Betekenis van de SEO-term Google Search Console

Google Search Console

Google Search Console of GSC is een gratis service aangeboden door Google. Voor 2015 noemde deze service Webmaster tools. Hiermee kan je, als site-eigenaar, controleren hoe goed je website rankt in de zoekresultaten van Google. Dankzij tal van handige functies, zoals het controleren op indexeringsfouten en het indienen van sitemaps, kan je jouw website onderhouden. Wil jij jouw website beter laten scoren? Dan maak je best gebruik van Google Search Console.

Functies Google Search

Console Google Search Console biedt site-eigenaars verschillende functies aan. Hieronder lijsten we even de belangrijkste op.

  • Bevestigen dat Google je website kan terugvinden en crawlen.
  • Indexeringsproblemen vinden en oplossen. Nieuwe sitemaps indienen.
  • Ontdekken hoe vaak je website wordt getoond in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden.
  • Click-Through-Rate van je gebruikers bekijken.
  • Gemiddelde rankingspositie op Google bekijken
  • Meldingen ontvangen wanneer Google problemen op je website tegenkomt zoals indexeringsfouten en spam.
  • Links naar jouw website ontdekken.
  • Mobielvriendelijkheid testen
  • Fetchen: hoe ziet de gebruiker jouw pagina?
  • Crawlfouten opsporen en bekijken.

Wie gebruikt Google Search Console?

Maar wie kan er nu Google Search Console gebruiken? Wel, iedereen die eigenaar is van een website kan gebruik maken van dit gratis programma. We merken wel op dat vooral bedrijfsleiders, SEO-specialisten, marketeers, sitebeheerders en web-ontwikkelaars gebruik maken van dit programma. </

Hoe gebruik je Google Search Console? Wil jij leren werken met Google Search Console? Fantastisch! We leggen het je hieronder in 5 stappen uit. Met Google Search Console koppel je dus je website op een heel gemakkelijke manier. We leggen het even uit hoe dit in zijn werk gaat.

  • Log in met je Google Account.
  • Open Google Search Console via https://search.google.com/search-console/about en klik op “Nu starten”.
  • Voeg je website toe aan Google Search Console. Als dit je eerste website toevoegt, zal het pop-upvenster tevoorschijn komen. Klik hierna op ‘start’. Indien dit niet de eerste keer is dat je met Google Search Console werkt, kies je in het dropdown-menu voor ‘add property’. Hiermee kan je nog een website toevoegen. Zo kan je meerdere websites monitoren via één account.
  • Voeg je domein toe. Bij ‘property type’ kies je voor ‘domain’ en geef je de exacte URL van je website in. Klik hierna op ‘continue’.
  • Verifieer je account. Door de GSC token DNS TXT record te kopiëren, kan je dit toevoegen aan je domeinnaam provider. Zo bevestig jij jouw eigendom.

Gebruik je nog de oude versie van Google Search Console? Kies dan meteen voor de URL prefix optie aangezien domein eigenschappen enkel werken in de nieuwe variant. Je kan je eigendom op nog andere manieren bevestigen:

  • Via een HTML-file: je kan een HTML-bestand uploaden naar je eigen website.
  • Met een HTML-tag: door een meta-tag toe te voegen aan de homepage van je website.
  • Door middel van Google Analytics: je kan je eigendom ook altijd bevestigen met je eigen Google Analytics account.
  • Via Google Tag Manager: je kan je eigendom ook bevestigen met je account van Google Tag Manager.

Nadat je al deze stappen overlopen hebt, heb je je website toegevoegd aan Google Search Console.

