Wil je werken aan de vindbaarheid van je site, maar wil je geen honderden euro’s uitgeven aan tools? Dan is deze blog voor jou. Niet alle SEO-tools zijn betalend, je vindt er ook een heel deel gratis op het internet. We zetten de beste even op een rijtje.
1. SEO Minion
Een handige tool om mee te beginnen is SEO minion. SEO minion is een extensie op Google Chrome die je snel kan vertellen of je site goed in elkaar zit: is er een meta discription op de pagina? Zijn er alt tags op alle foto’s? Zijn er links die niet goed werken?
Met SEO minion heb je er snel goed zicht op.
2. Answer The Public
Met Answer The Public krijg je een beeld van wat mensen willen weten over een bepaald onderwerp. Het toont alle veel gezochte vragen op Google waardoor je te weten komt over wat je doelgroep online zoekt.
Dit is vooral handig omdat je de locatie en de taal kan instellen. Zo kan je gemakkelijk zoeken wat mensen in Vlaanderen te weten willen komen over bijvoorbeeld online marketing.
3. Keyword Surfer
Als je wel zoekvolumes wil te weten komen, kan je Keyword Surfer gebruiken. Keyword Surfer is ook een extensie van Google Chrome. Als het geïnstalleerd is, zie je in de SERP van Google meteen een schatting van het zoekvolume, de CPC en voorstellen voor gelijkaardige zoekwoorden. Een handige tool, dus!
4. Screaming Frog
Screaming Frog is een SEO Spider. Het onderzoekt een website en brengt de content in kaart om zo te zien of alles op de website geïndexeerd wordt. Ook brengt het alle interne links in kaart en zie je schematisch hoe je website er precies uitziet voor de zoekmachines. Dat is wat je ziet in het voorbeeld. Er is een premium versie van Screaming Frog, maar ook met de gratis versie kun je al veel bereiken.
5. SEO Book
Op de site SEOBook vind je verschillende tools. De tool die wij het meest gebruiken, is de keyword density tool. Importeer je tekst op de site en je ziet meteen hoeveel keer je je keyword hebt gebruikt. Is het rond de 2%? Dan zit je goed om door de zoekmachines opgepikt te worden. Je moet wel een account aanmaken, maar dat is gratis. Een voorbeeld van de data zie je hier:
6. Keywords Everywhere
Ook Keywords Everywhere is een extensie voor zowel Firefox als Google Chrome. Dankzij die add-on vind je het zoekvolume, de CPC, hoe de competitie eruit ziet en wat de trends precies zijn voor dat specifieke zoekwoord.
7. Google autocomplete
Last, but not least: kijk ook eens op Google zelf. Er zijn verschillende zaken op de SERPs waar je goede tips voor je content kan halen. We spreken hier over de ‘mensen vragen ook’ en de ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Dat zijn zaken waar mensen veel op zoeken. Een goede start voor je SEO content dus!
Nog meer online SEO tools leren kennen ?
Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen? Wij helpen je met veel plezier verder!