Elke organisatie heeft een duidelijke SEO-strategie nodig. Of de focus nu ligt op content, techniek of autoriteit, je hebt een duidelijke strategische aanpak nodig! Wat is een goede SEO-strategie en waarom is dit zo belangrijk? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat jouw SEO-strategie de concurrentie voorbij steekt? Je leest het allemaal in deze blog!
Wat is een SEO-strategie?
Om te begrijpen wat een SEO-strategie is, moet je natuurlijk eerst de SEO begrijpen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een online marketing techniek waarbij je jouw website gaat optimaliseren om meer bezoekers via zoekmachines organische je website te laten bezoeken.
De SEO-strategie, ook wel zoekmachineoptimalisatiestrategie genoemd, is een soort gedetailleerd plan waarbij je uitlegt hoe je jouw website gaat verbeteren om meer verkeer te lokken. Dit plan bestaat uit verschillende pijlers:
- Technische SEO
- Content strategie
- On-page SEO
- Linkbuilding
- Gebruikerservaring
Bij een SEO-strategie gaat het dus om het leveren van relevantie en waarde voor je bezoekers. Een van de belangrijkste voordelen van een succesvolle SEO-strategie is dat je merk in elke fase van het traject voorgesteld wordt aan de zoekers. Hierdoor krijgt je bedrijf een vertrouwd gevoel voor de klant, ongeacht in welke fase ze zicht bevinden in de kooptrechter.
Belang SEO-strategie
Waarom is het zo belangrijk om een SEO-strategie op te stellen? De belangrijkste reden om een strategie op te stellen zit in de uitvoering. SEO is erg arbeidsintensief. Er kan enorm veel tijd, werk en energie in kruipen om het goed te doen. Stel dus op voorhand de verbeterpunten op die de grootste impact zullen hebben, zodat deze als eerste aangepakt kunnen worden. Probeer dit steeds af te stemmen met de interne en externe capaciteit die je bezit. We geven je enkele voorbeelden.
- Kan een zoekmachine de content van je website goed crawlen en indexeren? Nee? Dan zal dit als eerste punt aangepakt moeten worden. Het heeft namelijk geen nut om content te creëren indien Google je pagina’s niet kan lezen.
- Wordt jouw website goed gevonden door een klant die in de actie-fase zit binnen de funnel? Dan is het belangrijk om content te creëren die zich vooral richt op awareness en consideration. Zorg ervoor dat de klant helemaal over de streep wordt getrokken.
- Een website die al goede content en techniek aanbiedt, zal moeten opboksen tegen een vergelijkbare website met hogere autoriteit. Door eerst een plan opstellen kan je hiermee rekening houden tijdens je traject.
Hoe maak je een SEO-strategie?
Het implementeren van SEO op je website kan een taak zijn waar best veel tijd in kruipt. Zeker wanneer het uiteindelijk ook weinig resultaten lijkt op te leveren. Hiervoor is een goede SEO-strategie van groot belang. Maar hoe maak je een SEO-strategie?
Een goede SEO-strategie omvat de volgende elementen:
- Doelstelling: wat is je doel? Wat wil je bereiken door SEO te implementeren op je website? Via welke zoekwoorden ga je de strijd aan met je concurrenten en wanneer is je SEO-strategie een succes?
- Analyse & strategie: waar sta je nu? Wat heb je nodig om jouw doelstellingen te bereiken? En welke aanpak kies je hiervoor? Wat komt er uit je zoekwoorden onderzoek naar voor?
- Afbakening & focus: hoeveel tijd en geld ga je investeren? Hoe houd je de scope van jouw SEO-strategie duidelijk en helder? Waar ga je op inzetten binnen SEO?
- Basis van SEO: welke basiselementen van SEO moet je nog op orde krijgen? Jammer genoeg komt het zeer vaak voor dat de basics van SEO niet op orde zijn.
- Middelen: wie gaat de optimalisatie doorvoeren? Welk budget en welke middelen ga je hiervoor vrijmaken?
- Marketingtools: welke marketingtools ga je inzetten om effectief met je tijd om te gaan?
- Planning: maak een duidelijke planning op wat je per maand of per kwartaal gaat doen? Welke resultaten verwacht je?
Jouw SEO-strategie versus concurrenten
Om een goede SEO-strategie op te stellen doorloop je de volgende drie stappen:
- De zoekwoorden uit je eigen sector achterhalen
- Jouw SEO-gap achterhalen
- De SEO-gap van je concurrentie achterhalen
Zoekwoorden uit je eigen sector achterhalen
Het is belangrijk om de zoekwoorden op te lijsten waarop je al gevonden wordt binnen je eigen sector. Deze zoekwoorden kan je achterhalen via tal van gratis en/ of betalende tools. De meest gebruikte tools zijn Google Search Console, Google Analytics en Google Ads. In deze tools vindt je alle zoekwoorden die gebruikers momenteel gebruiken om op jouw website te komen, zowel organische als betaalde zoekresultaten.
Jouw SEO-gap achterhalen
Organiseer een brainstorm met je team. Hierdoor zorg je ervoor dat je verschillende inzichten verkrijgen in de manieren waarop gebruikers jouw website opzoeken. Via welke zoekwoorden gaan gebruikers op zoek naar jouw product of dienst? Hoe komen ze op jouw website terecht?
Daarnaast kan je ook gebruik maken van de Zoekwoorden Mixer. Deze tool helpt je bij het combineren van zoektermen, zinsdelen, voorzetels, etc. Hierbij ga je via Google Spreadsheets zoekwoorden met en onder elkaar mixen. Je mixt ze tot relevante zoektermen voor je SEO-strategie. Daarna kan je deze lijsten importeren in de Google Keyword Tool of via andere tools om de statistieken te achterhalen. Er bestaan ook Keyword Mixers zoals die van SDIM.
De SEO-gap van je concurrentie achterhalen
Tijdens de laatste stap ga je de SEO-gap van je concurrentie proberen te achterhalen. Let op! De concurrenten die jij in je hoofd hebt, zijn niet altijd je echte concurrenten. Online krijg je namelijk te maken met totaal andere zaken dan offline. Ga op zoek naar alle relevante zoekwoorden zoekwoorden waarop je concurrentie momenteel gevonden wordt en noteer deze ook in je spreadsheet. Zorg er steeds voor dat je het zoekwoord, zoekvolume, aantal concurrenten die het zoekwoord gebruiken en je positie neerschrijft. Op basis hiervan kan de gap van je concurrenten achterhalen.
Hierna is het de bedoeling om een bepaalde methode toe te passen.
- Defend: welke zoekwoorden zal je moeten verdedigen? Dit zijn de zoekwoorden waarop je momenteel al zeer goed scoort in de organische zoekresultaten.
- Expand: welke zoekwoorden gebruik je nog niet maar je concurrentie wel? Je zal dus jouw eigen lijst met zoekwoorden moeten uitbreiden.
- Steal: welke zoekwoorden gebruikt je concurrentie nog niet maar liggen er wel kansen? Deze zoekwoorden ga je dus bij wijze van spreken stelen.
Heb jij alvast een goede SEO-strategie maar kan je wel nog wat hulp gebruiken om de SEO van je website op te krikken? Dan helpt Online Marketing Monkey je hier graag bij!