Sneak Peek in de SEO Toekomst van 2025

SEO voorspelling 2025De afgelopen 20 jaar is SEO elk jaar wel wat veranderd, maar de verandering die we in 2024 met vooral ChatGPT zagen opborrelen, is toch van een geheel andere orde. Hoewel ik nog steeds niet in de toekomst kan reizen en december 2024 mijn huidige halte is, kijk ik toch vooruit met mijn digitale SEO-verrekijker. In dit artikel bespreek ik  5 SEO-trends die mijn inziens in 2025 een belangrijke rol gaan spelen. Bij elke voorspelling krijg je een handige link met praktische tips om je website optimaal voor te bereiden op wat komen gaat.

Oh ja, we blikken ook nog even terug op onze voorspellingen van december 2023 op 2024. Behaalden we een voldoende? 🙂

1. Nog meer zero-click searches in 2025

Hoewel Google nog steeds by far de beste referrer voor websites is, blijft het aantal zero-click searches in 2025 toenemen. De zoekmachine probeert de gebruiker zo lang mogelijk op haar platform te houden en zelf maximaal antwoorden te formuleren op zoekopdrachten. Zou de reden ervoor kunnen zijn dat de search engine hierdoor meer ads kan verkopen? 🙂

Onderzoek van Datos/Sparktoro van juni 2024 bevestigt deze trend alvast.

zero click searches

2. AI Overviews

Begin 2025 zullen ook in België en Nederland de AI overviews gelanceerd worden in de zoekresultaten. Op dit moment triggert in de VSA, waar ze wel reeds actief zijn, ongeveer 5 à 10% van de zoekopdrachten een AI overview. Dat percentage zal verder stijgen. Ik verwacht ook dat er in de AO samenvattingen in 2025 Google Ads zullen opduiken.

Lees: hoe jouw website voorbereiden op Google AI Overviews.

Google AI Overview

3. Einde Google’s alleen-heerschappij

Nee, Google zal in 2025 niet verdwijnen. Maar de LLMs of Large Language Models zoals ChatGPT, Claude, Perplexity zullen in 2025 echt beginnen te zagen aan de poten van Google alleenheerschappij van de afgelopen 20 jaar. Mijn advies: investeer in 2025 tijd in ChatGPT Search en leer hoe je bedrijf er visibiliteit kan verwerven.

4. Technische SEO wordt een SEO evidentie

In 2025 wordt ranken zonder correct geïmplementeerde technische SEO aspecten zoals XML sitemaps, Core Web Vitals, structured data weer wat moeilijker. Het wordt eerder een evidentie om überhaupt te kunnen verschijnen in de zoekresultaten.

5. Andere zoekopdrachten

Zoekwoordonderzoek of KWR  is binnen traditionele SEO de start. De focus ligt er vooral op short- en longtail zoekwoorden. Met ChatGPT wordt er echter anders naar informatie gezocht: er worden veel langer zoekopdrachten gebruikt. Enkel old school KWR inzetten zal niet meer voldoende zijn.

 

Is SEO nog steeds de moeite waard in 2025?

  • De basis om te ranken in AI LLM is … SEO: rank je hoog in de organische zoekresultaten, dan is de kans hoog dat je ook hoog rankt in ChatGPT.
  • Hoofdzakelijk vertrouwen op SEO om verkeer op je website te krijgen, lijkt me niet langer de beste strategie in 2025. Investeer dus best ook in andere online traffic kanalen zoals email, social, direct, affiliate marketing, youtube, podcasts, … Verwaarloos die niet & ze versterken je elkaar.
  • De zoektocht van mensen naar antwoorden op hun vragen blijft bestaan. Daarbij is SEO nog steeds het belangrijkste zoekkanaal, maar niet de enigste meer.

 

Herlees: Dit waren onze SEO voorspellingen  voor 2024

1. SEO zal in 2024 voor 90% hetzelfde zijn als in 2023

AI-technologieën zoals ChatGPT in de zoekresultaten zullen via zero-click-searches opnieuw een deel van eenvoudige zoekopdrachten wegkapen. Net zoals rich snippets dat enkele jaren al deden. Zeker zodra Google haar chattool Bard zal gaan in tonen in de zoekresultaten.

Score: 1/1

2. Google Algoritme Core updates

Ook in 2024 zullen er veel Google Algoritme Core updates zijn, die steeds langer duren in tijd. De toevloed van laagwaardige content, mogelijk gemaakt door AI, zal de belangrijkste reden hiervoor zijn. Vooral Parasite SEO zal (moeten) worden aangepakt.

Score: 1/1

3. Belang van sterke online merken

Het online bouwen van een betrouwbaar, geloofwaardig en authentiek online merk zal nog belangrijker worden. Hierbij zullen de juiste combinatie van aspecten als EEAT, unieke content, topical authority en UX key zijn. Een aangenaam design, (met aspecten als toggles, tabs, interactive graphs, samenvattingen, hidden elements, niet te veel zichtbare saaie teksten) om snel door een pagina te scrollen en die engagement makkelijker maakt, telt. En zeker voor mobiel.

Score: 1/1

4. CWV

Sterke Core Web Vitals zijn in 2024 een must en winnen nog aan belang als ranking factor.

Score: 0/1

5. Linkbuilding

In 2024 zal de waarde van backlinks, die niet meteen organisch en relevant zijn, verder aan waarde verliezen. Google zal hiervoor haar algoritmes verscherpen door een significante core update uit te voeren.

Score: 0,5/1

6. Content beluisteren/bekijken

Het “consumeren” van geschreven tekst zal verminderen. De populariteit om content te bekijken en te beluisteren zal blijven groeien. Maar vooral: het belang van eigen, unieke content met echte toegevoegde waarde zal beter gaan ranken in de organische zoekresultaten. Zeker voor je belangrijke zoekwoorden.

In het verlengde hiervan verwacht ik eveneens dat het belang van Google Discover voor uitgevers in 2024 nog meer aan belang zal winnen.

Score: 1/1

Overal score voor 2024: 4,5/6 

Geslaagd ! 🙂

 

Meer bijleren over SEO? Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.

    Voornaam

    Naam

    E-mailadres