eat

E-A-T

De SEO term E-A-T is de afkorting van Expertise, Autoriteit en Trustworthiness. Het begrip is vooral bekend geworden in 2018 na de zogenaamde Google Medic Update. Het werd als een oplossing gezien als jouw website door de update getroffen zou zijn.

Simpel uitgelegd betekent Google EAT het volgende: De zoekmachine wil steeds de beste zoekresultaten tonen aan haar gebruikers en wil dus absoluut vermijden dat websites met onvolledige of zelfs valse content rond een bepaald onderwerp bovenaan in de rankings zouden komen. Daarom onderzoekt Google of de bron, namelijk de website en zijn schrijver, voldoende adelbrieven kan voorleggen (lees: voldoende expertise, autoriteit en geloofwaardigheid bezit) voor het onderwerp waarover de online pagina handelt.

Op deze manier wil Google zijn gebruikers relevante content aanbieden en de irrelevante eruit filteren. Iemand die een specifiek zoekwoord zoekt wilt direct een antwoord op zijn vraag, dat is wat Google EAT doet. Op deze manier is het voor iedereen wat eerlijker.

Google EAT

Expertise

Het is belangrijk dat je een goede inhoud hebt op een webpagina. Google kijkt of de content aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker. Zorg er daarom voor dat je regelmatig nieuwe content post op je website. Op deze manier weet Google dat je expertise hebt over een bepaalde onderwerp, dit zorgt er ook voor dat je hoger zal scoren in Google. Probeer zoveel mogelijk kwalitatieve content te schrijven, vermijd overbodige webpagina’s. Doe ook een zoekwoorden onderzoek. Op deze manier kom je te weten wie jouw doelgroep is, wat ze er al over weten, wat ze willen weten etc.

Autoriteit

Iedereen kan zich een expert noemen, maar zodra je door andere experten wordt gezien als de bron van kennis voor relevante onderwerpen, dan wordt je een autoriteit. Hierbij helpt het om relevante backlinks met hoog domain authority te hebben. Ook reviews van externe organisaties en klanten helpen je om beter te scoren bij Google.

 

Trust

Een website die vertrouwd wordt zal ook beter scoren in Google. Er zijn verschillende aspecten die belangrijk zijn. Denk maar aan positieve feedback van tevreden klanten op Google Mijn Bedrijf, TrustPilot, Facebook, Kiyoh, eKomi enz. Indien een website over een fysieke locatie beschikt is het zeker aangeraden om deze te vermelden. Op deze manier weten mensen dan dat je een fysieke winkel hebt en is er meer kans dat ze een bezoek doen aan jouw winkel. Ook zal het vertrouwen groeien in je organisatie, van zowel gebruikers als van Google. 

Een SSL certificaat of gekend als https zorgt ervoor dat het dataverkeer van je website veilig is. Als website moet je dit zeker hebben om je gebruikers gerust te stellen dat de website veilig is. Ook helpt het je om een betere SEO ranking te hebben.

Zorg voor een privacy policy pagina op je website. Een webdomein die dit niet bevat wordt gezien als onbetrouwbaar. Zorg ook voor een plaats waar je de contactgegevens vermeldt. Klanten kunnen dan gemakkelijk contact opnemen met je.

Indien je alle bovenstaande aspecten toepast zal er meer vertrouwen zijn van zowel Google als van gebruikers, implementeer zeker deze zaken zeker.

Controleer ook zeker eens de bestaande content op je website. Zet zeker een 301 redirect op oude pagina’s. Doordat je dit uitvoert, zal Google het crawlbudget van je website optimaal benutten.

Ontdek meer SEO-termen!

 

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.