Betekenis van de SEO-term click bait

Clickbait

Clickbait, betekent letterlijk “klik-aas” in het Nederlands. Het is het gebruik van een sensationele titel die gebruikers aanmoedigt om op een link naar een video, afbeelding of artikel te klikken. Het doel van de koppen is om interesse te wekken bij potentiële bezoekers. 

Gebruikers krijgen net genoeg informatie om nieuwsgierig te worden, maar niet genoeg om die nieuwsgierigheid te bevredigen. Interesse wekken lijkt in eerste instantie niet verkeerd, toch? Nee, dat is het niet. Maar bij clickbait gebeurt dat op een overdreven en gedramatiseerde manier met het doel om veel kliks te krijgen om bijvoorbeeld extra reclame-inkomsten te ontvangen. Clickbait titels spelen in op de emoties van surfers op het net, en presenteren vaak geen objectieve feiten. Als gevolg daarvan is er vaak sprake van een zekere vorm van misleiding. 

Aangezien clickbaits tegenwoordig overal te vinden zijn, is het moeilijk om te bepalen wat werkelijk interessant is om op te klikken. Vooral op plaatsen als Youtube, blogs en social media is het gebruik van clickbait zeer populair. 

clickbait

 

Hoe ziet een typische clickbait eruit?

Ga na hoe de titel van het stuk content geformuleerd is. Clickbait is heel eenvoudig te herkennen aan de overdreven dramatisering van een titel. De afbeelding is dikwijls heel erg opvallend, met felle kleuren, of overdreven uitdrukkingen. Een normale link kan bijvoorbeeld zijn: “10 tips om je SEO te verbeteren”. Een typisch voorbeeld van clickbait kan hier zijn: “Google wil niet dat je deze 10 tips kent om je SEO perfect te maken!” Om de clickbait helemaal af te werken, plaats je hier een afbeelding van een persoon die heel geschokt kijkt om de toekomstige bezoeker nog nieuwsgieriger te maken.

Dit zijn enkele typische kenmerken van clickbait:

  • Content die aanzet tot delen op sociale media
  • Titels die inspelen op emoties
  • Titels die de aandacht trekken en de gebruiker naar meer informatie doen verlangen
  • Luchtige content die makkelijk te verwerken is
  • Opvallende afbeeldingen en video’s
  • De artikelen zijn vaak kort

Merk op dat clickbait niet altijd deze kenmerken bezit.

voorbeeld clickbait

Wat zijn de voor- en nadelen? 

Voordelen

  • Meer bezoekers: bedrijven maken dit soort content met het doel om meer paginaweergaven te genereren. Zorg er alleen voor dat je kunt waarmaken wat je in de titel belooft, anders zullen de surfers de pagina snel weer verlaten.
  • Vergroten van de merkbekendheid: door mensen naar je content te lokken met clickbait is de kans groot dat ze je merknaam zullen onthouden.
  • Grotere kans dat de content gedeeld wordt: door in te spelen op de emoties van gebruikers, vergroot je de kans dat de content meer gedeeld wordt op bijvoorbeeld social media.

Nadelen:

  • Misleidende informatie kan een negatieve impact hebben op de geloofwaardigheid van een merk. De bezoekers kunnen zich misleid voelen, als de content achter de clickbait toch niet zo spectaculair blijkt te zijn.
  • Mensen zijn tegenwoordig minder gevoelig voor clickbait. Gebruikers komen dagelijks in contact met dergelijke titels waardoor ze minder makkelijk te imponeren zijn.
  • Paginaweergaven zijn niet altijd even belangrijk. De gemiddelde leestijd en de betrokkenheid van het publiek is in de meeste gevallen belangrijker.
  • Het bouncepercentage van de website kan toenemen: Wanneer een gebruiker doorklikt naar een pagina op je website en hij deze niet relevant vindt, is de kans groot dat hij de site snel zal “verlaten”, waardoor de bounce rate stijgt.
  • Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo verbeteren voortdurend hun algoritmen. Het doel is om het beste en meest accurate zoekresultaat aan hun gebruikers te tonen. Clickbait kan een negatieve invloed hebben op de positie van een pagina in de zoekresultaten. Zodra een stuk content door de zoekmachine wordt beschouwd als misinformatie of nepnieuws, zal het zijn goede posities in de zoekresultaten verliezen.
  • Clickbait maakt het moeilijk om te ranken voor specifieke trefwoorden en zinnen. Tenzij sensatiezucht relevant is voor de inhoud, zal clickbait het vermogen om specifieke trefwoorden en zinnen te targeten verminderen. Als je clickbait templates gebruikt voor headlines, zul je in de verleiding komen om je doelgerichte trefwoorden erin te stoppen, zelfs als het niet werkt.