Meest gebruikte Google Search

Console functies Eenmaal je website geverifieerd is, kan je eindelijk aan de slag. Je komt terecht in een overzicht waar je een aantal basisstatistieken te zien krijgt. Vanuit dit overzicht kan je doorklikken naar diverse functies. Hieronder lijsten we even de meest gebruikte functies op:

1. Prestaties

In dit tabblad kun je zien bij welke zoekopdrachten je website wordt weergegeven. Je kunt zien welke zoekopdracht de meeste clicks doorgaf. Je gemiddelde positie in de zoekopdrachten worden hier ook weergegeven. Buiten de zoekopdrachten zie je ook het aantal weergegeven en aangeklikte pagina’s van je website, de prestaties in diverse landen en prestaties per apparaat (mobiel, desktop, tablet)

2. URL inspectie

Hoe wordt jouw pagina gezien door Google? Dit kun je zien bij de URL-inspectie. Je kunt zien hoe Google jouw website indexeert. Je kunt ook sitemaps indienen. Als je kleine dingen aanpast op je website is het nodig om een nieuwe sitemap in te dienen. Google komt dan je pagina opnieuw crawlen.

3. Dekking

In het tabblad ‘dekking’ kun je inzicht krijgen in de indexatie van je website. Welke pagina’s zijn juist geïndexeerd of welke pagina’s juist niet? De pagina’s worden opgesplitst in 4 categorieën:

  • Fout: grote fouten en problemen.
  • Geldig met waarschuwing: indexatie is geslaagd maar niet alles is juist ingesteld of ingegeven.
  • Geldig: pagina’s zijn juist geïndexeerd.
  • Uitgesloten: alle redenen waarom pagina’s niet geïndexeerd kunnen worden.

4. Sitemaps

Een sitemap is een soort kaart waarbij je de structuur van je website aan Google toont. Deze sitemap kun je indienen en zo is het eenvoudiger voor Google of een andere zoekmachine om je website te indexeren. Als je sitemaps hebt ingediend kun je in het “sitemaps” tabblad zien hoeveel URL’s Google heeft gevonden. Wil je een sitemap indienen? Voer dan een sub-URL in waar de sitemap zich bevindt op je website. Je kunt meerdere sitemaps indienen.

5. Links

Hoe wordt er gelinkt tussen verschillende pagina’s op je website? In het tabblad links vind je alle interne en externe links. Je ziet hoeveel links er in het totaal worden gemaakt en naar welke pagina’s. Dit tabblad heeft nuttige inzichten in welke pagina’s veel aandacht krijgen en of dit zo moet blijven. Door deze analyse kun je beslissen of je je nog meer moet inzetten op linkbuilding.

6. Core Web Vitals

Core Web Vitals ook wel site-vitaliteit genoemd, is een redelijk recente toevoeging aan Google Search Console. Dit is gesplitst voor mobiel en desktop en hiermee kan je de vitaliteit van je site bekijken. Wat is de vitaliteit van je site? De vitaliteit van je website kan je opsplitsen in 3 groepen: laadsnelheid van je website, het reactievermogen van je website en de visuele stabiliteit. Wanneer je een probleem hebt op je website door één van deze 3 zaken, dan moet je dit gaan oplossen in de Core Web Vitals functie in Google Search Console.

Google groepeert URL’s die gelijkaardige problemen hebben. Dus wanneer je bijvoorbeeld 100 URL’s hebt, zou het analyseren van de vitaliteit van je website een arbeidsintensief en tijdrovende taak zijn. Daarvoor is er een GSC CWV rapport opgemaakt waarin er een algemene classificatie wordt gemaakt. De opties zijn ‘Goed’, ‘Verbetering nodig’ en ‘Slecht’. Hierdoor heb je een overzicht van welke problemen het urgentst zijn.

Google Search Console

Voordelen Google Search Console

Natuurlijk komen er ook een aantal voordelen bij het gebruik van Google Search Console kijken.

Gebruiksgemak: je kan op een gemakkelijke manier je website aan je account van Google Search Console koppelen. Daarna krijg je veel informatie en handige inzichten die je zeker kunnen helpen om je website te optimaliseren.

Visie: dankzij Google Search Console kan jij zien hoe goed je scoort en hoe je jouw positie in de zoekresultaten kan verbeteren.

Fouten opsporen: Google Search Console spoort kwaadaardige software, zoals spam en malware, op of toont fouten die jij zelf nog niet hebt opgemerkt.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.