Inbound-marketing

Inbound marketing is een marketingstrategie en -methode die ervoor zorgt dat je op een natuurlijke manier jezelf, je merk of bedrijf/product/dienst positioneert in het aankooptraject dat jouw klanten in de toekomst zullen volgen. Bij inbound marketing staat de doelgroep centraal in het verhaal en heeft maar één doel: verkoop. De laatste fase van het verhaal is heel duidelijk: focus op de doelgroep met bedoeling dat deze ook een klant wordt.

Waarom is dit interessant?

Vroeger bestond een succesvolle campagne uit een combinatie van herhaling (frequentie) in combinatie met een groot bereik (bereik), maar vandaag durven wij (niet alleen wij) de resultaten en efficiëntie in twijfel te trekken. De consument van vandaag zal immers actief producten kopen. Hun reis begint meestal met een zoekopdracht in . Daar informeren potentiële klanten zich met je producten en/of concurrenten. Ze worden overtuigd of laten adviseren door andere kopers die een review plaatsen. Zij beslissen op basis van hun eigen wensen wanneer ze je producten kopen. Daarom ben je als marketeer of bedrijf op zoek naar een strategie om met deze nieuwe realiteit om te gaan. Inbound marketing kan antwoorden bieden op de huidige problemen van marketeers, zoals het genereren van hoogwaardige leads en het omzetten van contacten naar klanten.

Inbound marketing gaat over het opbouwen van relaties met potentiële klanten. Je geeft hen aantrekkelijke en relevante informatie die hen kan helpen een weloverwogen koopbeslissing te nemen. Dit doe je niet door middel van advertenties, maar door inhoud te plaatsen om hen naar je website te lokken. Ook nadat iemand klant is geworden, onderhoud je deze relatie nog steeds.

Inbound VS. outbound marketing: wat is het verschil?

Aan de andere kant is outbound marketing een betrouwbare visie die vertrekt vanuit GRP en OTS. Dit is een marketingstrategie waarin het merk hoopt zo breed mogelijke en breedst zichtbare productinformatie te verkrijgen.

Een merk doet dit door het gebruik van tv-commercials, commercials en radioprogramma’s. Met andere woorden, traditionele marketing. Het grootste deel van het marketingbudget van België is nog steeds de technologie voor uitgaande marketing.

Wat duidelijk moet zijn, is dat externe marketing succesvol is. Zeker voor grote organisaties die snel contact nodig hebben.

Hoe kan je je marketing strategie omzetten van outbound naar inbound?

Zoals we hierboven al vermeld hebben is er een verschil tussen inbound en outbound marketing. Bij inbound marketing probeer je nieuwe klanten te lokken door middel van content te plaatsen op je website en outbound marketing focust zich op traditionele marketing.

Tegenwoordig steken 90% van de marketeers hun tijd en inspanningen in outbound marketing en maar een miezerige 10% aan inbound marketing. Dit moet omgedraaid worden wanneer je je strategie aanpast naar inbound marketing.

Hiervoor kan je een model volgen, genaamd het “Attract, Engage, Delight” model. Het model is erg simpel om te begrijpen: je wilt je doelpubliek aantrekken, zorgen dat er engagement is met je merk en dat de bezoeker makkelijk connecties kan leggen met de sales departement en service team.

ATTRACT: om je publiek aan te trekken moet je een sterke content strategie ontwikkelen. Je creëert voor elke stap van de Customer Journey exclusieve content. Bijvoorbeeld in de awareness fase zal social media en advertenties goed werken om je product en brand te introduceren bij potentiële klanten.

Een andere manier om je doelpubliek aan te trekken is door een blog op te starten. Hierdoor zal je gezien worden als een geloofwaardige en betrouwbare bron binnen in je industrie.

ENGAGE: wanneer je bezoekers veranderen in leads kan je met gebruik van e-mail marketing, geautomatiseerde workflows en eventueel chatbots een engagement aangaan.

DELIGHT: In deze fase van het model is het doel ervoor te zorgen dat uw publiek gemakkelijk contact kan leggen met uw verkoop- en serviceteams, en hun problemen snel kan oplossen.

Wat betekent inbound Marketing voor SEO?

Inbound marketing verwijst naar strategieën die zich richten op de ideale klant. Dit zijn mensen die al interesse hebben in de dingen die je en jouw bedrijf aanbieden. Het kan betekenen dat ze al eerder iets van je site hebben gekocht, je hebben gevolgd op sociale media, of hebben gezocht naar soortgelijke producten/diensten als wat jij aanbiedt. Het kan ook betekenen dat ze al actief op zoek zijn naar diensten of producten in je niche.

Inbound marketing strategieën proberen deze klanten te bereiken door met hen in gesprek te gaan. Je probeert klanten naar jouw site te lokken door dingen aan te bieden waarin ze al geïnteresseerd zijn. Dit is waar inbound marketing en SEO op één lijn liggen. Beide vertrouwen op het aantrekken van klanten goede inhoud. Eigenlijk is inbound marketing een vorm van SEO.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.