SEO tips voor Google’s Mensen vragen ook?

'mensen vragen ook'

Hoe kan ik verschijnen in Google’s mensen vragen ook? En wat houdt het precies in? Waarom is het van belang voor SEO? Lees zeker deze blog om een antwoord te vinden op je vragen.

Wat is het “Mensen vragen ook” vak?

Het vak ‘Mensen vragen ook’ (MVO) is een Google SERP-functie die vragen beantwoordt met betrekking tot de zoekopdracht van de gebruiker. Het zijn vragen waar gebruikers massaal op zoeken. Elk antwoord is afkomstig van een webpagina die betrekking heeft tot de zoekopdracht waarop gezocht is. Zo’n 60% van de SERPs heeft een MVO vak. Het ziet er als volgt uit in de zoekresultaten:

'mensen vragen ook' voorbeeld

In het Engels noemen we dit ook ‘People Also Ask’ (PAA), dit ziet er zo uit:

'people also ask' voorbeeld

Wat je moet weten over ‘mensen vragen ook’?

  • De tijd dat alleen optimalisatie van Google-rankings enkel ging over goede rankings in de zoekresultaten is al lang voorbij. Extra functies zoals MVO zijn nu quasi standaard geworden. Met als gevolg dat er dus voor een zoekopdracht meer factoren spelen om rekening mee te houden bij het opstellen van SEO-campagnes.
  • De ranking van ‘mensen vragen ook’ is zeer willekeurig. Het kan op plaats 2 staan, maar ook op plaats 7 of 10, in sommige gevallen staat het zelfs niet op de eerste pagina. Een echte verklaring hiervoor is er niet echt, maar hoogstwaarschijnlijk kijkt Google of een MVO relevant is voor een zoekopdracht.
  • Als je op één van de vragen klikt krijg je een antwoord op de gekozen vraag. Bij het klikken van een vraag komt er automatisch wat extra vragen bij. Dit zijn vragen die verwant zijn voor het zoekwoord.
  • Het antwoord bij een MVO kan in allerlei vormen komen: gewone tekst, how to, video en nog veel meer. Op deze manier wordt het duidelijker en interactiever voor de gebruiker. Enkele voorbeelden van verschillende formaten antwoorden in een MVO:
Voorbeelden 'mensen vragen ook'

Wat is het belang van “mensen vragen ook”?

  • Er zijn maar weinig gegevens beschikbaar over hoe vaak mensen klikken op ‘mensen vragen ook’. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat Google geen gegevens vrijgeeft in de Google Search Console. Het is daarom zeer moeilijk om te weten of een MVO vak nuttig is of niet.
  • Backlinko heeft onlangs een onderzoek gedaan en stelt dat gemiddeld 3% van de bezoekers interactie heeft met een MVO vak. Als we dieper in het onderzoek kijken zien we dat het aantal bezoekers enorm varieert, er is zelf een MVO vak die een interactie had van maar liefst 13,6%. Onthoud wel dat interacties niet hetzelfde zijn als klikken. Het uitvouwen van een antwoord zou tellen als een interactie. Dus het aantal mensen dat uiteindelijk op de antwoordbron klikt, is waarschijnlijk veel lager. Hou er wel rekening mee dat dit een onderzoek is van derden dus dit is zeker geen zekerheid dat deze cijfers correct zijn.
  • Een MVO vak toont standaard 3 tot 4 antwoorden, er is dus meer keuze voor de zoeker waardoor er meer concurrentie ontstaat met andere websites. Wij bij Online Marketing Monkey geloven erin dat het zeker geen slecht idee is om te investeren in MVO. Je krijgt namelijk meer zichtbaarheid, hierdoor is er een grotere kans dat gebruikers jouw website bezoeken.

Hoe SEO ranken voor “Mensen zoeken ook”?

  1. Onderwerp: Ranken in ‘mensen zoeken ook’ is niet vanzelfsprekend. Er is geen knop of structured data om Google te vertellen dat je wilt verschijnen in MVO. Om te verschijnen moet de content relevant zijn aan de zoekopdracht. Optimaliseer daarom de content die je wilt laten verschijnen in MVO.
  2. Zoekwoorden onderzoek: Doe eerst en vooral een zoekwoorden onderzoek naar welke vragen je in de MVO wilt laten verschijnen. Probeer niet zomaar willekeurige vragen uit te zoeken, maar ga op zoek naar zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Als het zoekvolume laag is, zal er weinig verkeer zijn naar je website. Zorg er dus voor dat een zoekwoord veel en kwalitatief verkeer kan opleveren. Bekijk ook zeker eens welke resultaten je krijgt wanneer je een zoekwoord opzoekt. Op die manier kan je kijken of je content relevant is en welke vragen er bij MVO staan.
  3. Neem vragen op: Probeer ook om zoveel mogelijk vragen op te stellen rond een zoekwoord in je content. Uit  onderzoek blijkt dat bij de meeste MVO vakken meerdere vragen dezelfde bron bevat. Stel daarom een lijst op van alle mogelijke vragen die een zoeker kan hebben.
  4. Top 10: Ga ook eens gaan kijken wat de ranking is van je website in de organische zoekresultaten. Staat jouw website in de top 10? Dan is de kans veel groter dat je verschijnt in ‘mensen zoeken ook’. Bekijk ook zeker eens de 7 beste gratis SEO-tools, deze tools kunnen je helpen bij het optimaliseren van content voor ‘mensen zoeken ook’.
  5. Onpage SEO: Naast al deze zaken raden we je zeker aan om de SEO van je website steeds te optimaliseren: zorg voor een keyword phrase, meta description, title tag, snelle laadtijd en nog veel meer! Structured data kan je ook helpen in de strijd om te verschijnen in ‘mensen vragen ook’: doordat je iets definieert zal Google sneller snappen over wat je pagina precies gaat.

Bekijk onderstaande video zeker ook eens. Het geeft coole ideeën om te achterhalen welke vragen je best verwerkt in je SEO campagne:

Conclusie

Het is niet evident om te verschijn in ‘mensen vragen ook’, maar het is zeker niet onmogelijk. Wanneer je een goed onderzoek doet en je content aanpast is de kans al heel wat groter dat je verschijnt bij ‘mensen vragen ook’.

Wil je zelf werken aan de vindbaarheid van je website, maar weet je niet hoe je moet beginnen met SEO?