Wat doen Google en Facebook tegen clickbait?

Met de opkomst van clickbait content, begonnen de grote autoriteiten zoals Google en Facebook clickbait te herkennen en hier een oplossing tegen te vinden. Google startte al erg vroeg om clickbait tegen te gaan met het introduceren van de Panda update. In de Panda update, wilde Google tegen black hat SEO tactics en webspam aangaan. Fast forward en Google heeft al Panda 4.1 update. In deze update gingen ze nog strikter tegen clickbait content en low-quality content gaan.

Google Panda

Facebook had ook zijn eigen manier om clickbait te voorkomen. Het is gebaseerd op een veelheid van factoren, waaronder de hoeveelheid tijd bezoekers spenderen om het artikel te lezen. Ze kunnen zien als de bezoeker direct terugkeert naar Facebook en zo kunnen ze een onderscheid maken tussen good quality content en thin content.

De combinatie van deze inspanningen hebben  geleid tot een daling van de sociale deelbaarheid en de algemene zichtbaarheid van deze artikelen, waardoor hun potentiële impact wordt afgenomen.

Hoe schrijf ik een aanlokkelijke SEO-titel?

Volgens SEO specialist Neil Patel is het mogelijk om SEO en clickbait te combineren.

Het doel van SEO is om hoog in de zoekresultaten te verschijnen door de inhoud van een website te optimaliseren volgens de richtlijnen van Google. Het is belangrijk om een paginatitel te schrijven die de regels van Google respecteert. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met het aantal karakters en moet je het sleutelwoord in de titel vermelden. Het doel van clickbait is om zoekmachinegebruikers nieuwsgierig te maken en ze naar de website te lokken. Wanneer je de balans tussen SEO en clickbait in een paginatitel verwerkt, kun je het verkeer naar de website aanzienlijk verhogen.

Hou rekening met de zoekintentie

Een van de belangrijkste factoren bij de rangschikking van websites in de zoekresultaten in de zogenaamde search intent of zoekintentie. Wanneer surfers een bepaalde zoekterm ingeven, wil Google weten naar welk type informatie ze precies op zoek zijn. Zorg dat je de juiste mensen met de juiste intentie naar het artikel lokt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen deze 4 types zoekopdrachten:

  • Informatieve zoekopdrachten: hier gaat de gebruiker op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp, ze geven vaak een antwoord op de wie/ wat/ hoe/ wanneer vragen.
  • Vergelijkende zoekopdrachten: de gebruikers gaan producten of diensten met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld de “top 10 beste toestellen van 2021” of “de top hotels in de Benelux”.
  • Transactionele zoekopdrachten: deze gebruikers zijn op zoek naar een product of dienst en willen overgaan tot conversie.
  • Lokale zoekopdrachten: hierbij gaat de gebruiker op zoek naar bedrijven in de buurt. Bijvoorbeeld “slager Brussel”.

Het schrijven van de titel

Hier zijn wat tips die je kunnen helpen bij het schrijven van een aanlokkelijke SEO titel:

  1. Neem het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden op in de titel van de webpagina.
  2. Voeg een “clickbait term” toe aan de kop; woorden als “ongelooflijk”, “schokkend” of “verbazingwekkend” in de titel maken gebruikers nieuwsgierig.
  3. Durf controversiële beweringen te doen. Hierdoor raken mensen nieuwsgierig en gaan ze sneller doorklikken naar een website.
  4. Stel een lijst samen over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld: 12 linkbuilding strategieën die echt werken in 2022.  
  5. Voeg hoge getallen toe. Bijvoorbeeld: 2500% meer organische bezoekers op mijn website door deze SEO strategie.
  6. Maak de titel niet langer dan 60 karakters.
  7. Zorg ervoor dat je inhoud van hoge kwaliteit levert, zodat de gebruiker zich achteraf niet bedrogen voelt. 

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.