Een SEO-specialist, wat doet die nu eigenlijk? Hierop is geen eenduidig antwoord op te geven. De taken van een SEO-specialist zijn zo gevarieerd, dat hij altijd wel iets nuttigs kan doen. In dit artikel tracht ik, als SEO-specialist, hier een antwoord op te geven.
Wat is een SEO-specialist?
Je hebt vast al eens van SEO of Search Engine Optimization gehoord? Laat me je geheugen even opfrissen. Het doel van SEO is om websites zo vindbaar mogelijk te maken in de zoekmachines door verschillende technieken. Door het optimaliseren van de websitestructuur, de content en de linkstrategie wil de SEO-specialist het organische verkeer en het aantal conversies op de website verhogen.
Kortom, de SEO-specialist zorgt ervoor dat websites zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen voor relevante zoektermen. Een luchtvaartbedrijf wil bijvoorbeeld graag zo hoog mogelijk staan in de zoekresultaten voor de zoekterm ‘Vliegtickets Berlijn’. Een SEO-specialist kan hierbij helpen.
Een greep uit het takenpakket van de SEO-specialist
SEO
De verschillende aspecten van SEO behoren uiteraard tot de taken van een SEO-specialist en nemen vervolgens het grootste deel van de tijd in beslag. Het optimaliseren van de webstructuur door SEO-audits te doen van websites, is een zeer belangrijk aspect. Vervolgens moet de SEO-specialist waken over de webcontent door regelmatig een zoekwoordenonderzoek te doen om te bepalen of de juiste zoekwoorden gebruikt worden. Om de autoriteit van de website te verbeteren, dient de SEO-specialist vervolgens aan linkbuilding te doen.
SEO-audits opstellen
Een SEO-audit is de basis van een goede SEO-strategie. Deze audit behoort standaard tot de taken van een SEO-specialist. Tijdens deze audit controleert de SEO-specialist op een objectieve manier hoe de website opgebouwd is. Heel wat elementen komen hierin aan bod, zowel technisch als inhoudelijk. Door middel van deze SEO-audit, kan een goed fundament gelegd worden om de website op verder te bouwen.
Er zijn verschillende redenen zijn waarom een SEO-audit aan de orde is:
- Je wil een nieuwe website bouwen
- Je website moet nog live komen en je wil op voorhand al optimaliseren
- De website gaat migreren naar een ander (sub)domein
- De bezoekersaantallen gaan achteruit en je wil achterhalen waarom
- De website heeft een ‘penalty’ van Google gekregen
- Het design of CMS van je website verandert
Heb je meer interesse in SEO-audits? Lees dan zeker ons artikel over de aspecten van een goede SEO-audit.
Zoekwoordenonderzoek uitvoeren
Het zoekwoordenonderzoek is een van de belangrijkste taken van een SEO-specialist. Hierbij gaat de specialist op zoek naar de zoekwoorden die potentiële klanten gebruiken om de producten en diensten te vinden die jij aanbiedt. Met andere woorden, de SEO-specialist onderzoekt het zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten en maakt hier vervolgens een rapport van.
Door middel van gespecialiseerde tools kan de SEO-specialist nagaan wat het zoekvolume en de zoekintentie is van relevante zoekwoorden. Deze lijst wordt telkens verder uitgebreid door suggesties van deze tools. Zo krijgt hij een overzicht van welke zoektermen gebruikt worden door de internetgebruikers.
Ideale tools voor zoekwoordenonderzoek zijn:
- De zoekwoordplanner van Google Ads
- Ubbersuggest
- Google Trends
- Answer The Public
Benieuwd wat deze tools exact doen? Of wil je meer te weten komen over zoekwoordenonderzoek? Lees dan zeker eens het artikel over zoekwoordenonderzoek op onze blog.
Linkbuilding
Een taak die zeker ook niet mag ontbreken in het takenpakket van de SEO-specialist, het linkbuildingverhaal. Bij een goede SEO-strategie is het noodzakelijk om een constante focus te hebben op het verkrijgen van backlinks. De SEO-specialist stelt een linkbuildingplan op, met als doel de autoriteit van de website te verhogen. Eenvoudig gesteld, hoe meer kwalitatieve backlinks naar jouw website, hoe hoger de autoriteit, en bijgevolg hoe hoger de zoekmachines je plaatsen in de ranking.
