Google sitelinks: alles wat je moet weten!

Google sitelinks: alles wat je moet weten!

Als SEO-er of online marketeer weet je maar al te goed hoe belangrijk het is om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google. De reden? Door hoog te scoren krijg meer organisch verkeer op je website. Rankings zijn misschien belangrijk maar je wilt er vooral voor zorgen dat gebruikers op je website klikken.

Maar hoe zorg je ervoor dat de click-through-rate van je website stijgt? Dat kan dankzij de Google sitelinks. Maar wat zijn Google sitelinks precies en hoe kunnen ze je website helpen? In deze blog gidsen we je door alles wat je moet weten over de Google sitelinks!

Wat zijn Google sitelinks?

Google sitelinks zijn kleine subkopjes die onder het eerste resultaat in de zoekresultaten zoekmachines waarschijnlijk. Meestal verschijnen ze wanneer je een merk opzoekt. Maar hoe zien ze eruit? Hieronder laten we je de Google sitelinks zien wanneer je ons bureau opzoekt.

In dit organische zoekresultaat van het zoekwoord 'Online Marketing Monkey' zie je de verschillende Google sitelinks.

De hyperlinks onder www.onlinemarketingmonkey.be en de link ‘meer resultaten van onlinemarketingmonkey.be’ noemen we sitelinks.

Het doel van de Google sitelinks is om gebruikers te helpen navigeren op je website. Een gebruiker die namelijk op zoek is naar Online Marketing Monkey wilt misschien niet per se de homepage zien. In plaats daarvan kan het zijn dat de gebruiker geïnteresseerd is in de online marketing blog of de over ons pagina.

Sitelinks zorgen ervoor dat er een bepaalde stap uit het navigatie-proces weggelaten wordt, dit door belangrijke links direct in de zoekresultaten te plaatsen. Ze leiden gebruikers naar de beste resultaten en zorgen ervoor dat je website prominent in de zoekresultaten verschijnt. Dit is belangrijk voor de branding.

De Google sitelinks bestaan al meer dan 10 jaar, ze verschenen in 2007 voor het als vast onderdeel in de zoekresultaten. Sindsdien zijn ze onwijs vaak veranderd tot hoe ze er vandaag de dag uitzien. Daarnaast heeft Google ook het aantal sitelinks doorheen de jaren teruggebracht van van maximaal 12 naar 6.

Geen weergave van sitelinks

Wanneer je zoekt naar een slecht geoptimaliseerde website dan is de kans groot dat Google geen sitelinks toont. Google kan de sitelinks niet tonen door 2 redenen:

  • De structuur van je website staat het niet toe dat de algoritmes goede sitelinks vinden.
  • De sitelinks zijn niet relevant genoeg voor de vraag van de gebruiker.

Je kan misschien niet exact controleren wat je gebruikers zoeken maar je kan je website wel zo goed mogelijk optimaliseren zodat Google de juiste sitelinks kiest.

Voordelen Google sitelinks

Voor Google gebruikers zorgen sitelinks ervoor dat ze tijd besparen en relevantere zoekresultaten te zien krijgen. Maar waarom zijn de Google sitelinks nu belangrijk voor de online marketeer? We lijsten hieronder even de voordelen voor je op.

Sitelinks verbeteren de click-through-rate (CTR)

Wil je je organisch verkeer verhogen? Dan zijn niet enkel de rankings maar ook de CTR één van de grootste factoren. Gemiddeld zijn de eerste drie resultaten in de zoekmachines goed voor meer dan de helft van alle kliks.

Dit wil niet zeggen dat als een bepaald zoekwoord 10.000 zoekopdrachten per maand krijgt, dat het eerste resultaat 3.124 kliks krijgt. Stel je voor dat het eerste zoekresultaat ook nog sitelinks krijgt dan zou de bovenste helft van de pagina (boven de bouw) het aantal kliks domineren. Ze krijgen dan ongeveer 20% extra kliks.

Houd er ook rekening mee dat de Google sitelinks ook in de betaalde zoekresultaten verschijnen. Als je wilt dat meer mensen op de link van je website klikken in de zoekresultaten of advertenties, maak dan gebruik van sitelinks.

Sitelinks zorgen voor meer vertrouwen en geloofwaardigheid

Google sitelinks zijn een belangrijk aspect om de betrouwbaarheid van je website te bepalen. Wanneer je sitelinks bij een website ziet staan dan is dit een teken van Google dat deze website betrouwbaar is. Ze geven je namelijk hun eigen sitelinks.

