Wat is readability en waarom is het belangrijk voor SEO?

Readability

SEO is meer dan het zoekwoordenonderzoek en de technische snufjes in de back end van een website. Ook teksten spelen een belangrijke rol. Teksten die ervoor moeten zorgen dat bezoekers op je site blijven en – natuurlijk – voor conversies zorgen.

Een belangrijk aspect van die teksten is de readability.

Wat verstaan we onder readability?

De readability of leesbaarheid meet hoe begrijpelijk en duidelijk een tekst geschreven is. Ook de opmaak van de pagina heeft invloed op de leesbaarheid.

Waarom is readability belangrijk voor SEO?

Zoekmachines worden alsmaar beter in het nadoen van mensen en zien vaak al hoe de leesbaarheid van een tekst zit.

Naast het technische gedeelte van SEO, is het ook onrechtstreeks belangrijk. Teksten lezen op een scherm zoals een laptop of je mobiele telefoon is moeilijker dan teksten lezen op papier. Dat zorgt ervoor dat mogelijke klanten langer blijven plakken op een website waar de readability goed zit, dan als de teksten bestaan uit lange paragrafen met onleesbare tekst.

Zoekmachines zien hoe lang bezoekers op je website zitten. Blijven ze langer op jouw website dan op die van de concurrent? Dat is zeker één van de factoren waar zoekmachines rekening mee houden als ze websites ranken in de SERPs.

Hoe kan je de readability van een tekst verbeteren?

Er zijn heel wat factoren die zorgen voor een betere readability. Ze zijn verdeeld in twee thema’s: opmaak van de pagina en hoe de tekst geschreven is.

Opmaak:

  • Zorg dat de kleur van je achtergrond en de kleuren van je tekst genoeg contrasteren. Is het contrast niet groot genoeg? Dan is de tekst vaak niet of slecht leesbaar. Iets wat bezoekers dus wegjaagt van je website. Hoe weet je of de kleuren genoeg contrasteren? Gebruik het kleurenwiel van Adobe om hier een beter zicht op te krijgen.
  • Naast de kleur, is ook het lettertype belangrijk. Je hebt verschillende lettertypes: met schreef, zonder schreef en kalligrafie. Het beste lettertype om een goede readability te hebben op een scherm, is die zonder schreef. Kijk maar eens rond. Alle grote sites gebruiken een schreefloos lettertype.

Voorbeeld readability

Copywriting:

  • Breng structuur in je tekst. Gebruik tussentitels, schrijf in verschillende alinea’s, onderbreek de tekst met foto’s hier en daar.
  • Pas de complexiteit van je teksten aan. We hebben het al eerder vermeld: mensen zijn niet gemaakt om teksten te lezen op schermen. Gebruik daarom gemiddeld 10 woorden per zin. Probeer zeker onder de 15 woorden te blijven.
  • Schrijf in de actieve vorm. We hebben vaak de neiging om de woorden ‘worden’ of de hulpwerkwoorden ‘zullen’ en ‘kunnen’ te gebruiken in teksten. Woorden die eigenlijk niets betekenen en de zin alleen maar langer maken. En dus tegelijkertijd de readability verminderen.
  • Vermijd twijfelwoorden zoals misschien, mogelijk, eventueel of waarschijnlijk en woorden zoals eigenlijk. Ook deze woorden zijn vaak overbodig en zorgen voor langere, nietszeggende zinnen.
  • Onderbreek de tekst met een vraag. Dat zorgt voor een rustpunt in het artikel. Ook zorgen vragen soms voor minder lange zinnen.

Een voorbeeld:

Als je online marketeers zoekt die gespecialiseerd zijn in SEO en SEA, dan ben je bij Online Marketing Monkey aan het goede adres!

Zoek je online marketeers gespecialiseerd in SEO en SEA? Dan ben je bij Online Marketing Monkey aan het goede adres!

Wil je de SEO van je site ook verbeteren? Neem dan contact op met de Monkeys en we helpen je met veel plezier verder!