Externe links
Een externe link is een hyperlink tussen twee online pagina’s die deel uitmaken van twee verschillende websites. Wanneer je bijvoorbeeld op je website een link plaatst naar je Facebookpagina, spreken we van een externe link. Een bezoeker verlaat dus jouw website als hij of zij op een externe link klikt.
Soorten externe links
Er bestaan verschillende soorten externe hyperlinks of backlinks in het Engels. Je kan dit aan de crawlers verduidelijken via het zogenaamde “rel” attribuut
- rel=”nofollow”: hiermee geef je aan dat Google de link naar de andere website niet moet volgen en wordt er eveneens geen linkwaarde doorgegeven.
- rel=”follow”: zo zeg je dat crawlers de link naar de andere website wel mogen volgen en wordt er toch linkwaarde doorgegeven. Dit is eigenlijk de standaard. Dus als er geen rel-tag wordt meegegeven in de html van de externe link, dan gaat Google ervan uit dat de link follow is.
- rel=”sponsored”: zo maak je duidelijk dat het gaat om een advertentie of betaalde link.
- rel=”ugc”: ugc is de afkorting van “user generated content” en is dus content dat door anderen (= lezers & gebruikers van een website) is gemaakt. Een voorbeeld is een link in een reactie op een blogbericht. Deze ugc-tag zegt dan eigenlijk dat jij als site-eigenaar niet helemaal verantwoordelijk bent voor de backlink.
Belang voor SEO
Het verkrijgen van externe links is een belangrijk onderdeel van de site-SEO. Hoe meer relevante sites met een hoge domein autoriteit een link naar jouw website plaatsen, hoe groter de kans dat jouw website zal ranken voor zoekopdrachten in de zoekresultaten.
Ontdek meer SEO-termen!