Wanneer je zou zoeken naar een impopulaire, slechte website dan is de kans zeer groot dat je dan geen sitelinks ziet. Aangezien Google zich inzet om haar gebruikers de beste ervaring aan te bieden, willen ze geen onbetrouwbare en foute links boven de vouw promoten.

Sitelinks verhogen de merk- en productbekendheid

De Google sitelinks die onder je website verschijnen linken meestal naar de belangrijkste webpagina’s van je site. Hierbij moet je rekening houden dat dit vanuit het perspectief is van Google en dat ze rekening houden met het aantal interne en externe links.

Meestal toont Google hier de over ons pagina of productpagina’s. Dit zorgt ervoor dat sitelinks een fantastische manier is om mensen te informeren over je producten/ diensten en de naamsbekendheid te verbeteren.

Sitelinks tonen diepere pagina’s

Wanneer een gebruiker je website bezoekt dan is dat kans groot dat hij of zij door de homepagina, productpagina’s of service-pagina’s bladert. Maar kijken ze ook verder dan hun neus lang is?

Met sitelinks zullen de populairste links verschijnen in de zoekresultaten waardoor het verkeer naar je belangrijkste pagina’s gestimuleerd wordt. Dit helpt dus om verkeer naar pagina’s te sturen die daadwerkelijk resultaat opleveren.

Google sitelinks creëren

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Er is namelijk geen directe manier om sitelinks voor je website te verkrijgen. Je kan dus niet zomaar je inloggen via Google Search Console, een schakelaar aanzetten en sitelinks verkrijgen.

Momenteel zijn sitelinks nog geautomatiseerd en worden ze aangemaakt door middel van de prestaties van je website. Google zal je dus niet kunnen vertellen hoe je je sitelinks aanmaakt of ze kunt controleren. Er zijn dus helaas geen vaste stappen die je kan volgen om sitelinks voor je website te verkrijgen. Maar je kan wel je kansen vergroten om sitelinks te krijgen. We geven je hieronder nog enkele tips hoe je je kansen vergroot.

Tip 1: kies een unieke naam voor je website

De eerste stap in het verkrijgen van sitelinks is om te kiezen voor een unieke merknaam. Wanneer je website bijvoorbeeld de ijszaak heet dan zal dit waarschijnlijk nooit de eerste plaats veroveren aangezien de term te algemeen is. Er kunnen meerdere bedrijven over de hele wereld ijs maken maar hoe komt Google erachter welke de jouwe is?

Wanneer je kiest voor een unieke naam dan zal het veel gemakkelijker zijn om je sitelinks te rangschikken en te verkrijgen. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld aan Online Marketing Monkey. Het is een unieke naam die enkel door ons gebruikt wordt.

In sommige gevallen komen merknamen in aanmerking voor het eerste resultaat ook al hebben ze een generieke naam. Het beste voorbeeld hiervan is Apple. Wanneer je dus nog in het stadium bent van het kiezen van je domeinnaam of het beslissen van je naam dan ga je dus best voor iets unieks.

Tip 2: voeg structured data toe aan je website

Structured data zorgt ervoor dat Google je website en organisatie beter begrijpt. Ken je het begrip nog niet? Dan leggen we de term structured data voor je uit. Het wordt meestal geassocieerd met zaken zoals snippets maar eigenlijk kan je er veel meer mee.

Je kan dus code toevoegen die Google vertelt welke content te overwegen om te gebruiken als sitelink. Daarnaast kan je ook je pagina, contactpagina, breadcrumbs en sitelinks-zoekvak specificeren.

Maak je gebruik van WordPress? Dan kan je ook de plugin genaamd Schema Pro installeren. Deze plugin kan je gebruiken voor alle soorten van structured data. Het maakt zelfs gebruik van een setup-wizard zodat het zeer gemakkelijk is om het in te stellen. Bovendien kan je ook automatisch een artikel-schema toevoegen van je blogberichten.

Tip 3: zorg voor een duidelijke structuur en navigatie

Websites die gebruik maken van een duidelijke hiërarchie en navigatie worden beter gecrawld en genavigeerd voor google. Kan Google niet alle pagina’s op je website vinden en hun positie ten opzichte van elkaar niet begrijpen? Dan is Google niet in staat om de Google sitelinks te tonen. Je moet je startpagina als ‘root’-pagina behouden.

Dit is de meest bezochte pagina en het startpunt van de navigatie voor je bezoekers. Vanaf deze pagina starten je bezoekers namelijk met het ontdekken van de andere pagina’s op je website. De structuur van je website moet dus logisch, intuïtief en overzichtelijk zijn.

