Google web stories: hoe werkt het?

In 2020 introduceerde Google een nieuwe tool, de zogenaamde Google web stories. Deze korte filmpjes, foto’s of teksten bovenaan de zoekresultaten laten je toe om heel snel veel informatie te tonen. Ze zijn vergelijkbaar met de stories op apps zoals Facebook, Instagram en Snapchat, maar toch zijn ze net een beetje anders.

Ben je nog niet bekend met de Google web stories of wil je weten hoe je er het best mee aan de slag gaat? Het antwoord vind je in deze blog.

Wat zijn web stories?

De nieuwe Google web stories zijn, zoals eerder vermeld, erg vergelijkbaar met de stories op Facebook, Instagram of Snapchat. Ze laten toe om heel snel eenvoudig informatie te verspreiden. De Google web stories werken op basis van de AMP (Accelerated Mobile Pages) technologie en zijn bedoeld om in kleine stukjes opgenomen te worden. Daarom zijn deze Google web stories altijd vrij kort en bestaan ze meestal uit weinig woorden. Over het algemeen raadt Google aan om vooral foto’s of video’s te gebruiken voor je Google web story en nooit meer dan 30 pagina’s per story te gebruiken.

De Google web stories zijn, net zoals bij de social media apps, vooral bedoeld voor mobiele gebruikers die heel snel content willen opnemen. Voor de Google web stories heb je echter geen extra applicatie nodig. Je bekijkt ze gewoon rechtstreeks in de zoekmachine. De gratis tool is erg functioneel en biedt verschillende mogelijkheden, waar we in het volgend onderdeel dieper op ingaan.

Waarom web stories gebruiken?

Zoals gezegd laten Google web stories toe om op een snelle en eenvoudige manier informatie te delen. Daarnaast bieden ze ook verschillende mogelijkheden om creatief aan de slag te gaan. Tenslotte zijn ze ook erg handig om te adverteren of je vindbaarheid in Google te verbeteren. Maar om goed gevonden te worden moet je natuurlijk eerst goede content maken.

Doel van web stories?

Het doel van de Google web stories is om, zoals Google het zelf noemt, ‘snackable content’ te verspreiden. Dit is content die erg kort en makkelijk op te nemen is. Maak je gebruik van video’s? Dan raadt Google aan dat die best niet langer dan 15 seconden en dat ze best ondertiteld zijn. Zo kunnen gebruikers ze ook bekijken zelfs in situaties waar geluid geen optie is. Daarnaast raadt Google ook aan om de video’s op te nemen in portretmodus, niet in landschap. Zo passen ze zeker altijd goed op het scherm van een smartphone. De gebruikte tekst moet ook voldoende groot en leesbaar zijn en Google raadt aan om zo weinig mogelijk woorden te gebruiken.


Gebruik je toch woorden, dan kan je het best kort de inhoud van een webpagina verkort weergeven in je Google web story. Dit kan gebruikers aansporen om door te klikken en de volledige webpagina te lezen als ze jouw story interessant vinden. Daarnaast kan je ook andere Google Discover. Nog niet al deze variaties zijn op dit moment wereldwijd beschikbaar maar zullen weldra worden toegevoegd.
Voordat Google je stories toont in de zoekresultaten moeten ze natuurlijk eerst gevonden worden. Net daarvoor zijn de Google web stories erg handig. In vergelijking met stories op andere kanalen zoals Facebook of Instagram zit achter elke story een aparte URL. Dit laat toe om de story’s eenvoudig te delen via links of mailings, en je kan ze ook embedden op je eigen website. Door die URL’s worden je Google web stories als het ware eigen kleine webpagina’s. Hierdoor kan Google jouw stories eenvoudig indexeren en vinden. Zo wordt de kans groter dat net jouw story verschijnt tussen de zoekresultaten. De meest bekeken stories zullen zelfs eindigen in een nieuwe sectie genaamd ‘Top Stories’.

Bekijkt een gebruiker je Google web story? Dan kan je op het einde ervan ook nog eens een link leggen naar andere story’s die je gemaakt hebt. Zo kan je je gebruiker op een eenvoudige manier meer content aanbieden.

Tenslotte zeiden we ook dat Google web stories erg handig zijn om mee te adverteren. Er bestaan gesponsorde story’s, vergelijkbaar met die op sociale media. Deze gesponsorde story’s verschijnen op vaste intervallen tussen de andere stories. Op dit moment kunnen ze enkel maar linken naar jouw andere Google web stories, en niet naar webpagina’s of links, maar als je het slim aanpakt kan je zo je eigen story’s makkelijker verspreiden.

