Linkspam
Een linkspam is een link naar een ongewenste of schadelijke website. Bij spam denk je waarschijnlijk direct aan ongewenste mailtjes die in je spam-mailbox terecht komen. Toch kan spam ook in andere vormen voorkomen.
Op je website kan je links plaatsen naar andere relevante interne en externe pagina’s. Zo kan het bijvoorbeeld voor een b&b uit Brugge handig zijn om een link te leggen naar het weerbericht van Brugge of een lijst met restaurants. Dit is relevant voor de bezoekers. Maar leggen zij een link naar een bedrijf dat niets met de sector te maken heeft, dan is dit echter niet relevant. Check regelmatig de links op je website, zo houd je in het oog of er toevallig spammy links aanwezig zijn. Daarnaast moet je je steeds afvragen of de link momenteel nog relevant is en nog werkt.
Kortom: linkspam is dus het posten van irrelevante links op websites, forums, blogs, reacties of een andere vorm van online content. Het doel hiervan is om via black hat SEO aan linkbuilding te doen en dus hoger te ranken in de zoekresultaten. Het is belangrijk om dit vooral niet te doen aangezien je hierop zwaar afgestraft wordt.
Belang relevante links
Door veel internetverkeer naar je webpagina’s te leiden zorg je voor een hogere en prominentere plaats in de ranking van de zoekresultaten. Dankzij links van andere websites krijg je een soort van stempel die je expertise in de sector aanduidt. En er komen natuurlijk ook meer bezoekers over de vloer van je website.
Soorten linkspam
Bestaat je online content voornamelijk uit links? Dan zullen zoekmachines zoals Google en Bing je webpagina niet echt waarderen en maak je misschien wel eens kans op een Google penalty. Dit is vooral jammer voor alle relevante links. Er zijn nog steeds heel wat aspecten die zoekmachines als linkspam beschouwen:
- Verwijzen naar een doorverwijzing
- WordPress
- Persberichten
- Adresboeken en andere lijsten
Ontdek meer SEO-termen!