Als je bijvoorbeeld online kleding verkoopt, dan kan je je navigatie op deze manier organiseren: Homepagina > dameskleding > jurken

Zorg er tegelijkertijd ook voor dat je alle standaardpagina’s voor een website ook opneemt zoals contact, over ons, privacybeleid, etc.

Tip 4: zorg dat je op de eerste plaats staat met merknaam

Wie verdient de Google sitelinks? Het eerste zoekresultaat natuurlijk! Er is namelijk geen tweede zoekresultaat dat de Google sitelinks krijgt. Scoor je met je websitenaam de eerste plaats in de zoekresultaten? Dan heb je al een streepje voor om de sitelinks te verkrijgen.

Tip 5: voeg een XML sitemap toe

Een XML sitemap zorgt ervoor dat Google je website beter kan crawlen. Het vergroot niet enkel de dekking van je webpagina’s maar definieert ook de belangrijkste pagina’s van je website. Google kiest namelijk de sitelinks op basis van de prioriteit en het verkeer dat je pagina’s verkrijgt.

Je kan je sitemap toevoegen via je Google Search Console account. Dit doe je door je allereerst aan te melden en te klikken op je website. Daarna klik je op het dashboard op de link ‘sitemaps’. Ben je hiermee klaar? Dan zie je op het volgende scherm ‘sitemap toevoegen/testen’. Je voegt je sitemap toe via het volgende pop-upvenster.

Tip 6: bouw interne links

Interne links zijn nog steeds nuttig voor de SEO van je website maar ze vertellen Google ook wat de belangrijkste pagina’s van je website zijn. Als je vaak naar je productpagina’s linkt dan krijgt Google het idee dat deze pagina belangrijk is. Dus voegt Google deze pagina’s toe aan de Google sitelinks. Je kan je interne links volgen vanuit Google Webmaster Tools. Om dit te doen moet je je inloggen op je dashboard en klikken op ‘verkeer zoeken’ en ‘interne links’.

Tip 7: controleer je paginatitels

Ook de titel van je pagina is één van de belangrijkste SEO-factoren op je website. Het is cruciaal om de juiste paginatitel te kiezen. Google kijkt namelijk naar deze titels om de Google sitelinks aan te bieden. Zorg er steeds voor dat je paginatitels een korte beschrijving zijn van de pagina zelf. Ze moeten logisch zijn en in lijn zijn met de verwachtingen van de bezoeker.

Dit betekent dat je jouw pagina ‘over ons’ niet mag noemen zoals ‘leer ons beter kennen’. Dit zou ervoor zorgen dat er verwarring ontstaat bij Google en je afwezige of dubbele Google sitelinks zou kunnen krijgen.

Tip 8: vergroot je naamsbekendheid

Welke invloed heeft de naamsbekendheid op de Google sitelinks? Je moet dus je merknaam verspreiden en een goede reputatie opbouwen. Dit kan je doen via verschillende manieren:

  • Guest blogging via populaire websites uit je eigen sector
  • Jezelf beschikbaar stellen voor interviews
  • Gratis tool vrijgeven die je website credits opleveren
  • En nog veel meer…

Door je website populair te maken zorg je ervoor dat mensen je merk bij naam kennen. Dit zal het aantal zoekopdrachten op je naam vergroten waardoor de kans op Google sitelinks ook toeneemt.

Google sitelinks verwijderen

Vroeg liet Google webmasters toe om je sitelinks te ‘demoten’ van je Google Search Console-account. Je kon dus de sitelinks verwijderen die je niet in de lijst wou tonen. Dit kon je doen door de link in te voeren die je wou verwijderen. Dit is jammer genoeg veranderd.

Op 13 oktober 2016 kondigde Google aan dat deze functie verwijderd werd om bepaalde zaken te vereenvoudigen. Maar Google voegde er ook aan toe dat hun algoritme sterk verbeterd is om relevante sitelinks te vinden, creëren en tonen.

Daarnaast deelde Google ook drie practices om de ontdekking van de Google sitelinks te verbeteren:

  • Zorg voor een duidelijke structuur van je website met behulp van relevante interne links en een ankertekst.
  • Sta Google toe om belangrijkste pagina’s van je website te crawlen en te indexeren.
  • Moet er een pagina volledig uit de zoekopdracht verwijderd worden? Maak dan gebruik van ‘no-index’.

In plaats van zelf je sitelinks te controleren moet je je lot in handen van Google leggen en hopen dat het algoritme de juiste keuze maakt.

Wil jij graag nieuwe blogberichten of de laatste nieuwtjes over SEO als eerste te zien krijgen? Klik dan op onderstaande knop en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Plaats een reactie