User sitemap
Een html user sitemap is een overzicht van alle URL’s die aanwezig zijn op een website. Dit is een aanklikbare lijst van pagina’s. Dit zowel van hoofdcategorieën als URL’s die zich op een lager niveau bevinden. Het is in de eerste plaats vooral om de bezoekers een beter beeld te geven van je website. Het is een aanvulling op de reguliere navigatie die je binnen je website hebt.
Er zijn trouwens 3 soorten sitemaps die je kan implementeren:
- De webpagina die zichtbaar is voor de bezoeker: de sitemap die we hierboven beschreven hebben.
- Het XML-bestand dat bedoeld is voor zoekmachines: dit is de zogenaamde xml-sitemap.
- Een sitemap die speciaal bedoeld is voor Google News berichten, de Google News XML sitemap.
Hieronder zie je het voorbeeld van de html-sitemap van Vanden Borre. Wanneer een website deze sitemap aanbiedt, zal je deze meestal onderaan de webpagina in de footer terug vinden.
Is een html user sitemap belangrijk voor SEO?
Binnen de SEO community zijn er twee verschillende meningen of een html gebruikers-sitemap nu wel of niet zinvol is voor zoekmachine optimalisatie. Er zijn voorstanders en tegenstanders voor een user sitemap.
Voorstanders
Voorstanders van een user sitemap hebben heel wat argumenten waarom ze denken dat het een effect heeft op SEO:
- Een webpagina kan pas ranken, als ze kan gecrawld worden door de crawlers van zoekmachines. Een html user sitemap is ook maar een webpagina en kan dus ook gecrawld worden;
- Het helpt de crawlers duidelijker te maken hoe een website precies is gestructureerd;
- Het SEO belang van de user sitemap zit hem vooral in een betere verdeling van de linkwaarde van een website. De hoofdnavigatie doet in principe hetzelfde, maar het moet gezien worden als een extra uitbreiding hierop;
- Indien de hoofdnavigatie niet linkt naar alle onderliggende pagina’s, is een html sitemap erg nuttig voor SEO.
Tegenstanders
In 2019 vertelde John Mueller (Google) op Reddit dat de html user sitemap voor SEO redenen niet meer nodig zijn. Hieronder geven we even zijn redenering mee:
- Kleine websites met een bekend CMS zijn uit zichzelf al goed
- Voor grotere sites zijn html user sitemaps niet bruikbaar; je bent veel beter met XML sitemaps en interne linking;
- Is een user sitemap wel zinvol voor de gebruiker ? Heeft het een meerwaarde? Eigenlijk niet;
- Een user sitemap is meestal niet bepaald gebruiksvriendelijk en niet de beste manier om een site beter te leren kennen. Er kan namelijk gebruik gemaakt worden van een site-navigatie en een interne zoekfunctie.
Hoe een user sitemap aanmaken?
Eerst en vooral is het belangrijk om te gaan kijken welke sitemap indeling je wilt gebruiken. Er zijn 3 verschillende type’s:
- XML of Extensible Markup Language is een opmaaktaal die heel erg lijkt op die van een HTML. Het enigste verschil is dat er geen vooringestelde gedefinieerde tags zijn. In plaats daarvan kan je zelf je eigen tags toevoegen die speciaal zijn ontworpen voor je eigen behoeften.
- Indien je een blog hebt die met een RSS- of Atom-feed werkt, kan je de URL van de feed als sitemap indienen. De meeste blogsoftware maken zelf een feed voor je, maar weet dat deze feed alleen informatie geeft over recente URL’s.
- Als je sitemap alleen URL’s van webpagina’s bevat, kan je in Google een eenvoudig tekstbestand verstrekken die maar één URL per regel bevat.
De meeste CMSen hebben voor het maken van een user sitemap specifieke plugins, ook WordPress. Met de WordPress plugin kan je gemakkelijk een sitemap toevoegen aan je website. Het is heel simpel: gebruik de shortcode [wp_sitemap_page] op één van je pagina’s en dit zal automatisch een sitemap van al je pagina’s en berichten genereren. Let wel op: met deze plug-in kan je wel geen XML-sitemap maken. Indien je website op een CMS loopt dan is het zeker aangeraden om een plugin te gebruiken.
Een user sitemap kan ook manueel toegevoegd worden, maar dit is niet aangeraden. Dit vraagt enorm veel tijd omdat je alle pagina’s manueel moet toevoegen. Indien je toch manueel een user sitemap wilt aanmaken dan is het zeker eens waard om een kijkje te nemen op Google Search Central.
Indien je de user sitemap op je website hebt gezet is er nog maar één stap over: maak de sitemap zichtbaar voor Google. Dit kan je doen door de sitemap toe te voegen aan het robots.txt-bestand of rechtstreeks naar Search Console te verzenden.
Wat adviseren wij?
We kunnen concluderen dat een html user sitemap geen echte toegevoegde waarde genereert voor SEO, maar het kan zeker geen kwaad om er 1 te hebben. Het verhoogt de user experience van je website. De gebruiker krijgt namelijk een gemakkelijk beeld van alle zaken die aanwezig zijn op je website. Zowel grote als kleine websites, zorgen er in de eerste plaats voor dat ze een goede navigatie aanbieden op hun website alsook een XML sitemap aanmaken.
Ontdek meer SEO-termen!
SEO quiz
Hoe sterk is jouw SEO-kennis?
Blog
Volg de online marketing trends op de voet.
Gratis SEO scan
Vraag een gratis SEO scan van je website aan.
Nieuwsbrief
Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.