Is web stories al in België?

Momenteel is Google web stories nog niet beschikbaar in België. Op dit moment kan alleen de Verenigde Staten, Brazilië en India web stories zien en gebruiken.

Hoe maak je web stories?

Heb je zin om nu zelf aan de slag te gaan met de Google web stories maar weet je niet hoe te beginnen? Geen nood, Google geeft zelf een aantal tips en zelfs een controletool om te verzekeren dat je stories helemaal on point zijn. Het is op dit moment zelfs druk in de weer om ervoor te zorgen dat alle Google web stories compatibel zijn met WordPress. De technologie staat nog niet op punt, maar er bestaat wel al een demo-versie waarmee je je op de komst van web stories kan voorbereiden.

Ook wij hebben een kort overzicht gemaakt van hoe je nu net stories maakt.

Stap 1: download de plug-in

Eerst en vooral heb je een plug-in nodig om web stories te creëren. Deze plug-in kan je niet downloaden via WordPress maar via de website van Google Web stories zelf. Momenteel is hij er enkel nog maar in Beta-versie maar wij konden alvast niet wachten om hem uit te testen.

Stap 2: installeer & activeer de plug-in

Daarna is het tijd om de plug-in te uploaden, installeren en activeren. Nadat je web stories geactiveerd hebt, komt de plug-in links in je dashboard van WordPress te staan.

Stap 3: maak een web story

Tijd om je eigen web story te maken! Hierbij kan je gebruik maken van afbeeldingen, vormen, teksten, etc. Ben je klaar? Klik dan op publiceren en laat je eigen web story schitteren in de zoekresultaten!

Voordelen web stories voor SEO

Ben je nog niet volledig overtuigd om te starten met Google web stories? Dan geven we je hieronder nog 7 voordelen.

  • Met de web stories creëer je eenvoudige mooie en interessante content. Vanuit een technisch perspectief kan je verhalen toch op een eenvoudige manier voorstellen.
  • Het formaat van de web stories hebben vooraf ingestelde sjablonen, gestandaardiseerde UI-besturingselementen, etc. Maar deze kan je volledig zelf aanpassen en branden.
  • De web stories maken deel uit van het wereldwijde web en kunnen gedeeld & embed worden op websites en applicaties.
  • Je hebt de mogelijkheid om je stories te tracken en te meten aangezien ze ondersteunt worden door analytics.
  • Web stories genieten van een snelle laadtijd, ze worden snel lichter zodat jouw publiek zich vermaakt en geëngageerd blijft.
  • Met de web stories creëer je een nieuwe en moderne manier om je lezers te bereiken. Je doet aan storytelling.
  • Er is een mogelijkheid tot reclameondersteuning. De stories maken het mogelijk om geld te verdienen voor uitgevers die gebruik maken van een full-screen advertentie en affiliate links. Voor adverteerders is het een manier om een uniek publiek te bereiken binnen een nieuwe ervaring van storytelling.
  • Dankzij de web stories krijgt je website meer visibiliteit. De web story komt namelijk bij de webpagina in kwestie te staan.
  • Het laatste voordeel van de stories is een hogere CTR. Bezoekers klikken sneller op een video aangezien dit minder moeite vereist en gemakkelijker is om een bepaald onderwerp op te nemen.

Optimaliseren voor SEO

Wil je jouw Google web story nog verder optimaliseren voor SEO? Dan raden we je aan om de plug-in van Rankmath te downloaden. Dankzij deze gratis tool kan jij alvast de metadata van je web story configureren. Binnen de instellingen kan je de volgende zaken aanpassen:

  • De titel van je verhaal
  • De beschrijving van je verhaal
  • Het type schema
  • De robots metatag
  • De metatitel

Krijg je na deze blog ook zin om je eigen web stories te maken? Dan wensen wij jou alvast veel succes! Wij kunnen alvast niet wachten tot Google de finale versie online plaatst!

Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen?

1 gedachte over “Google web stories: hoe werkt het?”

  1. Hallo Marthe, dank voor de info, had er al eens over gehoord, nu weer wat wijzer hierover. Lijkt mij wel een goede manier om extra aandacht te creëren voor limousine foto’s maar nog niet beschikbaar in NL lees ik. Hoop er snel mee aan de slag te kunnen al zal t voor Google het zoveelste probeerseltje zijn voor bestaansrecht naast Facebook en Instagram.

    Beantwoorden

Plaats een reactie