft in Google Mijn bedrijf voor zowel de zoekmachine als de gebruikers. Ook lokale content en lokale linkbuilding zijn hier belangrijk.

Local SEO kan door elk soort bedrijf gebruikt worden, maar het is vooral handig voor kleine ondernemingen om bekender te worden in hun eigen omgeving. Neem je het op tegen grote concurrenten zoals Bol.com of Amazon? Gebruik dan zeker local SEO!

Google factoren voor local SEO

Net zoals voor organische SEO, heeft Google ook voor local SEO enkele factoren die invloed hebben op jouw score in de lokale zoekresultaten. We zetten ze even op een rijte.

  • Afstand. Het is vanzelfsprekend dat afstand van belang is bij local SEO. Google zal jouw bedrijf enkel weergeven als een gebruiker een bedrijf binnen jouw sector zoekt in jouw buurt. Het is echter niet zo dat de dichtstbijzijnde zaak bovenaan komt te staan.
  • Prominentie. Google zal ook kijken hoe bekend jouw bedrijf al is. Dit kan je onder andere tonen aan de hand van reviews en links. Deze factor is zeker van belang, Google zal namelijk bekende bedrijven hoger laten scoren dan minder bekende zaken.
  • Relevantie. Om hoog te scoren met local SEO is de relevantie de belangrijkste factor. Google zal het bedrijf dat het meest relevant is voor de gebruiker, bovenaan plaatsen. Zorg voor een duidelijke en voldoende lange omschrijving en genoeg informatie, zodat zowel Google als de gebruiker goed begrijpt wat jouw bedrijf aanbiedt.

Zelf local SEO gebruiken

Local SEO kan dus heel wat voordelen hebben voor jouw bedrijf. Zodat jij zelf aan local SEO kan doen, geven we je 6 tips die je kunnen helpen om de online aanwezigheid en vindbaarheid van jouw bedrijf een boost te geven.

local seo tips

1. Zoekwoorden onderzoek

Zoals bij organische SEO, is het belangrijk om goede zoekwoorden te vinden. Doe een zoekwoorden onderzoek naar zoekopdrachten die jouw bedrijf het best omschrijven. Bij local SEO zijn ook lokale zoekopdrachten belangrijk.

  • Gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar ‘ ijsjes in de buurt’ of ‘ijsjes in Brugge.
  • Zo weet Google dat gebruikers op zoek zijn naar bedrijven in een bepaalde buurt.
  • Speel hierop in met bijvoorbeeld regiopagina’s voor jouw verschillende vestigingen of gebruik ze op je homepagina indien je slechts één vestiging hebt.

2. Google Mijn bedrijf

Een Google Mijn bedrijf account is van essentieel belang om in de local 3-pack te komen. Via Google Mijn Bedrijf of Google My Business kan je jouw bedrijf registreren bij Google. Het zorgt ervoor dat Google meer weet over jouw bedrijf en het sneller kan weergeven bij een lokale zoekopdracht. Geef hier zoveel mogelijk gegevens in over je bedrijf, zoals contactgegevens, openingsuren, een beschrijving en foto’s. Eenmaal je een account hebt, moet je ervoor zorgen dat je gegevens steeds actueel en correct zijn.

3. Reviews

Een niet te vergeten functie van Google Mijn bedrijf is de optie om reviews te geven aan bedrijven. Vraag je klanten reviews achter te laten, zodat ook potentiële klanten worden overtuigd om jouw zaak te proberen. Mensen gaan immers sneller naar een zaak met goede reviews, dan een bedrijf zonder enige beoordelingen. Bovendien geeft ook Google voorrang aan bedrijven die een hoge score krijgen van consumenten.

4. Onpage optimalisatie

Natuurlijk moet ook jouw algemene SEO goed zijn voor Google je een plaats geeft in de local pack.

  • Het is een goed idee om zo duidelijk mogelijk de locatie van je fysieke winkel en je contactgegevens te vermelden op elke pagina van je website. Zo is je locatie meteen zichtbaar in de zoekresultaten van Google en kunnen gebruikers je snel en gemakkelijk contacteren. Dit kan je bijvoorbeeld doen in de footer.
  • Indien je meerdere vestigingen hebt, kan je aan de slag gaan met regiopagina’s voor elke vestiging. Gebruik hierbij lokale zoektermen zoals bijvoorbeeld ‘ijsjes in Brugge’ en ‘ijsjes in Kortrijk’ als je een ijssalon hebt.
  • Ook structured data kan je helpen met je local SEO. Zo is er ook structured data voor lokale bedrijven om hun locatie en contactgegevens weer te geven. Ook andere interne links kunnen vertoond worden onder de zoekresultaten, zoals in het voorbeeld hieronder.
structured data

5. Lokale linkbuilding

Naast onpage SEO, kan je ook werken met lokale linkbuilding. Hierbij ga je op zoek naar backlinks van regionale pagina’s in de buurt van jouw bedrijf. Zorg er wel steeds voor dat de pagina’s relevant zijn voor jouw bedrijf en er een logische link is. Dit kan je helpen om meer zichtbaarheid te creëren in jouw regio. Zoek naar ondernemers in jouw netwerk of bedrijven in de buurt die je nog niet kent, maar wel relevant zijn voor je bedrijf.

6. Voice Search

Ten slotte speelt voice search een belangrijke rol binnen local search. Voice search wordt steeds meer gebruikt en vaak maken mensen gebruik van voice search terwijl ze onderweg zijn of op zoek zijn naar iets in de buurt. Denk maar aan zoekopdrachten zoals ‘waar is het dichtstbijzijnde ijssalon’ of ‘ waar is de dichtstbijzijnde supermarkt’.

  • Local SEO is voor voice search dus heel belangrijk. Zorg er voor dat je bovenstaande tips goed toepast op jouw bedrijf.
  • Bij voice search gaan gebruikers vaak een vraag stellen. Doe een brainstormsessie rond vragen die jouw doelgroep zich kan stellen en hoe potentiële klanten die vragen kunnen formuleren in voice search.
  • Ook long-tail zoekwoorden komen vaak voor in voice search. Bekijk naast short-tail zoekwoorden dus ook langere zoekopdrachten die jouw potentiële klanten kunnen opzoeken.

Probeer bij je content creatie niet enkel na te denken over de traditionele factoren binnen SEO, maar ook over deze local SEO en langere vraagstellingen. Implementeer langere zoekwoorden in je teksten en ga bijvoorbeeld na bij ‘mensen vragen ook’ waaraan gebruikers denken binnen jouw sector. Zo maak je ook een kans op een hoge score in voice search.

 

Met local SEO kan je dus een heleboel meer lokale klanten bereiken. Maak gebruik van deze tips op jouw website en verhoog je regionale vindbaarheid om meer potentiële klanten aan te trekken. Heb je nog vragen over local SEO of wil je gewoon meer weten over SEO? Bekijk zeker onze online marketing blog of neem vrijblijvend contact met ons op. Online Marketing Monkey helpt je graag verder met je online aanwezigheid!

Wil je weten of je een goede SEO hebt? Wij bekijken u site helemaal gratis.

Plaats een reactie