Betekenis SEO-term disavow

Disavow

Disavow, het verwerpen of afwijzen van een inkomende link op jouw website.

Wat is het?

Andere websites die een link leggen naar jouw website is een belangrijke onderdeel binnen SEO, linkbuilding. Echter, niet iedere externe link is even welkom. Een onnatuurlijke backlink van lage kwaliteit en hoog spamgehalte kan in sommige gevallen meer kwaad dan goed doen. Opgelet, niet elke spammy link moet uitmonden in een disavow. Daarover later meer in deze post. Er is echter één praktisch probleem, je kan niet zelf even snel de link verwijderen. Weet dat je ook het heft in eigen handen kan nemen door aan te kloppen bij Google. 

Belang van disavow voor SEO anno 2024?

Vroeger werd black hat SEO veelvuldig toegepast: er werd content van lagere kwaliteit gepubliceerd, keywords werden overmatig toegevoegd aan teksten (keyword stuffing) en er werden massaal backlinks gekocht. Om de kwaliteit van de SERP te verbeteren, introduceerde Google in 2012 de Penguin-update. Kort daarna werd ook de disavow-tool gelanceerd, zodat SEO’ers de mogelijkheid kregen om spammy links naar hun website te verwijderen.

Nu 10 jaar later heeft Google nog steeds niet graag dat websites een onnatuurlijk linkpatroon bezitten. Maar ondertussen in de zoekmachine slim genoeg en kan het algoritme kwaliteitsvolle backlinks detecteren en spammy inkomende links negeren. Heel veel website zullen de disavow-tool dus niet moeten gebruiken.

Je kunt eenvoudig zelf controleren of Google schadelijke externe links naar je website negeert door het backlinkrapport van je favoriete SEO SaaS-platform te vergelijken met het linkrapport in Google Search Console.

Wanneer disavow-tool van Google gebruiken?

Met de disavow-tool van Google kan je vragen aan de zoekmachine om bepaalde inkomende links te negeren. Als je enkel whitehat SEO toepast en slechts enkele spammy links hebt, is het dus niet nodig om backlinks te disavowen.

De eerste stappen bij het disavowen van externe links, is bepalen of het nodig is. Zoals aangegeven kan Google zonder begeleiding beoordelen welke links te vertrouwen zijn. In Google’s richtlijnen staat dan ook beschreven dat je enkel backlinks moet disavowen als:

  • Je een groot aantal spammy links hebt naar je website,
  • EN dat deze links ervoor hebben gezorgd dat je een handmatige actie hebt gekregen (of het vermoeden dat je binnenkort een zal krijgen) van Google.
 

Backlinks disavowen in Bing

Ook voor Bing zijn kwaliteitsvolle en relevante backlinks een belangrijke rankingfactor. Bing geeft ook aan dat het algoritme van de zoekmachine spammy links negeert en heeft in oktober 2023 hun “disavow links feature” uit de Bing Webmastertools verwijderd. Het is dus niet meer mogelijk om een lijst met externe links te uploaden die Bing moet negeren.

John Mueller, Google Search Advocate, meldt op X dat het mogelijk is dat Google ook hun disavow-optie zal verwijderen.


Hoe pas je disavow toe?

Als je een handmatige actie van Google hebt ontvangen of als je merkt dat er veel schadelijke backlinks in je linkrapport in Google Search Console staan, is het verstandig om de zoekmachine te vragen om deze externe links te negeren. Dit kun je doen door gebruik te maken van de disavow-tool.

  1. Onderzoek eerst welke links een te hoog spamgehalte hebben; dat kan bijvoorbeeld met de link explorer tool van Moz of de backlink audit van SEMrush .
  2. Maak vervolgens een txt-file
    • Eén af te wijzen URL of domein per regel
    • Domein laten vooraf gegaan door domain:
    • Bestandsnaam moet .txt bevatten
    • Tekstbestand gecodeerd in UTF-8
  3. Upload de lijst in je Google Search Console account.
    • Surf naar de pagina met de tool voor disavow
    • Kies je website
    • Klik op Links afwijzen
    • Tot slot kies je het bestand dat je daarnet hebt gemaakt
  4. Als je achteraf nog bijkomende links wil toevoegen, dien je de al doorgestuurde disavow-file bij te werken.
De disavow-tool in Google Search Console is slechts een advies aan Google om bepaalde links te negeren. Probeer eerst de links te verwijderen door de desbetreffende websites te contacteren.
 

Hoe kan je het effect van disavow voor SEO meten?

Stel je hebt hebt alles in het werk gesteld om bepaalde URL’s te laten ‘disavowen’. Hoe weet je nu of Google dit effectief gedaan heeft?

  1. Als je ziet dat een pagina gecached werd op een datum na de datum waarop je het vezoek hebt ingediend om deze te ‘disavowen’.
  2. Indien je geen nieuwe cache ziet sinds je de disavow doorgaf, is er nog steeds een kans dat de pagina opnieuw gecrawled werd door de Google-bot en de url ‘ge-disavowed’ werd, maar zeker ben je het in dat geval niet.
  3. Naast het checken van de cache kan je ook, in geval de pagina een datum bevat, kan je een site: zoekopdracht doen op datum om na te gaan of Google zijn index heeft aangepast.

Lees meer over Hoe nagaan dat disavow werd toegepast?

 Conclusie

“Should I disavow or go with the flow?” Indien je weet dat je het in een al dan niet recent verleden anderen betaald hebt om meer inkomende links (van lage kwaliteit) te verzamelen, kan disavow nuttig zijn. In alle andere gevallen, kan je beter je energie voor ander SEO-werk sparen. Het is immers niet zonder reden dat Google de tool niet in de spotlights plaatst. Wie het SEO-Blackhatschoentje past, trekke hem aan. Anderen kunnen disavow stiefmoederlijk behandelen.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.