Een nieuw jaar, een nieuwe start! Aflopen jaar startte Google met het aankondigen van de updates die zullen uitrollen voorafgaand aan de release bijvoorbeeld via de Official Google Webmaster Central Blog. Wanneer Google een zogenaamde core update aankondigt, heeft dit over het algemeen ook een grote invloed op alle websites op het internet.
Januari 2020 Core Update
Afgelopen maandag kregen we het eerste nieuwtje van Google van 2020 te horen. Google kondigde op 13 januari namelijk haar eerste groter verandering van haar zoekalgoritme van 2020 aan. Maak kennis met de ‘Januari 2020 Google Core Update’!
Google start het jaar alvast goed door in de eerste maand van 2020 alvast een eerste grote Google-algoritme-update in de wereld te sturen. Maar wat moeten we nu juist verwachten van die Januari 2020 Google Core Update?
De Januari 2020 Google core update begon sinds maandag uit te rollen en werd de afgelopen dagen in de verschillende datacenters van Google geïmplementeerd. Naast deze update zal er binnenkort nog een andere update uitgebracht worden door Google namelijk omtrent de SERP-lay-out. Bedrijfspictogrammen (favicons) zullen vanaf dan ook weergegeven worden in de zoekresultaten.
Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the January 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about that:https://t.co/e5ZQUA3RC6
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 13 januari 2020
Functie Januari 2020 Google Core Update
Aangezien het in dit geval om een brede core update gaat, zal de update een voelbare impact hebben op alle zoekresultaten op wereldniveau. Het is namelijk geen update die specifiek iets verbeterd zoals bijvoorbeeld de “Speed Update“.
Google raadt zoals altijd de gebruikers aan om de instructies te volgen die ze vermeldde bij voorgaande algoritme-updates. Google maakt dus gebruik van dezelfde richtlijnen zodat hun nieuwe updates steeds gebruiksvriendelijk blijven voor de webmasters.
Om het duidelijker te maken wat deze core update precies doet, schetsen we even een voorbeeld. Als je enkele topfilms een paar jaar geleden had gerangschikt dan had Google misschien film A op nummer één staat. Maar stel je voor dat er recent een nieuwe, betere film uitkwam dan staat hij nu op nummer één. Terwijl film A natuurlijk niet slecht is.
De lijst verandert en de pagina’s van Google krijgen een nieuwe beoordeling op basis van de inhoud die sinds de laatste update gepubliceerd is of content die Google over het hoofd zag.
Er zijn dus een aantal merkbare effecten te zien bij deze nieuwe 2020 Core Update van Google. Zowel dalingen als stijgingen in de zoekresultaten kunnen verwacht worden. Het is dus van grootste belang om de komende dagen en weken je aandacht te blijven besteden aan je zoekresultaten.
Indien je een daling ziet, dan kijk je best naar de huidige content die er staat en brainstorm je over een manier waarop je jouw zoekers een nog uitgebreidere oplossing kunt bieden in de toekomst.
Meningen zijn verdeeld
Helaas is niet iedereen tevreden met de nieuwe Januari 2020 Core Update. Veel mensen tonen op internet rapporten waarop te zien is dat deze update een grote impact op hun website heeft gehad. Er zijn grote schommelingen te zien in de zoekresultaten van trackers waardoor heel wat websites hun positie verliezen terwijl anderen juist omhoog springen.
Het algemene advies dat we kunnen meegeven aan iedereen die geraakt is door de core updates is: wacht op het effect van de core update om zich te settelen. Het kan ongeveer 15 dagen duren voordat de rangschikking terug hersteld is. Indien het klassement zich nadien niet herstelt, dan optimaliseer je best de content op jouw website. Probeer je dus zo goed mogelijk te richten op je doelgroep.
Benieuwd hoe goed je website het doet qua SEO? Binnen 24u geven we je antwoord.
Het lijkt me vooral dat websites met multimediale content nu echt wel in het voordeel zijn. Websites met bijna uitsluitend teksten zakken in de rankings. Weinig nieuws, maar wel een wake up call voor websites die de afgelopen jaren hun investering in beeldmateriaal hebben uitgesteld.