Natuurlijk is de ranking van je website niet enkel afhankelijk van de autoriteit, maar het heeft zeker een zeer grote invloed. Elke backlink is een soort van vertrouwensstem van een andere website. Dus hoe kwalitatiever deze site, hoe meer linkwaarde deze ‘stem’ doorgeeft. Verder is de relevantie van deze site ten opzichte van jouw website ook van belang. De SEO-specialist zoekt constant naar relevante, potentiële linkpartners voor jouw website. In sommige gevallen neemt hij zelf contact op met deze linkprospects.
Voor meer info over linkbuilding ben je hier zeker aan het juiste adres! Lees zeker ons blogartikel over linkbuilding. Wil je graag weten hoe je nu juist de resultaten van linkbuilding kan meten? Ontdek het in het artikel over de resultaten van linkbuilding.
Doorlopende monitoring
Alle voorgaande aspecten moeten constant gemonitord worden door de SEO-specialist. Via Google Analytics en Google Search Console kan hij de online campagnes meten, analyseren en vervolgens monitoren. Op basis hiervan kan hij z’n campagnes verbeteren om zo het aantal relevante bezoekers, de nieuwe bezoekers en het aantal conversies te verbeteren.
Andere taken van een SEO-specialist
Buiten het effectieve SEO-werk, heeft de SEO-specialist nog heel wat extra taken. Deze taken hebben dikwijls als doel om hun professionele ontwikkeling te verbeteren.
Blogposts schrijven
Vaak schrijven SEO-specialisten blogposts voor de bedrijven waarvoor ze werken of voor hun eigen website. Dit gaat dan om minstens twee artikels per maand. Deze blogartikels bevatten minimaal 500 woorden. Idealiter bevatten ze meer dan 1000 woorden, met soms een dieper blogartikel met 2000 woorden.
Om deze blogartikels te schrijven doet de SEO-specialist vooraf een klein zoekwoordenonderzoek. Zo weet hij welke zoekwoorden relevant zijn voor z’n doelgroep. Verder structureert hij z’n blogartikel op zo’n manier, dat de zoekmachines z’n artikel makkelijk kunnen ‘lezen’. Op die manier is het mogelijk om in de featured snippets te komen in de zoekmachines.
Op de hoogte blijven van laatste Google Updates en ander SEO-nieuws
Het SEO-landschap verandert elke dag, dus het is aan de SEO-specialist om op de hoogte te blijven van de laatste updates en het laatste SEO-nieuws, denk maar aan de opkomst van AI binnen SEO. Dit is immers een van de belangrijkste taken van een SEO-specialist. Hij leest verschillende blogs per week en past waar nodig zijn strategieën aan.
Verder schaaft hij z’n kennis bij door middel van e-books en podcasts. Op de hoogte blijven van alle SEO-nieuws, kan dus zeer veel tijd in beslag nemen. Het is echter wel noodzakelijk, wil de SEO-specialist z’n klanten een optimale service geven.
Anderen laten bijleren
Ten slotte moet de SEO-specialist op een proactieve manier z’n kennis en ervaringen delen met z’n collega’s en klanten. De tijd dat klanten in het duister gehouden worden op vlak van SEO, is al lang voorbij. Je kan pas een goede SEO-strategie hebben, als iedereen die te maken heeft met de website weet wat zoektermen zijn en hoe ze best toegepast worden op de website.
Door middel van presentaties en opleidingen kan de SEO-specialist z’n kennis delen met anderen. Een webredactie moet bijvoorbeeld weten hoe ze zelf een klein zoekwoordenonderzoek kunnen doen om nieuwe artikels te schrijven die gevonden worden in Google. Dit is de verantwoordelijkheid van de SEO-specialist. Zelf delen wij onze kennis aan de hand van onze online marketing blog en de Online Marketing Monkey Academy. Zo houden we onze klanten steeds op de hoogte van de nieuwste SEO trends.
Conclusie
Samengevat, de SEO-specialist is nooit klaar met z’n werk. De taken zijn zo uiteenlopend dat, als hij klaar is met het ene, hij direct kan beginnen met het volgende. Of hij nu rechtstreeks voor de website werkt, of zichzelf bijschoolt met nieuwe kennis, de SEO-specialist weet altijd wat gedaan. Werkzekerheid verzekerd dus!
Ben jij student en heb je zin gekregen om meer van ons als SEO-specialisten te leren? Kom stage lopen bij ons en leer de kneepjes van het vak!