Betekenis van de SEO-term Google Keyword Planner

Google Keyword Planner

Voor elke ervaren SEO-er is er één vraag cruciaal: waarnaar is mijn doelgroep op zoek? Daarom is het belangrijk om te weten welke zoekopdrachten jouw doelgroep ingeeft op Google. Om die zoekwoorden te achterhalen kan je eenvoudig gebruik maken van de Google Keyword Planner.

Wat is de Google Keyword Planner?

De Google Keyword Planner is een gratis tool van Google en werd origineel ontwikkeld voor het beheren van Google Ads. Met behulp van de tool kon de marketeer onderzoek doen naar de te gebruiken zoekwoorden en de planning van zijn campagnes opstellen. Dit betekent echter niet dat de Google Keyword Planner niet ook relevant kan zijn voor SEO-marketeers, aangezien het toelaat eenvoudig de juiste zoekwoorden te vinden. Zo kan je je website makkelijk richten op het zoekgedrag van de gebruikers.

Hoe de Google Keyword Planner gebruiken?

De Google Keyword Planner heeft verschillende belangrijke functies. Eerst en vooral kan je er, zoals al eerder vermeld, heel makkelijk nieuwe zoekwoorden mee bepalen. Dit is dan ook de meest gebruikte functie. Via de tool krijg je namelijk het zoekvolume van elk zoekwoord te zien. Dat betekent dat je precies ziet hoe vaak en wanneer er naar dat specifieke zoekwoord wordt gezocht. Daarnaast geeft de tool ook suggesties voor andere relevante zoekwoorden. De tool kan ook het toekomstig verkeer van je zoekwoorden voorspellen, zodat je dus zelfs weet op welke zoekwoorden je in de toekomst zal moeten inspelen. Tenslotte laat het je ook toe om je gevonden zoekwoorden te combineren in zoekwoordlijsten.

Voel je het ondertussen al kriebelen om met de Google Keyword Planner aan de slag te gaan? Aarzel dan niet, het is een echte must-have tool voor elke online marketeer!

Voorbeeldcase

Hoe gaan we te werk met Google Keyword Planner? We gaan aan de slag met een voorbeeldcase: we willen een site met keukens optimaliseren voor de zoekmachines.

Online Marketing Monkey

 

Dit is de homepagina van Google Keyword Planner (of Google Zoekwoordplanner in het Nederlands). Nu is de vraag: wil je nieuwe zoekwoorden ontdekken of wil je een overzicht van een bestaande zoekwoordlijst?

Google zoekwoordplanner

Voor deze voorbeeldcase willen we nieuwe zoekwoorden ontdekken, dus gaan we naar de eerste pagina. Op die pagina kan je één zoekwoord opgeven en de tool geeft je zelf een heel deel voorstellen van gelijkaardige zoekwoorden of zoekwoorden die met het thema te maken hebben. Die ziet er uit zoals hierboven.

Google zoekwoordplanner

Dit zijn de resultaten als je ‘keuken’ intikt. Nu staan alle mogelijke zoekwoorden wat door elkaar. Is het belangrijk dat je vooral de zoekwoorden ziet met de meeste gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten? Dan kan je daarop klikken.

 

Google zoekwoordplanner

De zoekwoorden sorteren zich vanzelf naargelang hoeveel gemiddelde maandelijkse zoektermen ze hebben. In de lijst zie je zoektermen waar het woord ‘keuken’ in voorkomt (zoals de merken of een ‘keukenkast’), maar je ziet ook woorden zoals ‘kookeiland’ en andere zoekwoorden die iets met keukens te maken hebben.

Google zoekwoordplanner

De gemakkelijkste manier om alles te verzamelen is het downloaden van de zoekwoordenlijst. De gemakkelijkste manier is het een Google Spreadsheet laten maken. Dan kan je zelf nog spelen met de data in de spreadsheet. Dat is veel gemakkelijker werken dan op de site zelf.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.