Content marketing

Online Marketing Monkey helpt jouw bedrijf met het opstellen, inplannen en opvolgen van jouw persoonlijke contentkalender voor social media. Natuurlijk hoort daar ook creatieve input en grafische ondersteuning bij. Wij houden rekening met jouw manier van communiceren en kijken ook naar de belangrijkste (communicatie)trends binnen jouw sector.

Wat is content marketing?

Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij content de voornaamste vorm is van communicatie. Met content bedoelen we de inhoud en informatie op je social media. Deze kan verschillende vormen aannemen. Wil je de bezoekers van je social media informeren of iets bijbrengen? Het kan allemaal met content marketing?

De content van je social media is daarnaast ook een belangrijke factor voor je online zichtbaarheid in de zoekmachines. Dit kan zowel tekstueel als visueel. Content marketing probeert, in tegenstelling tot de traditionele media, geen product of dienst te verkopen. Het verschaft de consumenten uitsluitend informatie of advies. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om een band van vertrouwen met je klant op te bouwen.

Content marketing is dus een win-win situatie. Enerzijds bouw je een vertrouwensband op met je (potentiële) klanten. Anderzijds krijg je als beloning een hogere positie in de zoekresultaten. Het is bij gevolg belangrijk om in te zetten op content marketing. Klanten hebben vandaag de dag een grote behoefte om zelf keuzes te maken. Zij willen hiervoor alle beschikbare informatie kunnen raadplegen. Hoe zorg je er dan voor dat klanten voor jou kiezen? Simpelweg door nuttige en relevante informatie aan te bieden. Geef een antwoord op hun vragen en laat ze kennismaken met jouw bedrijf. Maar hoe pas je content marketing het beste toe?

Hoe werkt content marketing?

Om met content marketing te starten baseer je je best op een plan van aanpak. Hieronder vind je de 5 stappen terug die je kan doorlopen.

1. Zoekwoorden onderzoek
Alles valt of staat met een goed zoekwoorden onderzoek. Daarom starten we er bij Online Marketing Monkey ook altijd mee. Hiervoor dien je jezelf enkele vragen te stellen. Via welke zoekwoorden wordt je bedrijf nu al gevonden? Welke content maakt de concurrentie? Hoe zoekt jouw klant naar jouw bedrijf? Via verschillende handige tools kan je een antwoord zoeken op al deze vragen en alle mogelijk zoekwoorden in kaart brengen.

2. Content creëren
Eens we onze belangrijkste zoektermen kennen kunnen we beginnen met het maken van content. Er bestaan verschillende vormen van content die visueel of tekstueel van aard kunnen zijn, zoals blogs, video’s, foto’s of infographics. Als je kiest voor tekst dan is het belangrijk om rekening te houden met een goede SEO. Steek je blog natuurlijk niet helemaal vol met zoekwoorden, maar gebruik ze waar ze een meerwaarde kunnen bieden. Kwaliteit gaat immers voor op kwantiteit.

Start met schrijven en houd in je achterhoofd dat dit ene artikel voldoende uitleg moet geven om dat ene probleem van  je klant op te lossen. Daarnaast wil het oog natuurlijk ook wat. Zorg voor een aantrekkelijke lay-out met tussentitels, afbeeldingen en andere elementen die ervoor zorgen dat je artikel vlot leesbaar wordt.

3. Optimaliseren van content
Wanneer je klaar bent met je content is het tijd om het te optimaliseren. Vooraleer je content live gaat is het belangrijk om alles nog een laatste keer te checken. Beantwoordt het artikel alle vragen? Gaat het over een onderwerp dat je klanten willen lezen? Zijn de meta-title en description juist ingevuld? Maak je gebruik van voldoende hyperlinks? Pas als je op al die vragen ja kan antwoorden, gaat je content live. Google begint dan met het indexeren van je content. Dit kan altijd even duren. Content marketing is namelijk een werk op lange termijn.

4. Promotie
Staat je content live? Dan is het tijd om te promoten. Daar bestaan verschillende manieren voor. Neem een blog bijvoorbeeld mee op in je nieuwsbrief of deel je content via je social media stories.

5. Opvolging
Het is natuurlijk ook erg belangrijk om op regelmatige basis de statistieken van je content in het oog te houden. Stel jezelf de volgende vragen. Welke content werkt het best? Wanneer behaal ik het grootste aantal conversies? Zo leer je je doelgroep nog beter kennen en weet je precies wanneer en met welke content je het best op hen inspeelt.

Voordelen content marketing

We sommen nog even de belangrijkste voordelen van content marketing op social media op:

  • Je kan je expertise tonen binnen je vakgebied. Je schrijft namelijk over de dingen waar jij en je bedrijf goed in zijn en toont je (potentiële) klanten wat jij goed kan.
  • Je bouwt een relatie met je klanten op. Omdat je gratis relevante informatie met hen deelt beginnen potentiële klanten je te volgen en bouw je een community op rond je bedrijf.
  • Content marketing is tenslotte een strategie over een lange termijn loopt. Door tijd te investeren in het produceren van relevante content die je op regelmatige basis deelt zorg je ervoor dat je bezoekers geïnteresseerd blijven.